2021-12-07, 08:47
Medlem
Läst det mesta i tråden men har inte minne att komma ihåg alla klockslag... några frågor/funderingar.

Vilken tid var det C släppte av sonen (som befann sig i bilen med B)? Som jag kommer ihåg det var klockan vid 18-tiden... vet ej om det stämmer.

Var det hos sina syskon han blev avsläppt? Några timmar senare blir något äldre barn orolig och ringde polisen vid midnatt när mamma inte kommit hem. Berättade var han fått uppgift (via platsdata) om var B befinner sig och uppgift via sonen som var med i bilen (en golfbana).

Jag tänker att C under dessa timmar tog sig några järn, kom på att hon måste flyttas, hämtade B och lastade av henne (där hon blev funnen), körde i diket med bilen på väg därifrån och fick gå från platsen. Polisen hittade honom och bilen inte så långt ifrån varandra där på natten.

Ovanstående spekulationer då jag som sagt inte har koll på tider.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-12-07 kl. 08:52.
Citera
2021-12-07, 08:52
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Läst det mesta i tråden men har inte minne att komma ihåg alla klockslag... några frågor/funderingar.

Vilken tid var det C släppte av sonen (som befann sig i bilen med B)? Som jag kommer ihåg det var klockan vid 18-tiden... vet ej om det stämmer.

Var det hos sina syskon han blev avsläppt? Några timmar senare blir något äldre barn orolig och ringde polisen vid midnatt när mamma inte kommit hem. Berättade var han fått uppgift (via platsdata) om var B befinner sig.

Jag tänker att C under dessa timmar tog sig några järn, kom på att hon måste flyttas, hämtade B och lastade av henne (där hon blev funnen), körde i diket med bilen på väg därifrån och fick gå från platsen. Polisen hittade honom och bilen inte så långt ifrån varandra där på natten.

Ovanstående spekulationer då jag som sagt inte har koll på tider.

Han måste även ha varit till Ystad under den tiden för att lämna väskan. Men han hade gott om tid. Tror inte de gått ut med var barnet blivit lämnat.
Citera
2021-12-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Han måste även ha varit till Ystad under den tiden för att lämna väskan. Men han hade gott om tid. Tror inte de gått ut med var barnet blivit lämnat.

Ja det har Du rätt i... det här med väskan!

Kanske var den kvar i bilen när de gick ut för att prata (när sonen var kvar i bilen). Upptäckte det när han släppt av sonen och for direkt någonstans för att göra sig av med den.
Hem och supa till lite, kom på att kroppen ligger inte bra där den ligger så det får bli en vända till med bilen. %-en slog till och bilen hamnade i ett dike...

Ovanstående fortsatt spekulationer då vi inte vet varken om bilen blev funnen i ett dike eller om C var i närheten av den.
Citera
2021-12-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, officiellt var det så, B saknades och det fanns ingen uppenbar mordplats. Då blir det svårt att hävda mord.
Vad innebär det resursmässigt för polisen; rov kontra mord?
Skillnaden resursmässigt behöver inte vara stor, men kan också vara enorm. Beror ju självklart på hur det se ut och vad man har från början etc. Utredningsmässigt får man ju ta det hela från fall till fall. Fu-ledare är åklagaren när ärendet lagts över dit, men operativ FUL är polis.
Citera
2021-12-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man har en mordbibel "PUG" som är något som alla får lära sig i princip utantill. Där finns punkt för punkt hur man gör från anmälan och framåt. Säkert måste man frångå dessa och göra annorlunda - men det är så lätt för oss andra, som inte har insyn, att klandra polisens jobb innan vi vet hur deras info är.

Nu var detta människorov från början, scenariot blir lite annorlunda, stresspåslaget större. Inte lätt.

Initialt använde man sig nog inte av mordbibeln. Dom jobbade med utgångspunkt att hon vara vid liv och borde då springa efter varje ledtråd fortast möjligt. Speciellt om det är ett digitalt spår som kan bekräftas som en platsdelning.

Enligt expressen sökte dom under helgen i själva stadsdelen Oxie. Det var kanske där signalen kom ifrån om det ens funnits en signal. Det var först på måndagen sökinsatsen sattes in vid golfbanan.

Cezary kanske hade sin temporära bostad i Oxie. Eller han kanske ställde bilen där och tog en promenad mot golfklubben. Något spår från stadsdelen Oxie borde dom ha iaf.
Citera
2021-12-07, 12:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Skillnaden resursmässigt behöver inte vara stor, men kan också vara enorm. Beror ju självklart på hur det se ut och vad man har från början etc. Utredningsmässigt får man ju ta det hela från fall till fall. Fu-ledare är åklagaren när ärendet lagts över dit, men operativ FUL är polis.
Jaha. Jag tänkte att det var skillnad, eftersom vissa oklara fall initialt betraktas som mord för att få ökade resurser.
Citera
2021-12-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jaha. Jag tänkte att det var skillnad, eftersom vissa oklara fall initialt betraktas som mord för att få ökade resurser.
De borde från början rubricerat det som mord. Kan jag tycka.
Citera
2021-12-07, 13:06
Medlem
Ett par skribenter skriver att MGM hade varit berusad. Man måste få klart för sig två saker:
1:Enligt den s.k. skuldprincipen kan man bara hållas ansvarig för ett brott om man agerat uppsåtligt (avsiktligt) eller oaktsamt.
2:”Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott.”

