2021-12-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är vad du tror.
Jag har en kollega som hade covid våren 2020
Sedan vaccinerad 2 doser
och hade för 1 månad sedan covid igen.

Du sitter inte säkert.

Man blir sjuk även efter vaccin.
Tror inte jag förminskar min risk att drabbas av svår covid-19 via vaccin om jag redan är immun
Jag drabbades inte heller av svår covid när jag fick det så det lär inte ske nästa gång heller
Ta inte min frihet att avstå regelbunden medicinering av medicin jag en behöver.
Citera
2021-12-07, 15:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
ÅTERIGEN. Ni coronaalarmister har ju ändrat attityd ni med. Först skulle vi stänga ner, håll i, håll ut. Vi måste visa omtanke. Vi måste vaccinera oss för andras skull och visa respekt, vaccinerar vi hela befolkningen så slipper vi restriktioner, OH deltan kommer STÄNG NER! Vaccinera er!! Dem som inte vaccinerar sig ska stängas inne i sina hus, det räcker med två sdosor, tre dosor och en dos till. Oh nej omicron kommer!!! Stäng ner samhället men vaccinera er... Asså ni låter ju väldigt summa ni med. Fatta, vaccinet skulle bara ha kommit som ett nödläge vaccin och inte att det skulle ha stoppat pandemin. Hur känns det att leva med restriktioner och ändå vara vaccinerad?

Håll dina loppor för dig själv.
Jag har aldrig varit för nedstängning eller lockdown.
Och det är ni antivaxxers som står för att vara oroliga.
Och det är tack vare er vi får fler restriktioner nu igen.

Vi som är för ett fritt och öppet samhälle drabbas av restriktionerna.
Citera
2021-12-07, 15:23
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Gauteng har en extremt ung befolkning t.o.m. för att vara Sydafrika och man räknar med att 80# sv befolkningen dessutom haft COVID19. I Norge vad jag förstår var de vaccinerade. Så jpost är nog helt rätt ute.

Edit:

Jag tror att vi får vänta till Omikron är mer prevalent innan vi kan se hur skadlig den är. Och här är tidsschemat:

Irene Tosetti
@itosettiMD_MBA
3.6% of the cases in Switzerland are Omikron cases.

(Data: @BAG_OFSP_UFSP)

This means it can be the prevalent variant by mid January
https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1468218242950959106?s=20
Det är nog för tidigt att dra slutsatser åt endera hållet. Men tycker inte det lutar klart åt det mildare hållet, även fast man fortfarande kan hoppas.

Jag läste att det tog 11 dygn från 1% till 50% andel omikron i Gauteng. Det tog annars 7-8 veckor från 10% till 80% andel för Alfa i Storbritannien med en evolutionär fördel i trakten av 50%. Omikron hade ju ett 500% evolutionärt övertag mot delta enligt tidiga uppskattningar.
Mitten på januari om man redan har 3,6% känns ju givet det som en MYCKET optimistisk bedömning. Sker det i samma takt som Sydafrika hade man annars kunnat tippa på 8-9 dygn till att den passerar 50%.
Citera
2021-12-07, 15:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men hur effektivt det är beror ju på vilken population det testas på. I ett land med låg naturlig immunitet kommer de att framstå som mer effektiva. Säg att Sverige idag har en hög grad av naturlig immunitet, då är vaccinet förmodligen inte alls så effektivt som då det först testades, i ett annat land med andra förhållanden och i en annan tid, dvs innan det började distribueras.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410

Citat:

I Sverige idag är det inte så himla effektivt, särskilt inte för vissa åldersgrupper (minus de i riskgrupp). Många klarar sig ju bra ändå.
[/quote]
Det är precis det som är anledningen till tredje dosen.
Citera
2021-12-07, 15:25
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Det är vad du tror.
Sedan vaccinerad 2 doser

Du sitter inte säkert.

Så, varför då vaccinera?
Vaccination förhindrar vare sig infektion eller smittspridning.

Varför vaccinera?
Citera
2021-12-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fy fan, när man ser muppen till statsministern och hennes ministrar förstår man hur lågt landet sjukt.
Fullständigt ofattbart och oacceptabelt att detta förfall av Sverige fått ske i 15 års tid.
Vad menar du? Tycker du inte om deras utseende?
Citera
2021-12-07, 15:26
Medlem
Citat:
Håll dina loppor för dig själv.
Jag har aldrig varit för nedstängning eller lockdown.
Och det är ni antivaxxers som står för att vara oroliga.
Och det är tack vare er vi får fler restriktioner nu igen.

