2021-12-02, 16:08
  #697
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
Nästan alla lastbilar som fastnar är från Rumänien Bulgarien eller Balkan. Dom har dåliga däck och är inte vana att köra i vinterväglag. Det blir så när speditörer väljer billigast möjligt.

Det där är nog mest en svensk myt.
Snöröjningen brukar vara betydligt bättre i bergiga länder nere i Europa.
Sverige är ett platt land och egentligen inte speciellt svårt att väghålla.

Men väghållning måste tilldelas resurser, annars funkar det inte . Så enkelt är det.
Citera
2021-12-02, 16:10
  #698
Medlem
Behövs feministisk snöplogning..
Citera
2021-12-02, 16:16
  #699
Moderator
Tystnads avatar
När det gäller vanliga personbilar....

Många från Mellanöstern har noll kunskap om vinterkörning och verka helt saknar konsekvenstänkande.

I morse efter snösmockan under natten, fick jag gå till jobbet vilket jag medvetet gjorde, det var nämligen meterhöga snövallar efter kommunen plogat tidigt inatt och sedan hade det kommit ännu mera snö, dessutom gått ut i Radion upprop om att INTE ta bilen pga snökaoset.

Likt förbannat så man när man gick genom utanförskapsområdet på morgonen, mellanöstern folk som bara MÅSTE ta bilen men förtvivlat grävde med händer, sopskyffel(?), brädlappar, sopborste, eller vad dom hittade för att komma därifrån, vissa vrålade ut sin ilska (noll impulskontroll) sparkade på snön..
Hur många av dessa som sedan krockade med andra eller körde fast vet jag inte men gissar på många
Citera
2021-12-02, 16:21
  #700
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Varför är Skåne så outtröttligt skitdåliga på väghållning när det kommer snö?


För att det blåser typ halv storm samtidigt som det snöar? Det yr igen i princip i samma stund som plogbilen har kört förbi. Och i en landsände där det vissa vintrar inte kommer någon snö alls så kanske man inte kan ha riktigt samma beredskap som i andra delar av landet.
Citera
2021-12-02, 16:22
  #701
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tänk på att lätt utvecklingsstörda pedofilmördaren Anders Eklund var lastbilsförare. Det går inte att ställa så höga krav på dem.

Värre kommer det att bli när alltfler somalier kommer till yrket.

Vad gäller förarna från "östländerna" som många klagar på så kan jag meddela att det faktiskt förekommer en hel del snö och is i de länderna också.
Citera
2021-12-02, 16:23
  #702
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
Nästan alla lastbilar som fastnar är från Rumänien Bulgarien eller Balkan. Dom har dåliga däck och är inte vana att köra i vinterväglag.

Varför skulle de inte vara vana att köra i vinterväglag? Tror du att det inte förekommer i de länderna?
Citera
2021-12-02, 16:25
  #703
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
För att det blåser typ halv storm samtidigt som det snöar? Det yr igen i princip i samma stund som plogbilen har kört förbi. Och i en landsände där det vissa vintrar inte kommer någon snö alls så kanske man inte kan ha riktigt samma beredskap som i andra delar av landet.
Nej, det är inte riktigt riktigt.. Etablerar man tillräckligt med grus på vägarna så kommer det fortfarande finnas fäste, exempelvis.

Något gör dem i Skåne fel. Och att inte ha beredskap, när det typ varje år det kommer snö blir krigsrubriker över det trafikkaos länet drabbas av för att de är så skitdåliga på att hantera snö, det är tragiskt.

Samma sak är det i Göteborg, direkt det kommer nämnvärda mängder snö som inte försvinner på ett par minuter så slår folk på stora trumman och ropar "undergång!"....
Citera
2021-12-02, 16:30
  #704
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Snökaoset var minimalt och en högst normal väderhändelse. Problemet var inte "lastbilar som ställde sig på tvären" utan bristande planering och resurser allokerade till snöröjning, grusning och saltning av vårt vägnät. Vi har en regim som använder skattepengar och avgifter inbetalda från transportsektorn och privatbilismen till helt andra ändamål än elementära saker som snöröjning.

Nej, det är inte normalt. Det händer då och då men inte ens varje år. Snöfall kombinerat med blåst är inte jättelätt att röja och halkbekämpa. Det är möjligt att det kunde ha gjorts bättre, vad vet jag, men problemet är ju att alla transporter ska fram oavsett väder. Det går liksom inte att vänta till imorgon. De marginalerna finns inte.
Citera
2021-12-02, 16:41
  #705
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Tidigare orsakade inte ett mindre snöoväder kaos i Sverige.....

På den tiden vi hade svenska chaufförer med bilar och släp i vettigt skick? Och på den tiden företag hade lagerhållning på plats istället för på vägarna? På den tiden långväga transporter gick på järnvägen istället för på motorvägarna? På den tiden folk i allmänhet arbetade på hemorten och inte pendlade så förbenat?

Eller?
Citera
2021-12-02, 16:44
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, det är inte riktigt riktigt.. Etablerar man tillräckligt med grus på vägarna så kommer det fortfarande finnas fäste, exempelvis.

Något gör dem i Skåne fel. Och att inte ha beredskap, när det typ varje år det kommer snö blir krigsrubriker över det trafikkaos länet drabbas av för att de är så skitdåliga på att hantera snö, det är tragiskt.

Samma sak är det i Göteborg, direkt det kommer nämnvärda mängder snö som inte försvinner på ett par minuter så slår folk på stora trumman och ropar "undergång!"....
Gissar att många kör dubbfritt eller kanske t,om Sommardäck p,ga avsaknaden av snö?
Citera
2021-12-02, 16:47
  #707
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad gäller förarna från "östländerna" som många klagar på så kan jag meddela att det faktiskt förekommer en hel del snö och is i de länderna också.

Nä, jag tror inte vi ska klaga så mycket chaufförerna utan snarare på deras arbetsförhållanden. Kör du inte så tjänar du inga pengar... Och förstår du inte vad som sägs på radion så kan du inte planera körningen efter väder, olyckor eller andra störningar. Och om du inte befinner dig på vägen mellan de olika destinationerna, vart ska du då ta vägen? Åka hem till "depån"? Det är ju inte så att det finns jätte gott om grusplaner att svänga in på när väglaget gör det omöjligt att fortsätta.
Citera
2021-12-02, 16:54
  #708
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Gissar att många kör dubbfritt eller kanske t,om Sommardäck p,ga avsaknaden av snö?
Vi börjar närma oss en brännande sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in