Hittills vet vi att MGM nekar uppsåtligt avsikt några detaljer finns inte.
Citera
2021-12-07, 13:31
Medlem
SmurfStorms avatar
Det är som sagt mycket som går förlorat i bruset i den här tråden. Varifrån kommer uppgiften att MGM ska ha varit berusad innan eller under gripandet?

Positioneringen på golfbanan i Oxie kommer som sagt från vännernas initiala efterlysningar på Facebook, utifrån att B delade sin position med någon av sina barn. Att det är den sista kända positionen gäller ju dock bara den påslagna telefonen. Vem som hade den på sig i Oxie är inte säkert, även om minste sonen och andra vittnen placerar både B och C på platsen, om än med viss osäkerhet. Men den samlade bedömningen bör väl vara att B hade den på golfbanan i Oxie, den slogs av där och återfanns sedan avstängd i väskan i Ystad.
Citera
2021-12-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samarbete? Du verkar inte förstå skillnaden mellan destruktiva relationer där båda parter är delaktiga i allt det dåliga som inträffar jämfört med fall där personer blir misshandlade, jag vet själv ett flertal exempel från bekantskapskretsen mm. genom årens lopp där folk blivit misshandlade och slagna i nära relationer, i vissa fall har kvinnan varit den som slog först och han slog tillbaka. I andra fall har mannen slagit henne men hon har inte tagit någon skit utan har lämnat honom ganska omgående. Du lever dock i en luftbubbla där rollerna redan är utdelade, dvs mannen är alltid skurken oavsett omständigheterna.

I det aktuella fallet har vi ingen aning om hur parets bråk såg eller vem som startade dessa, du har dock på förhand din åsikt klar att det är den häktade maken som är skyldig till all skit som paret gick igenom trots att du knappt vet ett dugg om just deras relation såg ut så vad är det då vi ska "samarbeta" om?

Jag vet inte ett dugg om deras relation, det gör inte du heller. Du har fel utgångspunkt när du förutsätter att båda varit delaktig i slagsmålen och bråken. Vi vet bara resultatet, och det är att Beata är död. I min luftbubbla så säger statistiken att kvinnor mördas oftare än män i parrelationer. Män är ett betydligt större fysiskt hot än en kvinnor då dom slår hårdare, vilket visar sig i statistiken över vilka som behöver söka läkarvård och antalet kvinnor som ligger i kistor.

I din bekantskapskrets skriver du att kvinnorna lämnat sina män efter ha blivit slagna. Har dom slagna männen också lämnat sina kvinnor?

Det är väl bra om vi kan ta reda på lite mer varför många kvinnor och män stannar kvar i en parrelation efter dom blivit slagna. Det ser ju ut som Beata blivit slagen och strypt när man tittar på bilderna.

Har du några länkar med forskning kring varför just kvinnor ofta stannar kvar i våldsamma relationer vore det intressant (för det är dom som löper störst risk att bli dödad av sin partner).
Citera
2021-12-07, 13:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
De borde från början rubricerat det som mord. Kan jag tycka.
Det beror väl på vad de initialt hade att gå på. De trodde kanske på at C lämnat henne vid liv.
Citera
2021-12-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vet inte ett dugg om deras relation, det gör inte du heller. Du har fel utgångspunkt när du förutsätter att båda varit delaktig i slagsmålen och bråken. Vi vet bara resultatet, och det är att Beata är död. I min luftbubbla så säger statistiken att kvinnor mördas oftare än män i parrelationer. Män är ett betydligt större fysiskt hot än en kvinnor då dom slår hårdare, vilket visar sig i statistiken över vilka som behöver söka läkarvård och antalet kvinnor som ligger i kistor.

I din bekantskapskrets skriver du att kvinnorna lämnat sina män efter ha blivit slagna. Har dom slagna männen också lämnat sina kvinnor?

Det är väl bra om vi kan ta reda på lite mer varför många kvinnor och män stannar kvar i en parrelation efter dom blivit slagna. Det ser ju ut som Beata blivit slagen och strypt när man tittar på bilderna.

Har du några länkar med forskning kring varför just kvinnor ofta stannar kvar i våldsamma relationer vore det intressant (för det är dom som löper störst risk att bli dödad av sin partner).
Det fetade. Det är inte bara i din luftbubbla. Även statistiken visar på det. Nu har jag inte tillgång till den så snabbt, men mellan 14 och 19 kvinnor dödas årligen i nära relation. Vad gäller män är det 2-4 årligen (lite olika på olika år i de siffror jag nämner). Och som jag tidigare tjatat om i både denna tråd och andra, så är det också statistiskt bevisat att den farligaste situationen, en i relationen misshandlad kvinna, är i, är just när hon lämnat - eller är på väg att lämna - en relation. Detta gäller naturligtvis inte i en normal relation, utan just dysfunktionella relationer där det sker så pass stor fysisk misshandel att det är just den som gör att kvinnan lämnar.

De flesta kvinnor som lämnar sina våldsamma män, överlever. De flesta män dödar inte, även om de haft svårt att hålla knytnävarna borta från kvinnan när de haft en relation. Vissa män förföljer sina f d kvinnor när de separerat, men ger upp. De dödar inte. Många bryr sig inte - de skaffar en ny slagpåse. Det finns hur många varianter som helst.
Senast redigerad av Picasso2 2021-12-07 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in