2021-12-04, 22:18
Medlem
Vart ligger huset och något som vet vad hon fick betala för det? Hon borde ju fått ett fett underpris eftersom hon orkat driva det så långt?
2021-12-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tack! Ja det där var intressant läsning. Där föll de teser som funnits att Monika skulle vara i maskopi med team Esbjörn. Som det gnällt här inne om att Esbjörn egentligen vill sälja, men att Monica och Margareta gör detta mot hans vilja. Och så vips händer det här. Tänka sig, tänka sig, då faller ju hela tesen om att mörka krafter samarbetar bakom stackars Esbjörn.

Väldigt anmärkningsvärt att advokater lämnar sin klient två veckor innan rättegång. Får de ens göra det? Johann fick inte lämna fallet när han ville.

Väldigt intressant oxå att Esbjörn säger att det här handlar om att jag blev pressad att skriva på försäljningsavtalet med Ebba och att jag skrev på mot min vilja.

Hur då? Du påstår att domstolen kommit fram till vissa saker. Och jag säger att domstolar inte kommer fram till saker innan rättegång. Men utveckla gärna hur du menade.

Matcus!?! Opartisk!?! Nu driver du allt.

Programinslaget du menar har jag inte sett.

Jag har personligen svårt att tro att Esbjörn är välkommen på julfirande hos Ebba, jag tror förövrigt att det är där skon klämmer.

Ebba gav Esbjörn intrycket att han var väldigt välkommen in i hennes familj och att huset alltid stod öppet för honom. Ett löfte hon inte hade en tanke på att hålla.
Läs inlagorna så begriper du. Det är väl inte för mycket begärt - att du läser in du dig på det du så tvärsäkert uttalar dig om, eller?
2021-12-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Givetvis vill Pernroth Lüllmaa ha en förlikning hellre än ställa sig inför rätten och bli förhörd om vilka ekonomiska beslut hon har tagit med generalfullmakten från Esbjörn som underlag,

En pikant detalj är väl det faktum, om jag inte minns helt jäkla fel, att kontot som handpenningen betalades in till inte öppnades hos en bank i Västerås eller Uppsala. Vilket borde varit rimligare med tanke på att Esbjörn tillbringat hela sitt yrkesverksamma liv i Västerås och borde väl rimligen haft, precis som de flesta, bankkonton för olika syften sedan tidigare och då skaffat dem i den bank han redan hade, eller i vart fall en bank i den kommun man bor i.
Istället öppnas det, oklart när, ett konto i hans namn på en bank dalarna (åter igen om jag inte minns fel), dvs nära Majkgårds andra anläggning där han bodde tidigare innan han följde med flyttlasset till odalgården
2021-12-05, 00:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Inte helt.
Grundtesen var väl att Majkgård ville åt fastigheten och då använde sin väninnas kontaktnät för att försöka få köpet hävt. Men eftersom de tydligen var mer intresserade av att smutsa ner Ebbas rykte i media och inte verkade fatta att Esbjörn var tvungen att medverka vid en hävning så gick den planen åt helvete.

Plan B, (eller Tes B, så att säga), var då skademinimering. De insåg kanske att det var bättre att få till en förlikning och slippa riskera att någon skulle behöva förklara vissa samband i rätten. (som att man försökt få det till att Esbjörn är Dement, men samtidigt uppenbarligen klarat av att skicka in saker till rätten OCH skriva på fullmakter)

Sen blir det ju lite rörigt när Esbjörn överklagar stadfästelsen han själv ville få till,
Nya Ombudet för ju bland annat fram att Esbjörn kan nog tänka sig att fullfölja om han bara får lite mer betalt för huset...

Där får jag gissa att de insåg att resultatet av Plan B* naggats i kanten av arvoden till ombuden
*dvs de nöjde sig med dryga 3 mille på istället för en fastighet som kanske är värd mer om ett par år
Nämen nu blev lite för konspiratoriskt. Världen är sällan så komplicerad som konspirationsteoretikern vill hävda.

Nu ska självklart inte du stå ansvarig för allt som skrivets här inne. Men man har verkligen målat ut dessa två kvinnor och Johann som hon håle själv. Det verkar ju helt otroligt att hon plötsligt bara skulle vika ner sig.

Vad sjutton hade rätten kunnat fråga som skulle vara obekvämt för dom? Tvisten gällde bättre rätt till huset. Inte hurvida vem som gjorde vad med Esbjörn. Det skulle u så fall fått ske i någon annan rättsprocess.

Dessutom finns det inga som helst bevis för att Majkgård vill åt huset. Hon säger själv att hon inte vill det.

Om jag oxå ska ge mig på en tes, så skulle jag säga att Monica bara tyckte att en förlikning verkade bäst. Hon ansåg att Esbjörn hade dåliga chanser.

Det står ju i att och för sig inte heller att det var Monica som var med. Hon körde Esbjörn och de var hemma hos henne. Men det var kamsle någon annan i rummet.

Hur du menar att ”de” nöjer sig med 3 miljoner? ( Vilka är de?). För det är ju ingen annan än Esbjörn som kommer att få pengar och något testamente om att Majkgård och Monica ska ärva honom finns vad jag vet inte.

