2021-12-02, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Jag påstår inte att han yrkesval har att göra med psykisk ohälsa. Han kanske var som mig, det ”svarta fåret” i familjen som ville gå sin egna väg 😄
Och inte jämföras med storebror som blev ingenjör.

Beklagar det är tragiskt när barn blir utsatta som svarta fåret av föräldrar som ska vara barns trygga förebilder
DA. s föräldrar var stolta över DA. s . val av yrke så jag kan inte se någon sån jämförelse av föräldrarna mellan de två bröderna.

Psykisk ohälsa finns tyvärr hos många men jag får inte den bilden av DA
Jag tolkar av det jag ser som att DA hade fin relation både med familj och många vänner
Citera
2021-12-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Det är ju det rimligaste sättet att förklara polisens vändning i ärendet.
Varför skulle dom ändra sig i den frågan hux flux efter sju månader men samtidigt säga att man inte finner några bevis eller annat på platsen? Det är ju helt orimligt. Det går liksom inte till på det viset.
Dom har missförstått polisen. Råder ingen tvivel om den saken.

Polisen kommenterade fåordigt om fallet i samband med fyndplatsundersökningen, annars har de varit helt tysta.

De tvärvänder inte egentligen med informationen utan sammanfattar för anhöriga många månader senare det insamlade materialet. Naturligtvis vet polisen mer idag om fallet än under mars månad även om det saknas spår eller bevis. Och vi i tråden vet ju varför det saknas spår eller bevis.
Citera
2021-12-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Tack för din delning.

...det enda man vet (läs, det polisen vet) är att sprängämnet används av försvarsanställda...

Som tidigare nämnt, Google översättningen är bra.

Jag vill passa på och fråga dig också, hur ser du på risken att anhöriga har missförstått polisens sammanfattning av fallet under deras möte?

Den sammanfattning polismyndighet gett DA. s anhöriga ser jag inget som tyder på att de anhöriga missförstått den info de har fått
Jag anser att det inte finns någon tvekan om föräldrarnas förmåga att förstå
Jag tror att båda föräldrarna är kloka mönniskor
Citera
2021-12-02, 01:17
Medlem
Citat:
Google översättningen som ni har delat i tråden är bra, och din tolkning är också rätt.

Du har frågat min tolkning av inlägget.
Jag utesluter att DAs anhöriga har missförstått polisens information om fallet. Som vi vet har anhöriga kämpat för att få kontakt med polisen för att få information om omständigheterna kring DAs död. Och tillslut när ett sådant möte hålls med polisen är man väl förberedd och flera familjemedlemmar deltar troligen i mötet. Information som förmedlas under ett mycket viktigt möte borde rimligtvis inte missförstås.

Att polisen inte har kunnat hitta spår eller bevis som kan förklara DAs död kan förstås förklaras av att DAs kropp var sprängd och låg ute i naturen flera månader.

Jag vill ändå hoppas på en slutlig lösning av fallet.

Jag tror som dig att familjen var väl förberedda och jag hoppas som också på en slutlig lösning
Citera
2021-12-02, 01:20
Medlem
[quote=Anedin|78132076]
Jag tror som dig att familjen var väl förberedda och jag hoppas som också på en slutlig lösning /QUOTE]
Citera
2021-12-02, 05:10
Bannlyst
Citat:
Självmordsfall blir inte hemligstämplade utan kan bli nyhetsfall. Bara under år 2021 har mer än 100 polismän begått självmord, orsaken ställdes som en skriftlig fråga till inrikesministern av en parlamentsledamot nyligen.

Att DAs föräldrar har förkastat självmords hypotesen beror alltså inte på skamkänslan de vill undvika utan en självmordshandling överensstämmer inte med den bild de har av sin son.
Verkar stämma.

Citat:
in the last 30 years 1,300 officers died by suicide
Citat:
up to 70 suicides annually in the force
https://www.al-monitor.com/originals/2021/06/police-suicides-surge-turkey
Citera
2021-12-02, 12:57
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Polisen kommenterade fåordigt om fallet i samband med fyndplatsundersökningen, annars har de varit helt tysta.

