2021-12-03, 00:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så varje gång en gammalgrekisk text säger ang. en handling dia pantos säger du att den påstår att handlingen pågick dygnet runt, i all evighet? Inklusive då att personerna som handlade dia pantos inte får ha dött. Har de dött ljuger texten! Allt enligt din logik (vrångbild). Ja eller nej?
Not a good place to be, if you ask me!
https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%B4%CE%B9%E1%BD%B0_%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CF% 8C%CF%82

Jag pratar inte om vad du tycker menas med orden för att de används si och så, utan om orden är semantiskt sanna exakt som de står. En sann text måste naturligtvis vara helt sann i samtliga sina ord.
Citera
2021-12-03, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1. Nej, utan en beskrivning av situationen du befinner dig i, HrSpaghettimontruös.
Nej, det är undanflykter för att du ska slippa din bevisbörda.
Citat:
2. Vad då "argumentet"? Jag har inte kallat det argument, utan det har du hittat på själv.
Inte hittat på. Observerat dig göra cirkelargument.
Citat:
3. Pastavidundret hör till ämnet, antar jag, för visst har väl du, Hr Spaghettimonstruös, en seriös man enligt gällande själbild, fört det på tal här som något relevant?
Det flygande spaghettimonstret är relevant till Bibeln? Intressant. Berätta mer.
Citat:
4. Bogomils vidare, hopplösa irrfärder bland alla andra atomkrockar i det materialistiska världsalltet vore bra att reflektera över i tråd som tråd.
Nej, det tror jag inte.
Citat:
5. Har du svarat på någonting i trådstartens första inlägg, ja eller nej?
Ja men kom ihåg att det är flera ihopslagna trådar, inte bara en.
Citera
2021-12-03, 09:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det var många påståenden det där. Och påståenden kan, enligt din maxim, inte vederläggas. Måste kännas gött att skriva inlägg med den inställningen, alla påståenden du skriver ner är oantastliga direkt när de skrivs.

These people are sick.
Du menar typ som hur du gör? Bibeln är Guds ord för att det vittnar om sig själv. Eller hur?

För övrigt har jag aldrig sagt att påståenden är oantastliga utan att det enda man kan göra är att säga emot. Det finns ingenting att vederlägga när det endast är ett påstående utan argument eller fakta.
Om du säger "Gud finns!" kan jag inte vederlägga det. Jag kan bara avfärda det, inte vederlägga, tills du presenterar något mer. Om du däremot säger att "Gud finns för att.." så finns något att diskutera men du har aldrig kommit så långt.
Citera
2021-12-03, 09:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Var ni klara där så kan skicka dom till vart dom hör hemma för sin trotts gentemot Gud?

För det står i bibeln att den utvalde inte kommer att skona någon av dom från sitt dömande.

Kör hårt! När kommer Guds vrede nu igen? Du har ju utlovat det flera gånger.
Citera
2021-12-03, 09:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%B4%CE%B9%E1%BD%B0_%CF%80%CE%B1%CE%BD%CF%84%CF% 8C%CF%82
Jag pratar inte om vad du tycker menas med orden för att de används si och så, utan om orden är semantiskt sanna exakt som de står. En sann text måste naturligtvis vara helt sann i samtliga sina ord.
Du talar väl fortfarande om språk, hoppas jag. Och det är i språket gammalgrekiska som dia pantos inte betyder (fungerar semantiskt) det som du hävdar att det måste betyda för att vara sant.
Och nej, du kan inte göra undantag för tiden efter att de dog, för har du i detta ditt mikroprojekt hävdat att dia pantos inte får begränsas av kontext så kan du inte sedan begränsa det kontext, nämligen av vederbörandes kommande död. Ska du driva en knäpp princip så får du löpa linan ut.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-03 kl. 09:59.
Citera
2021-12-03, 10:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du menar typ som hur du gör? Bibeln är Guds ord för att det vittnar om sig själv. Eller hur?

För övrigt har jag aldrig sagt att påståenden är oantastliga utan att det enda man kan göra är att säga emot. Det finns ingenting att vederlägga när det endast är ett påstående utan argument eller fakta.
Om du säger "Gud finns!" kan jag inte vederlägga det. Jag kan bara avfärda det, inte vederlägga, tills du presenterar något mer. Om du däremot säger att "Gud finns för att.." så finns något att diskutera men du har aldrig kommit så långt.
Påståenden kan inte vederläggas. Det är vad Hr Spaghettimonstruös skrev. Nu får Hr Spaghettimonstruös stå för det.
Citera
2021-12-03, 10:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, det är undanflykter för att du ska slippa din bevisbörda.
Man kan inte slippa en börda som inte åligger en att bära.
Citat:
Inte hittat på. Observerat dig göra cirkelargument.
Nej. Cirkelargumentation förekommer endast i argumentation.
Citat:
Det flygande spaghettimonstret är relevant till Bibeln? Intressant. Berätta mer.
Jag? Jag har inte introducerat det, utan du, Hr Spaghettimonstruös. Så berätta.
Citat:
Nej, det tror jag inte.
Har han återgått till annan materia, som du tror, eller är han fysiskt levande ännu? Var är hans själ?
Citat:
Ja men kom ihåg att det är flera ihopslagna trådar, inte bara en.
Har du besvarat på frågan om bibeltextens tradering, som finns i det första inlägget, ja eller nej?

Här är första inlägget:
"Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.
Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?
Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.
Så vad tror ni ?"
Har du, hr Spaghettimonstruös, besvarat (ens på ditt förvända sätt) något däri?
Senast redigerad av Calovius 2021-12-03 kl. 10:15.
Citera
2021-12-03, 10:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar

under så många år ?

det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Vad tror du själv? människor som återuppstår från döden. Går på vattnet och helar människor. Gör vin av vatten och delar hav i två bara genom att peka på havet.

