2021-12-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1423zZ
Han arbetar på domstol men skriver sina debattartiklar som privatperson.

Var ett skämt, men håller med om att det inte var ett särskilt bra sådant.
Citera
2021-12-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.
Först så skulle det räcka med två, och du kunde inte sprida smittan därefter.
Man skulle även inte behöva mask.
Sen visade sig att ni kunde sprida det endå, och så måste ni ha mask.
Nu behöver du 3, och du kan åter igen ta av dig masken.
Sen blev det fyra för nu är det bara "sänkta symptom". Du ska alltid ha mask.
Medans allt detta skedde så bytte man definitionen av vad ett vaccin är, Alla 3 främsta vaccinbolagen har total immunitet och även staten.
Vi får inte heller glömma narkolepsin från svininfluensan. Härliga minnen när man blint litar på sin stat.

Du är den perfekta marionetten, bara att haka fast fingrarna i dina trådar så kan du dansa som en hund.
Senast redigerad av Gobbidobbi 2021-12-04 kl. 10:46.
Citera
2021-12-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1423zZ
Han för ett balanserat resonemang kring var de relevanta bedömningsområdena i frågan finns.

Erfarna jurister vet att utfallet av bedömningar slutligt avgörs i domstol. En kunnig jurist ger sig inte på att leka domstol.

Med det sagt är det naturligtvis superviktigt med en öppen och fri debatt och att privatpersoner och andra professioner/aktörer för fram vad de egentligen tycker. Det ger han uttryck för, inte minst i den förra artikeln.
Senast redigerad av 1423zZ 2021-12-04 kl. 11:34.
Citera
2021-12-04, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Som sagt, det grundläggande problemet i ditt resonemang är att juristen du hänvisar till helt enkelt inte har koll.

Hans resonemang går ut på att vaccinpassen är i strid med rättighetskatalogen i RF kap. 2. Så långt har han rätt, då får man gå vidare till huruvida rättighetskatalogen har begränsats i korrekt ordning. Förutsättningarna för begränsning finns i RF kap. 2 § 20-22. Där uppställs en del grundläggande krav, bl.a. att begränsning ska ske genom lag (så har skett via pandemilagen, sedan kan man diskutera det sunda i att riksdagen överlåter befogenheten till regeringen men det är en annan fråga) samt att inskränkningen ska vara proportionerlig till syftet.

Det juristen i fråga gör är en bedömning att lagstiftningen inte är proportionerlig, detta är en bedömningsfråga och går att diskutera. Jag säger inte att han har fel i denna del men jag säger inte heller att han har rätt. Däremot kommer vi sannolikt snart få ledning i denna fråga från JO.

Det är däremot i nästa steg som denna jurist gör en rejäl tankevurpa. "Eftersom lagen är grundlagsstridig får den inte tillämpas i domstolar och således blir diskrimineringslagen fullt tillämplig". I detta resonemang för han in att ovaccinerade skulle åtnjuta ett skydd enligt diskrimineringslagen, detta är direkt felaktigt.

De grupper som skyddas av diskrimineringslagen framgår av lagtext, exempelvis kap. 1 § 1

Då ovaccinerade inte är en sådan grupp är därför inte diskrimineringslagen tillämplig.

Man kan naturligtvis föra en diskussion om huruvida begränsningen av rörligheten osv utgör ett brott på annan grund, men någon diskriminering i lagens mening kan det aldrig bli utan lagändring.

Ja, vi får väl se. Ytterst skulle jag vilja påstå att det är folkviljan och folkmoralen som avgör detta eftersom det rent tekniskt är en form av diskriminering om än ej nödvändigtvis enligt rådande lag. Folk blir diskriminerade på grunder som ej kan motiveras vetenskapligt eller på något annat sätt heller utan detta införs blott för att staten tar sig friheten att göra det. Det tycker jag är det allvarligaste i det här, speciellt med tanke på hur vi ser utvecklingen i andra länder (för att inte tala om hur somliga EU-representanter har uttalat sig), alltså att man flyttar gränsen ett steg i taget och inskränker sakta folks frihet helt i enlighet med Hitlers tidigare rekommendationer. Ingen ska inbilla sig att vi kommer att få tillbaks den frihet vi ger ifrån oss gratis. Flera juridiskt insatta pekar på det olagliga i det här - de här s.k. insatserna har hur många brister som helst.

