2021-12-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det här förstod Apple och mycket av deras framgångar ligger nog till grund i detta, produkterna ska vara lätta att använda och förstå utan att behöva känna till en massa teknik (själv hatar jag Apple som pesten pga deras propreitära tänk men det är en helt annan pilsner). Ett exempel: min sambo har efter 3 år inte lyckats lära sig hur dom tre olika fjärrkontrollerna som styr TV, satellitmottagare och receivern i vardagsrummet fungerar och hon är ändå högutbildad akademiker.

Nä, bara för att det sitter en stor pekskärm och lyser i mitten betyder det inte att tillverkaren har en "modern och genomtänkt design". Tvärtom har man för unga designers som inte tänker på alla användare, på samma sätt som tyvärr många andra tekniska prylar utformas.

Håller inte alls med dig. Inte för mig ivf. enligt min personliga erfarenhet. Tesla är precis som Apple. De integrerar vertikalt och tänker verkligen igenom hela användarupplevelsen för dig som kund.

Har kört en massa Volvo och en massa Mercedes innan vi skaffade vår första Tesla, men redan efter 2-3 dagar med min första Tesla M3 så hittade jag enklare runt i menyerna och systemet än i alla de andra bilar jag använt i över 10 års tid.

Än idag så är jag inte lika bekväm med vår Mercedes menysystem/GUI.
Citera
2021-12-07, 15:44
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Håller inte alls med dig. Inte för mig ivf. enligt min personliga erfarenhet. Tesla är precis som Apple. De integrerar vertikalt och tänker verkligen igenom hela användarupplevelsen för dig som kund.

Har kört en massa Volvo och en massa Mercedes innan vi skaffade vår första Tesla, men redan efter 2-3 dagar med min första Tesla M3 så hittade jag enklare runt i menyerna och systemet än i alla de andra bilar jag använt i över 10 års tid.

Återigen: du är tekniskt bevandrad och räds inte sådant, är rentav intresserad och tycker det är kul. Jag betvivlar inte att det är relativt lätt att lära sig Teslas manöverpanel om man giller teknik eller iaf är van smartphones och surfplattor. För andra är det en mindre mardröm.

Jag har också varit med om att man har varit tvungen att plocka fram instruktionsboken för att läsa sig till hur man aktiverar eller styr basfunktioner, i ett fall var det färddatorn på en Opel Vectra och är det så tycker jag att man har misslyckats. Har själv inte så mycket erfarenhet av olika bilars menysystem förutom min egen japan och inte heller den tycker jag är riktigt genomtänkt.

Tänk på att det inte är så fruktansvärt länge sen reglage och knappar kunde sitta i princip var som helst hos olika tillverkare, nu har man iaf kommit fram till en rätt vedertagen standard som tack och lov alla använder. Har funnits bilar med ettan nedåt (där tvåan ligger) och backen framåt där ettan ligger. Resulterade säkert i en och annan påbackning...
Citera
2021-12-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Återigen: du är tekniskt bevandrad och räds inte sådant, är rentav intresserad och tycker det är kul.

Tvärt om. Jag jobbar visserligen som IT-chef, men jag har extremt dålig detaljkontroll på teknik, och dessutom enormt dåligt tålamod med krånglig teknik, eller saker som inte fungerar direkt.

Jag har som sagt, efter vår fjärde Mercedes, fortfarande inte förstått mig på användargränssnittet. Extremt krångligt. Upplevt samma sak in de flesta andra bilar som BMW och Audi. Supersvåra att hitta och navigera runt i.

De enda bilar som jag funnit som är enkla och intuitiva att förstå är Tesla och Polestar. De har förstått hur man gör moderna enkla användargränssnitt som alla kan direkt förstå och komma in i.

Alla andra biltillverkare ligger 20 år efter. Extremt krångliga och svåra att få översikt i.
Citera
2021-12-07, 17:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tvärt om. Jag jobbar visserligen som IT-chef, men jag har extremt dålig detaljkontroll på teknik, och dessutom enormt dåligt tålamod med krånglig teknik, eller saker som inte fungerar direkt.

