2021-12-07, 10:56
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer!
BMW och AUDI är mera blattebilar!
Och blattarna söker inte kvalitet och elegans!

Mercedes är minst lika blattebil. Det har till och med börjas synas i Porsche.
Citera
2021-12-07, 11:08
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Mercedes är minst lika blattebil. Det har till och med börjas synas i Porsche.

Så klart det är. Samma sak kan sägas om alla lyx- och sportbilsmärken. Vad lär vi oss av det?

Jo att dessa fordon snabbt tappar i värde och blir tillgängliga för en bred publik.

Om man nu har dåligt med stålar och vill synas i en lite nyare lyx- eller supersportbil då?

Inga problem. Vi har ju leasing och korttids hyra samt snabblån och avbetalning

Plus att cash is king fortfarande hos mindre nogräknade handlare.

Inga nyheter precis.
Citera
2021-12-07, 11:09
Medlem
Jämföra MB, BMW och Audis köpgrupper är nog mest relevant beroende från vilket land man pratar om. Men oavsett land, så har nog de olika tillverkarna primärt sina olika målgrupper. I Sverige har väl MB när vi pratar nybilsförsäljning främst sin kundgrupp bland 40-50+ (stark köpkraft, ”komfort” före ”sport”) bland nybilsmarknaden och lägre åldrar inom beggmarknaden. BMW och Audi har troligen sin kundgrupp mer fördelat över årgångar men kanske flest inom gruppen 25-45 åringar oavsett nybil/beggmarknad.
I större länder som tex Tyskland, Frankrike, Spanien osv tror jag mönstret inte är lika ”tydligt” som i Sverige, där finns nog köpkraften bland alla ålderskategorier oavsett nybilsmarknaden eller beggmarknaden.
Citera
2021-12-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tycker i alla fall att Mercedes halkade efter i teknik i många år. Minns för några år sedan när jag hyrde en Mercedes a-klass. Man kunde inte styra några funktioner på skärmen via touch vilket jag tyckte var märkligt på en ny bil.

Sen hände det igen nu på sensommaren. Min egen bil hamnade i ett försäkringsärende så jag fick ta hyrbil. Det blev en dyr Mercedes kombi dieselhybrid, 3 månader gammal. Verkade riktigt skön på alla sätt och vis, men jag lyckades inte få skärmen att reagera.

Tänkte tillbaka på den där gången för några år sedan, men tänkte, nej det är år 2021, bilen är tillverkar för några månader sedan, det är ett fint märke, självklart måste den ha touchskärm, men icke!

Gick förfan inte att styra navigering eller Android auto eller nånting via skärmen, ett rent helvete att använda. Då undrar man ju vad Mercedes håller på med när en bil som kostar 700 000 kr ännu inte år 2021 har touchscreen. Vadå "Premium"!? Bilar som kostade 200 000 kr hade touch screen år 2015.

Inte för att touchscreen är en del av premiumkänslan direkt, men det förstör premiumkänslan när en bil som kostar så mycket blir så mycket krångligare att använda.

Håller med om att användargränssnittet inte når upp till de allra modernaste bilarna. Men här ligger ju även BMW och Audi precis lika långt efter som Mercedes. De har alla långt kvar till modernare tillverkare som Tesla och Polestar. Så det är långt ifrån Mercedes som varit sena att modernisera sig med användargränssnitten.
Citera
2021-12-07, 12:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Håller med om att användargränssnittet inte når upp till de allra modernaste bilarna. Men här ligger ju även BMW och Audi precis lika långt efter som Mercedes. De har alla långt kvar till modernare tillverkare som Tesla och Polestar. Så det är långt ifrån Mercedes som varit sena att modernisera sig med användargränssnitten.

Det är inte alla som tycker det är användarvänligt och trevligt med pekskärmar i stället för knappar där man ska stega sig genom otaliga menyer för minsta inställning.
Jag klarar det nog men min farsa skulle inte ens försöka. Han har inte ens en smartphone och vet inte ens hur man skickar SMS.
Alla är inte bekväma med smartphones, paddor, pekskärmar, Bluetooth och liknande och jag är så gammal att jag föredrar fysiska knappar för merparten av alla funktioner och då tyskarna (oavsett märke) även har många köpare som är 60+ så kan detta vara ett medvetet val.
Citera
2021-12-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är inte alla som tycker det är användarvänligt och trevligt med pekskärmar i stället för knappar där man ska stega sig genom otaliga menyer för minsta inställning.
Jag klarar det nog men min farsa skulle inte ens försöka. Han har inte ens en smartphone och vet inte ens hur man skickar SMS.
Alla är inte bekväma med smartphones, paddor, pekskärmar, Bluetooth och liknande och jag är så gammal att jag föredrar fysiska knappar för merparten av alla funktioner och då tyskarna (oavsett märke) även har många köpare som är 60+ så kan detta vara ett medvetet val.

Omställningar i teknik och samhälle tar alltid tid. Oftast finns det early adopters i början, men även på slutet så finns även de sista sk. laggards.

https://ondigitalmarketing.com/learn/odm/foundations/5-customer-segments-technology-adoption/

Självklart så finns det några få individer i dag som föredrar gamla knapptelefoner, men de är i klar minoritet jämfört med de som idag använder och föredrar moderna touchtelefoner.

Samma utveckling kommer vi se på ett analogt sätt hos bilar och deras användargränssnitt.

