Citat:
Ursprungligen postat av
Hankypanky14
Lite jämförelser mellan Denise Hermann och Stina Nilsson. Denise Hermann var en duktig sprinter innan hon lade av och satsade på skidskyttet. Stina Nilsson var en ännu bättre sprinter.
När Denise Hermann gjorde sitt första lopp 25 nov 2016 sköt hon 6 bom..och vann.
Denise kom med i VC redan 6 dec samma år och blev 18:e.
Första säsongen tog hon sin första VC- seger i damstafetten i Sydkorea.
Under första loppen under säsongen 2017/2018 så vann hon dina första individuella lopp i Östersund, sprint samt jaktstart.
Under VM 2019 tog hon 3 medaljer varav 1 individuellt guld.
Under säsongen 2019/2020 kom hon 3:a i VC-cupen och 1:a i sprintcupen.
Under VM 2020 tog hon 2 silvermedaljer.
Det som jag tycker utmärkte Hermann tidigt var, förutom hennes skidåkning, var att hon tidigt kändes trygg i det liggande skyttet. Hon låg på en bit över 80 %..som gjorde att hon alltid hade chans när hon kom in till det stående skyttet i en sprint.
Detta tycker jag även Stina skall satsa lite extra på. Att bli riktigt trygg i det liggande skyttet. Satsa de flesta timmarna på vallen att bli en riktigt bra liggande skytt. Då uppstår chanserna i det stående skyttet per automatik.
Nu spretar det lite väl mycket..ingen direkt stabilitet överhuvudtaget. När hon efter 2 missar skjuter 2 nollor så har hon åkt lite för långsamt..och ändå missar 2 i det sista stående skyttet.
Hon har inte någon gång varit i läget som Elvira var förra helgen. Skjutet 1+1..och ändå blir 2:a i loppet. Stina har ännu inte övertygat i något lopp i år.
Kan vara en träningstaktik värd att prova.
Personligen så är jag besviken på farten i den rena skidåkningen.
Inte f-n var det många som trodde att Stina Nilsson skulle få generalstryk av Elvira Öberg i skidspåret för 18 månader sedan.
Stina Nilsson är i bästa fall en ny..typ..Frode Andresen.Det finns ingenting som i nuläget pekar emot att hennes största komparativa fördel ligger på skjutvallen.Jag kommer ihåg att Frode blev världsmästare.
Skulle Stina någonsin kunna komma i närheten av det så är det bättre än de flesta numera förväntar sig.