2021-12-07, 08:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror det på längre sikt kommer sluta med att vaccinpasset ses som ett grovt övergrepp och misstag, fast poletten faller kanske inte ner i det närmaste.

Man misstar sig i att det skulle vara en "mild" smittskyddsåtgärd. Det handlar inte om att klara sig utan bio. Det handlar om att man blir utfryst av samhället. Om ingen fick gå på bio hade det inte varit några problem. Det är som att säga "barn klarar sig utan att gå på kalas". Men om man bjuder alla klasskamrater utom ett på födelsedagskalaset så upplever det utfrysta barnet en djup kränkning. Det sätter inte sällan psykologiska spår för livet. Du känner dig mindre värd.

Det är precis samma känsla av mobbing som vaccinpasset väcker hos oss. Ni rationaliserar bara vaccinpassets nytta från ert eget perspektiv. No offense, men det är som när mobbare rationaliserar mobbing med varandra. "Det är inte så kul för Pelle, men alla här vet att vi inte kan bjuda honom på kalaset för han har fel kläder, inga kompisar, luktar äckligt. Han väljer att vara konstig så det är inte vårt fel. Alternativet är att inte ha nån fest alls". Precis så upplever vi den allmänna debatten, som en interndiskussion bland mobbare. Men vad mobbarna har för skäl att mobbas borde egentligen vara helt irrelevant, eftersom inga skäl kan vara bra nog.

Som sagt, ta det inte personligt för det här är ju inte ditt påhitt, men jag tror uppdelningen i ovaccinerade och vaccinerade är ett gigantiskt misstag och en skam/konflikt som många kommer få leva med resten av livet. Att den som inte vill ta det här vaccinet faktiskt lider svårt av utfrysningen bevisas av att tiotusentals JO-anmäler. Det problemet fanns inte när nedstängningarna omfattade alla.
Foliehattar och strålkärringar har alltid funnits. Vad man kan se är dock att Sverige är hyfsat skonat från företeelsen. Jag tror inte idag på vaccintvång vill jag säga men en utökning av nuvarande regler är jag för och jag är övertygad om att det också är något vi kommer att se.

Att vi nu har tusentals JO-anmälningar kan vi nog tacka Facebook för. Det indikerar ingenting egentligen om vad folk tycker och tror i landet.

Däremot ska man aldrig låsa fast sig som en motvallskärring till ens slutsatser. Vaccintvång kan bli aktuellt i ett läge med en mer skadlig variant. Då kan jag nog också ompröva min hållning.
Citera
2021-12-07, 08:07
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tja än sen? Pandemier går i vågor. Ditt korta minne glömmer att allt dalade redan förra sommaren, utan något vaccin och hot om utestängning av ovaccinerade. Minns du det? Nej, för nu tror du allt handlar om vaccinet. Som tydligen alla måste ta fast bara några få behöver det. Du låter vaccinskadad i hjärnan. Hur står det till?

I somras när de dalade (precis som 2020) så var det pga att vaccinen fungerade. Nu när det ökar (precis som 2020), är det pga att inte tillräckligt många är vaccinerade.

Hur kan någon rationell människa köpa detta?
Citera
2021-12-07, 08:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Studerade precis lite siffror.

Sverige har nu låg smittspridning, låg belastning på vården, relativt få som dör i jämförelse med andra länder.

Ändå sticker vi inte ut med högre vaccintäckning. Har spekulerats i att vi kanske haft mer smittspridning tidigare, men även andra länder som nu drabbas hårt har ju haft mycket smittspridning tidigare.

Jag undrar hur länge till vi kommer ha det lugnt i Sverige. Är rädd det kommer en ny svår våg. Skulle bli positivt överraskad om det inte blir så. Ser inte varför.

Jag och många här inne har förstått detta länge och länkat till antikroppsmätningar bland barn på 43% i Oktober osv.
Det är mest du som vägrar ta in någon som helst information som pekar på att naturlig immunitet är vägen ur detta. Tillsammans med vaccin såklart som ett komplement.

Tack vare öppna skolor och ett relativt öppet samhälle utan panikåtgärder så har vi nog bland Europas högsta naturliga immunitet. Lägg sen på en effektiv vaccinering där vi verkligen vaccinerat dom som behöver. Sen har vi noll korruption när det gäller vaccin och vaccinpass, jag kommer i kontakt med en hel del utländsk arbetskraft från öststaterna och nästa alla berättar om att det bara är att "köpa" ett pass för en billig penning där borta.