De tvärvänder inte egentligen med informationen utan sammanfattar för anhöriga många månader senare det insamlade materialet. Naturligtvis vet polisen mer idag om fallet än under mars månad även om det saknas spår eller bevis. Och vi i tråden vet ju varför det saknas spår eller bevis.
Nej, dom behöver inte alls veta mer idag. Hade man ändrat sin ståndpunkt vad gäller brottsmisstanke hade man ju sagt det och man hade jobbat stenhårt med det spåret. En sprängd kustjägarofficer som är mördad med sprängmedel taget från försvarsmakten. Förstår du själv hur stort det hade blivit? Och nej, det tystats inte ner, i så fall hade man väl knappast sagt till mamman att det är omöjligt att han tagit livet av sig. Det är ju extremt kontraproduktivt om man ska ha locket på. Eftersom det egentligen bara finns två alternativ Brott eller självmord. Olycka går ju under brott eftersom det finns något brottsligt bakom att sno massa sprängmedel och gå ut i skogen med det apterat.

Men alltså såhär... Det finns ingen rimlighet alls bakom att uttala sig på det viset.
Man gör bara inte så. Man kan inte säga till en familj under en utredning att man utesluter självmord, Inte har några brottsmisstankar och att individen är sprängd i en skreva mitt i skogen. Ser du inte själv orimligheten i det? Och hans roll i försvarsmakten lämnar liksom inget utrymme för vilda konspirationsteorier heller.

Vem, hur, var och varför någon skall haft möte med mamman och vad exakt dom sagt har jag ingen aning om. Jag kan dock känna mig trygg med att jag uppenbarligen inte är den enda. Jag vet inte hur och varför det blivit fel, men fel har det blivit. Det hon skriver kan omöjligt stämma. Jag vet att dom aldrig skulle göra så. Är en person utsatt för yttre påverkan av grovt våld och det kan bevisas vad som använts (militära sprängämnen i detta fall) är det mord man utreder. Om man kan utesluta självmord. Vilket du påstår att dom gör. Folk skulle bli förhörda, man skulle söka vittnen och iakttagelser i en mycket större utsträckning och det skulle börjas plockas in folk från hela AMF. Detta har inte skett. För man misstänker inte mord.

Jag personligen tycker det blir fel och knasigt av allt om man förutsätter en konspiration och felaktigheter utan någon grund för det. Med det sagt har jag aldrig sett det som en omöjlighet, men det är extremt osannolikt. Polisens låga intresse för fallet visar att det är polisiärt uppklarat. Och det hade det inte varit om man utesluter självmord. För då misstänker man mord. Ett väldigt unikt sådant. En officer blir mördad av kollegor eller främmande makt. Vi snackar en utredning i klass med Palme. Tror det är dags att ta sig i kragen och inse att killen sprängde sig själv i skogen. Man utredde ju självmord redan efter tre veckor. Hade det funnits någon form av brottsmisstanke hade man inte börjat i den änden. För att sedan hitta honom spräng och efter några dagar säga att man inte misstänker brott. (Bara det är en skräll utan dess like och ett kraftigt bevis på hur osannolikt mord faktiskt är) Det här börjar liksom bli lite väl larvigt hur folk greppar efter halmstrån. Sen blir det ju inte mer trovärdigt av att du hittar på och drar till med att dom sannolikt var flera och förutsätter att dom skulle göra på ett specifikt sätt bara för att undvika missförstånd.
Nej, dom kommer inte samla ihop halva avdelningen och familjen för att säga "det är omöjligt att han tog livet av sig och vi hittar inga bevis för mord, men han är sprängd med försvarets sprängmedel". Att uppdatera dom hastigt om fallet och lämna utrymme för missförstånd kan visst ske i ett ärende som detta. Det kan lika gärna varit på telefon dessutom.
Senast redigerad av AlkoholiseradArab 2021-12-02 kl. 13:06.
Citera
2021-12-02, 13:36
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Nej, dom behöver inte alls veta mer idag. Hade man ändrat sin ståndpunkt vad gäller brottsmisstanke hade man ju sagt det och man hade jobbat stenhårt med det spåret. En sprängd kustjägarofficer som är mördad med sprängmedel taget från försvarsmakten. Förstår du själv hur stort det hade blivit? Och nej, det tystats inte ner, i så fall hade man väl knappast sagt till mamman att det är omöjligt att han tagit livet av sig. Det är ju extremt kontraproduktivt om man ska ha locket på. Eftersom det egentligen bara finns två alternativ Brott eller självmord. Olycka går ju under brott eftersom det finns något brottsligt bakom att sno massa sprängmedel och gå ut i skogen med det apterat.

