2021-12-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du vet ju inte alls vad du pratar om, mässlingen är ett fullständigt luftburet virus med ett R-tal på 15-17. Sars-Cov2 är luftburet via aerosoler. Luftburna bakterier, tänker du på Anthrax?

Hur ska ett virus som cirkulerar i mitt blod smitta någon?

Nej, du har noll koll, tillbaka till skolbänken med dig.

1. Det finns inget som heter "luftburet virus". Varför? Jo för att virion kan inte förflytta sig själva. De är halvdöda ting. De behöver ett transportmedium. Det du kallar för "luftburet" är som du skriver små droppar av kroppsvätskor från värddjuret. Således är det kroppsvätskorna som smittar och inte luften... För bakterier och mycel däremot kan dessa ibland förflytta sig själva, via luften, utan kroppsvätskor, precis som pollen.

2. Är du på riktigt? Hur smittar en patogen någon om det cirkulerar i ditt blod och i dina kroppsvätskor? Tänk till lite.
Citera
2021-12-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ser att det idag presenteras en ny undersökning som säger att i genomsnitt sprider vaccinerade smitta i 5.5 dagar och ovaccinerade i 7.5 dagar.
Kommer vår regering och FHM med stora resurser och massor av forskare nu sluta ljuga som största åtgärd mot pandemin tro?

Har du länk ?
Citera
2021-12-09, 10:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag lade inte fram någon hypotes. Det är inte jag som kommer med påståenden om vad som hänt, det är du. Förstod du min liknelse om svält och ost?
Alltså, jag lägger fram statistiken för Sverige som belägg för att vaccinerna fungerar. Du påstår motsatsen. Då vill jag hör en alternativ tolkning av statistiken. Du börjar babbla om populationsnivå, överdödlighet tidigare år och Gud vet vad.

Fortfarande är min tolkning av statistiken en del i det sammantagna jag har att de som hävdar att vaccinerna inte fungerar eller t.o.m. dödar inte riktigt har alla hästar hemma i stallet.

Du får alltså falsifiera min tolkning i detta samtal.
Citera
2021-12-09, 10:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, du tro att vacciner dödar mer än COVID19 utifrån två foliehattars icke publicerade rapport. Märkligt att de inte har fått den publicerad på medRxiv.
Vad jag tror om saken har du ingen aning om, och det är för övrigt inte relevant.

Du kom med ett påstående. Du saknar tydligen bevis för ditt påstående. Att mortaliteten sjönk vid införandet av vaccinationsprogrammet kan, som påvisat, ha andra orsaker. Det man gör då är att man vidare undersöker vilken orsak som ligger bakom i verkligheten. För att göra detta krävs den statistik jag efterfrågade.
Citera
2021-12-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Ingen hindrar, även ovaccinerade, barn från att t.ex. träna idrott eller gå på olika fritidsaktiviteter. Att sedan deras föräldrar måste vara vaccinerade för att delta i stora evenemang är bara bra, så länge det de inte hindras att utföra livsviktiga grundläggande saker, som:

Att kunna handla mat och medicin, besöka läkare och få sjukvård. Att kunna arbeta och försörja sig.

Dock, tragiskt, om de försörjer sig på att, som ovaccinerade, arbeta med äldre och andra riskgrupper, och därmed utsätter de som de är satta att vårda och skydda för en förhöjd risk för smitta.

De svenska restriktionerna ligger, långt under, denna nivå.

Härligt flytt av nivå till att om något inte kräver tvångsvaccinering så finns det inte.
Det är den gruppen, runt 18, som till majoriteten befinner sig på dom ställen som numera har tvång.
Men ja, dom smittar ju bara 5.5 dagar sedan så tvångsnedicinering är väl i sin ordning även om det inte gör någon annan nytta överhuvudtaget
Citera
2021-12-09, 10:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Såg också idag att Irland t.ex. har haft sämre strategi än UK för de unga.

