Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
Ja, vi får väl se. Ytterst skulle jag vilja påstå att det är folkviljan och folkmoralen som avgör detta eftersom det rent tekniskt är en form av diskriminering om än ej nödvändigtvis enligt rådande lag. Folk blir diskriminerade på grunder som ej kan motiveras vetenskapligt eller på något annat sätt heller utan detta införs blott för att staten tar sig friheten att göra det. Det tycker jag är det allvarligaste i det här, speciellt med tanke på hur vi ser utvecklingen i andra länder (för att inte tala om hur somliga EU-representanter har uttalat sig), alltså att man flyttar gränsen ett steg i taget och inskränker sakta folks frihet helt i enlighet med Hitlers tidigare rekommendationer. Ingen ska inbilla sig att vi kommer att få tillbaks den frihet vi ger ifrån oss gratis. Det finns fler juridiskt insatta som pekar på det olagliga i det här - de här s.k. insatserna har hur många brister som helst.
Detta tål att upprepas:
"The best way to take control over a people and control them utterly is to take a little of their freedom at the time, to erode rights by a thousand tiny and almost imperceptible reductions. In this
way, the people will not see those rights and freedoms being removed until past the point at which
these changes cannot be reversed."
Naturligtvis står det dig fritt att anse att detta utgör diskriminering i ordets allmänspråkliga betydelse, men i en juridisk kontext saknar det relevans.
Huruvida inskränkningen i rörelsefriheten kan motiveras vetenskapligt är naturligtvis av relevans för proportionalitetsbedömningen. Däremot tycks det inte fullt så enkelt som vissa användare på flashback vill få det till; mer specifikt att vaccinet är helt verkningslöst när det kommer till att begränsa smittspridning. Nu är jag inte utbildad i medicin varför jag inte kan uttala mig om vaccinets effekter, men såvitt jag förstått har det en effekt på smittspridningen. Frågan är däremot hur stor denna effekt är och om effekten står i proportion till inskränkningen. Som jag däremot redan gett uttryck för, både i denna tråd och andra, så är det trots allt en förhållandevis liten begränsning i den enskildes rörlighet som även är av rekreativ karaktär. Varför redan en låg effekt på smittspridning kan anses proportionerlig till begränsningen. Om vaccinpasset däremot, enligt lag, börjar tillämpas på mer nödvändiga samhällsfunktioner såsom kollektivtrafik, butiker etc blir situationen en annan.
Nu delar jag din uppfattning att det är folkets skyldighet att tillvarata sina rättigheter, men det hela blir ju tramsigt när du börjar dra in Hitler i det hela. Detsamma i trådar där folk ojar sig över Nürnberglagar, medicinska experiment och annat oväsentligt trams. Det finns absolut fog för att diskutera vilka inskränkningar i den enskildes rättigheter som kan tillåtas, men sker detta på en så låg nivå att man börjar (utan vidare resonemang) sväva iväg om Hitler m.m. så är det nästintill omöjligt att ta diskussionen på allvar.
Den juridiska kritik som är av faktisk relevans är i frågan om proportionalitet, allt utöver detta saknar juridisk bäring när det kommer till den breda massan. Visst kan man snöa in sig på diskussioner om att vissa sjukdomstillstånd eller funktionsnedsättningar leder till att man faktiskt inte kan vaccinera sig, eller i vart fall rekommenderas att inte göra det, men då dessa redan idag är undantagna från kravet på vaccinpass blir hela diskussionen om diskriminering (i lagens mening) irrelevant.