2021-12-02, 16:55
  #709
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
När det gäller vanliga personbilar....

Många från Mellanöstern har noll kunskap om vinterkörning och verka helt saknar konsekvenstänkande.

Många svenskar också skulle jag tro. Det händer så sällan i södra Sverige att det kommer stora mängder snö på kort tid att folk helt enkelt inte är vana. Och SMHI:s varningar tar man inte på allvar, i den mån man alls tar till sig nyheter utanför sin Facebook- och Instagram-bubbla. Själv minns jag stormen Gudrun. Det varnades för hårda vindar och stora störningar, jag tänkte: "Jaja, hur illa kan det bli egentligen. Man får väl ta det lite försiktigt bara". Men den gången blev det faktiskt jävligt illa. Kan tänka mig att många resonerade likadant nu. "Lite snö, hur farligt kan det vara? Det fixar väl vi i vår fyrhjulsdrivna XC90 för tusan"
Citera
2021-12-02, 17:37
  #710
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
Nästan alla lastbilar som fastnar är från Rumänien Bulgarien eller Balkan. Dom har dåliga däck och är inte vana att köra i vinterväglag. Det blir så när speditörer väljer billigast möjligt.
Rättelse: Det blir så när alla snålkukar i landet inte betalar vad en frakt med korrekt utrustade fordon samt lön minst enl kollektivavtal kostar i verkligheten....

Men det viktiga är ju att svenskarna får sin juldildo fraktfritt!!
Citera
2021-12-02, 17:59
  #711
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Många svenskar också skulle jag tro. Det händer så sällan i södra Sverige att det kommer stora mängder snö på kort tid att folk helt enkelt inte är vana. Och SMHI:s varningar tar man inte på allvar, i den mån man alls tar till sig nyheter utanför sin Facebook- och Instagram-bubbla. Själv minns jag stormen Gudrun. Det varnades för hårda vindar och stora störningar, jag tänkte: "Jaja, hur illa kan det bli egentligen. Man får väl ta det lite försiktigt bara". Men den gången blev det faktiskt jävligt illa. Kan tänka mig att många resonerade likadant nu. "Lite snö, hur farligt kan det vara? Det fixar väl vi i vår fyrhjulsdrivna XC90 för tusan"

självklart är det så!
Men jag kan bara säga vad jag sett i min egen Stad och i "utanförskapsområdet" där jag själv bor nära.
99% av dom som skall ut trots meterhöga snövallar och isigt underlag är från Mellanöster.

Såg tex en Jeppe som försökte köra ut från den tidigare plogade parkeringsområdet genom 50-70 cm hög massiv snövall som kommunen hade lagt upp längs vägkanten med sin väghyvel, sedan frös det på och var massiv, stjärnan fastnade mycket riktigt hängande uppe på vallen, Stod sedan och skrek på Arabiska och var helt handlingsförlamad, hade varken vinterkläder (lågskor) eller ens en snöskyffel i bilen .

En annan tomte skulle promt vända sin bil mitt på en smal gata med höga snövallar på bägge sidorna ( istället för köra fram tills en korsning och backa och vända.
Bilen for rakt igenom ena snövallen och blev sedan hängande mitt i underredet.
Saknade givet all form av "räddningsgrejor" snöskyffel, vinterskor, kläder etc utan det blev det vanliga panikartade letade hos "bror" kompis lgh, stekjärn, liten plast städskyffel etc kanske funkar gräva snö med
Citera
2021-12-02, 18:03
  #712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Många svenskar också skulle jag tro. Det händer så sällan i södra Sverige att det kommer stora mängder snö på kort tid att folk helt enkelt inte är vana. Och SMHI:s varningar tar man inte på allvar, i den mån man alls tar till sig nyheter utanför sin Facebook- och Instagram-bubbla. Själv minns jag stormen Gudrun. Det varnades för hårda vindar och stora störningar, jag tänkte: "Jaja, hur illa kan det bli egentligen. Man får väl ta det lite försiktigt bara". Men den gången blev det faktiskt jävligt illa. Kan tänka mig att många resonerade likadant nu. "Lite snö, hur farligt kan det vara? Det fixar väl vi i vår fyrhjulsdrivna XC90 för tusan"
Kom att tänka på detta klipp

https://www.facebook.com/watch/?v=788288798443602
Citera
2021-12-02, 18:12
  #713
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Kom att tänka på detta klipp

https://www.facebook.com/watch/?v=788288798443602

Citera
2021-12-02, 18:14
  #714
Medlem
knark-kungens avatar
Dags att omyndighetsförklara sörlänningarna, samma visa varje år...
Citera
2021-12-02, 18:40
  #715
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Dags att omyndighetsförklara sörlänningarna, samma visa varje år...
Fast nu har det ju med ekonomi att göra också. Att ha en massa snöröjare på jour kostar pengar. Man försöker fixa det när snön kommer istället....
Citera
2021-12-02, 19:21
  #716
Moderator
Det finns ingen anledning att starta fler trådar om vinterns väder, vi hänvisar till: (FB) Höst/vinter 2021/2022
/Moderator
Citera
2022-11-17, 11:12
  #717
Medlem
Nu slår köldsmockan till i Sverige!
Stockholm bruka bli chockad varje år, lördag, söndag blir det snönederbörd i 08.
https://www.newsner.com/nyheter/nu-slar-koldsmockan-till-i-sverige-har-kan-det-bli-15-centimeter-sno-i-helgen/
Citera
2022-11-19, 15:54
  #718
Medlem
Alla bussar i Stockholm är inställda, pga. Snö.
https://www.expressen.se/nyheter/snosmallen-i-natt-vaknade-till-25-centimeter/

Vöstberga allé i Stockholm, totalstopp.
Citera
2022-11-20, 17:41
  #719
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaIslaBonita
Nu slår köldsmockan till i Sverige!
Stockholm bruka bli chockad varje år, lördag, söndag blir det snönederbörd i 08.
https://www.newsner.com/nyheter/nu-slar-koldsmockan-till-i-sverige-har-kan-det-bli-15-centimeter-sno-i-helgen/

Snart kommer en norrlänning göra sig rolig över att folk i Fjollträsk inte kan köra bil.
Citera
2022-11-21, 04:30
  #720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Snart kommer en norrlänning göra sig rolig över att folk i Fjollträsk inte kan köra bil.

Orange varning - Snöfall - Stora delar av Stockholms län.
Snöfall som tidvis väntas bli ymnigt och kan ge stora snömängder på kort tid. Det medför bland annat risk för mycket begränsad framkomlighet på vägarna. Mycket begränsad framkomlighet på vägar som till exempel inte hunnit snöröjas eller på grund av trafikolyckor. Förseningar inom buss-, tåg- och flygtrafiken samt inställda avgångar. Sannolikt elbortfall i områden med luftburna elledningar, vilket även påverkar mobila nät för telekommunikationer.
https://www.smhi.se/vader/varningar-och-brandrisk/varningar-och-meddelanden/varningar
__________________
Senast redigerad av LaIslaBonita 2022-11-21 kl. 04:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in