Gällande ålder så är det ganska naturligt att det finns en viss korrelation mellan väldigt gamla, och de som är mer konservativa gällande både förändringar och ny teknik. Men samtidigt skall vi vara försiktiga med allt för mycket förutfattade meningar. Min pappa är över 80 och använder sedan länge datorer smart phones och Google Nest Home och älskar tekniken. Även min svärfar som är 85+ är ännu duktigare på smarttelefoner och ny teknik än min pappa. Så det finns även där kontraexempel på gamlingar som hänger med i tekniken.
Senast redigerad av mtflash 2021-12-07 kl. 12:16.
Citera
2021-12-07, 12:17
Medlem
Överreklamerade bilar alla 3. Inte värt pengarna överhuvudtaget.
Audi kör ju varenda småbarnsförälder dessutom, så märkvärdig är den.
Citera
2021-12-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvante
Överreklamerade bilar alla 3. Inte värt pengarna överhuvudtaget.
Audi kör ju varenda småbarnsförälder dessutom, så märkvärdig är den.

Varför måste man äga en bil för att den skall vara märkvärdig?

Räcker det inte att man köper en bra ny bil som ganska väl uppfyller de flesta av ens krav och behov?

Självklart är det inte märkvärdigt, men jag tycker alla de tre gör många bra helt OK bilmodeller som är trevliga att köra med, fast på lite olika områden och egenskaper.

Finns en orsak att BMW, Mercedes, Volvo, Audi, Tesla och Porsche är extremt vanliga i våra villakvarter. Det är bilar som är bra på sina olika områden, men ändå bilar som folk i medelklass+ har råd att införskaffa (tills skillnad från de som har råd med nya Ferrari, Lambo, Pagani, Koenigsegg, McL, etc. som finns, men är extremt ovanliga där jag bor då det inte är ett område för superrika människor).

"Tyskarna" gör helt enkelt trevliga bilar som den vanliga hyfsat välbeställda medelklassen i Sverige uppskattar och tycker är prisvärda för vad de levererar.
Citera
2021-12-07, 13:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Omställningar i teknik och samhälle tar alltid tid. Oftast finns det early adopters i början, men även på slutet så finns även de sista sk. laggards.

https://ondigitalmarketing.com/learn/odm/foundations/5-customer-segments-technology-adoption/

Självklart så finns det några få individer i dag som föredrar gamla knapptelefoner, men de är i klar minoritet jämfört med de som idag använder och föredrar moderna touchtelefoner.

Samma utveckling kommer vi se på ett analogt sätt hos bilar och deras användargränssnitt.

Gällande ålder så är det ganska naturligt att det finns en viss korrelation mellan väldigt gamla, och de som är mer konservativa gällande både förändringar och ny teknik. Men samtidigt skall vi vara försiktiga med allt för mycket förutfattade meningar. Min pappa är över 80 och använder sedan länge datorer smart phones och Google Nest Home och älskar tekniken. Även min svärfar som är 85+ är ännu duktigare på smarttelefoner och ny teknik än min pappa. Så det finns även där kontraexempel på gamlingar som hänger med i tekniken.

Nu pratar du som tekniker - till tekniker. Jag är själv tekniker och älskar teknik och tyckte en gång i tiden att folk som inte kunde fatta hur man programmerade en universiell fjärrkontroll eller formatterade om ett USB-minne rentav var korkade. "Hur svårt kan det vara?". Med tiden har jag förstått att dom tekniska analfabeterna är i överflöd och saker och ting måste därför konstrueras för att kunna användas även för såna som ligger på en tekniskt låg nivå och rentav är rädd för teknik och det här har inget med intelligens att göra. Det här förstod Apple och mycket av deras framgångar ligger nog till grund i detta, produkterna ska vara lätta att använda och förstå utan att behöva känna till en massa teknik (själv hatar jag Apple som pesten pga deras propreitära tänk men det är en helt annan pilsner). Ett exempel: min sambo har efter 3 år inte lyckats lära sig hur dom tre olika fjärrkontrollerna som styr TV, satellitmottagare och receivern i vardagsrummet fungerar och hon är ändå högutbildad akademiker.

Jag kan frossa i funktioner och tycka det är ballt att kunna ratta på allt men även jag blir frustrerad när man måste stega sig fram på en pekskärm till undermeny #5 för att kunna ställa fader mellan bak och framhögtalare. För att inte tala om en sån rudimentär sak som att ställa klockan i bilen!

Nä, bara för att det sitter en stor pekskärm och lyser i mitten betyder det inte att tillverkaren har en "modern och genomtänkt design". Tvärtom har man för unga designers som inte tänker på alla användare, på samma sätt som tyvärr många andra tekniska prylar utformas.
Citera
2021-12-07, 13:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Enkelt

BMW kör du

MB åker du

Valet är lika enkelt, man vill ha en aktiv sportig körning. så ja mb är o förblir gubbig trots vi bla har en. Men vi har Bmw oxå så fair
Citera
2021-12-07, 13:45
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Så klart det är. Samma sak kan sägas om alla lyx- och sportbilsmärken. Vad lär vi oss av det?

Jo att dessa fordon snabbt tappar i värde och blir tillgängliga för en bred publik.

Om man nu har dåligt med stålar och vill synas i en lite nyare lyx- eller supersportbil då?

Inga problem. Vi har ju leasing och korttids hyra samt snabblån och avbetalning

Plus att cash is king fortfarande hos mindre nogräknade handlare.

Inga nyheter precis.

Mja en kultur skulle jag säga. Har du någonsin sett en blatte i en Engelsk bil?
Citera
2021-12-07, 14:25
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Mja en kultur skulle jag säga. Har du någonsin sett en blatte i en Engelsk bil?

Ja i en c:a 20 år gammal RR. Räknas kanske inte då den var tillverkad efter att BMW tog över. Några gånger i gamla Bentleys men samma där. Gjorda av VAG.

Samt i rostiga av Ford tillverkade Jaguarer och Range Rovers.

Men aldrig i något som är både ägt av och tillverkat i Englands green and pleasant land. De gillar inte veteranbilar eller kitcars. Du har en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in