2021-12-07, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi
Jag håller inte med den åsikten. Detta är en pandemi därför måste alla acceptera och ta till drastiska åtgärder. Tänk fan om nästa pandemi (när?) är mycket farligare då?

Det vill man inte ens tänka på. Med tanke på den hysterin och folks beteende, polarisering denna milda pandemi skapat. Den dagen det konmer något riktigt allvarligt, blir nog dagen då det börjar ritas på anläggningar igen. Det blir nog inte svårt att rekrytera lägervakter heller.
Citera
2021-12-07, 06:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Ta gärna en extra kopp kaffe på morgonen;-)

3. Immunomodulatory Effects of Caffeine
Among the many possible benefits caffeine might indirectly have in the infection
caused by SARS-CoV-2, a strong emphasis should be made in the immunomodulatory
effects it possesses [34,67]. The application of a bolus of caffeine at a dose of 6 mg/kg
produces an increase in the total lymphocyte and CD8+ lymphocyte count [68]. Expo-
sure of human cells to high and prolonged concentrations of caffeine has been shown
to promote NK cell activity [69,70]. NK cells and lymphocytes are among the first cells
activated against a viral threat and play a crucial role in the pathophysiology of COVID-19
infection
Citera
2021-12-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror nog att barn lyssnar.

”Ta det lugnt några dagar efter att man fått ett vaccin”? Det har jag aldrig hört, vad jag kan minnas. Och jag har hunnit med många vaccin genom åren. Däremot skulle jag rekomendera unga människor som fått dessa ”vaccin” att ta det lugnt, med tanke på Myocarditys. Men å andra sidan förstår jag inte varför någon skulle rekomendera unga människor ett experimentellt ”vaccin” de inte behöver. Nu behövs ju ingen rekomendation, utan man säger bara sprutan=inträde på krogen. Vet ingen ungdom som tagit dessa sprutor av någon annan anledning än social press. Och det känns så där faktiskt…..Hoppas vi slipper se tillbaka på detta med det ångest.
Citera
2021-12-07, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
”Ta det lugnt några dagar efter att man fått ett vaccin”? Det har jag aldrig hört, vad jag kan minnas. Och jag har hunnit med många vaccin genom åren. Däremot skulle jag rekomendera unga människor som fått dessa ”vaccin” att ta det lugnt, med tanke på Myocarditys. Men å andra sidan förstår jag inte varför någon skulle rekomendera unga människor ett experimentellt ”vaccin” de inte behöver. Nu behövs ju ingen rekomendation, utan man säger bara sprutan=inträde på krogen. Vet ingen ungdom som tagit dessa sprutor av någon annan anledning än social press. Och det känns så där faktiskt…..Hoppas vi slipper se tillbaka på detta med det ångest.

Du har inte tagit vaccinet för TBC, det är ett som är säkert. Det skickar en till pärleporten och tillbaks ett par gånger om dagen i upp till en vecka. Där får du tydliga instruktioner in att inte träna eller anstränga dig fysiskt efteråt.
Citera
2021-12-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi får väl köra en antivaxxerlogik på det, han dog med vaccinet inte av vaccinet. Han kanske fick vaccinet och ramlade när han cyklade utan hjälm? Föräldrarna kan ju själva rapportera in. Tragiskt oavsett när barn dör.
Då hade det inte rapporterats in som en "misstänkt vaccinbiverkning".
Citera
2021-12-07, 07:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Fsst vi ser ju klart och tydligt att smittan ökar här i Sverige och dessa politiker kommer ju införa Restriktioner IGEN så då kommer vi i te direkt ha ett öppet samhälle även om restriktionerna var milda. Vaccinet sket sig. Blev bara till en klassfråga och en fråga för godhetsknark. Folk hejar på vaccinet som de vore gud. Första dosen, andra dosen, tredje dosen men du ska ändå leva med restriktioner. Folk vaccinerade ju sig för att få sin frihet tillbaka. Jadu... Ser ju inte superljust ut oavsett omicron eller intr
Det är precis det som jag beskrev. Vi har de vaccinerade som begränsar spridningen, som hade varit högre utan att de vaccinerade vaccinerat sig.

Dessa dämpar spridningen.

Sedan har vi restriktioner som när de släpps ökar spridningen.

