2021-12-09, 09:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Immuniserade.

Man skulle kunna hävda att en lägre smittspridning gäller även för ovaccinerade med genomgången sjukdom. Så är det naturligtvis.

Men i en grupp med ovaccinerade har sannolikt inte alla haft genomgången sjukdom.

Alla i gruppen vaccinerade är vaccinerade således 100% immuniserade i varierande grad.

Men i gruppen vaccinerade finns det även de som har burit smittan innan vaccination och som är naturligt immunicerade. Man vet inte ens hur många de är.

Det är väl inte fair play att räkna in dessa när man visar siffror över vaccinets förträfflighet, det är ju ren och skär bluff.

Jag passar på att berätta att jag är fullvaccinerad om nu någon står i begrepp att bemöta mig med antivaxxkortet, bemöda er icke.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Tillgängligt ja, men tvingas det på hela jordens befolkning var frågan?

Nej det gör det inte, men influensan våldtar inte hela världen heller.
Citera
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Jag tror tvärtom att många anti-vaxxare skiter fullständigt i allt. Sedan har vi alla unga och barn som är ovaccinerade.

Alltså det här med att jämföra studier med anekdoter och hävda något.

Stora utbrott bland vaccinerade och stora vågor av smitta trots hög vaccinationsgrad är inte anekdoter utan det visar tydligt att vaccinet är mer eller mindre värdelöst i avseende att hindra smittspridning.
Citera
2021-12-09, 09:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan inte det förklaras med att många har varit i kontakt med viruset och har ett visst skydd när de smittas en andra eller tredje gång, därför avled färre trots ökad spridning?
Nähej!

Alltså detta är så markant tydligt så det gäller att komma med en ganska underbyggd hypotes om man vill hävda något annat än en effekt av vaccineringen.
Citera
2021-12-09, 09:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men viss konfirmation finns ju redan exempelvis döda av misstänkt biverkning av vaccin vs avlidna i covid19. Det är lite lustigt att du vill ha konfirmation vad gäller vaccinerna av typen hängslen, livrem och bilbälte men när det gäller viruset så tja, skit samma.
Nej, det är relevant kritik när relevant statistik inte är offentlig.

Så här;
Någon påstår att han har sett att bärigheten fungerar om jag bygger mitt hus på ett visst sätt. Som bevis lägger han fram att trä hålls ihop med lim och visar mig en stol en skicklig möbelsnickare gjort.

300 rapporterade dödsfall berättar mer om läkares bias än någonting annat fram till dess jag får se ritningen på huset. Den finns också säkerligen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Men då är frågan, hur lång tid räcker boosterdosen, finns det någon data på det? Tänker på den Israeliska doktorn som blev smittad, trots 3 doser vaccin: https://www.theguardian.com/world/2021/dec/01/israeli-doctor-believes-he-caught-omicron-variant-of-covid-in-london

Ja jag har läst om honom. Boosters har ju inte getts så länge så vi har väl inga data på det än, det närmaste vi kan komma ett sådant dataset är ju att snegla på Israelerna och vad de kommer fram till.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför ger du mig inte den statistik jag efterfrågade istället? Det är den som går att beräkna och som bevisar nytta kontra risk på populationsbasis.
Ja, nyttan har varit att dödstalen har minskat markant. På populationsbasis.
Citera
2021-12-09, 09:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Pfizer har själva gjort en enkel undersökning som säger så.

Jag såg bara att det postades i går kväll, var det Pfizers studie man hänvisade till?
Citera
2021-12-09, 09:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det vi har och ser är:

Smittan sprider sig mycket snabbt i SA där vaccinationstäckning är låg men seroprevalensen hög.

Vi ser många fullvaccinerade med två doser bland Omikron-fallen i Europa och USA.

Vi har nu studier som visar sänkt effektivitet med vaccin i två doser ner till en 41-faldig sänkning.

Samtidigt ser man upp till 40-faldig ökning av nABS hos de som fått tredje dosen.

Det är det vi vet ungefär.

Ja det är mycket som vi inte vet, men det är ju inte lönt att få panik, jag ser inget direkt som skulle vara grund för det heller.
Citera
2021-12-09, 09:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nähej!

Alltså detta är så markant tydligt så det gäller att komma med en ganska underbyggd hypotes om man vill hävda något annat än en effekt av vaccineringen.
Hypotesen underbyggs av statistik från 2020 när vi saknade vaccin.

Istället bör vaccineringens effekt underbyggas av bevis. Du gör tvärtom:
Hävdar att ost är nyttigt eftersom fler som svälter dör än de som inte svälter och begär bevis för att ost inte skulle vara nyttigt.

Vi kan se att bedömda coviddöda 2020 stämmer väl med total mortalitet 2020. Man behöver alltså mer än bara siffror på "15.000 döda" för att avgöra hur verkligheten ser ut. Idag ser vi att 8.000 dog i Covid-19 2020.
Citera
2021-12-09, 09:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men i gruppen vaccinerade finns det även de som har burit smittan innan vaccination och som är naturligt immunicerade. Man vet inte ens hur många de är.

Det är väl inte fair play att räkna in dessa när man visar siffror över vaccinets förträfflighet, det är ju ren och skär bluff.

Jag passar på att berätta att jag är fullvaccinerad om nu någon står i begrepp att bemöta mig med antivaxxkortet, bemöda er icke.
Ja, det gör antagligen att dessa har s.k. hybridimmunitet och betydligt lägre risk för smittspridning.

Så det är väl fair play att räkna in dem. Det man ser hos dem är motsvarande nivåer man får efter tredje dosen eller högre.
Citera
2021-12-09, 09:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, nyttan har varit att dödstalen har minskat markant. På populationsbasis.
Från vilken nivå? Dvs; hur hade dödstalen sett ut utan vaccin? Vilken beräkning lutar du dig mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in