Jag vet inte vilken strategi du syftar på och vad du lägger gränsen för "unga".
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilka sociala aspekter menar du ledde till högre mortalitet i samband med vaccineringar?

Den korrelationen trodde jag hörde till allmänbildningen. Men givetvis ska du få ett par snabbt funna referenser:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0870255117306327

https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev-publhealth-040617-014615

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK236675/

Och jag menar inte att det är vaccineringen som orsakat detta. Jag menar att både benägenhet att vaccinera sig och en lägre mortalitet korrelerar med socioekonomisk status. Och detta leder till en något högre mortalitt generellt, bland de som inte vaccinerar sig eftersom de med låg socioeconomisk status är överrepresenterade i den gruppen (ovaccinerade).
Citat:

Ditt andra stycke är där emot en trolig delförklaring. Då uppstår frågan om en dos vaccin ger förhöjd risk att i händelse av infektion avlida. Det bör vi se närmre på. Det förklarar nämligen delvis varför det saknas 25 miljoner doser i statistiken, men det förklarar inte att ovaccinerade dog av andra orsaker än covid-19 i samband med vaccinering.

Vad menar du att det saknas 25 miljoner doser i statistiken? Vilken statistik? De har ju inte inkluderat människor med vaccinstatus okänd.

Tittar man i rapporten ser man att skillnaden mellan ovaccinerade och de som tagit 1 dos är större än mellan 1 och två doser. Det är där den största separerande faktorn återfinns, vilket borde styrka att den socioekonomiska statusen spelar in på resultatet.
Citat:

Varför skulle vi tolka in att vaccinering inte leder till ökad mortalitet?
Nej; det vi kan konstatera är att myndighet har brustit i uppdraget att tillhandahålla korrekt statistik. Alltså behövs korrigering och förklaring.

Ska jag tolka dig som att du inte håller med i slutsatsen att den främsta orsaken till att beräkningen inte går ihop är att vaccinerade registrerats som ovaccinerade?
Vi ska tolka det så eftersom det är vad rapporten och siffrorna visar. Varför skulle vi tolka det på något annat sätt? Det var ju du som först skrev att det låg till på detta vis.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-09 kl. 10:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter! Ingen hindrar, även ovaccinerade, barn från att t.ex. träna idrott eller gå på olika fritidsaktiviteter. Att sedan deras föräldrar måste vara vaccinerade för att delta i stora evenemang är bara bra, så länge det de inte hindras att utföra livsviktiga grundläggande saker, som:

Att kunna handla mat och medicin, besöka läkare och få sjukvård. Att kunna arbeta och försörja sig.

Dock, tragiskt, om de försörjer sig på att, som ovaccinerade, arbeta med äldre och andra riskgrupper, och därmed utsätter de som de är satta att vårda och skydda för en förhöjd risk för smitta.

De svenska restriktionerna ligger, långt under, denna nivå.

Ovaccinerade barn och familjemedlemmar hindras att deltaga på viktiga sociala aktiviteter då barnen är beroende av föräldrarnas närvaro. Föräldrarna och barn över 12 år får ju inte komma in utan spruta. Du får inte besöka läkare eller få sjukvård utan spruta. Du måste visa att du är frisk för att överhuvudtaget få en tid.

Nej, man utsätter inte patienter för en förhöjd risk för smitta om man är ovaccinerad. Tar man bara adekvata skyddsåtgärder, såsom att man använder lämplig skyddsutrustning så spelar det ingen som helst roll.

