2021-12-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte heller läst studien, bara artikeln så jag kan inte svara på din fråga.

Nä, för media skriver bara att att vaccinerade sprider smittan och man måste klicka in på artikeln för att faktiskt läsa att det i praktiken inte är så stor skillnad, och att det är så att vaccinerade sprider smitta lika mycket som ovaccinerade i 5,5 (kom ihåg fel) dagar. Folk är så jävla intutade (inte riktat mot dig) att vaccinet är lösningen på alla problem, och det är jävligt lätt att skylla på ovaccinerade. Det är bara se hur det skrivs i kommentarsfälten, dock tror jag det censureras rätt friskt där, hur många som är för obligatorisk vaccinering.

Citat:
Jag har också trott att det ska komma en ny mutation, det är ingen konspiration för det. Det jag däremot väntar på är Z-varianten, sen är det över. Bara för att man är för vaccinet innebär inte att man tror på allt media säger, men det är bra att veta vad de säger så man kan kolla upp sanningshalten själv.

Klart att det skulle komma en ny mutation, men att det skulle precis bli som "foliehattarna" sa att det skulle bli med vaccinpass osv är skrämmande.

Citat:
Jag förstår att man upplever en orättvisa, det var nog samma känsla hos våra pensionärer våren 2020.

Ja, det förstår jag också, men det är inget som rättfärdiga det som händer nu.
Citera
2021-12-09, 09:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag såg bara att det postades i går kväll, var det Pfizers studie man hänvisade till?
Det jag har sett är i vilket fall att Pfizer påstår att en booster ger gott skydd.
Citera
2021-12-09, 09:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, det är relevant kritik när relevant statistik inte är offentlig.

Så här;
Någon påstår att han har sett att bärigheten fungerar om jag bygger mitt hus på ett visst sätt. Som bevis lägger han fram att trä hålls ihop med lim och visar mig en stol en skicklig möbelsnickare gjort.

300 rapporterade dödsfall berättar mer om läkares bias än någonting annat fram till dess jag får se ritningen på huset. Den finns också säkerligen.

Vilken statistisk är inte tillgänglig?

Vem som helst kan rapportera in dödsfall som en misstänkt biverkning till biverkningsregistret. Du påstår alltså att läkare inte rapporterar in alla misstänkta dödsfall från vaccinet? Då kanske läkarna inte heller rapporterar in alla döda från viruset heller, vi kanske i själva verket har 30K döda från viruset?
Citera
2021-12-09, 09:41
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är inga roliga kurvor. Det är också redan nu inaktuella siffror:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Omicron+variant+%28share%29&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IRL~GBR~DEU~DNK
Det där var som du påpekade verkligen inga aktuella siffror.

GB ligger på ca 6,4% SGTF, vilket visat sig vara en bra proxy av omicron.
https://twitter.com/AlastairGrant4/status/1468648072527978497
Eller låg på 6,4% för 3 dagar sedan.

Danmark låg på 3,1% för 4 dagar sedan:
https://twitter.com/MadsAlbertsen85/status/1468613597794291712

Så de borde båda passerat 10% redan. Och det finns ingen anledning att tro att det ser helt annorlunda ut i Sverige. Kanske några dagar hit eller dit i smittspridningen. GB och DK har praktiskt taget identiska kurvor förskjutet någon enskild dag, med en fördubbling per ca 2 dygn.

Sveriges statistik i sammanhanget är skrattretande dålig, eller hade varit det om det inte haft möjliga konsekvenser för folks hälsa. Man är inte ens klar med uppdateringarna för TRE VECKOR SEDAN:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Citera
2021-12-09, 09:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Stora utbrott bland vaccinerade och stora vågor av smitta trots hög vaccinationsgrad är inte anekdoter utan det visar tydligt att vaccinet är mer eller mindre värdelöst i avseende att hindra smittspridning.
Men det är det ju inte. Situationen i Sydafrika är ju ganska talande med en ny variant som sprider sig lavinartat medan situationen i Sverige och Kanada är så mycket bättre.

Samtidigt har vi en okontrollerad spridning i Östeuropa och i Ryssland med väldigt låg täckning samt även i länder med högre men ojämn täckning som i Tyskland.

Såg att Irland faktiskt skiljer sig med att vara ännu senare på bollen att vaccinera unga än UK. Där har man nog en bra förklaring till deras problem.
Citera
2021-12-09, 09:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Och då slutar riskgrupperna i top 5 länderna att avlida i covid-19?

