Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Kul om ni vill prova det rättsligt. Dock tror jag ingen domstol, vare sig svensk eller internationell sådan, ens kommer att ta upp "fallet". Orsaken är enkel och självklar:
"Covid-19 räknas av WHO som en pandemi.
Denna pandemi har visat sig vara samhälls- och allmänfarlig. Redan har mer än 5 miljoner människor dött i/med Covid-19.
Varje stat rätt och skyldighet att skydda sina medborgares liv och hälsa.
Vaccinpass för icke livsnödvändiga aktiviteter är en mild smittskyddsåtgärd som stater, utan problem, kan införa utan att bryta mot någon konvention om mänskliga rättigheter eller legalitettsprincipen"
Vill ni, däremot, ha min namnteckning på ett upprop emot drakoniska nedstängningar, fine for me!
Jag tror det på längre sikt kommer sluta med att vaccinpasset ses som ett grovt övergrepp och misstag, fast poletten faller kanske inte ner i det närmaste.
Man misstar sig i att det skulle vara en "mild" smittskyddsåtgärd. Det handlar inte om att klara sig utan bio. Det handlar om att man blir utfryst av samhället. Om ingen fick gå på bio hade det inte varit några problem. Det är som att säga "barn klarar sig utan att gå på kalas". Men om man bjuder alla klasskamrater utom ett på födelsedagskalaset så upplever det utfrysta barnet en djup kränkning. Det sätter inte sällan psykologiska spår för livet. Du känner dig mindre värd.
Det är precis samma känsla av mobbing som vaccinpasset väcker hos oss. Ni rationaliserar bara vaccinpassets nytta från ert eget perspektiv. No offense, men det är som när mobbare rationaliserar mobbing med varandra. "Det är inte så kul för Pelle, men alla här vet att vi inte kan bjuda honom på kalaset för han har fel kläder, inga kompisar, luktar äckligt. Han väljer att vara konstig så det är inte vårt fel. Alternativet är att inte ha nån fest alls". Precis så upplever vi den allmänna debatten, som en interndiskussion bland mobbare. Men vad mobbarna har för skäl att mobbas borde egentligen vara helt irrelevant, eftersom inga skäl kan vara bra nog.
Som sagt, ta det inte personligt för det här är ju inte ditt påhitt, men jag tror uppdelningen i ovaccinerade och vaccinerade är ett gigantiskt misstag och en skam/konflikt som många kommer få leva med resten av livet. Att den som inte vill ta det här vaccinet faktiskt lider svårt av utfrysningen bevisas av att tiotusentals JO-anmäler. Det problemet fanns inte när nedstängningarna omfattade alla.