2021-12-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Varför räcker det? Dagisbarn verkar ju smitta likväl. Varför skall just de klara sig undan? Hur många barn dör av covid i sverige förresten?

I Sverige så verkar man gå på att de som tar vaccinet ska göra det för sin egna säkerhet.

När man t ex tog beslut för att vaccinera 12-15 år så gjorde man prognoser och kom fram till att eventuella effekter av ökad smittspridning i gruppen var värre än eventuella bieffekter av vaccinet.

Man ska inte vaccinera en åldersgrupp bara för att skydda en annan.
Citera
2021-12-08, 11:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför räcker det? Dagisbarn verkar ju smitta likväl. Varför skall just de klara sig undan? Hur många barn dör av covid i sverige förresten?

Om du vill vaccinera dagisbarn så är det ok att du har den åsikten, jag håller inte med dig. Men skulle omikron ge sig på dagisbarnen är jag beredd att ändra ståndpunkt.
Citera
2021-12-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du vill vaccinera dagisbarn så är det ok att du har den åsikten, jag håller inte med dig. Men skulle omikron ge sig på dagisbarnen är jag beredd att ändra ståndpunkt.
Men omicron & covid är helt ofarlig för dessa, samt äldre åldersgrupper. Varför vill du riskera bieffekter hos dessa? & hur kom du fram till den precisa gränsen 12 år? Vad händer före & efter den födelsedagen?
Citera
2021-12-08, 11:11
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, vad handlar diskussion om? Tänk efter.
Och jag påstår inget, ytterligare ett av dina hjärnspöken.
Det var vad jag förstod TVÅ vaccin som ingick i diskussionen. Immuniserande och terpeutiska. Vilket av dem är det vi inte har någon medicinsk term för, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vaccination är en typ av behandling så de bör inte betraktas som ovaccinerade utan som under behandling. Naturligtvis kan man vara extra känslig under behandling.
Nej, de COVID-vacciner som används idag är INTE behandlingar. Det finns exempel på vacciner som är s.k. terapeutiska vacciner som alltså ges EFTER att infektion skett. De nuvarande COVID-vaccinerna är immuniserande och INTE terapeutiska.

Jag upprepar: dagens COVID-19 vacciner är INTE behandlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Känns som vi saknar en medicinsk term för dessa vaccin.

Så jag frågar igen:
Villket av dessa vaccin är det som vi enligt sakner en medicinsk term för? Din grammatik föreslår att det är BÅDA vaccinerna. DU klarar alltså inte ens av att uppge ETT av dem? Är det så illa?
Citera
2021-12-08, 11:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men omicron & covid är helt ofarlig för dessa, samt äldre åldersgrupper. Varför vill du riskera bieffekter hos dessa?

Har du data på att omikron är helt ofarligt för barn så tittar jag gärna på det, det kommer nämligen lite blandade uppgifter från Sydafrika. Nog bättre att vi avvaktar och ser innan vi spekulerar för mycket, det är liksom inte lönt.
Citera
2021-12-08, 11:14
Medlem
Citat:
Har du data på att omikron är helt ofarligt för barn så tittar jag gärna på det, det kommer nämligen lite blandade uppgifter från Sydafrika. Nog bättre att vi avvaktar och ser innan vi spekulerar för mycket, det är liksom inte lönt.
Sydafrika bekräftade dag 1 att den är ofarlig. Inget att ”avvakta”. Förutom att ändra narrativet till påtvingade vaccin förstås.
Citera
2021-12-08, 11:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Sydafrika bekräftade dag 1 att den är ofarlig. Inget att ”avvakta”. Förutom att ändra narrativet till påtvingade vaccin förstås.

Du menar att man bekräftade det efter typ 1 fall?
Känns som lite tunt underlag för min smak
Citera
2021-12-08, 11:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Så samma dag man upptäcker en smitta så kan man basunera ut att den är ofarlig, samtidigt som den sprider sig som en löpeld, hur tänkte du där? De vill ju ha turister, klart den är "ofarlig".
Citera
2021-12-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det var vad jag förstod TVÅ vaccin som ingick i diskussionen. Immuniserande och terpeutiska. Vilket av dem är det vi inte har någon medicinsk term för, menar du?

Så jag frågar igen:
Villket av dessa vaccin är det som vi enligt sakner en medicinsk term för? Din grammatik föreslår att det är BÅDA vaccinerna. DU klarar alltså inte ens av att uppge ETT av dem? Är det så illa?

För någon med intelligens strax under medel hade det varit lätt att härleda från sammanhanget.
Men vi säger Pfizer då för att nämna ett och vara specifik.
Jag påstod heller inget utan tyckte som lekman att ett vaccin som man måste ta regelbundet och som slutar fungera efter ett par månader och som inte förhindrar sjukdom eller spridning i någon större omfattningen kanske inte passar i en enkel kategori "immuniserande" med övriga vaccin som man tar 1 gång.
Citera
2021-12-08, 11:24
Medlem
Davys avatar
Citat:
Så samma dag man upptäcker en smitta så kan man basunera ut att den är ofarlig, samtidigt som den sprider sig som en löpeld, hur tänkte du där? De vill ju ha turister, klart den är "ofarlig".

Sydafrika är snart en failed state i klass med Somalia. Vad dom själva säger kan man bortse ifrån. Samma människor som tror att man kan bota hiv genom att duscha eller våldta spädbarn.

Antingen spelar de ned smittan för att få turism. Eller spelar de upp den för att få bistånd.

Eller så är de för korkade och outbildade för att förstå vad som händer.
Citera
2021-12-08, 11:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Sydafrika är snart en failed state i klass med Somalia. Vad dom själva säger kan man bortser ifrån. Samma människor som tror att man kan bota hiv genom att duscha eller vålta spädbarn.

Antingen spelar de ned smittan för att få turism. Eller spelar de upp den för att få bistånd.

Eller så är de för korkade och outbildade för att förstå vad som händer.

Det är nog en saligt blandning av alltihopa på en och samma gång.
Citera
2021-12-08, 11:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Men omicron & covid är helt ofarlig för dessa, samt äldre åldersgrupper. Varför vill du riskera bieffekter hos dessa? & hur kom du fram till den precisa gränsen 12 år? Vad händer före & efter den födelsedagen?
Omicron är helt ofarligt.
Det är covid som man kan få av viruset SARS-CoV-2 mutation Omricron som är farligt. Hur farligt vet vi inte ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in