Och vilka vinster har en 12 åring att få regelbunden medicinering dom ej behöver?
Merparten lär dessutom redan ha haft skiten.

Så var det, i alla fall inte i september då gruppen 0-11 åringar låg på ca 30 procents immunitet. Sedan dess, vet vi iof , att den siffran ökat. Men jag tvivlar på att den nu ligger över 40 procent, vilket, hur som helst, inte är en majoritet. Men till i mars/april 2022 så kan det mycket väl vara en majoritet i denna grupp som har immunitet, (antikroppar emot SARS-COV2, T-cells immunitet är knepigare att mäta). Ytterligare ett skäl att, inte, vaccinera barn under 12 år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/antikroppar-mot-covid-19-fortsatter-oka/
Citera
2021-12-09, 09:45
Medlem
Citat:
Vaccinerade sprider mindre smitta än vaccinerade enligt den här artikeln.

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-09/vaccinerade-sprider-mindre-smitta

Antagandet är felaktigt. De resonerar som så att du enbart smittat när du är symptomatisk och när då immunförsvaret kan bekämpa viruset på kortare tid så smittar du då mindre. Med detta är fel. Du smittar så fort du får i dig eller på dig virion och du behöver inte bli sjuk för det. Så fort du tar i ett handtag så smittar du genom de virion som är på dina händer OCH de virion som du utsöndrar via ditt svett. kroppsvätskor från sår etc. Sedan tar någon annan i handtaget och får sedan dina virion på sig. Dessa kommer in i ditt blodsystem genom sprickor/sår i huden, genom kroppshålor och genom öppna porer. Du är nu smittad. NU kickar immunförsvaret in för att bekämpa viruset. Skillnaden nu mellan en vaccinerad och en ovaccinerad kropp är att immunförsvaret hos en vaccinerad individ inte behöver ägna tid åt att fungera på vad för virion vi har framför oss. Således kan den direkt stoppa virionet från att föröka sig. Men du smittar fortfarande EXAKT lika mycket.

Ett annat felaktigt antagande är att en kropp sprider smitta hela tiden (vilket det står i din artikel). Ett djur kan enkom sprida smitta vid kontaktpunkter och således kommer den inte att sprida smitta när den är ensam eller isolerad så länge som ingen annan rör vid kontaktpunkten kroppen orsakar. Därför säger man ALLTID att det är VÅRDGIVARE som smittar VÅRDTAGARE! För vårdgivare är de som har flest kontaktpunkter och som tar i flest kroppsvätskor etc. vid omsorg var vårdtagare (såsom patienter, dina barn i hushållet, äldre på boenden osv.).
Så fort du byter blöjor och borstar tänderna på dina barn, pussar dina barn, busar med dina barn osv. riskerar du smitta mellan förälder och barn, det oavsett om förälder eller barn är vaccinerade.

Slutligen: Symptom är just tecken på kroppens reaktioner när de försöker bekämpa viruset. När symptomen uppstår har immunförsvaret redan kickat igång. MEN det betyder inte att viruset är borta när du inte har symptom! Vaccinerade har därför lättare att smitta andra då de inte alltid känner av att de får svåra symptom. De kan med andra ord skapa kontaktpunkter med väldigt lätta symptom och då sprida viruset som en löpeld helt ovetandes om att de är smittade själva. Ovaccinerade kommer att känna av att de är sjuka och således tar man till proportionella åtgärder för att skydda sig själv och andra. Man pussar inte sin fru och barn om man vet att man är febrig och helt avdankad, som exempel.
Citera
2021-12-09, 09:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hypotesen underbyggs av statistik från 2020 när vi saknade vaccin.

Istället bör vaccineringens effekt underbyggas av bevis. Du gör tvärtom:
Hävdar att ost är nyttigt eftersom fler som svälter dör än de som inte svälter och begär bevis för att ost inte skulle vara nyttigt.

Vi kan se att bedömda coviddöda 2020 stämmer väl med total mortalitet 2020. Man behöver alltså mer än bara siffror på "15.000 döda" för att avgöra hur verkligheten ser ut. Idag ser vi att 8.000 dog i Covid-19 2020.
Du menar att ett snabbt och påtagligt fall av dödstalen för COVID19 efter införande av vaccinering bland grupper där dödstalen varit jättehöga inte har med varandra att göra.