I’m sorry, men jag köper inte ett ord av din tes.
Citat:
Självklart avslutar de uppdraget när fallet är avslutat, vilket det var i samband med förlikningen.
Hade det inte blivit en förlikning så hade de företrätt Esbjörn i rätten
Det är ju väldigt konstigt att Esbjörn säger att de inte skulle bistå honom juridiskt under rättegången om han inte skrev på.

Man får ju nästan känslan att dessa ombud var lakejer till Ebba. Som tog sig an uppdraget enbart för att kunna få Esbjörn att gå med på en förlikning som han inte vann någonting på. Men det är ju bara en tes från min sida så klart. Men faktiskt mer trolig än din tes här över.
Citat:
Ja speciellt som han i MuF svarade precis tvärtom på en direkt fråga rörande just det...
Det är sådana saker som gör att man faktiskt börjar fundera på VEM det är som skickar in saker i Esbjörns namn.
Ja den där Esbjörn han verkar förvirrad och säga både det ena och det andra, är han dement, tror du?

Vem som skickar in saker i Esbjörn namn? Du menar att han inte skriver det i inlagan själv? Men det får vi väll verkligen anta att han har. Annars vore det ju helt klart att han var dememt, om han lät människor utnyttja honom på det sättet.
Senast redigerad av Merrybum 2021-12-05 kl. 00:39.
2021-12-05, 00:22
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Vart ligger huset och något som vet vad hon fick betala för det? Hon borde ju fått ett fett underpris eftersom hon orkat driva det så långt?
Huset ligger i Knutby,,,,, nä förlåt, Marielund, utanför Uppsala. Hon fick betala 3,9 miljoner. Pendlingsavstånd till Stockholm och sjötomt.
2021-12-05, 00:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Läs inlagorna så begriper du. Det är väl inte för mycket begärt - att du läser in du dig på det du så tvärsäkert uttalar dig om, eller?
Ja nu läste jag ju just dom här just nu. Och det jag skrev var min reaktion på vad jag läst. Har du problem med din läsförståelse?
Föresten har du inte svarat på vad rätten konstaterat. Du kanske skulle ta och läsa lite inlagor själv, och läs sakta och två gånger. Det är okey att det tar längre tid för dig. Du är helt okey iallafall.
2021-12-05, 00:37
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
En pikant detalj är väl det faktum, om jag inte minns helt jäkla fel, att kontot som handpenningen betalades in till inte öppnades hos en bank i Västerås eller Uppsala. Vilket borde varit rimligare med tanke på att Esbjörn tillbringat hela sitt yrkesverksamma liv i Västerås och borde väl rimligen haft, precis som de flesta, bankkonton för olika syften sedan tidigare och då skaffat dem i den bank han redan hade, eller i vart fall en bank i den kommun man bor i.
Istället öppnas det, oklart när, ett konto i hans namn på en bank dalarna (åter igen om jag inte minns fel), dvs nära Majkgårds andra anläggning där han bodde tidigare innan han följde med flyttlasset till odalgården
Nu är ju bankkonto inte knutna till just det bankkontor där de öppnas. Inget bankkontor har heller större makt över ett konto som är öppnat just på deras bank.

För mig är det snarar logiskt att man går in på det bankkontoret där man vistas. Istället för att fara till Västerås för ett bankärenden. Kanske man far till Ludvika istället.

Om han skickade ett ombud att öppna kontot åt honom så har ju inte heller ombudet någon mer makt över det kontot än något annat än Esbjörns konto.

Monica var hur som haver inte inkopplad ännu på ett par månader, och förut i tråden är har det hävdats att Majkgård inte kände till affären först när kontraktet var påskrivet. Och om inte jag missminner mig så satte Ebba in pengarna samma dag.
2021-12-05, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan

Huset ligger i Marielund en bit från Uppsala.
Det låter som om du är ny i tråden.
Jag rekommenderar starkt att hämta alla aktbilagor från tingsrätten. De finns att hämta ned i trådstarten.

Ett tips om du inte vill springa vilse. Ignorera alla inlägg från Merrybum, Eagleofgold, kubun, MarryBlunt, Vresrosen + några till som jag inte minns just nu. De är troll allihopa.
2021-12-05, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Ebba hamnade på *Bronsplats* i Markus Tv4:s julbordundersökning! Utgår ifrån att alla här inne, har sett detta och vet vad jag skriver om :-) Måste bara få säga grattis till henne, helt opolitiskt!

Verkar som svenska folket vill komma till hennes nya hus, se hur hon har renoverat, njuta av julstämningen, god julmat och framförallt var med i ett gott Ebba-sällskap.

Kanske de också får se en glad Esbjörn skutta runt där, utklädd till tomte med lösskägg och luva. Efter att han har tvingat alla barnen, att sitta och lyssna på hans tomterövarhistorier, delar han ut julklappar.

Han tänker såhär, att han inte har behov av alla pengar han fick från husförsäljningen. Han vill glädja de unga barnen, istället för att en gammal tant ska ärva eller plocka av honom alla pengar!

