2021-12-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Pressträff idag kl 15:45
FHM och regeringen kallar till detta
Troligen nya restriktioner (eller återinförandet av gamla)

Troligen tuffare krav för ovaccinerade.

Förmodligen.
Grattis, ytterligare ett steg i att beröva medborgarna sin frihet är då taget.
Snart kan vi kanske nå det samhället du önskar.
Citera
2021-12-07, 15:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
What about dem vaccinerade då?
Vi får väl se.
Min gissning är utökade krav på vaccinationspass och det påverkar inte de som är vaccinerade.
Men troligen kommer det flera som även då påverkar alla.
Citera
2021-12-07, 15:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Förmodligen.
Grattis, ytterligare ett steg i att beröva medborgarna sin frihet är då taget.
Snart kan vi kanske nå det samhället du önskar.
Varken du eller jag giller restriktioner.
Eller är du av den läggningen? Inte jag.

Jag själv hoppas vi kan bli av med den här skiten från Kina.

Gå nu och vaccinera dig pojk.
Citera
2021-12-07, 15:10
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
vad är sannolikheten att man håller nere antal smittade till ca 2000st och sedan pang 7000st nya fall och en pressträff om restriktioner på en och samma dag.

De kontrollerar siffrorna.
I alla fall från oktober månad fram till igår.

Ja inte fan är dem diskreta med fulspelet 😹 Riktigt jäkla sjuka saker som har hänt sedan pandemins start. Speciellt från regeringarnas sida runt om i världen, man kan knappt förstå
Citera
2021-12-07, 15:11
Medlem
Citat:

Gissar jag blir tvungen och har räknat med det.
Dock är jag redan naturligt immun så varför ska jag ta onödig medicin?
Citera
2021-12-07, 15:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
vad är sannolikheten att man håller nere antal smittade till ca 2000st och sedan pang 7000st nya fall och en pressträff om restriktioner på en och samma dag.

De kontrollerar siffrorna.
I alla fall från oktober månad fram till igår.

Din pajas.

Det är siffror från i fredags.

Typ 10-15% fler än förra tisdagen..

5964 st förra tisdagen för att vara exakt.

Sluta se spöken överallt
Citera
2021-12-07, 15:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag talar inte bara om 90-åringar, utan även om yngre med riskfaktorer. Transplanterade, tjocka, handikappade och halv-eller helförlamade som sitter fast i sina rullstolar (det är aldrig ett bra läge om man får något i lungorna), diabetespatienter, personer med dåligt immunförsvar i största allmänhet...

Vad är DIN förklaring till att det går så relativt bra för Sverige nu, då?

Som sagt det ända som skiljer oss från våra grannländer är nivån på smittspridning bland befolkningen.

Ingen av er här inne verkar fatta det, det finns ingen annan förklaring till att vi skulle klara oss bättre än våra grannländer nu samtidigt som det var betydligt värre för oss i början.

Det är inget övernaturligt mördarvirus vi pratar om utan en ny Corona-variant och varför skulle det inte fungera som alla andra virus dvs vi bygger upp en flockimmunitet som till slut gör att endast dom äldsta och sköraste riskerar att drabbas hårt och dö.

Ni vänder och vrider på varenda argument för att försöka tillskriva viruset nästan magiska egenskaper alternativt att vi gjort fel i hanteringen.

Det spelar ingen roll om det så är gjort i ett labb i Wuhan, det kommer ändå följa naturlagarna.

Det dog många i Sverige i början ja och det är tragiskt men vi har säkerligen nytta av den stora smittspridningen nu.

Det går bra för oss nu och det är inte värre än en kraftig influensa-säsong så låt oss vara glada för det och även om det kommer öka så blir det inte närheten av tidigare vågor.
Citera
2021-12-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Det beror på att våra gamla och sköra dog bort redan under första pandemiåret. De hade aldrig en chans i Sverige. (Utom det lilla fåtal som hade anhöriga som kunde sätta dem i en isolerad sommarstuga, och komma med matkassar som de lämnade på förstubron. Eller rentav kunde låsa in en anhörig tillsammans med den gamle, som vårdade honom och inte träffade någon annan under hela tiden. Tills den gamle/sköre var vaccinerad.)

