Citat:
Ursprungligen postat av
1ulvius9
De flesta klandrar nog inte "trans" då de är psykiskt störda och snare förväntas vara påstridiga med sina vanföreställningar. Inte att man kan bete sig och försvara alla beteenden för den sakens skull.
Sen undrar man ju hur de ska kunna bli bättre och friskare om förment normala människor lever sig in i deras beskrivningar och köper dem fullt ut och använder dem som ett slagträ i debatter för att sedan dumpa dem vid första bästa tillfälle när de spelat ut sin roll. Hyllar deras "livsstil" (som man inte skulle ta i med tång för sin egen eller familjs del) på något slags kultmässigt/religiöst vis. Att använda människor och deras liv som medel utan någon som helst respekt för deras värde och tankar på konsekvenser.
Du kommer tillbaka till det hör med religiösa och sekteriska inslag i den hör debatten. Du har till och med gått så långt som att använda det som en anklagelse mot att dina meningsmotståndare och genom det påstå att dessa är avskilda från verkligheten. Även jag, en uttalad ateist, har fått en del av detta ditt spott och spe.
Religioner och sekter är mer än bara att hänge sig åt idéer och påfund som står i konflikt med verkligheten. Bland dessa andra inslag finns traditioner och ritualer. Det finns även en stor gemenskap inom bägge då man delar uppfattningar i många frågor. Jag kan säga dig att för egen del ser jag inte mina tankar om trans representeras av andra av dina meningsmotståndare här. Vi kommer var och en från olika håll, men ingen håller med dig.
Neurologi och sånt som går under psykiatri och annan vård intresserar mig inte. Jag har inte nog med insikt i dessa ämnesområden för att kunna uttala mig om dem och hur synen på transsexualitet ser ut där. Min ståndpunkt är istället en av egenmakt och frihetlighet; dvs att varje endkild individ, transsexuell eller ej, har rätt att leva sitt liv på ett sånt sätt som inte bryter mot andras frihet.
Som jag tolkar dig så motsätter du dig min ståndpunkt som att det sker ett brott mot andras frihet genom att transsexuella ljuger om sitt kön och att det på något sätt kränker andra. Riktigt hur det kränker går du inte in på. Vidare ser du inte bortom din grundinställning att det någon är född som är det den är resten av sitt liv. Här kan jag inte invända, pga mina okunskaper i medicinämnet, men inte heller håller jag med dig.
Sedan är du mycket av en konspirationsteoretiker i den meningen att du menar att alla de medicinska, politiska och massmediala etablissemangen vart och ett kommit överens om att upprätthålla en stor lögn som bara några modiga sanningssägare vågar utmana. En av dessa utmanare är du själv som fylld av rättfärdighet och stor entusiasm nu ska bekämpa denna lögn. Du gör det för barnens skull, som annars riskerar självmord.
Under vår diskussion har jag dragit slutsatsen att du är en kvinna med en ganska trist livssituation. I din ensamhet söker du dig till ett internetforum för att få skriva ned några av dina tankar om något som berör dig på djupet, men det är inte så mycket transsexualism som berör dig, utan din allmänna livssituation. Jag vill på intet sätt förringa den eller förlöjliga dig med detta, vilket andra debattörer i viss mån redan gjort. På många sätt kan jag känna igen mig själv för kanske 10 år sedan i dina utspel. Jag skrev dock ned dessa i privata anteckningar som ingen annan kan läsa. Att skriva här där andra kan läsa är ditt val, som är ett förfarande som präglas av större mod, eller kanske desperation, än mitt.
Ett långt inlägg, som jag hoppas att du läste.