Det är svårt att uppskatta exakt vilken nivå av spridning som är acceptabel och ju mindre konsekvenser den får desto högre spridning blir acceptabel och där jag vaccin också nytta. De är faktiskt bättre på att dämpa konsekvenserna av spridningen än spridningen i sig.

Vaccinpass är ett verktyg för att öppna samhället. Inte stänga det. Och det är väsentlig skillnad mot lejonparten av ovaccinerades föreställningar,; att det syftar till att stänga samhället (för ovaccinerade).
Citera
2021-12-07, 07:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Norge - 100 av 120 fullvaccinerade. Hur bra är det?
Den siffran säger ingenting. Det är det absoluta antalet smittade som har betydelse och framförallt trycket dessa sätter på sjukvården. Om 100 av 120 som smittas är fullvaccinerade så innebär det bara att 100 av 120 är smittade istället för att 480 av 480 ovaccinerade är smittade.
Citera
2021-12-07, 07:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Studerade precis lite siffror.

Sverige har nu låg smittspridning, låg belastning på vården, relativt få som dör i jämförelse med andra länder.

Ändå sticker vi inte ut med högre vaccintäckning. Har spekulerats i att vi kanske haft mer smittspridning tidigare, men även andra länder som nu drabbas hårt har ju haft mycket smittspridning tidigare.

Jag undrar hur länge till vi kommer ha det lugnt i Sverige. Är rädd det kommer en ny svår våg. Skulle bli positivt överraskad om det inte blir så. Ser inte varför.
Citera
2021-12-07, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Studerade precis lite siffror.

Sverige har nu låg smittspridning, låg belastning på vården, relativt få som dör i jämförelse med andra länder.

Ändå sticker vi inte ut med högre vaccintäckning. Har spekulerats i att vi kanske haft mer smittspridning tidigare, men även andra länder som nu drabbas hårt har ju haft mycket smittspridning tidigare.

Jag undrar hur länge till vi kommer ha det lugnt i Sverige. Är rädd det kommer en ny svår våg. Skulle bli positivt överraskad om det inte blir så. Ser inte varför.
Jo, vi har en hög och framförallt jämn vaccintäckning.

Vad vi också har antagligen är många med tidigare COVID19 som lytt råden och gått i väg och vaccinerat sig ändå. Man kan anta att dessa har ett väldigt bra skydd även mot sjukdom och inte bara allvarliga symptom = ingen smittspridning.
Citera
2021-12-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kul om ni vill prova det rättsligt. Dock tror jag ingen domstol, vare sig svensk eller internationell sådan, ens kommer att ta upp "fallet". Orsaken är enkel och självklar:

"Covid-19 räknas av WHO som en pandemi.

Denna pandemi har visat sig vara samhälls- och allmänfarlig. Redan har mer än 5 miljoner människor dött i/med Covid-19.

Varje stat rätt och skyldighet att skydda sina medborgares liv och hälsa.

Vaccinpass för icke livsnödvändiga aktiviteter är en mild smittskyddsåtgärd som stater, utan problem, kan införa utan att bryta mot någon konvention om mänskliga rättigheter eller legalitettsprincipen"

Vill ni, däremot, ha min namnteckning på ett upprop emot drakoniska nedstängningar, fine for me!
Jag tror det på längre sikt kommer sluta med att vaccinpasset ses som ett grovt övergrepp och misstag, fast poletten faller kanske inte ner i det närmaste.

Man misstar sig i att det skulle vara en "mild" smittskyddsåtgärd. Det handlar inte om att klara sig utan bio. Det handlar om att man blir utfryst av samhället. Om ingen fick gå på bio hade det inte varit några problem. Det är som att säga "barn klarar sig utan att gå på kalas". Men om man bjuder alla klasskamrater utom ett på födelsedagskalaset så upplever det utfrysta barnet en djup kränkning. Det sätter inte sällan psykologiska spår för livet. Du känner dig mindre värd.

Det är precis samma känsla av mobbing som vaccinpasset väcker hos oss. Ni rationaliserar bara vaccinpassets nytta från ert eget perspektiv. No offense, men det är som när mobbare rationaliserar mobbing med varandra. "Det är inte så kul för Pelle, men alla här vet att vi inte kan bjuda honom på kalaset för han har fel kläder, inga kompisar, luktar äckligt. Han väljer att vara konstig så det är inte vårt fel. Alternativet är att inte ha nån fest alls". Precis så upplever vi den allmänna debatten, som en interndiskussion bland mobbare. Men vad mobbarna har för skäl att mobbas borde egentligen vara helt irrelevant, eftersom inga skäl kan vara bra nog.

