Citat:
Det mesta talar för att han har rätt. Spec han kompetens.
Du har fått förklaring på varför yttrandet finns. Läs sammanfattningen inför huvudförhandlingen om inget annat så ser du varför och om vad sakkunnige Jan ska vittna.
Det är omöjligt att i varje enskilt dokument förklara varför det tillkom, på vems initiativ och vem som känner vem. Har man sysslat lite med dokumentation av denna typ så förstår man detta.
Läs på inlagorna så blir diskussionerna bättre och mer givande än om du ska gissa varför hela tiden.
Du har fått förklaring på varför yttrandet finns. Läs sammanfattningen inför huvudförhandlingen om inget annat så ser du varför och om vad sakkunnige Jan ska vittna.
Det är omöjligt att i varje enskilt dokument förklara varför det tillkom, på vems initiativ och vem som känner vem. Har man sysslat lite med dokumentation av denna typ så förstår man detta.
Läs på inlagorna så blir diskussionerna bättre och mer givande än om du ska gissa varför hela tiden.
Som sagt, det handlar inte om att jag ska ha fått en förklaring till varför intyget skrivits. Det ska man inte behöva ta reda på via andra sätt.
Nu framgår det i själva intyget lite längre fram där JM nämner "rätten", men i ett annat syfte.
Jag pratar inte om "varje enskilt dokument", utan specifikt just detta dokument.
Det är inte alls ovanligt att man på olika intyg eller för den delen i journaler skriver just på vems initiativ och varför kontkten togs. Även syftet med besöket eller i det här fallet själva intyget är vanligt att ange.
Du kan absolut ha "sysslat med dokumentation" och tycka att jag inte "förstår detta", vilket visar att du försöker platta till mig.
Från Sveriges läkarförbund om hur man skriver läkarintyg:
"Formalia
Intyg och utlåtande bör, i tillämpliga delar, innehålla följande uppgifter:
» uppdragsgivaren och patienten/den person intyget avser
» i vilken egenskap intyget/utlåtandet utfärdas
» eventuella jävsförhållanden
» ändamålet
» uppgift om faktaunderlaget
» bedömning
» underskrift med datum och uppgift om legitimation, specialitet/er samt i förekommande fall akademisk titel, befattning/anställning etc...
Om samtliga uppgifter bör ingå beror på om det handlar om ett enkelt intyg eller ett mer omfattande expertutlåtande. I de flesta fall bör åtminstone merparten av uppgifterna finnas med. "
https://slf.se/app/uploads/2018/05/harmed-intygas-att-2019.pdf
"Intygsskrivande regleras i patientsäkerhetslagen, patientdatalagen och i Socialstyrelsens föreskrifter. Det behandlas också i Läkarförbundets etiska regler, där den i sammanhanget viktigaste är att endast styrka sådant som har saklig och professionell grund, och åtskilja detta från annan information, vars sanningshalt inte kan bedömas."
https://slf.se/rad-och-stod/lakares-ansvar/att-skriva-intyg/
Som du ser ovan nämns t ex jävsförhållanden.
Nu påstår jag inte att sådant föreligger (!), men eftersom inget nämns om på vems uppdag det skrivits, i vilket syfte, kan det absolut bli en fråga man ställer sig.