Detta tål att upprepas:

"The best way to take control over a people and control them utterly is to take a little of their freedom at the time, to erode rights by a thousand tiny and almost imperceptible reductions. In this way, the people will not see those rights and freedoms being removed until past the point at which these changes cannot be reversed."
Senast redigerad av RobRoys 2021-12-04 kl. 11:54.
Citera
2021-12-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, vi får väl se. Ytterst skulle jag vilja påstå att det är folkviljan och folkmoralen som avgör detta eftersom det rent tekniskt är en form av diskriminering om än ej nödvändigtvis enligt rådande lag. Folk blir diskriminerade på grunder som ej kan motiveras vetenskapligt eller på något annat sätt heller utan detta införs blott för att staten tar sig friheten att göra det. Det tycker jag är det allvarligaste i det här, speciellt med tanke på hur vi ser utvecklingen i andra länder (för att inte tala om hur somliga EU-representanter har uttalat sig), alltså att man flyttar gränsen ett steg i taget och inskränker sakta folks frihet helt i enlighet med Hitlers tidigare rekommendationer. Ingen ska inbilla sig att vi kommer att få tillbaks den frihet vi ger ifrån oss gratis. Det finns fler juridiskt insatta som pekar på det olagliga i det här - de här s.k. insatserna har hur många brister som helst.

Detta tål att upprepas:

"The best way to take control over a people and control them utterly is to take a little of their freedom at the time, to erode rights by a thousand tiny and almost imperceptible reductions. In this
way, the people will not see those rights and freedoms being removed until past the point at which
these changes cannot be reversed."

Naturligtvis står det dig fritt att anse att detta utgör diskriminering i ordets allmänspråkliga betydelse, men i en juridisk kontext saknar det relevans.

Huruvida inskränkningen i rörelsefriheten kan motiveras vetenskapligt är naturligtvis av relevans för proportionalitetsbedömningen. Däremot tycks det inte fullt så enkelt som vissa användare på flashback vill få det till; mer specifikt att vaccinet är helt verkningslöst när det kommer till att begränsa smittspridning. Nu är jag inte utbildad i medicin varför jag inte kan uttala mig om vaccinets effekter, men såvitt jag förstått har det en effekt på smittspridningen. Frågan är däremot hur stor denna effekt är och om effekten står i proportion till inskränkningen. Som jag däremot redan gett uttryck för, både i denna tråd och andra, så är det trots allt en förhållandevis liten begränsning i den enskildes rörlighet som även är av rekreativ karaktär. Varför redan en låg effekt på smittspridning kan anses proportionerlig till begränsningen. Om vaccinpasset däremot, enligt lag, börjar tillämpas på mer nödvändiga samhällsfunktioner såsom kollektivtrafik, butiker etc blir situationen en annan.

Nu delar jag din uppfattning att det är folkets skyldighet att tillvarata sina rättigheter, men det hela blir ju tramsigt när du börjar dra in Hitler i det hela. Detsamma i trådar där folk ojar sig över Nürnberglagar, medicinska experiment och annat oväsentligt trams. Det finns absolut fog för att diskutera vilka inskränkningar i den enskildes rättigheter som kan tillåtas, men sker detta på en så låg nivå att man börjar (utan vidare resonemang) sväva iväg om Hitler m.m. så är det nästintill omöjligt att ta diskussionen på allvar.

Den juridiska kritik som är av faktisk relevans är i frågan om proportionalitet, allt utöver detta saknar juridisk bäring när det kommer till den breda massan. Visst kan man snöa in sig på diskussioner om att vissa sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättningar leder till att man faktiskt inte kan vaccinera sig, eller i vart fall rekommenderas att inte göra det, men då dessa redan idag är undantagna från kravet på vaccinpass blir hela diskussionen om diskriminering (i lagens mening) irrelevant.
Citera
2021-12-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Diskussionen gällde ifall ovaccinerade riskerar att belasta sjukvården mer än vaccinerade och allting tyder på att de gör det.

Jaså, vad tyder på det? Visa gärna relevant statistik.

Och jag förstår inte varför nu plötsligt börjar alla ifrågasätta huruvida en viss grupp av människor har rätt till skattefinansierad vård. När blev alla fascister? Inte ens rattfyllerister eller barnamördare nekas vård/krävs på mer skattepengar.
Citera
2021-12-04, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Naturligtvis står det dig fritt att anse att detta utgör diskriminering i ordets allmänspråkliga betydelse, men i en juridisk kontext saknar det relevans.

Huruvida inskränkningen i rörelsefriheten kan motiveras vetenskapligt är naturligtvis av relevans för proportionalitetsbedömningen. Däremot tycks det inte fullt så enkelt som vissa användare på flashback vill få det till; mer specifikt att vaccinet är helt verkningslöst när det kommer till att begränsa smittspridning. Nu är jag inte utbildad i medicin varför jag inte kan uttala mig om vaccinets effekter, men såvitt jag förstått har det en effekt på smittspridningen. Frågan är däremot hur stor denna effekt är och om effekten står i proportion till inskränkningen. Som jag däremot redan gett uttryck för, både i denna tråd och andra, så är det trots allt en förhållandevis liten begränsning i den enskildes rörlighet som även är av rekreativ karaktär. Varför redan en låg effekt på smittspridning kan anses proportionerlig till begränsningen. Om vaccinpasset däremot, enligt lag, börjar tillämpas på mer nödvändiga samhällsfunktioner såsom kollektivtrafik, butiker etc blir situationen en annan.

