2021-12-17, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hon verkar äntligen fått ordning på liggskyttet. Fick en handskada för några år sedan som gjorde att hon tappade rejält där. Ståskyttet har egentligen alltid varit bra, även om hon hade några missar nu i början av säsongen. Bra att hon fick erfarenhet av att gå ut i tät på stafetten förra veckan och få känna på kameran i nacken.

Spännande om hon har mer fart i skidorna. Redan klar förbättring från förra året men det känns som det finns mer baserat på hur bra hon var redan som junior.

Jag håller med.Magnusson är helt inne i stafettlaget nu.Precis den kapacitet som gör det möjligt att segra i disciplinen.
Hon var väl nästan på par med Hanna Öberg flera juniorsäsonger?
Varit skadad och/eller sjuk väldigt mycket.
Det finns en grundpotential hos AM som lovar mera.
Citera
2021-12-17, 08:00
Medlem
FNLSs avatar
Om Magnusson ska köra stafett har jag hellre henne på första och Persson på andra
Citera
2021-12-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Om Magnusson ska köra stafett har jag hellre henne på första och Persson på andra

Ser ingen anledning att ändra på ett vinnande lag.Persson på första och Magnusson på andra.
Det man kan diskutera är om Hanna skall köra tredje sträckan istället.
Fortsätter hennes vanskliga skjutform så kunde man teoretiskt avbelasta genom att låta henne köra tredje..men det är ju inte OS än så det kommer nog att ge sig naturligt hur bäst förfara.
Citera
2021-12-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ser ingen anledning att ändra på ett vinnande lag.Persson på första och Magnusson på andra.
Det man kan diskutera är om Hanna skall köra tredje sträckan istället.
Fortsätter hennes vanskliga skjutform så kunde man teoretiskt avbelasta genom att låta henne köra tredje..men det är ju inte OS än så det kommer nog att ge sig naturligt hur bäst förfara.
Jag tycker det börjar luta åt Elvira på fjärde, dels tar man en del press från Hanna på stå och sen ökar pressen på övriga sista åkare som vet att även om man skjuter noll så måste man ha sin allra bästa dag i spåret för att vinna.

Tyvärr återstår detaljen att Elvira också måste skjuta stående...
Citera
2021-12-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Absolut är snitthastigheten också lite intressant, men där får man ju samtidigt ta med att utvecklingen går framåt när det gäller materialet. Och att det är viss rotation på tävlingsorterna och olika väderlekar från år till år. Det räcker dock att kolla på lite gamla klipp för att inse att åkarna som ett kollektiv åker mycket snabbare nuförtiden, tekniken i skejt har förbättras mycket bara sista 5-10 åren. För att jämföra åkare under olika säsonger mot varandra känns ändå dom andra parametrarna lite vettigare.

Javisst, men skillnaden mellan Elvira i år gentemot de bästa åkarna tidigare år är markant större än vad tidigare år är sinsemellan. Man får gå tillbaka till 2013-14 för att hitta en lika stor skillnad till förra årets toppskikt som från detta till Elvira idag, och det är bara Elvira som utmärker sig till denna extrema grad. Detta ska ju dessutom vara det fluorfria året?

Urvalet är dock troligen för litet ännu så här tidigt på säsongen, så man får vänta och se om statistiken stabiliserar sig. Ett par av de som ligger ovanför Eckhoffs fjolårsnivå kommer nog att falla ner under den senare på säsongen. Jag orkar inte gå in och jämföra enskilda banor och lopp bara för att göra en poäng, men man kan i alla fall konstatera att Elviras nuvarande åkning hör till det absoluta snabbaste som har presterats. Hennes åktider relativt medianen är den största skillnaden på tio säsonger, men har överträffats några gånger tidigare.
Senast redigerad av SMEGMOV 2021-12-17 kl. 13:21.
Citera
2021-12-17, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du tror inte att dom är medveten om det??
Vad är ditt förslag att "Ledningen" ska göra åt det?

Vad ska dom göra åt att alla inte åker lika fort som Elvira eller skjuter lika bra som Röiseland?