Men alltså såhär... Det finns ingen rimlighet alls bakom att uttala sig på det viset.
Man gör bara inte så. Man kan inte säga till en familj under en utredning att man utesluter självmord, Inte har några brottsmisstankar och att individen är sprängd i en skreva mitt i skogen. Ser du inte själv orimligheten i det? Och hans roll i försvarsmakten lämnar liksom inget utrymme för vilda konspirationsteorier heller.

Vem, hur, var och varför någon skall haft möte med mamman och vad exakt dom sagt har jag ingen aning om. Jag kan dock känna mig trygg med att jag uppenbarligen inte är den enda. Jag vet inte hur och varför det blivit fel, men fel har det blivit. Det hon skriver kan omöjligt stämma. Jag vet att dom aldrig skulle göra så. Är en person utsatt för yttre påverkan av grovt våld och det kan bevisas vad som använts (militära sprängämnen i detta fall) är det mord man utreder. Om man kan utesluta självmord. Vilket du påstår att dom gör. Folk skulle bli förhörda, man skulle söka vittnen och iakttagelser i en mycket större utsträckning och det skulle börjas plockas in folk från hela AMF. Detta har inte skett. För man misstänker inte mord.

Jag personligen tycker det blir fel och knasigt av allt om man förutsätter en konspiration och felaktigheter utan någon grund för det. Med det sagt har jag aldrig sett det som en omöjlighet, men det är extremt osannolikt. Polisens låga intresse för fallet visar att det är polisiärt uppklarat. Och det hade det inte varit om man utesluter självmord. För då misstänker man mord. Ett väldigt unikt sådant. En officer blir mördad av kollegor eller främmande makt. Vi snackar en utredning i klass med Palme. Tror det är dags att ta sig i kragen och inse att killen sprängde sig själv i skogen. Man utredde ju självmord redan efter tre veckor. Hade det funnits någon form av brottsmisstanke hade man inte börjat i den änden. För att sedan hitta honom spräng och efter några dagar säga att man inte misstänker brott. (Bara det är en skräll utan dess like och ett kraftigt bevis på hur osannolikt mord faktiskt är) Det här börjar liksom bli lite väl larvigt hur folk greppar efter halmstrån. Sen blir det ju inte mer trovärdigt av att du hittar på och drar till med att dom sannolikt var flera och förutsätter att dom skulle göra på ett specifikt sätt bara för att undvika missförstånd.
Nej, dom kommer inte samla ihop halva avdelningen och familjen för att säga "det är omöjligt att han tog livet av sig och vi hittar inga bevis för mord, men han är sprängd med försvarets sprängmedel". Att uppdatera dom hastigt om fallet och lämna utrymme för missförstånd kan visst ske i ett ärende som detta. Det kan lika gärna varit på telefon dessutom.

Ja, även media hade varit "all over" fallet om det fanns minsta tvivel eller ens något som pekar på mord.

Typ rubriker som: "Vad har egentligen hänt Deniz?" - "Supermilitären hittades sprängd och polisen vet fortfarande inte vad som hänt" osv.

Artiklarna om DA är garanterat bland de mest klickade under 2020-2021, så media hade givetvis önskat att mjölka saken ännu mer.

Nu har de varit knäpptysta sedan fyndet och dessutom skrivit saker som: https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/deniz-familj-slipper-ytterligare-ovisshet/

Citat:
I samma stund som polisen berättade att elitsoldaten Deniz Arda, 31, hittats död meddelade de också att det inte finns några misstankar om brott.

Trots smärtan i dödsbudets stund var det ändå bra att familj och vänner slapp kastas in i ännu en plågsam tid av ovisshet under en brottsutredning.

Dvs. även media känner naturligtvis till att det rör sig om självmord.
Citera
2021-12-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, även media hade varit "all over" fallet om det fanns minsta tvivel eller ens något som pekar på mord.