Vi som är för ett fritt och öppet samhälle drabbas av restriktionerna.

Fast det var ju ni som sa att vaccinet skulle STOPPA covid 19. Bara vi vaccinerade oss skulle allt bli bra. Det är december, vinter KALLA PERIODEN. Klart smittan ökar då. Man kan ju inte direkt skylla på corona. Det är ju ni som vill stänga ner allt vafan. Fqn lås in dig hela vintern istället jävla fjant
Citera
2021-12-07, 15:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Så, varför då vaccinera?
Vaccination förhindrar vare sig infektion eller smittspridning.

Varför vaccinera?
Minskar risken att bli sjuk
Minskar risken att bli allvarligt sjuk
Minskar risken att avlida av covid.

Svårt?

Samma för andra typer av vaccin.
Ingen ger 100% skydd men alla minskar risken.

Var det för svårt för dig att förstå?
Citera
2021-12-07, 15:30
Medlem
Citat:
Det är vad du tror.
Sedan vaccinerad 2 doser

Du sitter inte säkert.
Det är illa, det antyder att vaccinen försämrar immunförsvaret hos konvalescenta.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Som sagt det ända som skiljer oss från våra grannländer är nivån på smittspridning bland befolkningen.

Ingen av er här inne verkar fatta det, det finns ingen annan förklaring till att vi skulle klara oss bättre än våra grannländer nu samtidigt som det var betydligt värre för oss i början.

Det är inget övernaturligt mördarvirus vi pratar om utan en ny Corona-variant och varför skulle det inte fungera som alla andra virus dvs vi bygger upp en flockimmunitet som till slut gör att endast dom äldsta och sköraste riskerar att drabbas hårt och dö.

Ni vänder och vrider på varenda argument för att försöka tillskriva viruset nästan magiska egenskaper alternativt att vi gjort fel i hanteringen.

Det spelar ingen roll om det så är gjort i ett labb i Wuhan, det kommer ändå följa naturlagarna.

Det dog många i Sverige i början ja och det är tragiskt men vi har säkerligen nytta av den stora smittspridningen nu.

Det går bra för oss nu och det är inte värre än en kraftig influensa-säsong så låt oss vara glada för det och även om det kommer öka så blir det inte närheten av tidigare vågor.

Ja, jag tror också att vi faktiskt har något slags flockimmunitet i Sverige nu. Men det tog mycket längre tid än vad Tegnell trodde - eller ville få oss att tro - och de många döda då i början, när folk dog som skulle ha kunnat räddas p.g.a. att sjukvården blev överbelastad, är ändå en skamfläck i vår historia för alltid. Även med bara LITE mer restriktioner, hade vi kunna platta till kurvan så att även äldre hade kunnat få vård. Och då menar jag inte intensivvård. Det hade räckt med syrgas och dropp i många fall, och en sjuksköterska som hade tid med varje patient. Som det var, fick de självdö hemma på äldreboendet, eller fick rentav en överdos morfin för att medvetet avliva dem.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du tror inte det finns några gamla och sköra kvar av de drygt 540 000 över 80 år i Sverige?

Klart att det hela tiden blir nya - folk blir ju gradvis äldre, samt debuterar i diverse sjukdomar - men SÅ fort går det inte, när man redan har avlivat nästan alla gamla och sköra för bara ett-två år sedan...
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Fast det var ju ni som sa att vaccinet skulle STOPPA covid 19. Bara vi vaccinerade oss skulle allt bli bra. Det är december, vinter KALLA PERIODEN. Klart smittan ökar då. Man kan ju inte direkt skylla på corona. Det är ju ni som vill stänga ner allt vafan. Fqn lås in dig hela vintern istället jävla fjant
NI ????
Jag är väl för katten inte NI.
Jag är inte FHM.
Fattar du?

Jag har ett eget liv och åsikt.
Däremot drabbas jag av alla som ser till att vi får restriktioner och masa råd om att jobba hemma mm.
Jävligt trött på dessa vaccinmotståndare.
Citera
2021-12-07, 15:31
Medlem
Citat:
Minskar risken att bli sjuk
Minskar risken att bli allvarligt sjuk
Minskar risken att avlida av covid.

Svårt?

Samma för andra typer av vaccin.
Ingen ger 100% skydd men alla minskar risken.

Var det för svårt för dig att förstå?

Sluta godhetsknarka
Stor andel är vaccinerade! Ni alarmist er ni fick vad ni ville men ni jublar ändå för nya kommande restriktioner! Sluta godhetsknarka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in