Jag har som sagt, efter vår fjärde Mercedes, fortfarande inte förstått mig på användargränssnittet. Extremt krångligt. Upplevt samma sak in de flesta andra bilar som BMW och Audi. Supersvåra att hitta och navigera runt i.

De enda bilar som jag funnit som är enkla och intuitiva att förstå är Tesla och Polestar. De har förstått hur man gör moderna enkla användargränssnitt som alla kan direkt förstå och komma in i.

Alla andra biltillverkare ligger 20 år efter. Extremt krångliga och svåra att få översikt i.

Jag håller inte med dig på den punkten, i min Renault ZOE är det superenkelt.
Citera
2021-12-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag håller inte med dig på den punkten, i min Renault ZOE är det superenkelt.

Har inte testat Zoe, utan talar om alla "tyskarna".

(Zoe kanske är ett bra undantag.)
Citera
2021-12-07, 23:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Haha din nippriga zoetomte. Du har inget inlägg innan. Du kom in i tråden i och med inlägget om försäljningsiffror. Håll dig till Zoe tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Så sant. Jag vågade inte byta in min W124 mot en W210 på grund av det. I många år hade jag endast gamm-benzen en W180 i garaget som representant för det anrika favorit märket.

Men lagom till Olympiaden tog jag mod till mig och köpte en ny W212 som företagsbil på firman i London. (Bytte in en BMW). När det var dags att åter byta fick den följa med hem till Sverige istället för att bytas in.

Skänkte den senare till en av sönerna som just fått lappen. Nu är den 9 år gammal och har fortfarande inte tillstymmelse till rost.

Har sedan dess hunnit med W213 och kör nu W214.

Kan nog lugnt säga att de fått ordning på det där.

Det handlar om din trovärdighet.
Menar du att allt stämmer i ditt inlägg ovan?
Citera
2021-12-08, 09:44
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det handlar om din trovärdighet.
Menar du att allt stämmer i ditt inlägg ovan?

Naturligtvis inte. Vem har påstått det?

Här ängnar vi oss åt tyckande. Åsikter framförda på fb är i alra högsta grad subjektiva och personliga.

Jag har aldrig utgett mig för att vara någon expert på bilar.

Men jag har genom åren ägt otroligt många. Detta har skapat subjektiva åsikter som jag här framför.

Det är helt möjligt att någon expertrapport kan grävas fram som visar att jag har fel.
Citera
2021-12-08, 09:47
Medlem
Facades avatar
Citat:

Men samtidigt, hur svårt ska det vara?
Min Lexus har väl en av de sämsta menysystemen/infotainment i historien.
Men inte är det svårt för det… Lite knöligt i början men sen är det OK. Inte hela världen.
Citera
2021-12-08, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men samtidigt, hur svårt ska det vara?
Min Lexus har väl en av de sämsta menysystemen/infotainment i historien.
Men inte är det svårt för det… Lite knöligt i början men sen är det OK. Inte hela världen.

Skall man navigera en massa adresser och annat så underlättar det att ha bra snabba och effektiva användargränssnitt när man kör. Är en fråga om trafiksäkerhet och att slippa frustration av dåligt fungerande system.
Citera
2021-12-08, 12:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Skall man navigera en massa adresser och annat så underlättar det att ha bra snabba och effektiva användargränssnitt när man kör. Är en fråga om trafiksäkerhet och att slippa frustration av dåligt fungerande system.

Absolut! Där är min rent horribel.
Men men, det är var det är.
Citera
2021-12-08, 19:51
Avslutad
MB är inte mindre populär, det är mer att BMW och Audi har blivit den bil blattar bara MÅSTE ha.
Citera
2021-12-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Under 200k? Då pratar vi ju begagnadmarknad, det har ju ingenting att göra med vilka som väljer vad vid nybilsköp?

Det innebär ju bara att de har högre andrahandsvärde

Se trådstart "Vi snackar både nybilar och begbilar."

Finns knappt nån bil som tappar lika mycket värde som en s-klass.

Nej det innebär att de inte har något bra förutom amg bilarna, vilket styr bilintresserade mot de andra märkena på begagnatmarknaden i lägre prisklasser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in