2021-12-06, 08:09
  #5749
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hade vi återtagit nivån så hade vi varit inom en trendlinje som tar oss till nya ATH mellan december och februari.
Nu har vi halkat utanför denna linje, och det kan som sagt ta oss två månader innan vi ens börjar jobba oss uppåt igen, om vi rör oss likadant nu som efter maj dumpen.

Trendlinjer tar oss ingenstans, utan det är investeringar i- / försäljningar av BTC som tar oss någonstans.
Citera
2021-12-06, 08:15
  #5750
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Trendlinjer tar oss ingenstans, utan det är investeringar i / försäljningar av BTC som tar oss någonstans.

Det är köp och sälj som skapar trendlinjer. Trendlinjer är dessutom självuppfyllande profetsia då folk köper när den håller en upptågående trendlinje och vice versa. Nu är som sagt denna trendlinje utagerad.

Nu var jag med på nergången annars hade jag börjat köpa redan nu. Men rör sig Bitcoin ner mellan 45k-42k denna vecka så kommer jag sälja av lite annat för att köpa på mig mer Bitcoin. Jag ser det som gyllende köpläge när Bitcoin gjort sådana här flusher.
Citera
2021-12-06, 08:24
  #5751
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är köp och sälj som skapar trendlinjer. Trendlinjer är dessutom självuppfyllande profetsia då folk köper när den håller en upptågående trendlinje och vice versa. Nu är som sagt denna trendlinje utagerad.

Nu var jag med på nergången annars hade jag börjat köpa redan nu. Men rör sig Bitcoin ner mellan 45k-42k denna vecka så kommer jag sälja av lite annat för att köpa på mig mer Bitcoin. Jag ser det som gyllende köpläge när Bitcoin gjort sådana här flusher.

Tveksamt om det någon större betydelse om priset placerar sig ett K under eller över en trendlinje.

Köpte tyvärr in mig vid 56K med allt mitt disponibla kapital, tänkte jag skulle sälja av vid 58K och sedan köpa in mig igen vid 56K och repeat, men det dippade tyvärr ner till 40K innan det gick upp så den här möjligheten missade jag, och nu sitter jag fast.
Citera
2021-12-06, 08:38
  #5752
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

58k är motståndet att ta sig över, alternativt bryta under 41k stödet, för att avgöra om vi är i fortsatt uppåt trend, eller om bearmarket är inledd. Allt däremellan får klassas som "sidled".

Ska förtydliga här att jag inte tror på klassisk bear och bullmarket för Bitcoin framöver av två orsaker.

Den tydligaste orsaken:
Alla, inklusive kreti och pleti, nu stirrar sig blinda på vad som hänt förut och tror dom kan bedöma framtiden baserat på detta. Det vore emot naturlagarna om marknaden också gör det väntade.

Den mer organiska orsaken:
Det jag talat om det tag nu, dvs att Bitcoin nu börjat användas till vad den var ämnat för* istället för att bara vara en tillgång för spekulation för daytrading.

*Store of value, se MicroStrategy, Square, Tesla, El Salvador med många fler.

- - -

Bitcoin har nått en nivå där politiker nu börjar diskutera Bitcoin. De som hörts har varit positivt inställda och oftast Republikaner (ni vet dom som prioriterar frihet i USA). Det viktiga här är att Demokraterna inte ställer sig emot Bitcoin bara för att Republikanerna tenderar att vara för Bitcoin.
Under 2022 så tror jag vi kommer få mycket klarhet i frågan, och Bitcoin priset kommer svara på det.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2021-12-06 kl. 08:42.
Citera
2021-12-06, 08:48
  #5753
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ska förtydliga här att jag inte tror på klassisk bear och bullmarket för Bitcoin framöver av två orsaker.

Den tydligaste orsaken:
Alla, inklusive kreti och pleti, nu stirrar sig blinda på vad som hänt förut och tror dom kan bedöma framtiden baserat på detta. Det vore emot naturlagarna om marknaden också gör det väntade.