Mental coach. Avdramatisera allt så att hon får rätt tankar. Sedan tror jag att man är född med mental styrka också.
Citera
2021-12-17, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag tycker det börjar luta åt Elvira på fjärde, dels tar man en del press från Hanna på stå och sen ökar pressen på övriga sista åkare som vet att även om man skjuter noll så måste man ha sin allra bästa dag i spåret för att vinna.

Tyvärr återstår detaljen att Elvira också måste skjuta stående...

Elvira har en historik med några straffrundor. Hanna har darrar innan. I VM 2019 hade hon 5 bom..men ingen straffrunda på sista sträckan. Hon sköt om guldet men Roeseland klarade pressen bäst. Sverige fick silver. Kan vara så att Elvira klarar en sista sträckan bättre. Man får se.
Citera
2021-12-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Mental coach. Avdramatisera allt så att hon får rätt tankar. Sedan tror jag att man är född med mental styrka också.
Jag är i det närmaste 100% säker att dom använder sig av mentala coacher.
Citera
2021-12-17, 18:04
Bannlyst
Citat:

Mona har varit i VC i 7 år och inga råd från mentala coacher har hjälpt. Då är det kört.
Citera
2021-12-17, 20:30
Medlem
Mona är och har varit under lång tid, en stabil samlare när det gäller världscupspoäng. Hon har aldrig klarat av att leverera i skarpa lägen men så länge hon skrapar ihop poäng till nationscupen så finns det ingen anledning att peta henne.

Däremot så fyller hon ju 32 nästa år så hon lär ju inte ha så många år kvar på denna nivå tänker jag. Inget framtidsnamn heller att satsa på.

Än så länge känns hon given i VC men just nu bör hon väl rankas som 6e dam och så lågt har hon aldrig varit.

Mona var ju en mycket stabil stafettåkare i många år (silver på OS och VM) men tyvärr är hon ju inte det längre.
Citera
2021-12-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Turbo-Tora nämndes här… Enligt resultatservicen verkar hon ha vunnit ”store kula” säsongen 13/14 också (12/13 vann hon ju WC-totalen ”på riktigt”) med fem poäng före Mäkäräinen. Tidigare skilde det fyra poäng åt andra hållet. Då betyder ju det att man har inte bara strukit Zaitsevas resultat efter Sotji (där pisset ska ha varit ”för salt”/hennes mans) utan flyttat upp alla som kommit efter henne i resultatlistorna ett pinnhål. Men kanske de bara har det så där officiellt i resultatservicen, men att det inte påverkar nånting annat, typ historieböcker och prispengar och sånt. Eller så är det bara jag som inte fattar, hehe. Men det var någon tidning som skrev om det som om det vore en färsk nyhet, men det stod inte om något sånt i Norge.
Det står en artikkel om det hos Nrk nå. IBU skal ha et styremøte om hva de gjør med "kula"

– Det er en kjedelig situasjon for sporten, men IBU-styret har bestemt at de skal se på saken en gang til og hvordan vi kan håndtere den slik at ingen utøvere blir skadelidende for en dopingdom hos en annen. Tora får en kule, men vi vil se om den beste løsningen kan være å gi den til begge, forklarer Bitterling.

https://www.nrk.no/sport/dopingtatt-russer-sorger-for-kuleskifte-_-berger-far-sammenlagtseier-syv-ar-for-sent-1.15777304
Citera
2021-12-17, 22:33
Medlem
Citat:
Du tror inte att dom är medveten om det??
Vad är ditt förslag att "Ledningen" ska göra åt det?

Vad ska dom göra åt att alla inte åker lika fort som Elvira eller skjuter lika bra som Röiseland?

Citat:

Citat:

Citat:
Mona har varit i VC i 7 år och inga råd från mentala coacher har hjälpt. Då är det kört.
Först säger du att ledningen inte gör nåt för att sedan föreslå att dom ska använda en mental coach och när det framkommer att dom troligtvis använder sig av sådan då är det kört?????

Ja, det är väl tur att du inte sitter i "ledningen". Virrpanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in