2021-12-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Det finns två typer av fri vilja, libertariansk/metafysisk fri vilja och psykologisk fri vilja. Den första formen är idén att vi fattar beslut som kunde fattats annorlunda. Den psykologiska fria viljan är möjligheten att agera utanför yttre tvång, dvs. utifrån sina egna värden och preferenser.

Kanske finns det ännu fler .. jag vet inte vad Augustinus och grabbarna hade för begrepp i bakhuvet när de diskuterade viljefrihet.
Citera
2021-12-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Kanske finns det ännu fler .. jag vet inte vad Augustinus och grabbarna hade för begrepp i bakhuvet när de diskuterade viljefrihet.
Friheten att följa sin personliga, egna vilja istället för att begränsas av yttre tvång eller krav.
Citera
2021-12-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Friheten att följa sin personliga, egna vilja istället för att begränsas av yttre tvång eller krav.

Låter vettigt, då höll man sig i varje fall till något som inte är helt borta från allt vetande.
Citera
2021-12-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag skulle vilja säga att det inte finns någon distinktion annan än att vi definierar tidens riktning så att vi minns vad vi gjorde men inte vad vi kommer att göra. Riktning blir då ett lokalt fenomen som beror på universums konfiguration i vår närmiljö. För den som bor på en annan plats i rumtiden så kan riktningen vara åt andra hållet utan att det är en motsägelse.
Jo. Typ som Barbour är inne på, och jag kan hålla med om att det verkar rimligt.

Sen så kan jag hålla med om att dåtiden är mer begränsad än framtiden till antal möjligheter. Det kan vara värt att ha i åtanke att varken dåtid eller framtid är singulär däremot. Speciellt inte relativt så hög nivå som hjärnans beteenden (inklusive minnen) utspelar sig på.
Senast redigerad av BuggaMigInte 2021-12-03 kl. 23:27.
Citera
2021-12-04, 16:04
Medlem
Om vi har metafysisk fri vilja, vart kommer våra beslut ifrån då? Och vilka är vi då som individer, om vem som helst kan få för sig att slå till sin pojkvän eller flickvän när som helst efter jobbet?

Det är därför jag inte tror på någon metafysisk/libertariansk fri vilja. Tillvaron hade annars blivit betydligt mer kaotisk än vad den är.
Senast redigerad av Armondplantar 2021-12-04 kl. 16:44.
Citera
2021-12-04, 17:52
Medlem
Citat:
Beskriv ett experiment som utfaller olika om en varelse har fri eller ofri vilja. Kan vi inte beskriva ett sådant experiment så handlar fri vilja inte om fysik. Det är abstraktionsfel att bygga sin argumentation på icke falsifierbara resonemang om naturlagar.

Nja, som du vet;

Om jag påstår att en elektron kan trigga en detektor, och samtidigt inte trigga den. (Dvs en motsägelse)

Så behövs inte ett (falsifierbart) experiment för att avgöra om mitt påstående är möjligt enligt naturlagarna eller inte?
Citera
2021-12-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nja, som du vet;

Om jag påstår att en elektron kan trigga en detektor, och samtidigt inte trigga den. (Dvs en motsägelse)

Så behövs inte ett (falsifierbart) experiment för att avgöra om mitt påstående är möjligt enligt naturlagarna eller inte?
Det är ett utmärkt exempel på en falsk motsägelse som blivit falsifierad genom observationer. Man trodde fram till kvantmekanikens genombrott att en elektron antingen måste göra det ena eller också det andra, sedan gjorde vi observationer som visade att elektroner kan befinna sig i superposition. Den gamla föreställningen om tillstånds exklusivitet falsifierades och vi vet nu att elektroner både kan trigga en detektor och inte trigga den samtidigt. Läs om Schrödingers katt.
Citera
2021-12-05, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog
Kan någon förklar den Fria viljan???
Det som avgör hur vi handlar är vårt perspektiv, alla har olika perspektiv. Som jag förstår det är vårt perspektiv den sannolikaste tolkningen av verkligheten som vår hjärna gör. Med detta sagt så skulle fri vilja inte vara en slump men inte heller deterministiskt utan en sannolikhet för någonting.