Men inte många har råd att leva så. Därför finns det inte så många kvar i Sverige nu, som kan bli svårt sjuka eller dö.

Du tror inte det finns några gamla och sköra kvar av de drygt 540 000 över 80 år i Sverige?
Citera
2021-12-07, 15:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Gissar jag blir tvungen och har räknat med det.
Dock är jag redan naturligt immun så varför ska jag ta onödig medicin?

Det är vad du tror.
Jag har en kollega som hade covid våren 2020
Sedan vaccinerad 2 doser
och hade för 1 månad sedan covid igen.

Du sitter inte säkert.
Citera
2021-12-07, 15:17
Medlem
Sunimods avatar
Rejält gäng som kommer vara med på pressträffen.

Statsministern, Socialministern, Generaldirektör för FHM och finansministern

Lovar inte gott.
Fattas bara försvarsministern och rikspolischefen.

Kan det bli ökad skatt på ovaccinerade?

"I dag håller statsminister Magdalena Andersson en pressträff tillsammans med socialminister Lena Hallengren och finansminister Mikael Damberg.

Vid pressträffen medverkar även Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell, uppger regeringen i ett pressmeddelande.

Pressträffen hålls klockan 15.50."
Citera
2021-12-07, 15:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
För att göra dig nöjd; var är dina bevis för att den drivs i högre utsträckning bland ovaccinerade? Är det proportionerligt nog att stänga ute ovaccinerade från samhället?

Vad förväntar du dig för bevis? Bara så att vi är klara med det innan jag presenterar dem.

Citat:

Du kan länka ditt citat gång på gång. Den säger ingenting eftersom verkligheten överträffar dikten.
Du upprepar sådant som redan är besvarat. Därför upprepar jag även svaren.

Detta är en ganska bra och specifik fråga:
"Är det proportionerligt nog att stänga ute ovaccinerade från samhället"

Det man ska ha klart för sig är att om spridningen tilltar på ett sätt som skapar problem, främst för vården, som kommer vaccinpasset att tas bort.

Med den föreställning som de som motsätter sig passet har bör reaktionen bli "Bra! Då blir det öppet för samtliga och rättvist" medan det i själva verket kommer att leda till att restriktioner även kommer att börja innefatta vaccinerade i samma utsträckning.

Det är detta jag menar när jag säger att vaccinpasset är ett verktyg för att öppna samhället (för en grupp med lägre spridning och lägre tryck på vården per smittad). Inte att stänga det (för ovaccinerade). Det ovaccinerade ska ha jäkligt klart för sig är att utan de vaccinerade skulle restriktionerna finnas kvar. Publikfritt på fotbollsmatcher som visas i tv och maxtak för människor i samma sällskap på restauranger.

Det som skiljer mellan hösten 2020 och hösten 2021 är bland annat att vi fått ln en betydligt smittsammare variant (högre tryck), vaccinerat en stor andel av befolkningen (lägre tryck) och öppnat upp samhället (högre tryck).
Citera
2021-12-07, 15:19
Medlem
Citat:

ÅTERIGEN. Ni coronaalarmister har ju ändrat attityd ni med. Först skulle vi stänga ner, håll i, håll ut. Vi måste visa omtanke. Vi måste vaccinera oss för andras skull och visa respekt, vaccinerar vi hela befolkningen så slipper vi restriktioner, OH deltan kommer STÄNG NER! Vaccinera er!! Dem som inte vaccinerar sig ska stängas inne i sina hus, det räcker med två sdosor, tre dosor och en dos till. Oh nej omicron kommer!!! Stäng ner samhället men vaccinera er... Asså ni låter ju väldigt summa ni med. Fatta, vaccinet skulle bara ha kommit som ett nödläge vaccin och inte att det skulle ha stoppat pandemin. Hur känns det att leva med restriktioner och ändå vara vaccinerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in