Ja, utan tvekan är det så att Ebba fått en hel del extra utrymme i media till följd av affären.
Och svenskarna gillar folk som vågar stå för sin rätt, och om det är något svenskarna insett, så är det att Ebba både har rätt och vågar stå för sin rätt. Att hon dessutom hade stake nog att kalla en spade för en spade, eller kanske snarare en pedofil för en pedofil gav henne bara ännu mer pluspoäng.

Årets kvinna nummer två och ny Julvärdinna nummer tre. Ebba är på topp!

Right in your face alla ebba-hatare i tråden
2021-12-05, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är nog inte så märkligt att Lantmäteriet avvaktar. Dels verkar det finnas en osäkerhet om vad tvisten (överklagandet) avser, bland annat har ju sjörättsjuristen yrkat att affären skall återgå. Så kommer det inte att bli, i alla fall inte av anförda skäl, men att ny lagfart inte meddelas när tvisten fortsätter är inte så konstigt.

Man bör nog fråga sig vilket lagstöd det just nu finns för att utge ny lagfart snarare än att fråga sig vilket lagstöd som finns för att inte ge ny lagfart (den är ju vilande, låst gentemot både Esbjörn och Ebba). Att skynda sig och riskera att det blir fel är förstås mindre lockande än att avvakta och sedan göra rätt - om man är Lantmäteriet.

Du brukade ju skriva någorlunda vettiga inlägg i tråden, men nu verkar du ha förfallit till rent trollande.

LM har lagt lagfarten vilande, och då uppstår självklart frågan om och i så fall på vilken grund de har lagt den vilande.

Liksom alla myndigheter, och alla andra fysiska och juridiska personer i landet för den delen, har LM att följa lagstiftningen. Jag noterar dock att du tycks ha väldigt svårt att förstå just den detaljen och verkar tro att om du tycker att det har gjort rätt då har de gjort rätt. Men så är det inte.

Jag, till skillnad från dig, har dock ställt frågan direkt till LM, och, kan jag konstatera, de klarar trots flera försök inte av att svara på den. Hade de gjort rätt och det hade funnits en laglig grund för deras agerande, så hade det inte tagit dem ens en minut att ge ett mycket enkelt och kort svar på min fråga. Men istället svarar de inte förrän de påminns om frågan och då hänger de sig åt det ena flummiga svaret efter det andra i sina försök att dölja sitt, får man nu förmoda, fullt medvetna tjänstefel. Riktigt riktigt illa för att vara en myndighet. Man kan verkligen undra vad deras agenda är.

Också märkligt att du fortfarande varken förstått vad överklagandet handlar om eller att tvisten är över, utan du tror fortfarande att det rör sig om en tvist. Men det gör det inte. Parterna har förlikats och det råder inte längre någon tvist. Esbjörn har överklagat stadfästelsedomen. Du får ta och läsa mina tidigare inlägg där jag förklarar vad det innebär, och vad SH har att ta ställning till.

Det är just mot bakgrund av att det inte längre föreligger någon tvist, eller som lagen uttrycker det, "talan om bättre rätt", i kombination med att samtliga nödvändiga handlingar inkommit till LM samt att inga kvarstående villkor föreligger, som det är extremt märkligt att de lag lagfartsansökan vilande. Om du har något SAKLIGT argument till varför det är eller kan vara på det viset, så framför gärna det. Men som sagt, inte ens LM själva klarar av att framföra ett sådant.
2021-12-05, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Katrin borde fråga sig detsamma

Det har hon, och Ebba, helt säkert gjort. Men förmodligen har de bestämt sig för att sitta lugnt i båten och inte skapa mer skriverier om detta än nödvändigt. Lagfarten i sig är ju inte det viktigaste för Ebba. Den kan komma när den kommer. Hon har erlagt full betalning och har nu kompletta köpehandlingar, samt har tillträtt fastigheten med säljarens goda minne och vilja, då han har överlämnat såväl köpebrev som övriga handlingar, nycklar osv.

Inte heller råder det längre någon tvist mellan Ebba och Esbjörn.

Så jag tror nog att de valt "den tysta diplomatins väg" här

Detta ursäktar dock så klart inte Lantmäteriets brottsliga beteende i att vägra utfärda lagfart i enlighet med lagen.
2021-12-05, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det skulle vara intressant att ta del av skriftväxlingen mellan GD Susanne Ås Sivborg, Thomas Öberg, Chef Fastighetsinskrivning samt deras rättschef och eller den handläggare som du har haft kontakt med.

Det borde gå att begära ut detta med stöd av offentlighetsprincipen.

Ja, det har du rätt i. Där kanske man kan få bli den där flugan på väggen, om man rotar lite
Jag avvaktar LM's svar på min senaste uppmaning till dem att tala ur skägget och förklara sig, om jag nu får något. Jag får väl kanske ta och ringa den där handläggaren istället och helt enkelt avkräva ett vettigt svar. Eller kanske ringa direkt till deras chefsjurist och se vad hon har att säga om saken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in