Det är roligt att använda ordet flockimmunitet här inne då det blir många irriterande motkommentarer fast det faktiskt är den vi alla strävar mot.

Vaccinet ensamt kommer aldrig att vara lösningen på detta men folk har blivit komplett galna och vi har gått ifrån all tidigare praxis när det gäller dessa typer av virus.

När vi alla utsatts för viruset så blir det inte värre än influensan, det har jag skrivit i ett år och jag kommer få rätt
Citera
2021-12-07, 08:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Här talas om de 40% jag refererade till.

Vi är inte så dåliga va?

Niklas Arnberg.

Hade du själv trott för ett år sedan att vi skulle vara i det här läget i dag?
– Nej, det är överraskande. Att många andra länder klarar sig så mycket sämre gör mig överraskad. Jag är också glad för att vi i Sverige nu är så bra på att variantbestämma. Bara två länder i hela världen är bättre än vi, Danmark och Hongkong. Av andelen prover som testas positivt i Sverige, testar vi varianter på så mycket som 40 procent. Så om omikron börjar sprida sig kommer vi nog upptäcka det ganska snabbt, säger Niklas Arnberg.
ECDC rekommenderar medlemsländer att sekvensera minst tio procent av det totala antalet konstaterade fall.

Detta följer vi och det är 10% som Sverige sekvenserar. Det är i all fall det som FoHM ger i sin senaste rapport om ämnet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c267aa481e144e07afe08de7c817b76f/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-rapport-6.pdf

Nu har många länder i Europa skalat upp sin sekvensering. Vi sekvenserar alla inresande positiva fall. vilket tydligen är en tredjedel av alla fall.

Att då säga att vi sekvenserar 40%av alla positiva fall är bra sant för den absolut senaste tiden.

Om man är en av Europas sämsta länder på att testa men för tillfället sekvenserar en större andel positiva testsvar. Är man då ett av de bästa länderna i Europa, sekvenserar man bland de bästa?

Danmark testar jätte mycket, hittar då många positiva och sekvenserar 100% av dem. Ett föredöme när det kommer till att testa och sekvenserar.

Vi testar lite och hittar bara ett mindre antal positiva men sekvenserar våra 10% och har nu skalat upp och sekvenserar en större andel av dessa rätt få positiva.

Jag förstår att du enbart tog med den delen du tog med i ditt citat.

Jag skulle vilja citera en annan del också från den artikeln du citerade.

Vi ligger ganska dåligt till när det gäller covidtestning, på 27:e plats bland 39 länder.
Men självklart är det ju bra att man den senaste tiden har skalat upp sekvenseringen.

Men vill man vara bättre bör man också bli bättre på att testa så att man har ett större antal testa att sekvensera.
Citera
2021-12-07, 08:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, vi har en hög och framförallt jämn vaccintäckning.

Vad vi också har antagligen är många med tidigare COVID19 som lytt råden och gått i väg och vaccinerat sig ändå. Man kan anta att dessa har ett väldigt bra skydd även mot sjukdom och inte bara allvarliga symptom = ingen smittspridning.

Jo, men tittar man på siffror från andra länder skiljer de sig inte så mycket från Sverige både vad gäller tidigare smittspridning och vaccin. Ändå har de nu fått ytterligare svår våg där Sverige klarat sig. Man undrar varför.

Spanien har 82% vaccinationstäckning, Norge 78%, Sverige 75%, Tyskland 71%, Lettland 69%.
Citera
2021-12-07, 08:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
ECDC rekommenderar medlemsländer att sekvensera minst tio procent av det totala antalet konstaterade fall.

Detta följer vi och det är 10% som Sverige sekvenserar. Det är i all fall det som FoHM ger i sin senaste rapport om ämnet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c267aa481e144e07afe08de7c817b76f/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-rapport-6.pdf

Nu har många länder i Europa skalat upp sin sekvensering. Vi sekvenserar alla inresande positiva fall. vilket tydligen är en tredjedel av alla fall.

Att då säga att vi sekvenserar 40%av alla positiva fall är bra sant för den absolut senaste tiden.

Om man är en av Europas sämsta länder på att testa men för tillfället sekvenserar en större andel positiva testsvar. Är man då ett av de bästa länderna i Europa, sekvenserar man bland de bästa?

Danmark testar jätte mycket, hittar då många positiva och sekvenserar 100% av dem. Ett föredöme när det kommer till att testa och sekvenserar.

