Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Samarbete? Du verkar inte förstå skillnaden mellan destruktiva relationer där båda parter är delaktiga i allt det dåliga som inträffar jämfört med fall där personer blir misshandlade, jag vet själv ett flertal exempel från bekantskapskretsen mm. genom årens lopp där folk blivit misshandlade och slagna i nära relationer, i vissa fall har kvinnan varit den som slog först och han slog tillbaka. I andra fall har mannen slagit henne men hon har inte tagit någon skit utan har lämnat honom ganska omgående. Du lever dock i en luftbubbla där rollerna redan är utdelade, dvs mannen är alltid skurken oavsett omständigheterna.
I det aktuella fallet har vi ingen aning om hur parets bråk såg eller vem som startade dessa, du har dock på förhand din åsikt klar att det är den häktade maken som är skyldig till all skit som paret gick igenom trots att du knappt vet ett dugg om just deras relation såg ut så vad är det då vi ska "samarbeta" om?
Jag vet inte ett dugg om deras relation, det gör inte du heller. Du har fel utgångspunkt när du förutsätter att båda varit delaktig i slagsmålen och bråken. Vi vet bara resultatet, och det är att Beata är död. I min luftbubbla så säger statistiken att kvinnor mördas oftare än män i parrelationer. Män är ett betydligt större fysiskt hot än en kvinnor då dom slår hårdare, vilket visar sig i statistiken över vilka som behöver söka läkarvård och antalet kvinnor som ligger i kistor.
I din bekantskapskrets skriver du att kvinnorna lämnat sina män efter ha blivit slagna. Har dom slagna männen också lämnat sina kvinnor?
Det är väl bra om vi kan ta reda på lite mer varför många kvinnor och män stannar kvar i en parrelation efter dom blivit slagna. Det ser ju ut som Beata blivit slagen och strypt när man tittar på bilderna.
Har du några länkar med forskning kring varför just kvinnor ofta stannar kvar i våldsamma relationer vore det intressant (för det är dom som löper störst risk att bli dödad av sin partner).