Citat:
Nja, det fanns ju för smittade med två doser, som var noll procent.Sedan ska man komma ihåg att det är laboratorietest. Det ger en fin fingervisning och är mycket bättre än ingenting, men det är fortsatt test i ett laboratorium och inte i människor.
Tidigare modelleringar av spridningen i Sydafrika pekade ju mot att tidigare infektion gav ett skydd. Vad som är sant är svårt att veta. Kan ju vara att tidigare infektion ger ett så milt sjukdomsförlopp att folk i mindre utsträckning testat sig.
Man odlar viruset i ett laboratorium och gör tester in vitro mot blod/plasma från människor i olika kontrollgrupper, gissningsvis.
Citat:
Japp, som att folk ändrar sitt beteende, restriktioner, eller att tillräckligt många redan blivit smittade, eller att man rullar ut boosterdoser i en hög takt. Det finns två problem här, förutsatt att smittsamheten faktiskt är så pass hög som den hittills observerats vara.Det första är att den observerade dubblingstakten är 2 dygn i Storbritannien, från låga nivåer. Man blir sjuk efter 4 dygn och testar sig, och får resultatet dagen efter. Det innebär att om man säg ändrar restriktioner då man uppmäter 20 tusen fall omikron om dagen kommer man redan 4 dagar senare ha 80 tusen smittade innan restriktionerna får effekt, eller i trakten av 110 tusen fall med den extra dagens fördröjning för provsvar. Med andra ord ca 5,5 gånger fler än då restriktionerna infördes.
Det andra problemet är en sak jag inte har en källa på då jag sett siffran i förbifarten och inte hittar den igen, men det var bland de forskare jag följer på twitter. Det är att den maximala effekt som en kombination av vaccination och restriktioner ger på smittspridning, vid den typ av lockdown som tillämpats i Europa, är en faktor ~8 på deltavarianten. Med ett R0 som modelleras som lägst till 7,5 och en praktiskt taget 100% genominfektionsrisk (vaccin påverkar inte spridningstakten) så kommer antalet fall öka trots en total lockdown.
Det är ju tidiga data som kan ändras, men spridningstakten ser absurd ut, och jag hoppas verkligen det viker ner i sydafrika nu under veckan, och detsamma i Storbritannien, Danmark och Schweiz.
I den trakten ja.