Vi testar lite och hittar bara ett mindre antal positiva men sekvenserar våra 10% och har nu skalat upp och sekvenserar en större andel av dessa rätt få positiva.

Jag förstår att du enbart tog med den delen du tog med i ditt citat.

Jag skulle vilja citera en annan del också från den artikeln du citerade.

Vi ligger ganska dåligt till när det gäller covidtestning, på 27:e plats bland 39 länder.
Men självklart är det ju bra att man den senaste tiden har skalat upp sekvenseringen.

Men vill man vara bättre bör man också bli bättre på att testa så att man har ett större antal testa att sekvensera.
Vi gör mycket mer än så numera. Bara Danmarks som sekventierar mer. Finns att följa på ourworldindata:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&facet=none&hideControls=true&Metric=Cases+ sequenced&Interval=New+per+day&Relative+to+Populat ion=true&Align+outbreaks=true&country=~SWE
Vi har ca 5% positiva, vilket jag har för mig är WHO:s rekommendation att hålla för att ha nog med tester.
Senast redigerad av crisscross 2021-12-07 kl. 08:50.
Citera
2021-12-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Foliehattar och strålkärringar har alltid funnits. Vad man kan se är dock att Sverige är hyfsat skonat från företeelsen. Jag tror inte idag på vaccintvång vill jag säga men en utökning av nuvarande regler är jag för och jag är övertygad om att det också är något vi kommer att se.

Att vi nu har tusentals JO-anmälningar kan vi nog tacka Facebook för. Det indikerar ingenting egentligen om vad folk tycker och tror i landet.

Däremot ska man aldrig låsa fast sig som en motvallskärring till ens slutsatser. Vaccintvång kan bli aktuellt i ett läge med en mer skadlig variant. Då kan jag nog också ompröva min hållning.
Att kalla människor för "foliehattar och strålkärringar" är sätt att förskjuta ansvaret på situationen till dem själva och säga att de förtjänar vad de får.

Det här handlade inte om tvång utan om specifikt utfrysning/stigmatisering och den psykologiska ohälsa det orsakar.

Jag tror tvärtom att människor mår mycket sämre av det än de vågar säga öppet. Det är inte många som skulle våga peka ut sina kollegor som mobbare. Man tar hellre på sig skulden själv. Det är en del av den psykologiska ohälsan som drabbar den som blir utfryst.
Citera
2021-12-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, men tittar man på siffror från andra länder skiljer de sig inte så mycket från Sverige både vad gäller tidigare smittspridning och vaccin. Ändå har de nu fått ytterligare svår våg där Sverige klarat sig. Man undrar varför.

Spanien har 82% vaccinationstäckning, Norge 78%, Sverige 75%, Tyskland 71%, Lettland 69%.
Spanien har väl ingen svår våg nu? Tycker dödstalen ligger stabilt lågt där..

Tyskland hade låga dödstal i första vågen, Spanien hade höga (som Sverige). Skulle tro att det är huvudorsaken till att Tysklands dödstal ökar nu, dom som Tyskland räddade för 1,5 år sedan med omfattande lockdown når nu livets slut, med covid.
Citera
2021-12-07, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag och många här inne har förstått detta länge och länkat till antikroppsmätningar bland barn på 43% i Oktober osv.
Det är mest du som vägrar ta in någon som helst information som pekar på att naturlig immunitet är vägen ur detta. Tillsammans med vaccin såklart som ett komplement.

Tack vare öppna skolor och ett relativt öppet samhälle utan panikåtgärder så har vi nog bland Europas högsta naturliga immunitet. Lägg sen på en effektiv vaccinering där vi verkligen vaccinerat dom som behöver. Sen har vi noll korruption när det gäller vaccin och vaccinpass, jag kommer i kontakt med en hel del utländsk arbetskraft från öststaterna och nästa alla berättar om att det bara är att "köpa" ett pass för en billig penning där borta.

Det är roligt att använda ordet flockimmunitet här inne då det blir många irriterande motkommentarer fast det faktiskt är den vi alla strävar mot.

Vaccinet ensamt kommer aldrig att vara lösningen på detta men folk har blivit komplett galna och vi har gått ifrån all tidigare praxis när det gäller dessa typer av virus.

