Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Här talas om de 40% jag refererade till.
Vi är inte så dåliga va?
Niklas Arnberg.
Hade du själv trott för ett år sedan att vi skulle vara i det här läget i dag?
– Nej, det är överraskande. Att många andra länder klarar sig så mycket sämre gör mig överraskad. Jag är också glad för att vi i Sverige nu är så bra på att variantbestämma. Bara två länder i hela världen är bättre än vi, Danmark och Hongkong. Av andelen prover som testas positivt i Sverige, testar vi varianter på så mycket som 40 procent. Så om omikron börjar sprida sig kommer vi nog upptäcka det ganska snabbt, säger Niklas Arnberg.
ECDC rekommenderar medlemsländer att sekvensera minst
tio procent av det
totala antalet konstaterade fall.
Detta följer vi och det är 10% som Sverige sekvenserar. Det är i all fall det som FoHM ger i sin senaste rapport om ämnet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c267aa481e144e07afe08de7c817b76f/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-rapport-6.pdf
Nu har många länder i Europa skalat upp sin sekvensering. Vi sekvenserar alla inresande positiva fall. vilket tydligen är en tredjedel av alla fall.
Att då säga att vi sekvenserar 40%av alla positiva fall är bra sant för den absolut senaste tiden.
Om man är en av Europas sämsta länder på att testa men för tillfället sekvenserar en större andel positiva testsvar. Är man då ett av de bästa länderna i Europa, sekvenserar man bland de bästa?
Danmark testar jätte mycket, hittar då många positiva och sekvenserar 100% av dem. Ett föredöme när det kommer till att testa och sekvenserar.
Vi testar lite och hittar bara ett mindre antal positiva men sekvenserar våra 10% och har nu skalat upp och sekvenserar en större andel av dessa rätt få positiva.
Jag förstår att du enbart tog med den delen du tog med i ditt citat.
Jag skulle vilja citera en annan del också från den artikeln du citerade.
Vi ligger ganska dåligt till när det gäller covidtestning, på 27:e plats bland 39 länder.
Men självklart är det ju bra att man den senaste tiden har skalat upp sekvenseringen.
Men vill man vara bättre bör man också bli bättre på att testa så att man har ett större antal testa att sekvensera.