Typ rubriker som: "Vad har egentligen hänt Deniz?" - "Supermilitären hittades sprängd och polisen vet fortfarande inte vad som hänt" osv.

Artiklarna om DA är garanterat bland de mest klickade under 2020-2021, så media hade givetvis önskat att mjölka saken ännu mer.

Nu har de varit knäpptysta sedan fyndet och dessutom skrivit saker som: https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/deniz-familj-slipper-ytterligare-ovisshet/

Dvs. även media känner naturligtvis till att det rör sig om självmord.

Det finns säkert en förklaring till att media hållt tyst i detta fallet
Tex att det är försvarets sprängmedel som anvönds
Citera
2021-12-02, 17:23
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns säkert en förklaring till att media hållt tyst i detta fallet
Tex att det är försvarets sprängmedel som anvönds

På grund av pressetiska regler skriver inte media detaljerat om självmord och tillvägagångssätt osv.

https://www.suicidezero.se/fakta-och-rad/information-om-sjalvmordsrapportering-for-journalister

Citat:
Självmord är förvånande osynligt i mediebevakningen. En viktig orsak är de pressetiska reglerna som gör att många journalister inte rapporterar om självmord både av integritetsskäl och av rädsla för att ”inspirera” till fler självmord.
Citera
2021-12-02, 17:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Mamman på facebook (google översatt från turkiska):

"Idag berättade polisen att de inte kunde hitta några bevis eller ledtrådar om Deniz död. De förklarade också att det inte finns någon möjlighet till självmord. Mitt vackra hav förstördes av skäl som vi inte kan veta. Vi måste leva med denna smärta. Tack för att du försöker lindra vår smärta."

"Det är verkligen pinsamt, allt som är känt är att det förstördes av de sprängämnen som militären använder. Detta stärker möjligheten att mördaren var en medlem av armén."

Okej detta skapar ju lite frågor... Om det nu inte är självmord som så många här gapat om som "ytterst uppenbart och klarlagt" Vad kan då ha hänt?
Lekte han med sprängämnen som någon hemlig hobby och denna gång fick det fel och en dödlig olycka inträffa som jag spekulerat i innan? även om jag var skeptiskt till sprängning alls men får nog nu anta att det var inblandat..

Eller blev han verkligen mördad som föräldrarna tror? Pågår utredningen fortfarande? Många frågor och funderingar man har nu.

Är det mamman som skriver/säger "Detta stärker möjligheten att mördaren var en medlem av armen"? Hon är alltså helt inställd på att det finns en mördare. Det kanske är så att smärtan över att ens barn kanske har begått självmord är så stor att det känns något lättare att det istället skulle handla om mord. Någon annan har liksom orsakat detta hemska, det kan inte vara barnets eget val.
Jag tror att man som förälder kan få enorma skuldkänslor om ens barn tar sitt liv. Speciellt om man inte kunde se tecken på att något var fel och att man därmed inte hade möjlighet att förhindra eller hjälpa till på något sätt. Då kanske den där "mördaren" på något sätt lindrar en aning.
Citera
2021-12-02, 18:08
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är det mamman som skriver/säger "Detta stärker möjligheten att mördaren var en medlem av armen"? Hon är alltså helt inställd på att det finns en mördare. Det kanske är så att smärtan över att ens barn kanske har begått självmord är så stor att det känns något lättare att det istället skulle handla om mord. Någon annan har liksom orsakat detta hemska, det kan inte vara barnets eget val.
Jag tror att man som förälder kan få enorma skuldkänslor om ens barn tar sitt liv. Speciellt om man inte kunde se tecken på att något var fel och att man därmed inte hade möjlighet att förhindra eller hjälpa till på något sätt. Då kanske den där "mördaren" på något sätt lindrar en aning.

Visst är det så.
Kombinera det med en kulturkrock där självmord dels är ovanligt och även väldigt skambelagt.

Det förklarar åtminstone en del i föräldrarnas reaktion.

Vi ser ju t.ex inte DA's bror eller nära militärvänner sitta och beklaga sig om mord eller att något är oklart.
Trots att de antagligen hade mest insyn i DA's välmående och privatliv, som förmodligen varit bra utåt, så begriper de uppenbarligen vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in