Lögn eller extremt avancerade utomjordingar. Ta fram den där filosofiska rakhyveln och fundera.
Citera
2021-12-03, 11:16
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Absolut rätt. Det är därför jag är här. Väldigt få troende verkar dock vilja erkänna att det handlar om tro snarare än vetskap men när den påstådda vetskapen synas finns det bara "hur skulle det annars finnas någonting" och andra icke-anledningar till tro. Jag har ännu inte blivit positivt överraskad när det kommer till kritan.
Träffande beskrivning, men inte särskilt representativt för Bibeltroende. Jag tänker att det ser ut som att du grundligt missuppfattat situationen.
Ja, Bibeltroende menar och hävdar att Bibeln är sann. Vetskapen att Bibeln är sann är dock subjektiv.
Jag vet inte om det finns någon Bibeltroende som hävdar att de kan bevisa Bibeln utifrån en ateistisk förklaringsmall. Jag vet inte av att jag sett det någonstans faktiskt.

Om du sett det får du gärna ta fram det.
För mig ser det ut som att du argumenterat mot en halmdocka, speciellt I ljuset av det du skrev nu.

Men det ÄR en träffande beskrivning på hur ateister resonerar när det gäller förklaringar till ursprung.

Jag tar mig friheten att byta ut ett ord och citerar dig:

Väldigt få 'ateister' verkar dock vilja erkänna att det handlar om tro snarare än vetskap men när den påstådda vetskapen synas finns det bara "hur skulle det annars finnas någonting" och andra icke-anledningar till 'ateistisk övertygelse ...
Citera
2021-12-03, 11:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Påståenden kan inte vederläggas. Det är vad Hr Spaghettimonstruös skrev. Nu får Hr Spaghettimonstruös stå för det.
Och du ändrade det till att de är oantastliga. Jag har förklarat precis vad jag menar alldeles nyss. Förstår du inte så är det ditt problem.
Citera
2021-12-03, 11:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man kan inte slippa en börda som inte åligger en att bära.
Och du har idel påståenden som står utan bevisning så jag tycker du borde börja ta dig an din börda.
Citat:
Nej. Cirkelargumentation förekommer endast i argumentation.
Och du har presentera cirkelargumentet. Stå för det du skriver.
Citat:
Jag? Jag har inte introducerat det, utan du, Hr Spaghettimonstruös. Så berätta.
Det var du som tog upp det nyss.
Citat:
Har han återgått till annan materia, som du tror, eller är han fysiskt levande ännu?
Jag vet inte. Jag känner honom inte utanför forumet och sista jag hörde var att han inte var intresserad av att fortsätta debattera.
Citat:
Var är hans själ?
Hans vad? Jag vet inte vad det är.
Citat:
Har du besvarat på frågan om bibeltextens tradering, som finns i det första inlägget, ja eller nej?

Här är första inlägget:
"Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
under så många år ?
detta.
Så vad tror ni ?"
Har du, hr Spaghettimonstruös, besvarat (ens på ditt förvända sätt) något däri?
Ja, det har jag. Upprepade gånger nu. Och som sagt är detta en tråd där flertalet frågeställningar lags ihop. När ska du ta upp din bevisbörda för dina påståenden?
Citera
2021-12-03, 12:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Träffande beskrivning, men inte särskilt representativt för Bibeltroende. Jag tänker att det ser ut som att du grundligt missuppfattat situationen.
Ja, Bibeltroende menar och hävdar att Bibeln är sann. Vetskapen att Bibeln är sann är dock subjektiv.
Hur kan det då vara vetskap? Förklara gärna.
Citat:
Jag vet inte om det finns någon Bibeltroende som hävdar att de kan bevisa Bibeln utifrån en ateistisk förklaringsmall. Jag vet inte av att jag sett det någonstans faktiskt.
Du menar en objektiv förklaringsmall? Eller en rationell eller faktisk sådan? Någonting alls som inte är undvikande eller baseras på logikfel? Som jag ser det finns det inte ett enda svar som inte är baserat på att man först tror att Bibeln kommer från Gud och sedan möjligtvis hittar på efterrationaliseringar för det eller helt enkelt undviker att konkret förklara det. Man har helt enkelt valt att det är så för dem. Utan anledning.

Citat:
Om du sett det får du gärna ta fram det.
För mig ser det ut som att du argumenterat mot en halmdocka, speciellt I ljuset av det du skrev nu.
Det kan se ut som en halmdocka eftersom varken jag eller du kan presentera varför folk tror att Bibeln kommer från Gud. För att de själva inte kan det utan att verka irrationella.

Citat:
Men det ÄR en träffande beskrivning på hur ateister resonerar när det gäller förklaringar till ursprung.

Jag tar mig friheten att byta ut ett ord och citerar dig:

Väldigt få 'ateister' verkar dock vilja erkänna att det handlar om tro snarare än vetskap men när den påstådda vetskapen synas finns det bara "hur skulle det annars finnas någonting" och andra icke-anledningar till 'ateistisk övertygelse ...
Det var bland det dummaste jag hört.
Du verkar anse på riktigt att ateism är en tro i sig? Är även folk som inte utövar idrott en sorts idrottare?
Och hur många ateister känner du som påstår sig VETA att det inte finns några gudar snarare än att det är ytterst osannolikt och inte finns någon anledning att tro på någon gud?
Nej, det inlägget borde du radera i skam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in