Släpp skrönan om att vaccinerade smittar mindre än ovaccinerade. Ett djur smittar lika mycket oavsett vaccingrad om de har fått kontakt med ett patogen. Det är vida känt att MPR-vaccinerade förskolebarn kan smitta mässling till både andra MPR-vaccinerade barn och ovaccinerade barn. Även MPR-vaccinerade barn blir sjuka om de blir smittade. Vi har fall i bland annat Järna där vaccinerade barn blev smittade och rejält sjuka. De smittade även ovaccinerade barn som blev än mer sjuka. Fallet Järna är ett skolexempel på vad som kan ske när man sätter tilltro till skrönor såsom att vaccin inte smittar och att ett barn inte blir sjukt om man har fått sjukdomen.
Citera
2021-12-09, 10:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
1. Det finns inget som heter "luftburet virus". Varför? Jo för att virion kan inte förflytta sig själva. De är halvdöda ting. De behöver ett transportmedium. Det du kallar för "luftburet" är som du skriver små droppar av kroppsvätskor från värddjuret. Således är det kroppsvätskorna som smittar och inte luften... För bakterier och mycel däremot kan dessa ibland förflytta sig själva, via luften, utan kroppsvätskor, precis som pollen.

2. Är du på riktigt? Hur smittar en patogen någon om det cirkulerar i ditt blod och i dina kroppsvätskor? Tänk till lite.

1. Jo det finns det, bara för att du inte vet det så innebär det inte att det inte finns.

Mässlingsvirus är ett torrt virus som förflyttar sig i luft som enstaka virioner, det är därför det är så smittsamt. Sars-Cov2 är ett virus som omsluts av ett lipidhölje och behöver ett transportmedium en aerosol (mikroskopisk droppe) för att förflytta sig, aerosoler svävar fritt i luften.

2. Förklara för mig hur ett Sars-Cov2 virus som cirkulerar i mitt blod kan smitta dig! Det är nog snarare du som inte är på riktigt som ger dig in i en diskussion där du inte ens förstår grunderna.
Citera
2021-12-09, 10:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alltså, jag lägger fram statistiken för Sverige som belägg för att vaccinerna fungerar. Du påstår motsatsen. Då vill jag hör en alternativ tolkning av statistiken. Du börjar babbla om populationsnivå, överdödlighet tidigare år och Gud vet vad.

Fortfarande är min tolkning av statistiken en del i det sammantagna jag har att de som hävdar att vaccinerna inte fungerar eller t.o.m. dödar inte riktigt har alla hästar hemma i stallet.

Du får alltså falsifiera min tolkning i detta samtal.
Nej, jag påstår inte motsatsen. Jag påstår att den avtagande mortaliteten kan förklaras med statistik från 2020, då vi såg att smittspridningen plötsligt avtog utan vaccinering. Alltså var ditt bevis inte ett bevis. Du behöver då påvisa varför det argument som gavs mot ditt bevis inte håller. Att du tror är inget bevis.
Citera
2021-12-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Har du länk ?

Såg I expressens covid-19 flöde.
Ingen länk til själva undersökning hade dom.

"Resultatet visar att mängden virus i kroppen låg på ungefär samma nivå hos alla som insjuknat i covid-19, oberoende av virusvariant och vaccinationsstatus.

Skillnaden låg i hur lång tid det tog för kroppen att rensa ut viruset. För ovaccinerade personer låg den genomsnittliga sjukdomstiden på 7,5 dagar och för vaccinerade på 5,5 dagar. Vaccinerade konstaterades alltså mindre smittsamma eftersom de är sjuka – och därmed bär på viruset – under kortare tid."
Citera
2021-12-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
2. Förklara för mig hur ett Sars-Cov2 virus som cirkulerar i mitt blod kan smitta dig! Det är nog snarare du som inte är på riktigt som ger dig in i en diskussion där du inte ens förstår grunderna.

Finns det i ditt blod finns det i dina kroppsvätskor (däribland ditt blod). Har du sår på dina händer sprider du smitta (och ditt blod) till andra du berör. Ditt saliv, avföring, urin, svett utsöndrar samma smitta. Dvs. det du berör det smittar du.

Men viss, följ vad EHA säger så känner du dig bildad och bra. De gör ju de andra sk. "forskarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in