2021-12-09, 08:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte enligt krisinformation.se;

Så berätta nu hur många ovaccinerade som har varit smittade som inte fick symptom eller kände sig sjuka innan du jämför grupp mot grupp och försöker intala oss andra att du vet vad du pratar om.

Lite ödmjukhet tack.
Du menar alltså att ovaccinerade med genomgången sjukdom har steriliserade skydd. Så är det inte.

I Sydafrika har vi en seroprevalens på 80% räknar man med. Omikron sprider sig med rekordfart.
Citera
2021-12-09, 08:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Se tillexempel figurerna 2A,2B och 4B här
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf

Bilderna handlar om individer som har testats.

De allra flesta som inte har symptom går inte och testar sig, är det ett rimligt antagande?

Hur vet man hur många av de ovaccinerade som har varit smittade, särskilt de som inte själva har misstänkt att de har varit smittade, berätta.

Och hur vet man hur många vaccinerade som har varit smittade innan vaccination, dels de som visste att de har varit smittade men också de som inte har varit sjuka?
Citera
2021-12-09, 08:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du skrev ju att den (mortaliteten) var högre för de ovaccinerade.

Vilket även stämmer överens med detta
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7043e2.htm

Så, den något förhöjda (icke covid relaterade) dödligheten för ovaccinerade har förmodligen inte med vaccinationen att göra eftersom de med högre dödlighet återfinns i den ovaccinerade gruppen. Sannolikt ligger andra faktorer bakom varav jag spekulerade kring några i mitt tidigare inlägg.
Varför dör då de ovaccinerade i icke covidrelaterade orsaker samtidigt som vacciner rullas ut till just deras åldersgrupp?

Jag frågar därför att du uppmanade mig att läsa statistik från UK, vilket jag faktiskt råkade nörda ned mig i för tillfället.

Jag ser endast två möjliga förklaringar:

1: de är vaccinerade men är registrerade som ovaccinerade.
2. De dog i C19 men registrerades med annan dödsorsak.

Med tanke på att det fattas ca 25 miljoner doser i statistiken håller jag alternativ 1 för troligast. Vad tycker du? Generell sämre hälsa förklarar inte varför de dog samtidigt som vaccinering för deras respektive åldersgrupp rullades ut.
Citera
2021-12-09, 08:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Problemet är att vaccinerade utifrån rekommendationer, restriktioner och snedvriden information i större utsträckning går tillbaka till att leva som vanligt och umgås tätt, kramas, går på konsert etc etc. Den vaccinerade undersköterskan går till jobbet trots pågående asymtomatisk covidinfektion och smittar ner de äldre medan den som är ovaccinerad får symtom och stannar hemma. Det är många olika faktorer som påverkar, men tyvärr tenderar informationen att bli väldigt ensidig och vinklad från media och myndigheter och gemene man sväljer allt med hull och hår utan att tänka själva. Vaccinationen är dessutom inte effektiv särskilt länge vad gäller smittspridning och många som vaccinerades i början har ett dåligt eller inget skydd alls längre. Det märks tydligt med nya vågor trots hög vaccinationtäckning och exempel som utbrott på äldreboende med vaccinerad personal och boende, julbord i Norge osv.
Jag tror tvärtom att många anti-vaxxare skiter fullständigt i allt. Sedan har vi alla unga och barn som är ovaccinerade.

Alltså det här med att jämföra studier med anekdoter och hävda något.
Citera
2021-12-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kolla hur det ser ut i Europa , jättehögt tryck på vården nu.

Ökad smittspridning bidrar självfallet till att fler blir inlagda på sjukhus, det går ju dock att bli inlagd även fast sjukdomsförloppet inte är livshotande.