Den mer organiska orsaken:
Det jag talat om det tag nu, dvs att Bitcoin nu börjat användas till vad den var ämnat för* istället för att bara vara en tillgång för spekulation för daytrading.

*Store of value, se MicroStrategy, Square, Tesla, El Salvador med många fler.

- - -

Bitcoin har nått en nivå där politiker nu börjar diskutera Bitcoin. De som hörts har varit positivt inställda och oftast Republikaner (ni vet dom som prioriterar frihet i USA). Det viktiga här är att Demokraterna inte ställer sig emot Bitcoin bara för att Republikanerna tenderar att vara för Bitcoin.
Under 2022 så tror jag vi kommer få mycket klarhet i frågan, och Bitcoin priset kommer svara på det.

Håller med om detta. Institutioner och andra tunga aktörer kommer helt enkelt att köpa upp dippar så att vi inte hamnar i en björnmarknad. Dramatiska dippar kommer det att bli men knappast fleråriga björnmarknader.

Apropå att politiker nu börjar diskutera BTC, så är det inte bara politiker utan även pensionsfonder, flera nationalstater och även stora banker som börjar titta på BTC mer seriöst, vilket alltsammans talar för att vi står inför en massiv prisutveckling uppåt.
Citera
2021-12-06, 10:30
  #5754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är köp och sälj som skapar trendlinjer. Trendlinjer är dessutom självuppfyllande profetsia då folk köper när den håller en upptågående trendlinje och vice versa. Nu är som sagt denna trendlinje utagerad.

Nu var jag med på nergången annars hade jag börjat köpa redan nu. Men rör sig Bitcoin ner mellan 45k-42k denna vecka så kommer jag sälja av lite annat för att köpa på mig mer Bitcoin. Jag ser det som gyllende köpläge när Bitcoin gjort sådana här flusher.
Vad är det du eventuellt kommer sälja av för att köpa BTC?

Sen måste jag bara tillägga igen att din teori om att vi inte längre kommer ha bear och bull markets är baserad på ingenting egentligen, bara ett antagande utifrån vad du tror eftersom det inte skett än. Teorin om att vi fortfarande kommer ha det är iaf baserat på historisk data som faktiskt inträffat. Så vitt jag vet så funkar det likadant på börsen, bara inte samma tidsperioder.
Citera
2021-12-06, 10:35
  #5755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Håller med om detta. Institutioner och andra tunga aktörer kommer helt enkelt att köpa upp dippar så att vi inte hamnar i en björnmarknad. Dramatiska dippar kommer det att bli men knappast fleråriga björnmarknader.

Apropå att politiker nu börjar diskutera BTC, så är det inte bara politiker utan även pensionsfonder, flera nationalstater och även stora banker som börjar titta på BTC mer seriöst, vilket alltsammans talar för att vi står inför en massiv prisutveckling uppåt.
Man har blivit för bortskämd om man tycker 3-4 år bear market är länge. Titta på börsen. När den krashar så kan det ta mycket längre tid innan den återhämtat sig till samma nivå igen. Inget konstigt med det.

Jag tror ändå att kryptomarknaden kommer hamna i bear market igen ifall börsen skulle krascha. Vi har sett bevis på att kryptomarknaden följer börsens utveckling.
__________________
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-06 kl. 10:38.
Citera
2021-12-06, 10:35
  #5756
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vad är det du eventuellt kommer sälja av för att köpa BTC?
Någon aktie, någon fond.

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Sen måste jag bara tillägga igen att din teori om att vi inte längre kommer ha bear och bull markets är baserad på ingenting egentligen, bara ett antagande utifrån vad du tror eftersom det inte skett än. Så vitt jag vet så funkar det likadant på börsen, bara inte samma tidsperioder.
Ja, vi får ha olika åsikter här och låta framtiden avgöra vem som var närmare sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Så vitt jag vet så funkar det likadant på börsen, bara inte samma tidsperioder.
Håller inte med.
Börsen (S&P) har gått uppåt sedan 12 år tillbaka. Inga tydliga bull och bear markets som upprepat sig.
Citera
2021-12-06, 10:39
  #5757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Någon aktie, någon fond.


