2021-12-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, att en steril miljö på sjukhus hjälper patienter (och personal) att undvika sjukdom eller förvärrad sådan är självklart.
Vad jag är ute efter är att, för att hårddra det, om vi omvandlar Sverige till ett sterilt sjukhus riskerar det att slå hårt mot befolkningen när restriktionerna släpps. Det är bland annat därför Tegnell vill hålla restriktioner på en nivå människor klarar över tid, och därför han inte vill ha munskyddskrav generellt. Man kan säga att anledningen är att dessa minskar all sorts smittspridning, och därför försvagar befolkningens försvar mot många olika virus och bakterier vi dagligen bekämpar. Vi riskerar att få bakslag i form av förstörd flockimmunitet mot tex influensa och förkylningar.

Du har antagligen rätt. Men lycka till med att övertyga någon. Samhället är splittrat och de flesta har barrikaderat sig i sina skyttegravar. Uppvaknandet kommer men det kommer kanske krävas att vi gräver oss djupare ner i avgrunden innan de skrämda fåren inser vad de står inför, rädsla gör dom blinda.
Citera
2021-12-09, 14:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Svamp och bakterier har funnits före mänskligheten. Knappast något nytt.
Eller?

Du är anti mot allt. Vaccin, munskydd, distans, arbete?
Vad gör du här egentligen för något du inte tror på?
Allt detta för en stilla undran om du inte tror att forskningen gått framåt de senaste 30 åren?

Lite lustigt att du påpekar att svamp och bakterier funnits före mänskligheten (iofs sant) och sen drar mer till med ett "Knappast något nytt." i en tråd där vi faktiskt diskuterar något nytt, ett nytt virus. Även bakterier och kanske även svampar utvecklas genetiskt. Finns kanske resistenta bakterier nu som inte fanns för 30 år sedan? Patogener utvecklas, de förändras genetiskt snabbare än däggdjur på grund av deras kortare reproduktionstid.

Handen på hjärtat, skulle du säga samma sak, "Knappast något nytt" om virus? Hört talas om Omicron? Fanns det för 30 år sedan?

I rest my case.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-09 kl. 14:24.
Citera
2021-12-09, 14:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Stycke 1;
Det är din (felaktiga) slutsats.

Ja, uppenbarligen förväntade jag mig för mycket när jag bad dig om en sådan sak som att belägga dina påståenden och visa på felen du sade dig hittat. Det får jag verkligen ta på mig.

Tills dess får vi utgå ifrån att rapporterna är giltiga. Tills du visar på felen du säger dig ha hittat. Inte svårare än så.
Citera
2021-12-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du inser att Japan är väldigt tättbefolkat De siffror du drar upp visar på att de antingen fuskat med testerna eller att de har störe naturlig immunitet i Japan öö i många andra länder.

Japan har kanske världens mest kapabla sjukvård. Hittade denna artikel https://www.life-time.se/vardkvalitet/vad-kan-svensk-sjukvard-lara-av-japan/ men det är som vanligt bara en artikel så vid mer intresse så krävs mer efterforskning.
Citera
2021-12-09, 14:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men nu har vi inte haft några munskyddskrav i Sverige, ej heller på barn. Skolorna har varit öppna och barnen har lekt tillsammans, ändå fick vi stora rs-utbrott. Blir ju lite svårt att skylla på munskydden va?
Det är sant som du säger, men vi har ändå haft en del restriktioner. Låt oss säga att jag är benägen att skylla den generellt förhöjda spridningen av RS på restriktionerna som var. Någon troligare förklaring har jag inte hittat, och dessutom var den ökade insjukningen förväntad.

Där med inte sagt att vi därför inte alls bör förhindra smittspridning. Det jag säger är att minskad generell smittspridning har sitt pris, och att det därför handlar om avvägningar.
Citera
2021-12-09, 14:16
Medlem
Beaver14s avatar
Andel positiva tester (av alla tester) ligger kvar på drygt 5 %. Stor del av ökade bekräftade fall kan tillskrivas ökad testning.
Incidensen är mycket låg i 80+ och även i 70-79 är den låg, spridningen sker bland de yngre (vilket här inkluderar 40+)
Spridningen är större hos ovaccinerade, vaccinen skyddar mot infektion. Inte till 100 procent, spridningen ökar även hos vaccinerade.

Summa summarum, ökad smittspridning kommer inte att ge oss i närheten av förra vinterns situation.
Tänk var vi hade varit om vi inte hade haft vaccinet, då hade det varit kaos och total nedstängning i Sverige nu.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej vi har inte förlorat vårat skydd och det är inte bråttom förutom eventuellt för riskgrupperna.

Klart vi har. Tror du vaccinet olika räkneverk beroende på om man tillhör riskgrupp eller inte?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Från PK, "här ser vi hur det är stor skillnad mellan vacvinerade och ovaccinerade '

Visar sen bild där ökningen är identisk.

Förutom det skylls det på att barn under 12 inte är vaccinerade från FHM.
Vaccin för 5 åringar snart då förmodligen

Du såg ingen skillnad i den bilden alltså?
Citera
2021-12-09, 14:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Tycker du själv att detta var en vettig respons på det jag skrev?

Jag överlämnar din fråga till Gud eftersom jag, om jag nu skulle vara helt från vettet, följdaktligen inte är lämplig att besvara den.

Sorry, eldade kanske upp mig lite väl och slängde en känga åt fel håll i stridens hetta..
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, så är det ju. Står nu att man fruktar ny stor dödsvåg i Storbritannien och därför stänger ned. I Tyskland börjar de bli fullt på sjukhusen. I Sverige görs nästan ingenting förebyggande. Gårdagens nya råd var otroligt vaga.

Vaccinering av tredje dos går extremt långsamt. I den takt det går i nu kommer det dröja framåt nästa höst innan folk fått sin tredje dos. De ska öppna en "jättemottagning" i Älvsjö nästa vecka. 10-15 tusen doser per vecka ska kunna ges. Inte mycket på 2,2 miljoner inv som väntar.

Men lilla du!

Vad gjorde UK, Tyskland, Danmark när deras smitta och inläggningar var på samma nivå som Sverige är nu?

Jag skall berätta. INGENTING!

Hur orkar du vända och vrida på saker så in i helvete?
Om andra länder inte gör något så är du tyst. När det sedan ballat ur där, då tycker du att Sverige är idioter som inte gör likadant..

Norge testar ungefär lika som oss. MEN med en positiv procent på över 17%.
Sverige har 5,4%

Fattar du inte hur olika läget är i våra länder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Andel positiva tester (av alla tester) ligger kvar på drygt 5 %. Stor del av ökade bekräftade fall kan tillskrivas ökad testning.
Incidensen är mycket låg i 80+ och även i 70-79 är den låg, spridningen sker bland de yngre (vilket här inkluderar 40+)
Spridningen är större hos ovaccinerade, vaccinen skyddar mot infektion. Inte till 100 procent, spridningen ökar även hos vaccinerade.

Summa summarum, ökad smittspridning kommer inte att ge oss i närheten av förra vinterns situation.
Tänk var vi hade varit om vi inte hade haft vaccinet, då hade det varit kaos och total nedstängning i Sverige nu.

fast det vet du ju inte! gissa kan man men inte mer än så
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den dag det finns är det för sent att göra något åt. Vad ska du göra om det införs? Skaka på huvet och muttra "vi såg det inte komma"? Vad hände med allt det proaktiva tjafset, gäller det plötsligt inte längre när det är tvång som hotar? Så, vilka förebyggande åtgärder kan vi ta till för att förhindra att Sverige går samma väg som andra länder, där de nog inte heller "såg det komma"? En större betoning på vår grundlagskyddade rättighet att avstå medicinska ingrepp kanske? Finns ingen som ser hur viktigt och värdefullt det är?

Det får inte bli så monomant att det enda viktiga plötsligt är viruset. Det finns värden som måste värnas, som rätten att själv bestämma över sin kropp. Hela metootänket är plötsligt som bortblåst, trots att vi länge haft en samtyckeslag för vården, och nu verkar folk inte bry sig. Är samtycke plötsligt inte viktigt längre?

Fast såväl Folkhälsomyndigheten som vår, nuvarande, regering försöker se till folkhälsan som helhet, inte bara att ha tunnelseende och, bara, inrikta sig på att bekämpa/"utrota" SARS-COV2, som sker i massor av andra länder där klåfingriga politiker "cherrpicking" de mest extrema råden de får av sina många olika myndigheter som hanterar folkhälsan. Alltså var det smart av Sverige att samla sådant till, en, myndighet.

Det enda som kan komma längre fram i Sverige och som går över min röda linje vad gäller uppmuntran/påtryckningar för att vaccinera sig, är om det blir obligatorisk med vaccinpass i kollektivtrafiken. Detta därför att detta kan hindra ovaccinerade att ta sig till sitt arbete och detta kan hindra dessa ifrån något så grundläggande som möjlighet att försörja sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in