Nu delar jag din uppfattning att det är folkets skyldighet att tillvarata sina rättigheter, men det hela blir ju tramsigt när du börjar dra in Hitler i det hela. Detsamma i trådar där folk ojar sig över Nürnberglagar, medicinska experiment och annat oväsentligt trams. Det finns absolut fog för att diskutera vilka inskränkningar i den enskildes rättigheter som kan tillåtas, men sker detta på en så låg nivå att man börjar (utan vidare resonemang) sväva iväg om Hitler m.m. så är det nästintill omöjligt att ta diskussionen på allvar.

Den juridiska kritik som är av faktisk relevans är i frågan om proportionalitet, allt utöver detta saknar juridisk bäring när det kommer till den breda massan. Visst kan man snöa in sig på diskussioner om att vissa sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättningar leder till att man faktiskt inte kan vaccinera sig, eller i vart fall rekommenderas att inte göra det, men då dessa redan idag är undantagna från kravet på vaccinpass blir hela diskussionen om diskriminering (i lagens mening) irrelevant.

Själv tycker jag att Hitlers exempel fortfarande är fullt relevant eftersom det han gjorde kunde han göra eftersom att tillräckligt många människor bagatelliserade varje inskränkning han gjorde på folks bekostnad för att öka sin egen makt. Den som inte ser det avgrundsdjupa mörkret i den här utvecklingen oavsett hur liten inskränkningen kan verka för stunden, har dessvärre inte förstått någonting, som jag ser det. Jag menar, vem kunde tro för ett år sedan det vi nu ser ske i t.ex. "civiliserade och demokratiska" Australien var möjligt? Att bagatellisera en inskränkning i folks tidigare så självklara friheter är livsfarligt oavsett hur litet detta steg kan te sig för stunden.
Senast redigerad av RobRoys 2021-12-04 kl. 12:32.
Citera
2021-12-04, 13:04
Medlem
Hur är det om man nyligen haft corona och behöver vänta några månader innan man kan ta vaccinet och därmed få ett vaccinpass?
Citera
2021-12-04, 13:05
Medlem
Jag respekterar om man inte vill ta vaccinet och istället undviker folksamlingar.

Men jag blir inte klok på hur lite det krävs för att få de flesta antivaxxare att ta covid-vaccin.
Man inför vaccinpass och sen blir det folkstorm till vaccinlokalerna!
Det är alltså viktigare med skidsemestern än de "ohyggligt hemska" biverkningar som påstås, ska kunna, drabba oss alla.

Nu skriker istället stressade föräldrar att det inte finns vaccintider till deras stackars barn.
Skyll er själva när ni inte tog era sprutor i tid. Ni har haft 6 månader på er.
På semestern, när ungdomar fick ta sina första sprutor, fanns ingen kö överhuvudtaget.

Kanske borde man ha infört vaccin-pass direkt i början.
Då hade vi aldrig haft någon diskussion idag, då de flesta redan varit vaccinerade.
De som inte har kunnat har då ändå kunnat känna sig någorlunda trygga tack vare låg spridning.
För problemet är oftast inte oro över vaccinet. Utan brist på motivation
Citera
2021-12-04, 13:06
Medlem
swebarbs avatar
Vaccinpass hjälper ju inte, folk på krogen och nattklubbar dom flesta kräver vaccinpass för att komma in, okej och sen därinne ingen blir smittad eller? jävla dumheter det förändrar ingenting det är ju uppenbart vaccinerade smittar varandra trots dubbla doser.
Citera
2021-12-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vaccinpass hjälper ju inte, folk på krogen och nattklubbar dom flesta kräver vaccinpass för att komma in, okej och sen därinne ingen blir smittad eller? jävla dumheter det förändrar ingenting det är ju uppenbart vaccinerade smittar varandra trots dubbla doser.

Finns inget lagstöd för vaccinpass på krogen.
Citera
2021-12-04, 13:12
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Kan man vara mer arrogant än vad du är? Om du tar handen ur chipspåsen och ögonen från Aftonbladet så finns det hur mycket info som helst. Gå in på Reddit på "covidvaccinated" eller "vaccinelonghaulers" så kan du få ett smakprov på olika biverkningar. De flesta av de som skrivit har dessutom varit positiva till att ta vaccin. Finns även många grupper på Facebook. Lyft blicken lite.
Tror tusan att man hittar massa konstiga biverkningar om man lämnar vetenskapen och ger sig ut i knasgöksvärlden där tokstollar tar bilder från läkarböcker på allehanda hemska åkommor och påstår att det är bilder på deras vaxxade kusiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in