När vi alla utsatts för viruset så blir det inte värre än influensan, det har jag skrivit i ett år och jag kommer få rätt

Tycker ändå inte att din teori om den utbredda flockimmunitete i Sverige ser ut att stämma. Titta på länder som Belgien och Nederländerna. De har haft 2-3 gånger så mycket smitta per capita under tidigare vågor, men sticker nu ändå iväg något helt otroligt vad gäller utbredning av smittan just nu.

Vad gäller de öppna skolorna har de ju i princip varit öppna i de flesta europeiska länder också. Det har bara varit när situationen kukat ur fullständigt som de stängdes ned och precis i början av pandemin då i princip alla stängde sina skolor utom Sverige. Det är ju inte så att Belgien, Holland, Tyskland, Spanien, Italien etc etc, haft sina skolor stängda sedan mars år 2020...
Citera
2021-12-07, 08:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast om de nu ska begränsa gym och idrottsevenemang för yngre barn där föräldrar blir utestängda då handlar det om folkhälsa på lång sikt och är i motsatsförhållande till det svenska myndigheter vanligtvis står för. Risken är att barn och yngre vuxna ger upp sitt idrottande. Redan det första året gav pandemin effekter på minskat idrottande hos barn och ungdomar. Jag tror inte att man har kalkylerat på alla risker utan bara trott att folk ska ge upp. Den feodala tanken lever vidare.

Nej, Sverige har inga feodala tankar, (till skillnad emot de socialfeoda länderna Ryssland och Kina). Ni överdriver hiskerligt. Vaccinpass handlar om större evenemang som, vuxna, kan hindras och gå på, om de är ovaccinerade. Inte barnens fotbollsträning eller ridträning. Folkhälsomyndigheten tar alltid hänsyn till den övergripande folkhälsan. Däremot är drakoniska nedstängningar ett tecken på ren och skär dumhet och klåfingerhet hos politiker, utomlands.
Citera
2021-12-07, 08:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Spanien har väl ingen svår våg nu? Tycker dödstalen ligger stabilt lågt där..

Tyskland hade låga dödstal i första vågen, Spanien hade höga (som Sverige). Skulle tro att det är huvudorsaken till att Tysklands dödstal ökar nu, dom som Tyskland räddade för 1,5 år sedan med omfattande lockdown når nu livets slut, med covid.

Hur förklarar du Belgien och Nederländerna då? De har ju haft det betydligt värre än Sverige i princip samtliga vågor, ändå ligger de nu skyhögt vad gäller smittspridning - igen. De ligger dessutom bägge något över Sverige vad gäller vaccinationstäckning. Tycks inte hjälpa?
Citera
2021-12-07, 09:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och hur proportionellt är det då? Vaccinpass införs över hela landet. Kollade

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

och just nu har Västerbotten 0 patienter på IVA och 0 i slutenvården. Inte en enda covidpatient på sjukhus, vare sig i Umeå, Skellefteå eller Lycksele.

Ändå har ovaccinerade inte rätt att fritt delta i Västerbottens kulturella liv

Mänskliga rättigheter Artikel 27
1. Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.

På vilket sätt är detta rimligt? En frisk osmittad ovaccinerad västerbottning tas ifrån den mänskliga rättigheten att fritt delta i regionens kulturella liv för att hen saknar ett pass baserat på vaccinationsstatus, trots att detta inte avgör smittstatus. Och trots att smittspridningen är så låg att sjukhusen i regionen i nuläget inte har några covidpatienter.

Syftet med passet, dvs att beröva ovaccinerade oavsett smittstatus deras mänskliga rättighet att fritt delta i samhällets kulturella liv är dessutom uttryckligen att sätta press på folk att vaccinera sig, dvs förmå dem ta ett vaccin de sannolikt ej behöver eftersom de valt att inte vaccinera sig.

Det är helt enkelt vår mänskliga rättighet som berövas dem som vill utöva sin grundlagskyddade rättighet att tacka nej till medicinska ingrepp. Och detta pass införs i sådan hast att det inte grundligt hunnit granskas i ljuset av internationell och nationell lag.

Och när dessa övergrepp på medborgare såväl som på vår konstitution har normaliserats, vad blir då nästa steg?

Överdrifter ifrån din sida. Så länge inte obligatorisk vaccinplikt genomförs kan man inte inte tala om att rätten till att tacka nej till medicinska ingrepp har försvunnit. Socialt tryck? Grattis, t.o.m sönder-curlade personer, som var 15 år ifrån början av 80-talet och framåt, upptäcker nu att samhället och omgivningen kan ställa krav på dem, utan att dessa överkänsliga personer behöver känna sig "förorättade".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in