Vi vet alla att vi kan ändra vårt perspektiv på saker och ting om vi får mer information. Det som händer då vi får mer information är att sannolikheten för en alternativ tolkning av verkligheten ökar och att vi därför kan förändra hur vi ser på saker och ting.

Med detta sagt så menar jag att fri vilja är vårt sannolikaste sätt att handla på i en given situation.
Citera
2021-12-05, 08:11
Medlem
Är det inte enklare att sätta på en porr-rulle än att försöka sätta på någon med tankar om fantasin Fri Vilja? Att tömma huvudet borde vara var mans önskan om det inte ligger pengar i potten eller är synnerligen temporärt avslappnande i en mental lek med ord.

En mental personlighet som alla är och bubblat upp ur Varandet, hur skall den kunna förstå hur Universum fungerar? Fråga hellre en monterad skruv i flygplanet hur det kan flyga? Fast det blir kanske en och annan aha-upplevelser när falska knutar löses upp, so why not, the show must go on. Lögner föder lögner!

Att vara fri Vilja eller inte vara Fri Vilja?

Underhållningen kommer att fortsätta tills andningen upphör och vad ni komer fram till vid ärlighet kommer att vara att ni "faktiskt är" och inget annat hokus bokus. Allt annat var bara "Fria fantasier om Ingenting".

Eller har ni andra bäraktiga förslag ni funnit under livet? Att börja leta utifrån en position är det som gäller och inte leta utifrån mentala koncept. Då tar letandet aldrig slut eftersom alla ord är dualistiska.

Vad du än anser om det så innebär det att du finns som DET som anser det och inget annat. Fast det går att ifrågasätta även det. Av vem då? Finns den personen eller hittade du på DET nu? Vg och sök!

Börja där med din sköna söndag om du har lust och jag fann redan att jag inget vet.
Citera
2021-12-05, 08:42
Medlem
Citat:
Det är ett utmärkt exempel på en falsk motsägelse som blivit falsifierad genom observationer. Man trodde fram till kvantmekanikens genombrott att en elektron antingen måste göra det ena eller också det andra, sedan gjorde vi observationer som visade att elektroner kan befinna sig i superposition. Den gamla föreställningen om tillstånds exklusivitet falsifierades och vi vet nu att elektroner både kan trigga en detektor och inte trigga den samtidigt. Läs om Schrödingers katt.

Vänta nu, du försöker argumentera för rigid vetenskap och tar samtidigt en tolkning av kvantmekanik som "vi vet"?

Vidare kan jag förtydliga;

Om jag påstår att en elektron observerbart kan trigga en detektor, och samtidigt inte trigga den. (Dvs en motsägelse)

Citera
2021-12-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vänta nu, du försöker argumentera för rigid vetenskap och tar samtidigt en tolkning av kvantmekanik som "vi vet"?

Vidare kan jag förtydliga;

Om jag påstår att en elektron observerbart kan trigga en detektor, och samtidigt inte trigga den. (Dvs en motsägelse)

Javisst, enligt mina sinnen lever jag i en Paradox so I rest my case, thank you!
Citera
2021-12-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Det som avgör hur vi handlar är vårt perspektiv, alla har olika perspektiv. Som jag förstår det är vårt perspektiv den sannolikaste tolkningen av verkligheten som vår hjärna gör. Med detta sagt så skulle fri vilja inte vara en slump men inte heller deterministiskt utan en sannolikhet för någonting.

Vi vet alla att vi kan ändra vårt perspektiv på saker och ting om vi får mer information. Det som händer då vi får mer information är att sannolikheten för en alternativ tolkning av verkligheten ökar och att vi därför kan förändra hur vi ser på saker och ting.

Med detta sagt så menar jag att fri vilja är vårt sannolikaste sätt att handla på i en given situation.
Det finns inte någon fri vilja i den aspekten att det finns flera möjliga framtider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in