Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Många svenskar också skulle jag tro. Det händer så sällan i södra Sverige att det kommer stora mängder snö på kort tid att folk helt enkelt inte är vana. Och SMHI:s varningar tar man inte på allvar, i den mån man alls tar till sig nyheter utanför sin Facebook- och Instagram-bubbla. Själv minns jag stormen Gudrun. Det varnades för hårda vindar och stora störningar, jag tänkte: "Jaja, hur illa kan det bli egentligen. Man får väl ta det lite försiktigt bara". Men den gången blev det faktiskt jävligt illa. Kan tänka mig att många resonerade likadant nu. "Lite snö, hur farligt kan det vara? Det fixar väl vi i vår fyrhjulsdrivna XC90 för tusan"
självklart är det så!
Men jag kan bara säga vad jag sett i min egen Stad och i "utanförskapsområdet" där jag själv bor nära.
99% av dom som skall ut trots meterhöga snövallar och isigt underlag är från Mellanöster.
Såg tex en Jeppe som försökte köra ut från den tidigare plogade parkeringsområdet genom 50-70 cm hög massiv snövall som kommunen hade lagt upp längs vägkanten med sin väghyvel, sedan frös det på och var massiv, stjärnan fastnade mycket riktigt hängande uppe på vallen, Stod sedan och skrek på Arabiska och var helt handlingsförlamad, hade varken vinterkläder (lågskor) eller ens en snöskyffel i bilen .
En annan tomte skulle promt vända sin bil mitt på en smal gata med höga snövallar på bägge sidorna ( istället för köra fram tills en korsning och backa och vända.
Bilen for rakt igenom ena snövallen och blev sedan hängande mitt i underredet.
Saknade givet all form av "räddningsgrejor" snöskyffel, vinterskor, kläder etc utan det blev det vanliga panikartade letade hos "bror" kompis lgh, stekjärn, liten plast städskyffel etc kanske funkar gräva snö med