Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-06, 20:05
  #13
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag lever i villfarelsen att det var storstadsbor som flyttar ut till landbyggden. Yngre personer som hamnar i städerna beror väl på att det är här de studerar.

Personligen uppskattar jag jag både landet och storstan men som någon redan sagt är skillnaden enorm. På landet stänger den lokala ICA-handlaren 19.00 på vardagar, 16.00 på lördagar och håller stängt söndagar. Den enda pizzerian som dessutom är det enda stället med utskänkningstillstånd kanske stänger 20.00 och det kanske sitter 2-3pers där.

Det är alltså en jäkla skillnad på livsstil, är man singel är man beroende av dejtingappar för att träffa nån bärplockare från Thailand. Svenska, kvinnliga singlar existerar inte. Bättre då att bilda familj i nån stad och sedan flytta ut till landet. Skillnad om man vill leva som singel

För det är väl främst singlar som flyttar till stan och inte familjer?
Citera
2021-12-06, 20:31
  #14
Medlem
tussebuss avatar
Den sociala biten! Jag är uppvuxen i en stad och flyttade till ”landet” för 10 år sedan !
Ingen kontakt med någon 😔
Har aldrig mått så dåligt som jag gör idag…
Citera
2021-12-06, 21:00
  #15
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Primärt stordriftsfördelar. Det är inte stressen, bullret, smutsiga luften och det kompakta boendet.
Citera
2021-12-06, 21:14
  #16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckatvarre
Civilisationen.

Mycket elegant formulerat. Case closed.
Citera
2021-12-06, 21:39
  #17
Medlem
Parisarens avatar
Vi ar olika som människor helt enkelt! I mitt fall fanns dar alltid en "inre rastlos stress", som botades helt av att flytta till storstan. Visst jag uppskattar natur, men bara i korta stunder- det ar alla intrycken stan ger en som ar grejen.

Man vill spendera sitt liv med människor, inte med träd och buskar.
Citera
2021-12-07, 13:53
  #18
Medlem
JavalangIIs avatar
Det finns större jobbmöjligheter och högre löner.
Citera
2021-12-07, 15:10
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Det finns större jobbmöjligheter och högre löner.
Jag hade tjänat mer relativt utgifterna om jag bott i en mindre stad, men jag har ett större utbud av arbetsplatser att välja bland och kan därför hitta ett bättre jobb. Likaså min fru.

Men som sagt, jag tror vi hade haft mer pengar kvar efter alla utgifter om vi bott i en småstad.
Citera
2021-12-12, 13:33
  #20
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hade tjänat mer relativt utgifterna om jag bott i en mindre stad, men jag har ett större utbud av arbetsplatser att välja bland och kan därför hitta ett bättre jobb. Likaså min fru.

Men som sagt, jag tror vi hade haft mer pengar kvar efter alla utgifter om vi bott i en småstad.

Det beror säkert på vilken typ av jobb och utbildning man har. Jag jobbar som mjukvaruutvecklare på ett privat företag och hade säkert inte kunnat få en lika hög lön om jag bott i en mindre stad, men naturligtvis är bostäderna dyrare här.

Men jag har familj och vänner här och min släkt kommer härifrån, så att flytta är inte så aktuellt i alla fall.
Citera
2021-12-12, 13:39
  #21
Medlem
Varför bor myror i myrstacken?

Det är högre löner i städer, vilket leder till mer butiker, mer skatt, bättre välfärd, mer buller trängsel brottslighet och dålig luft. Men folk älskar ju pengar....
Citera
2021-12-22, 18:30
  #22
Medlem
stilichos avatar
Människor har alltid lockats till städer. Men fram till 1800-talet var dödligheten i städer så stor att de aldrig kunde växa till någon betydande storlek trots betydande inflyttning.

Exakt var städernas lockelse ligger är svårare att peka ut, som den här tråden väl visar. Själv tror jag det handlar om att människor är till sin natur kollektivister. Och städer är den mest kollektivistiska miljö man kan tänka sig. Staden är helt enkelt överlägsen för den som vill ha koll på vad andra gör och göra det bättre.

Landsbygden är däremot som regel bättre för den som vill göra något eget. Man är friare på landet, om så bara för att det finns mycket mer ställen att gömma sig på.
Citera
2021-12-25, 19:19
  #23
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Handlar det bara om pengar? Ju fler möjligheter att tjäna pengar desto fler kommer att söka sig till staden?
Profit and fun skulle jag säga är det som driver.

Profit = bättre ekonomi än som dräng på landet. (Gäller för majoriteten, men vissa kan nog få bättre ekonomi utanför en stad).

Fun = större utbud av nöje/rekreation än på landet. (För de som har snöskoterkörning som livets mening gäller det dock inte. Det finns undantag).

---------------------
En del nämner det sociala. Man ser förvisso mer människor i städer. Men stannar nog där för det mesta. Jag är tveksam till att folk i städer har mer sociala kontakter än på landet.
Citera
2021-12-27, 12:57
  #24
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Profit and fun skulle jag säga är det som driver.

Profit = bättre ekonomi än som dräng på landet. (Gäller för majoriteten, men vissa kan nog få bättre ekonomi utanför en stad).

Fun = större utbud av nöje/rekreation än på landet. (För de som har snöskoterkörning som livets mening gäller det dock inte. Det finns undantag).

---------------------
En del nämner det sociala. Man ser förvisso mer människor i städer. Men stannar nog där för det mesta. Jag är tveksam till att folk i städer har mer sociala kontakter än på landet.

Sociala människor hamnar mer i städerna än på landet. Det finns färre möjligheter på landet. Möjligheterna kan vara väldigt beroende av ärvd egendom. Hälsa och ekonomi är generellt sämre där, trots alla som har mycket egendom och/eller jobbar i en stad och har bra lön. Många är bara på landet på sin fritid och har en bostad i stan.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-12-27 kl. 13:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback