Citat:
Frågan är väl om någon någonsin hade blivit psykiskt instabil om vårt psyke varit så transparant?Du utgår ifrån att alla i det tillståndet tror sig kunna bli "hjälpta", vilket är helt fel.
"Alltså, varför tar folk överhuvudtaget ens livet av sig när allt dom bara behöver göra är att be om hjälp för att bli hjälpta och friska från sina problem?" Alla problem, mentala eller fysiska, kan lösas enligt denna pragmatiska syn på livet såklart. Enkelt.
Om det mänskliga psyket vore så enkelspårigt så hade ingen psykiskt sjuk någonsin tagit sitt liv.
"Alltså, varför tar folk överhuvudtaget ens livet av sig när allt dom bara behöver göra är att be om hjälp för att bli hjälpta och friska från sina problem?" Alla problem, mentala eller fysiska, kan lösas enligt denna pragmatiska syn på livet såklart. Enkelt.
Om det mänskliga psyket vore så enkelspårigt så hade ingen psykiskt sjuk någonsin tagit sitt liv.
Hur en självmordskandidat tänker just före "hoppet" är väl väldigt varierande men känslan att inte kunna uppfylla de förväntningar som ställs och därigenom känna sig som en belastning för omgivningen är väl en väldigt vanlig anledning. Skamkänslor. Att man är till en belastning för andra som skulle få det bättre utan mig tror jag är en av de allra vanligaste tankarna vilket i sin tur gör handlingen till, tvärtom vad många ger uttryck för, till det mest osjälviska agerande man kan föreställa sig. Man tar sitt eget liv för andras bästa.
Ensamhet, känna sig övergiven, verklig eller upplevd, är väl en annan anledning. Att känna sig helt utelämnad till sin egen förmåga att lösa en situation i ett skede i livet när man dessutom är påverkad av något i sin omgivning som t.ex. krav på att själv ta beslut eller göra val som ter sig omöjliga. Speciellt om det är en människa som är van att vara del av en grupp kan för många vara ett oöverstigligt hinder. Vidare en upplevd ensamhet och känslan att vara udda, att inte passa in, och inte kunna se ett slut på ensamheten och med den följande uppgivenheten kan vara nog så påfrestande.
Jag är en bit över sextio. Skulle gärna höra från någon annan som varit med ett tag, känner ni, har känt eller hört talas om någon enda person, oavsett typ av människa, som gått genom ett helt liv utan att ha haft åtminstone en period i sitt liv där de har ifrågasatt meningen med sitt eget liv?
Nej, tänkte väl det. Alla, vem dom än är, hamnar i svackor och jag upplever det som om högpresterande människor och människor med någon form av ledningsansvar har närmare till de stunderna där de ifrågasätter sig själva än de som helst bara följer med strömmen.
Stålmannen finns inte i verkligheten. Han är en tecknad fantasifigur.
P.S Välkommen till "Filosofiska rummet". D.S.
Senast redigerad av halteper 2021-04-11 kl. 11:10.
Senast redigerad av halteper 2021-04-11 kl. 11:10.