Som sagt, ta det inte personligt för det här är ju inte ditt påhitt, men jag tror uppdelningen i ovaccinerade och vaccinerade är ett gigantiskt misstag och en skam/konflikt som många kommer få leva med resten av livet. Att den som inte vill ta det här vaccinet faktiskt lider svårt av utfrysningen bevisas av att tiotusentals JO-anmäler. Det problemet fanns inte när nedstängningarna omfattade alla.
Senast redigerad av aw 2021-12-07 kl. 07:55.
Citera
2021-12-07, 07:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du frågade mig om jag tycker att man sekvenserar tillräckligt.

Jag tycker inte vi gör det.

Vi sekvenserar 10% av vår fall. Nu har vi också börjat att sekvensera inresande utöver våra 10%. De inresande sägs vara ca en tredjedel av alla smittade. Det är väl så de fått de till 40%.

Det är bra att man testar och sekvenserar de positiva testerna vid inresa. Men man hittar inte om vi har samhällspridning då. De icke resande sekvenseras bara 10% av. Det betyder att det kan ha sprit sig ganska mycket smitta innan vi hittar den.

FoHM har ju också fått mycket kritik över att Sveriges sekvensering tar så lång tid. Det kan ta upp till en månad innan svaren är klara.

Jag tänker mig att detta är lite vad artikeln handlade om. Danmark sekvenserar 100% av de positiva testerna. De gör även de snabbare testerna så de kommer att hitta en del av de fall som sprids i samhället och därför vet att de finns. Vi gör inte det.

I dag hittades ett fall till även det inresa. Men om vi har samhällspridning, där står vi blinda.

Här talas om de 40% jag refererade till.

Vi är inte så dåliga va?

Niklas Arnberg.

Hade du själv trott för ett år sedan att vi skulle vara i det här läget i dag?
– Nej, det är överraskande. Att många andra länder klarar sig så mycket sämre gör mig överraskad. Jag är också glad för att vi i Sverige nu är så bra på att variantbestämma. Bara två länder i hela världen är bättre än vi, Danmark och Hongkong. Av andelen prover som testas positivt i Sverige, testar vi varianter på så mycket som 40 procent. Så om omikron börjar sprida sig kommer vi nog upptäcka det ganska snabbt, säger Niklas Arnberg.
Citera
2021-12-07, 07:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Fast det där är bara en manöver ni vaccinfascister kommer med när alla andra argument redan fasats ut då verkligheten överträffat dikten.

Först hette det att 60 procent fullvaccinerade skulle leda till flockimmunitet och ett slut på pandemin och restriktioner.

Sen skulle fullvaccinerade kanske inte bidra till flockimmunitet, men en dämpad smittspridning.

Sen var det ju så att vaccinet skulle skydda mot svår sjukdom och död och därför är det jätteviktigt att även friska 20 åringar tar vaccinet FÖR ANDRAS SKULL...

Sen hette det att covidpass skulle bli den magiska lösningen mot smittspridning.

Nu när inte ens covidpass löste biffen i och med att smittan till och med är högre nu i olika länder än vad den var innan vaccinen ens rullades ut så är covidpass tydligen fortfarande viktigt eftersom "vaccinerade smittar mindre". En klyscha som inte ens är vedertaget eftersom ni är ett gäng fårskallar som tror på allt staten säger.
Du får sätta dig in i hur flockimmunitet statistiskt fungerar innan du kommenterar vidare.

Här har du grunderna:
(FB) Varför blir vaccin-förespråkare provocerade av människor som inte vill vaccinera sig?

Flockimmunitet blir svårt att uppnå, dels med de otroligt smittsamma varianterna Delta och omikron, vad det verkar som. I kombination med en avtagande vaccineffektivitet blir det synnerligen svårt att uppnå och omöjligt med en låg vaccinationstäckning i vissa grupper.

Men flockimmunitet är egentligen bara en godtycklig gräns (i ett matematiskt perspektiv). Spridningen begränsas av alla faktorer som reducerar R-talet. Bland annat andelen vaccinerade.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8436367/#!po=3.33333
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in