Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-06, 19:17
  #1
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Handlar det bara om pengar? Ju fler möjligheter att tjäna pengar desto fler kommer att söka sig till staden?
Citera
2021-12-06, 19:20
  #2
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Det är väl det att för många är det inte tillräckligt med epatraktor och grisar.
Citera
2021-12-06, 19:24
  #3
Medlem
För att det är där man lever livet. Njuter av god mat, går på bio och teater, har en uppsjö av butiker och mat att välja mellan, de bästa skolorna, träningsmöjligheter i oändlighet, bra arbetsmarknad, you name it. Till landet tar man bilen eller bussen när man har lust.
Citera
2021-12-06, 19:26
  #4
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För att det är där man lever livet. Njuter av god mat, går på bio och teater, har en uppsjö av butiker och mat att välja mellan, de bästa skolorna, träningsmöjligheter i oändlighet, bra arbetsmarknad, you name it. Till landet tar man bilen eller bussen när man har lust.


Konsumtion alltså. Och att få stå nära det stora kollektivet, inte känna sig ensam eller själv tror jag också. Rörelse överallt hela tiden.
Citera
2021-12-06, 19:27
  #5
Medlem
Captinheros avatar
att ”allt” finns där och nära. stort utbud och tillgång. enkelt förklarat
Citera
2021-12-06, 19:31
  #6
Medlem
holmiums avatar
Staden är en chimär ungefär som den hypotetiska vinsten i ett lotteri.
Staden har alltid fler losers än vinnare.

Staden är farlig för landsbygden eftersom den existerar huvudsakligen på de resurser som sugs ut från landsbygden.

När sedan städerna genom sin sk. "demokrati" skall bestämma allt över landsbygden, ja då börjar det vara mycket otrevligt.......
Citera
2021-12-06, 19:39
  #7
Medlem
Civilisationen.
Citera
2021-12-06, 19:44
  #8
Medlem
RudolfHutlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För att det är där man lever livet. Njuter av god mat, går på bio och teater, har en uppsjö av butiker och mat att välja mellan, de bästa skolorna, träningsmöjligheter i oändlighet, bra arbetsmarknad, you name it. Till landet tar man bilen eller bussen när man har lust.

Glöm inte alla trevliga negrer som man får chansen att möta på tåget, tunnelbanan eller i spårvagnen!
Citera
2021-12-06, 19:48
  #9
Medlem
Vi stortrivs i storstsden sthlm sedan 10år, besöker byhålan ibland som är oxå är skönt, i city finns det mesta, mer jobb på firman osv. och frun kan shoppa loss.
Citera
2021-12-06, 19:50
  #10
Medlem
C0ws avatar
Av den enkla anledningen att allt finns där.

En nära vän har köpt en villa i Lesjöfors. Det är fint, lugnt och avslappnande, och man kan verkligen koppla av och allt det där... men det är tyvärr allt. Har förståelse om man är lite äldre och lever där, men för yngre... fattar inte vad de gör av sitt liv där. Det finns bokstavligen iiingenting att göra där. Finns bara en Coop och Ica som stänger redan typ kl 18. Finns inga barer eller andra ställen att träffa folk och ha kul på. Även för barn, det är väl nice att cykla runt där och så, men annars finns det inte ett skit.

Med allt det sagt så älskar jag verkligen landsbygden. Hade lätt kunnat tänka mig att bo i i något som Lesjöfors om det fanns något sånt typ 20-30 min bilväg in till Stockholm, men tyvärr finns det inte.
Citera
2021-12-06, 19:55
  #11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Handlar det bara om pengar? Ju fler möjligheter att tjäna pengar desto fler kommer att söka sig till staden?
Möjlighet till högre utbildning, bättre arbetsmarknad, fler butiker och restauranger, gym och övriga träningslokaler, kortare avstånd till fler människor etc.

Sedan ska vi inte överdriva stadens fördelar, när människor ges ekonomiska förutsättningarna så väljer många att flytta till en egen villa, helst så avskilt från andra som möjligt men ändå med korta avstånd till allt vad staden erbjuder.
Citera
2021-12-06, 19:57
  #12
Medlem
bralesss avatar
Tror inte alla människor är gjorda för ett liv ute på landsbygd på samma sätt som alla inte är gjorda för cityliv. Jag valde att flytta från en liten håla i Skåne in till Malmö för ett jobb och bland de bästa jag gjort! Känner mig så mycket mer "hemma" i stadsmiljö än lantliv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback