2021-12-09, 00:14
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför inte prova Dr. Pepper om du inte gillar förändringar i ingredienserna.

Har aldrig gillat Dr Pepper, det kan väl knappast räknas som cola heller?
Citera
2021-12-09, 00:16
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag drack alltid (dagligen) Pepsi förr, men bytte till Cocacola efter aspartamskandalen. Trist om även de ska förstöra sin läsk nu.

Lite som när Basset’s vinegum fick nytt recept… det fanns en enda anledning till att folk älskade just det godiset, nämligen den helt unika smaken. Varför i hela helvete väljer man då att ändra på den?
Antar att det beror på högre råvarupriser, nya upptäcker om hälsofarliga ämnen, något oetiskt skit hos underleverantörer eller liknande.

Deras egna, intetsägande ord om att ”det är dags att förnya sig” eller liknande kan ju inte vara något annat än en dåligt och hastigt konstruerad fasad.

… Man får väl söka sig mot de mindre namnkunniga läskmärkena nu då. Cuba Cola har jag för mig är rätt OK.
Har jag fattat det rätt att Basset's vinegum tog bort palmoljan? Jag kanske blandar ihop det med Gott & Blandat.
Citera
2021-12-09, 00:26
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Har jag fattat det rätt att Basset's vinegum tog bort palmoljan? Jag kanske blandar ihop det med Gott & Blandat.

Skulle kunna vara så.
Det enda jag vet är att de - rätt omotiverat - ändrade receptet, vilket fick godiset att smaka som vilket annat skräp som helst.

Undrar också fortfarande varför Marabou tog bort trillingnöten. Har inte köpt en Aladdin-ask sedan dess.

Om det är för att kunna göra en stor grej av att ”trillingnöten är tillbaka!!” efter X antal år, så tycker jag att det är ett rätt dåligt PR-trick.
Citera
2021-12-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De har ju redan förstört fanta.

förut var det 12% appelsinjuicei .

nu är det bara 6% och jävligt mycket socker var det.

Nu har de förstört fantan ännu mer med nervgiftet aspartam så fanta går inte att köpa ens ibland.

coca cola innehåller för mycket socker i sverige.

undrar om de ska sätta in ännu mer socker eller sätta in billigt skitigt glukossirap som i vissa länder.

Pepsi gjort samma sak, börjat fylla ut den vanliga pepsin med sötningsmedel. Smakar Pepsi MAx, verkligen skit. Aja, bra för hälsan att sluta.
Citera
2021-12-09, 01:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Jag har genom en väldigt säker källa fått höra att coca cola och coca cola zero kommer byta recept i Sverige. Vill man ha det gamla receptet så får man vända sig till online-aktörer, t.ex. ebay. Vad tycker ni om detta?
De har ju redan bytt. Förr var det socker motsvarande tio sockerbitar i en 33cl burk, numera bara motsvarande 2 sockerbitar och påfyllt med sötningsmedel.

De smyger med det. Kolla alla nya fanta cola etc. Icke light.
Citera
2021-12-09, 01:13
Medlem
Ducadreams avatar
Fanta smakar skit numera. De har förlorat en konsument.
Citera
2021-12-09, 01:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Har tyckt att allt smakat för sött dom senaste åren. Inte gott.

Var inte coca cola mer uppfriskande förr? Jag har aldrig varit typen som dricker detta ofta men jag minns att det var godare förr.

Varför ska dom ändra receptet? Ändra tillbaka isåfall. Cola är inte gott, cola är en sådan sak "man ska tycka är gott" för att det är Coca cola. Jag köper hellre Fanta eller Sprite. Men helst en MER eller en Festis.
Äkta cocacola smakade mer karamelligt sockrigt förut. Pga färgämne/smakämne sockerkulör som är utbytt, samt ca 75%. av sockret som är borta.

Numera smakar det blaskig lemonad med lite koffein. Den karamelliga smaken är som bortblåst. Visst är det onyttigt att dricka sockrig läsk men få saker slår en cola med is en riktigt varm dag.
Citera
2021-12-09, 01:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Fanta smakar skit numera. De har förlorat en konsument.
Första klunken är ok men när man svalt känner man direkt den vidriga bismaken av sötningsmedel.

De som dricker light produkter ofta märker dock inget, märkligt nog.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-12-09 kl. 01:20.
Citera
2021-12-09, 01:23
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Första klunken är ok men när man svalt känner man direkt den vidriga bismaken av sötningsmedel.

Man känner ju mest av kolsyran vid första klunken. Jag rekommenderar eldorados läskedryck "Orange". Ingen sötningsmedel, smakar betydligt bättre än Fanta och är billigare dessutom.
Citera
2021-12-09, 01:23
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Kan det vara att dom kommer sänka mängden socker och kompensera med sötningsmedel?

Jag kan tänka mig att dom vill slippa sockerskatten i länder i som t.ex. Norge. Det är bara en tidsfråga innan Sverige också inför sockerskatt för att kunna finansiera alla bidragstagare.

Tror du har rätt.

Men om man ska tänka hur det blev med plastkassarna. De som är bara gjorda av sockerrör har plastskatt. Så fusksötad läsk får nog också skatt.
Citera
2021-12-09, 01:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Man känner ju mest av kolsyran vid första klunken. Jag rekommenderar eldorados läskedryck "Orange". Ingen sötningsmedel, smakar betydligt bättre än Fanta och är billigare dessutom.
Ja, man får hitta alternativ. Kanske Cuba cola eller RC om man kan hitta den. Boylan's cane cola är ju underbar men dyr.
Tack för tipset
Citera
2021-12-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Jag har genom en väldigt säker källa fått höra att coca cola och coca cola zero kommer byta recept i Sverige. Vill man ha det gamla receptet så får man vända sig till online-aktörer, t.ex. ebay. Vad tycker ni om detta?

Jag antar att det inte handlar om pengar. De största ägarna av Coca Cola är även de största ägarna av Pfeizer, Moderna, J&J, Twitter, Microsoft, Google, Facebook, osv. Alla världens stora industrier. Till och med ICA och SEB! Så om jag vore vem som helst skulle jag avstå från att dricka Coca Cola i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in