2021-12-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Intressant att Stina tas ut. Sköt 7 bom i jaktstarten i IBU-cupen..och var tillsammans med Jung, Sydkorea, de som sköt flest bom i hela startfältet på 58 åkare.

Det är ganska otroligt att man kan skjuta sämst i ett lopp IBU-cupen..och ändå kvala in till ett VC-lopp veckan efter..i ett världslag som Sverige.

Jag gillar verkligen Stina men jag är inte imponerad alls av hennes säsongsöppning. Hade trott på mer efter ännu en försäsongsträning. Det tar tid..med hennes skytte är inte bra.

Hade känts som en björntjänst att skicka upp unga Sara eller Halvarsson på höjden, om än inte den värsta, utan acklimatisering. För det är alternativen. Jag vill att dom ska få chansen när det är som störst möjligheter att prestera gott. Stina var ändå överlägset snabbaste svenska(ja även totalt) i spåret i IBU-loppen, och trivs på höjd. Men nu måste hon få till skyttet ett lopp också.
Citera
2021-12-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Intressant att Stina tas ut. Sköt 7 bom i jaktstarten i IBU-cupen..och var tillsammans med Jung, Sydkorea, de som sköt flest bom i hela startfältet på 58 åkare.

Det är ganska otroligt att man kan skjuta sämst i ett lopp IBU-cupen..och ändå kvala in till ett VC-lopp veckan efter..i ett världslag som Sverige.

Jag gillar verkligen Stina men jag är inte imponerad alls av hennes säsongsöppning. Hade trott på mer efter ännu en försäsongsträning. Det tar tid..med hennes skytte är inte bra.

Det följer deras ursprungsplan som var att Stina skulle tävla så mycket som möjligt. Jag tror vi kommer få se Stina i IBU cup när både världscup och IBU är samma helg som tex helgen som var.
Citera
2021-12-06, 16:39
Medlem
FNLSs avatar
Jippi att Stina är tillbaka (mest för att det retar en massa folk)
Citera
2021-12-06, 17:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Norska laget till Hochfilzen

Tiril Kampenhaug Eckhoff, Fossum IF
Marte Olsbu Røiseland, Froland IL
Ingrid Landmark Tandrevold, Fossum IF
Ida Lien, Simostranda IL
Karoline Knotten, Vingrom IL
Emilie Ågheim Kalkenberg, UL Skonseng

Vetle Sjåstad Christiansen, Geilo IL
Johannes Thingnes Bø, Markane IL
Tarjei Bø, Markane IL
Sturla Holm Lægreid, Bærums Skiklubb
Sivert Guttorm Bakken, Vingrom IL
Filip Fjeld Andersen, Geilo IL

Dale är inte med, vet inte om han har några problem. Filip Fjeld Andersen in i stället. Däremot plockar man inte upp exempelvis Erdal som ligger tvåa i IBU-cupen.
Citera
2021-12-06, 17:14
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dale är inte med, vet inte om han har några problem. Filip Fjeld Andersen in i stället. Däremot plockar man inte upp exempelvis Erdal som ligger tvåa i IBU-cupen.
Var en artikel i VG där det verkade som om Dale är petad. De tycks däremot ha väldig tilltro till Knotten. Erdal var mycket bättre på säsongsöppningen och har fortsatt presterat bra medan Knotten åker för långsamt. Många likheter mellan Knotten och Skottheim
Citera
2021-12-06, 18:22
Medlem
Skottheim är ju ett frågetecken faktiskt. Man undrar ju vad som är planen för henne framåt. Med tanke på resultaten i Idre så känns det hårt att bara få en chans och alternativet borde ju vara att få åka IBU-cup.

De som övertygat mest utifrån sin nivå i IBU-cupen (Sara och Ella) är ju inte aktuella för OS så inte så konstigt att Stina får chansen igen ändå. Det som ändå känns positivt med Stinas skytte är att hon skjuter någon 0-serie även om det totalt blir för många bom i varje tävling. Tänker ändå att det borde kunna öka chansen för att kunna få till det i två skytten så småningom. Varken Bettan, Emma eller Ingela har ju inte riktigt imponerat så här långt tyvärr att det solklart motiverar att de ska få chansen.
Citera
2021-12-06, 18:31
Medlem
Det är ändå kul att Mona Brorsson kommit tillbaka så bra i spåret. Efter Sollefteå och Idre så var jag väldigt tveksam och såg henne som den som var sist in i laget, men det är ju kul att bli positivt överraskad. Kanske är det även bytet av skidmärke som gjort sitt? Sen hade man ju så önskat att hon någon gång kunde ta revansch på sig själv och sätta de där skotten i avgörande läge framför allt i ett individuellt lopp. Tänk om vi fick se det den här säsongen! I stafett så har hon ju faktiskt redan visat att hon har det i sig, även om det finns mer stabilitet att önska även där.

Det är ändå kul att det är konkurrens om den sista platsen i stafettlaget och jag är helt inne på linjen att i den fjärde åkaren så letar man nu främst efter någon med så hög lägsta nivå (dvs Stina är helt utesluten) som möjligt. Med den topp som finns i laget så behöver vi egentligen inte hoppas på att någon ska överprestera för att det ska bli riktigt bra.
Citera
2021-12-06, 20:54
Medlem
Värst vad folk är skitnödiga och otroligt krävande här på FB(inte för att jag är överraskad). Vi talar om alltså den 6:e atleten i Sveriges trupp. Hon behöver inte vara en superduper skidskytt. Vilken annan nations 6:e eller t.o.m 5/4:e åkare har en sån högsta nivå som Stinas? Hon är den självklara fyran i Sverige atm(förutom i stafett där behöver man en stabilare skytt).
Citera
2021-12-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Veckans uttagningar:

World Cup 3 i Hochfilzen
Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb
Stina Nilsson, Lima SKG

Peppe Femling, Piteå Skidskytteklubb
Oskar Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Jesper Nelin, Piteå Skidskytteklubb
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF

IBU Cup 3 i Obertilliach
Sara Andersson, Mora Biathlon
Ingela Andersson, K 4 IF
Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund
Emma Nilsson, SK Bore
Ella Halvarsson, Biathlon Östersund
Nicolina Lindqvist, Biathlon Östersund

Viktor Brandt, I 2 IF
Oscar Andersson, Älvdalens SKG
Tobias Arwidson, Lima SKG
Emil Nykvist, SK Bore
Alfred Eriksson, Dala Järna IK

Noterbart hur man roterar runt ganska mycket.
Var hittar man trupp uttagningarna?
Citera
2021-12-06, 21:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Var hittar man trupp uttagningarna?

https://www.skidskytte.se/Nyheter/Nyheter/laguttagningworldcup3hochfilzenausochibucup3oberti lliachaus/
Citera
2021-12-06, 21:56
Medlem
Kontraster efter Östersund.

Svenskornas ranking i spåret: 1, 3, 10, 18, 22, 29, 64
På vallen: 46, 77, 85, 88, 89, 91, 107

På herrsidan är Sebbe bästa svenska skytt, med ranking 65.
Citera
2021-12-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kontraster efter Östersund.

Svenskornas ranking i spåret: 1, 3, 10, 18, 22, 29, 64
På vallen: 46, 77, 85, 88, 89, 91, 107

På herrsidan är Sebbe bästa svenska skytt, med ranking 65.

Man får verkligen hoppas att det är hemmaplansnackdelen som spökar och att skyttestatistiken ser bättre ut efter Hochfilzen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in