Det finns en anledning att man inte kan ta er på allvar faktiskt.
Citera
2021-12-09, 09:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Varför dör då de ovaccinerade i icke covidrelaterade orsaker samtidigt som vacciner rullas ut till just deras åldersgrupp?

Det har jag ju svarat på. I två inlägg. Varför tror du att så är fallet? Tror du att de som inte vaccineras löper en förhöjd risk att dö av ett vaccin de inte tagit?
Citat:

Jag frågar därför att du uppmanade mig att läsa statistik från UK, vilket jag faktiskt råkade nörda ned mig i för tillfället.

Jag ser endast två möjliga förklaringar:

1: de är vaccinerade men är registrerade som ovaccinerade.
2. De dog i C19 men registrerades med annan dödsorsak.

Med tanke på att det fattas ca 25 miljoner doser i statistiken håller jag alternativ 1 för troligast. Vad tycker du? Generell sämre hälsa förklarar inte varför de dog samtidigt som vaccinering för deras respektive åldersgrupp rullades ut.
Det du skriver i det sista stycket är missledande. De har ju inte kommit fram till att den ovaccinerade gruppen har en förhöjd risk. Bara att den är förhöjd i relation till den vaccinerade gruppen. Och då kan sociala aspekter spela in.

Sedan var villkoret för inkludering att det inte fick ha gått mindre än 30 dagar sedan positivt covidtest. Det kan mycket väl finnas människor som skulle ha levt om de inte fick covid för mer än 30 dagar sedan.

Men det som framförallt bör uttolkas av detta är vaccinering inte leder till en högre mortalitet. Faktiskt lägre, även om man exkluderar covidrelaterade risker. Vilket talar för vaccinens säkerhet.
Citera
2021-12-09, 09:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Nä, för media skriver bara att att vaccinerade sprider smittan och man måste klicka in på artikeln för att faktiskt läsa att det i praktiken inte är så stor skillnad, och att det är så att vaccinerade sprider smitta lika mycket som ovaccinerade i 5,5 (kom ihåg fel) dagar. Folk är så jävla intutade (inte riktat mot dig) att vaccinet är lösningen på alla problem, och det är jävligt lätt att skylla på ovaccinerade. Det är bara se hur det skrivs i kommentarsfälten, dock tror jag det censureras rätt friskt där, hur många som är för obligatorisk vaccinering.

Klart att det skulle komma en ny mutation, men att det skulle precis bli som "foliehattarna" sa att det skulle bli med vaccinpass osv är skrämmande.

Ja, det förstår jag också, men det är inget som rättfärdiga det som händer nu.

Nä vaccinet är inte en universallösning vi måste göra mer. Men samtidigt vill folk inte göra mer, de vill inte ha munskydd, de vill inte hålla distans, de vill inte vaccinera sig.

Om jag ger dig ett hypotetiskt tankeexperiment: Förhoppningsvis kommer snart Valnevas vaccin, vi antar att det är 100% steriliserande och skulle få slut på den här pandemin i ett nafs. Skulle du vaccinera dig då? Det krävs att 100% av dem som kan bli vaccinerade blir det (medicinska skäl undantagna) - vad är din inställning då? I annat fall fortsätter pandemin som tidigare.
Citera
2021-12-09, 09:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Från vilken nivå? Dvs; hur hade dödstalen sett ut utan vaccin? Vilken beräkning lutar du dig mot?
Jo men det är knäckfrågan här. Jag säger att nedgången har med vaccinationer att göra. Kan lägga till att jag tror att vi hade haft massor med döda gamla utan vacciner.

Du hävdar att det inte är alls så. Då får du utveckla detta med en underbyggd hypotes.
Citera
2021-12-09, 09:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vilken statistisk är inte tillgänglig?

Vem som helst kan rapportera in dödsfall som en misstänkt biverkning till biverkningsregistret. Du påstår alltså att läkare inte rapporterar in alla misstänkta dödsfall från vaccinet? Då kanske läkarna inte heller rapporterar in alla döda från viruset heller, vi kanske i själva verket har 30K döda från viruset?
Nu går vi i cirklar. Igår förklarade jag för dig vilken statistik som inte är offentlig och varför den är essentiell för att bedöma effekten vaccinet har på mortaliteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in