Det jag är orolig för är att personer med andra sjukdomar än just Omikron kommer stå för en betydande del av personerna som kommer avlida (även fast det inte kommer rapporteras om detta), just för att man inte kommer hinna få den vården som behövs på grund av att allt fler blir inlagda men med relativt milda symtom (utifrån vad vi vet).
Citera
2021-12-09, 08:58
Medlem
Citat:
Problemet är att vaccinerade utifrån rekommendationer, restriktioner och snedvriden information i större utsträckning går tillbaka till att leva som vanligt och umgås tätt, kramas, går på konsert etc etc. Den vaccinerade undersköterskan går till jobbet trots pågående asymtomatisk covidinfektion och smittar ner de äldre medan den som är ovaccinerad får symtom och stannar hemma. Det är många olika faktorer som påverkar, men tyvärr tenderar informationen att bli väldigt ensidig och vinklad från media och myndigheter och gemene man sväljer allt med hull och hår utan att tänka själva. Vaccinationen är dessutom inte effektiv särskilt länge vad gäller smittspridning och många som vaccinerades i början har ett dåligt eller inget skydd alls längre. Det märks tydligt med nya vågor trots hög vaccinationtäckning och exempel som utbrott på äldreboende med vaccinerad personal och boende, julbord i Norge osv.

Faktiskt kan jag hålla med om det... många på mitt jobb som sitter och hostar , snörvlar och har ett visst mått av feber. Folk skiter i dethär nu!
Citera
2021-12-09, 09:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi behöver inte göra någonting alls, bara vaccinera fler. Staten har bra koll på vilka som inte är vaccinerade. Otäcka register de där.
Då vet jag din inställning.

Själv vill jag få saker och ting konfirmerade. Många vetenskaper kan "ljuga" (egentligen är det vi människor som drar fel slutsatser) men matematik ljuger aldrig.

Edit;
Du börjar alltså med slutsatsen att vaccinen är bättre än infektion därför att staten aldrig har fel.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-09 kl. 09:03.
Citera
2021-12-09, 09:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Det är väl Delta som ger trycket?

Omikron har ju inte hunnit sprida sig riktigt ännu förutom i Sydafrika?

Ja, det stämmer nog.
Citera
2021-12-09, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Ja om en vecka. Sen tar det väl ett tag innan man ser eventuella sjukhusinläggningar.

Får verkligen hoppas att Omikron är mildare som man hoppas på.
Det här är inga roliga kurvor. Det är också redan nu inaktuella siffror:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Omicron+variant+%28share%29&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=IRL~GBR~DEU~DNK
Citera
2021-12-09, 09:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Åter så räddar du ingens liv genom att ta tre vaccinsprutor, du räddar ditt eget liv allena. Du smittar precis lika mycket med vaccin som du gör utan.

Vaccinerade sprider mindre smitta än vaccinerade enligt den här artikeln.

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-09/vaccinerade-sprider-mindre-smitta

Citat:
Skillnaden låg i hur lång tid det tog för kroppen att rensa ut viruset. För ovaccinerade personer låg den genomsnittliga sjukdomstiden på 7,5 dagar och för vaccinerade på 5,5 dagar. Vaccinerade konstaterades alltså mindre smittsamma eftersom de är sjuka – och därmed bär på viruset – under kortare tid.

Två dagar
– Två dagar kanske inte låter så mycket, men det är 30 procent kortare tid ungefär och det gör mycket, säger Ali Mirazimi, professor vid Karolinska institutet som forskar om vaccin.
Citera
2021-12-09, 09:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Då vet jag din inställning.

Själv vill jag få saker och ting konfirmerade. Många vetenskaper kan "ljuga" (egentligen är det vi människor som drar fel slutsatser) men matematik ljuger aldrig.

Ja någon kontrollgrupp kommer du inte att få i detta läget.
Citera
2021-12-09, 09:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag har sagt det förut, men det tål att nämnas igen.

Smått fantastiskt ändå hur antivaxxare, samtidigt som de sedan pandemins utbrott givit blanka den i allt vad restriktioner heter, och till och med demonstrerat för en påstått grundlagsskyddad rätt att få hosta folk i ansiktet på bussen, i snart två år gapat och skrikit som ett gäng treåringar med nedkissade Hello Kitty-trosor och påstått att viruset är ofarligt och att pandemin i själva verket är en bluff - att viruset inte ens finns - nu helt plötsligt menar att det är vaccinerade som börjat slappna av och i själva verket sprider en allvarlig sjukdom, samtidigt som de ovaccinerade själva tar epidemiskt ansvar och självisolerar vid första symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in