2021-12-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Charlotte Kalla gjorde sina bästa lopp förra säsongen i VM. Kalla var 5:a skialthon och 6:a på 10 km fritt. Sedan fick hon värdelösa skidor av Perry Olsson i stafetten. Kalla har alltid varit en mästerskapsåkare. Förväntar mig att hon kommer i toppform till OS. Det har sett ut såhär de senaste åren.

Och, har hon inte hela Tour de Ski på sig att komma i form?
Citera
2021-12-05, 17:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut

Du tror det är en formfråga? Det har varit lite »form« på den fronten de senaste åren. Fram till slutet på februari 2020 hade hon följande placeringar i VC om mästerskap två år bakåt: 11-10-10-14-6-10-9-11-10-14-11-12-12-12-15-13-15-16-15-11-4-7-18-48-5-6 - brutet.

Lägger man till säsongsinledning 2021-22 så har det gått ytterligare nedåt. Men du kanske var ironisk?
Citera
2021-12-05, 17:58
Medlem
Citat:

Om hon ens blir uttagen. I dagsläget skulle jag säga att följande går före:
Ebba
Frida
Maja
Ribom
Moa O
LL
Hagström
Dyvik
Moa L
Citera
2021-12-05, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Om hon ens blir uttagen. I dagsläget skulle jag säga att följande går före:
Ebba
Frida
Maja
Ribom
Moa O
LL
Hagström
Dyvik
Moa L

Du har ju rätt om man tar ut truppen efter dagsform. Fast utgår man från vad man brukar prestera i mästerskap så kommer Kalla att komma med. Kalla är en mästarinna att pricka formen till mästerskap. Oavsett vad hon gjort i tidigare tävlingar under säsongen.
Citera
2021-12-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Det var fantastiska dagar som påminde om fornstora dar. Men jag är rädd att andra åkare faktiskt konkurrerar ut henne i år även om hon skulle höja sig till OS. Det här forumet har ju inte varit nådiga i sin kritik mot Dyvik men hon hade en poäng ifjol (som försvann i reaktionen på hennes lite klumpiga sätt att säga det) som i år är uppenbar. Dagarna då Kalla ges automatisk förtur är över hur ledsamt det än må vara.

Vill hon fortsätta sin satsning så skulle mitt råd vara att söka sig till något nytt. Något som får henne 34-åriga kropp att känna sig ung och pånyttfödd igen.

Håller med att det finns åkare som kan hålla på och konkurrera ut henne. Ribom och Olsson har tagit steg som gör att de hotar henne på allvar. Jag tror att Kalla kommer med till OS då ledningen vet att hon är en mästarinna att pricka formen till mästerskap.
Dyvik är inget " ämne" för mig. Hon brukar göra vra resultat i Bruksvallarna, kommer med till Ruka. Sedan blir det inte så mer. Det är aldrig bra att behöva tacka nej till tävlingar inför ett OS. Dyvik behöver prestera bättre än landslagsåkarna om hon skall vara aktuell. Jag satsar alla dagar i veckan på att Louise Lindström skall med till OS. Hon ser väldigt intressant ut.
Citera
2021-12-05, 19:09
Medlem
Citat:
Håller med att det finns åkare som kan hålla på och konkurrera ut henne. Ribom och Olsson har tagit steg som gör att de hotar henne på allvar. Jag tror att Kalla kommer med till OS då ledningen vet att hon är en mästarinna att pricka formen till mästerskap.
Dyvik är inget " ämne" för mig. Hon brukar göra vra resultat i Bruksvallarna, kommer med till Ruka. Sedan blir det inte så mer. Det är aldrig bra att behöva tacka nej till tävlingar inför ett OS. Dyvik behöver prestera bättre än landslagsåkarna om hon skall vara aktuell. Jag satsar alla dagar i veckan på att Louise Lindström skall med till OS. Hon ser väldigt intressant ut.

Håller med att Dyvik behöver prestera bättre, men det var inte hennes prestation som gjorde att jag nämnde henne. Utan poängen i hennes resonemang om Kalla ifjol. I år verkar deltat än så länge vara ännu större mellan toppen och Kalla.

Vem som kan utnyttja det öppnade fönstret och köra till sig en OS-plats överlåter jag till åkarna att ta hand om. Håller dock med om att LL ser hyperintressant ut. En åkare som länge dömdes ut som medelmåttig men som i Falun(!) utvecklats relativt bättre än vad omvärlden förväntade sig. Riktigt skoj!!!
Citera
2021-12-05, 19:13
Medlem
Märta Rosenberg åkte väl riktigt bra mot seniorerna i helgen?
Citera
2021-12-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Märta Rosenberg åkte väl riktigt bra mot seniorerna i helgen?

Det tycker jag absolut, även om det inte var överraskande. Gjorde liknande insatser redan ifjol, sprinten kanske däremot var en första.
Citera
2021-12-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror det är en formfråga? Det har varit lite »form« på den fronten de senaste åren. Fram till slutet på februari 2020 hade hon följande placeringar i VC om mästerskap två år bakåt: 11-10-10-14-6-10-9-11-10-14-11-12-12-12-15-13-15-16-15-11-4-7-18-48-5-6 - brutet.

Lägger man till säsongsinledning 2021-22 så har det gått ytterligare nedåt. Men du kanske var ironisk?

Jag tror inte att lite mindre än ett år (sedan vm-femma och sexa) skulle innebära att hon är slut.
Citera
2021-12-05, 21:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror inte att lite mindre än ett år (sedan vm-femma och sexa) skulle innebära att hon är slut.

Ja du, det mesta talar för att tiden har runnit ut och fantiserade resultat räknas inte.
Citera
2021-12-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du, det mesta talar för att tiden har runnit ut och fantiserade resultat räknas inte.
Det har du väl tyckt i flera år nu....................
Citera
2021-12-05, 21:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har ju rätt om man tar ut truppen efter dagsform. Fast utgår man från vad man brukar prestera i mästerskap så kommer Kalla att komma med. Kalla är en mästarinna att pricka formen till mästerskap. Oavsett vad hon gjort i tidigare tävlingar under säsongen.

Finns väl ingen som skulle ta ut någon på den vaga och ytterst märkliga grunden. Det kommer de inte att göra heller. De har ju sagt att det är prestation under säsongen som ligger till grund. Ditt resonemang låter som en förtvivlad anhängares desperata försök att lobba för sin idol. Om andra presterar bättre ska de givetvis inte slås ut på några diffusa antaganden om att »vi tror att det finns en som alltid presterar på mästerskap«.

Du försöker få det till att hon ska ha en friplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in