2021-12-02, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
En känsla då? Ok. Låter underligt för mig men det är ju inte jag som har känslan.

Jag uppskattar din rakhet.

Jag tror inte det är meningen att förlöjliga, inte egentligen.
Poängen är att dra argumentet till "absurdum". Det vill säga att om jag kan använda precis samma logik och argument som du använde, för att bevisa något löjligt så vill jag att du förstår att ditt argument och den logik du presenterat (du som i den andra i mitt hypotetiska exempel) bör vara mer tydligt eller att du bör tänka igenom hur du presenterat ditt argument.
Det är ett försök att hjälpa även om det kan framställas eller uppfattas som ett försök att förlöjliga det du tror på. Kom ihåg, ateister tror inte på Gud, varför skulle vi bry oss om att förlöjliga honom?
I mitt fall är det i hopp om att du ska vara mindre vag och mer precis i det du argumenterar, att omformulera eller tänka om presentationen. Jag vill verkligen förstå varför folk tror det de gör och det kan jag inte göra om man inte är tydlig nog.
Jag vet inte om du förstår var jag vill komma. Jag hoppas det.
Ibland kan det vara hetsk stämning här men om jag bemöts med ärlighet och artighet vill jag gärna göra det samma.

Den tanken kommer mer och mer sällan. Det är ytterst få troende som är övertygande på ett sätt som indikerar att de vet vad de pratar om.

Mitt hjärta är inte stängt men jag tror helt enkelt inte att jag gjort något fel som kräver förlåtelse och i mitt perspektiv så är de enda felen jag kan göra emot andra människor och då ber jag dem om förlåtelse, inte någon gud jag aldrig trott finns. Jag gör åtminstone så gott jag kan.
Tack för dina svar. Vi kommer nog inte längre än så här.
Citera
2021-12-02, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Bibeln är ju i det här fallet själva tron. Att använda Bibeln som skäl till sin tro på Bibeln är ett cirkelresonemang, för du har ju inte påvisat att Bibeln är sann.

Japp. Att det inte går att bevisa den osynliga farbrorns existens betyder inte att han inte finns. Precis som gud.
Ja, men det är det enda jag kan erbjuda.
Citera
2021-12-02, 16:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Undanflykter.
Du menar cirkelargumentet?
Pastavidundret är inte ämnet och inte Bogomil heller.
Åter igen undviker du att svara på frågan. Hur vet du?
1. Nej, utan en beskrivning av situationen du befinner dig i, HrSpaghettimontruös.
2. Vad då "argumentet"? Jag har inte kallat det argument, utan det har du hittat på själv.
3. Pastavidundret hör till ämnet, antar jag, för visst har väl du, Hr Spaghettimonstruös, en seriös man enligt gällande själbild, fört det på tal här som något relevant?
4. Bogomils vidare, hopplösa irrfärder bland alla andra atomkrockar i det materialistiska världsalltet vore bra att reflektera över i tråd som tråd.
5. Har du svarat på någonting i trådstartens första inlägg, ja eller nej?
Citera
2021-12-02, 16:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja, precis. Texten måste ha fel.
Så varje gång en gammalgrekisk text säger ang. en handling dia pantos säger du att den påstår att handlingen pågick dygnet runt, i all evighet? Inklusive då att personerna som handlade dia pantos inte får ha dött. Har de dött ljuger texten! Allt enligt din logik (vrångbild). Ja eller nej?
Not a good place to be, if you ask me!
Citera
2021-12-02, 16:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur vet du att den är Guds ord? Nej, just det. Påstenden, påståenden, påståenden, sedan undanflykter, anklagelser och bröstande som en tupp. Ingen substans, inga bevis, inga belägg. Som vanligt.
Det var många påståenden det där. Och påståenden kan, enligt din maxim, inte vederläggas. Måste kännas gött att skriva inlägg med den inställningen, alla påståenden du skriver ner är oantastliga direkt när de skrivs.

These people are sick.
Citera
2021-12-02, 17:15
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
These people are sick.

Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Tack för dina svar. Vi kommer nog inte längre än så här.

Var ni klara där så kan skicka dom till vart dom hör hemma för sin trotts gentemot Gud?

För det står i bibeln att den utvalde inte kommer att skona någon av dom från sitt dömande.
Citera
2021-12-02, 17:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Var ni klara där så kan skicka dom till vart dom hör hemma för sin trotts gentemot Gud?
...
Det fattas ett subjekt i meningen. Vem kan skicka dom till vart dom hör hemma? Du? Vi?
Citera
2021-12-02, 18:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det fattas ett subjekt i meningen. Vem kan skicka dom till vart dom hör hemma? Du? Vi?

Inte "du" eller "vi", det ska vara "Gud", naturligtvis.
Citera
2021-12-02, 18:45
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:

Jag är ingenting utan Gud.

Allt är möjligt för mig eftersom Kristus stärker mig.

Har du inte läst boken som givits människosläktet?
Citera
2021-12-02, 18:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Jag är ingenting utan Gud.
Allt är möjligt för mig eftersom Kristus stärker mig.
Har du inte läst boken som givits människosläktet?
Så är det du som ska skicka då, men inte utan hjälp/styrka utifrån?
Smeso menar att det naturligtvis är Gud.
Red ut detta sinsemellan.
I'm out of here.
Citera
2021-12-02, 19:00
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Så är det du som ska skicka då, men inte utan hjälp/styrka utifrån?
Smeso menar att det naturligtvis är Gud.
Red ut detta sinsemellan.
I'm out of here.

Vår fader i himmelriket ser vad som sker för någonting här nere på jorden.

Guds vrede ska drabba dom, Guds vrede ska krossa dom, Guds rättvisa barmhärtiga dömande.

Smeso är en villfarelse i dennes begränsade intelligens och världsbild finns det ingen levande Gud.

Ifall det inte fanns någon tro hopp och kärlek från endast en av er skulle aldrig närmat mig forumet.

(Återigen detta går att läsa i bibeln.)
Citera
2021-12-02, 21:42
Medlem
Citat:
Absolut rätt. Det är därför jag är här. Väldigt få troende verkar dock vilja erkänna att det handlar om tro snarare än vetskap men när den påstådda vetskapen synas finns det bara "hur skulle det annars finnas någonting" och andra icke-anledningar till tro. Jag har ännu inte blivit positivt överraskad när det kommer till kritan.

kul att vi är överrens en gång åtminstone
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in