Nu börjar jag tappa förtroendet riktigt rejält för Lantmäteriet!
Har försökt kommunicera med dem under de senaste två veckorna för att få besked om varför lagfartsansökan ligger vilande.
Det tar lång tid mellan svaren och de ger extremt tunna och flummiga svar.
De har skrivit flummiga svar om att det finns en dom, vilket jag påtalat för dem är irrelevant eftersom det inte längre föreligger någon tvist om bättre rätt. Det kommenterade de då inte utan istället ändrar de sig då och säger att de grundade beslutet på JB 20 kap 7 § 13pp. Dvs att det föreligger ett villkor som föranleder vilandebeslutet.
När jag ifrågasatte vilket detta villkor var, mot bakgrund av att köpebrevet inte har några villkor angivna, svarar de nu att det i 11 § i Köpeavtalet finns ett villkor om köpebrev!
Där står vi nu. Jag har nu påtalat för dem att de fick in ett fullständigt och korrekt köpebrev redan i oktober, och har bett dem förklara på vad vis de anser att villkoret om köpebrev trots detta inte är uppfyllt. Vi får väl se hur lång tid det tar för dem att hitta på något nytt flummigt svar denna gång.
Som jag sa från början, jag tvivlar på att LM har stöd i lagen för att lägga lagfarten vilande, och de har haft jävligt svårt att svara på mina frågor de senaste två veckorna, det är ett som är säkert.
Rent ut sagt, vad fan håller Lantmäteriet på med?