Ja, vi får ha olika åsikter här och låta framtiden avgöra vem som var närmare sanningen.


Håller inte med.
Börsen (S&P) har gått uppåt sedan 12 år tillbaka. Inga tydliga bull och bear markets som upprepat sig.
Ja, och oavsett vad man har för åsikt så kommer det bli spännande minst sagt.

Fast när börsen kraschat blir det väl nån slags bear market under flera år innan den återhämtat sig?
Citera
2021-12-06, 10:41
  #5758
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ska förtydliga här att jag inte tror på klassisk bear och bullmarket för Bitcoin framöver av två orsaker.

Den tydligaste orsaken:
Alla, inklusive kreti och pleti, nu stirrar sig blinda på vad som hänt förut och tror dom kan bedöma framtiden baserat på detta. Det vore emot naturlagarna om marknaden också gör det väntade.

Den mer organiska orsaken:
Det jag talat om det tag nu, dvs att Bitcoin nu börjat användas till vad den var ämnat för* istället för att bara vara en tillgång för spekulation för daytrading.

*Store of value, se MicroStrategy, Square, Tesla, El Salvador med många fler.

- - -

Bitcoin har nått en nivå där politiker nu börjar diskutera Bitcoin. De som hörts har varit positivt inställda och oftast Republikaner (ni vet dom som prioriterar frihet i USA). Det viktiga här är att Demokraterna inte ställer sig emot Bitcoin bara för att Republikanerna tenderar att vara för Bitcoin.
Under 2022 så tror jag vi kommer få mycket klarhet i frågan, och Bitcoin priset kommer svara på det.


Håller med om det där med kreti och pleti. I våras var det liksom en självklarhet för alla på twitter och youtube att cykeltoppen skulle vara i November/December. Självklart säljer man då av lite redan innan alla andra börjar sälja. Men eftersom alla andra också vet om det så säljer dom också av lite innan. Resultatet blir att det inte blir en cykeltopp när alla förväntar sig.

Samma torde väl ske med den klassiska bear market. ALLA vet nu att den bästa tiden att köpa bitcoin är när vi är i en bear-market. Alla kommer fortsätta köpa i en bear-market vilket inte ger oss någon riktigt bear-market. Under dom tidigare bear-market hölls väl priset fortsatt nere av att bitcoin var så spekulativt och det var osäkert om det någonsin skulle gå upp igen. Folk blev osäkra om dom bara eldade upp sina pengar när dom investerade. Nu när länder och politiker snackar om det så tror jag inte vi kommer se samma cykler som tidigare. Det vore för lätt.
Citera
2021-12-06, 10:45
  #5759
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Fast när börsen kraschat blir det väl nån slags bear market under flera år innan den återhämtat sig?
Nej, inte nödvändigtvis.

När börsen krashade i mars 2020 så tog det bara 4 månader innan den återhämtat sig.

Januari 2018 så krashade den 20% och var tillbaka på samma nivåer en månad senare.

Jag ser inga tydliga bull/bear markets som återupprepar sig.
Citera
2021-12-06, 10:47
  #5760
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Tveksamt om det någon större betydelse om priset placerar sig ett K under eller över en trendlinje.

Köpte tyvärr in mig vid 56K med allt mitt disponibla kapital, tänkte jag skulle sälja av vid 58K och sedan köpa in mig igen vid 56K och repeat, men det dippade tyvärr ner till 40K innan det gick upp så den här möjligheten missade jag, och nu sitter jag fast.

Vi sitter i samma båt sithmaster, köpte på 53k och är således också under vatten, dock placerade jag 75% av pengarna i Ethereum som har hållt upp förvånansvärt väl än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in