2021-12-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
The NICD said early epidemiological data showed Omicron was able to evade some immunity, but exisiting vaccines should still protect against severe disease and death.

Det lär det bli!

Utifrån det fetmarkerade, tveksamt.
Citera
2021-12-02, 11:10
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Det är uppenbart att vaccinet inte hindrar viruset från att spridas. Man märker nu också på presskonferensen att dem har flyttat från fokus från att det är viktigt (alla måste vaccinera sig!!!) att vaccinera sig från att hindra att smittan sprids, till att vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död. Vilket det verkar göra, men jag är helt övertygad om att om det inte mörkas alla fall underrapporteras om biverkningarna med vaccinet. Har flera kompisar som fått blodproppar, inflammationer och utslag på kroppen som varken dem eller läkarna vill koppla till vaccinet. Självklart kan jag inte heller säga med säkerhet att det är vaccinet som är orsaken, men det är ett jäkligt märkligt sammanträffande alla fall. Jag tror allmänheten, och sjukvården vill att vaccinet ska vara lösningen ut ur det här och man vill inte se hur det egentligen ser ut.

Tar även om det här som exempel på underrapportering av biverkningar:

https://folketsradio.se/konsten-att-missa-dodliga-vaccinbiverkningar/

Granskar man inte det så finns det inte.

Det var samma sak med invandringen där man agerade struts tills det var omöjligt att inte göra det längre.

Vi lever i extremt sjuka tider.
Citera
2021-12-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, de siffrorna är baserade på det vi kallar fakta och empiri.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577
Undersökningar sponsrade av de som ligger bakom vaccinen med bara friska människor inblandade är kanske inte vad jag skulle lita på.
Citera
2021-12-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Då skjuter man bara problemet till framtiden. Alla kommer att bli smittade förr eller senare. Vaccinen var inte den frälsning som massan trodde de skulle vara. Så länge inte ett riktigt vaccin finns så får vi utgå från att alla blir smittade.

Tror du att vaxxarna tänker så? De lovordar väll vidare vaccinet.
Citera
2021-12-02, 11:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har man att göra med något okänt kan man inte sitta och vänta på evidens över tid. Då måste man göra en förhandsbedömning och prognos baserat på det man vet. Hellre ta det säkra före det osäkra. Nu pekar ju nästan allt på att vaccintillverkarna måste skruva om sina vaccin.

Lägg märket till att FHM, nästa vecka, kommer att införa åtgärder i linje med vad jag föreslog.🙂
Om några veckor vet vi mer om omikronmutationen och om den verkar kunna konkurrera ut Delta-varianten. Ger den mildare symptom, så hoppas jag på det. Onödigt, om så sker, att ta till för omfattande smittskyddsåtgärder
Citera
2021-12-02, 11:29
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här ordet "fullvaccinerad" tycker jag leder fel. Faktum är ju att man inte tycks ha något vidare skydd kvar efter 6 månader. Därmed borde "fullvaccinerad" avse de som fick sista sprutan för högst sex månader sedan. Jag tror att antalet "fullvaccinerade" kommer minska som andel av befolkningen under kommande veckor. Man hade betydligt bättre drag i vaccineringarna i våras och under försommaren än vad man har nu med tredje dosen. Därmed minskar antalet vaccinerade i samhället. Därtill har vi mutationen från Sydafrika där vaccinet inte alls tycks hjälpa. Det finns anledning att vara bekymrad.

Ja, det är på tiden att vi slutar använda ordet "fullvaccinerad". Det har av allt att döma tappat sin giltighet, framför allt nu med ankomsten av Omikron.

Jag kallar mig själv för "dubbelvaccinerad" vilket kändes bra för ett par månader sedan men börjar kännas lite osäkert nu. Ser fram emot att få kalla mig "trippelvaccinerad".

Det kommer dock att kännas lite klumpigt med "kvadrupelvaccinerad" och "kvintupelvaccinerad" när det nya vaccinet mot Omikron börjar injiceras om några månader.

Vi måste nog hitta ett helt nytt sätt att benämna vår vaccinationsstatus.

Det enklaste är nog helt enkelt att vaccinpassen upphör att gälla per automatik om man inte tagit den senast erbjudna injektionen.
Citera
2021-12-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför måste jag tänka det?

Det är Aseem Malhotra som tycker att man ska gå ner i vikt och andra forskare har argumenterat emot det och säger att ålder är största orsaken till att dö.

Jag håller med om att ålder är den främsta orsaken till att dö men varför skulle jag då tycka att vaccin spelar mindre roll? Jag kan ju smitta en äldre och jag själv kan ju dö?

Ja och om man inte behöver bry sig om vikten för att ålder är största anledningen till att dö så behöver man ju inte bry sig om vaccinering iom att ålder är största anledningen till att dö? Eller okej, jag förstår, du är inte konsekvent i ditt tänkande?

Handlar det om saker man själv kan påverka så spelar det ingen roll för att ålder är största faktorn MEN handlar det om att ta vaccin så slår största faktorn inte längre ut dom andra faktorerna, intressant argumentering... Är det alla känslor som snurra som gör att du inte själv ser vilken dubbelmoral det blir?
Citera
2021-12-02, 11:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så nu vet vi varför AZ orsakade blodproppar.....

https://www.bbc.com/news/health-59418123
Låter som nån slags autoimmun reaktion eftersom det är kroppsegna celler, blodplättar, som attackeras. Precis vad man kunnat misstänka, att vaccin orsakar autoimmuna reaktioner.

The researchers think the next stage is "misplaced immunity", but this needs to be confirmed in further research.
It is thought the body starts to attack platelet factor four after confusing it for part of the foreign adenovirus to which it is stuck. So antibodies are released into the blood, which clump together with platelet factor four and trigger the formation of dangerous blood clots.
These clots, known as vaccine-induced immune thrombotic thrombocytopenia, have been linked to 73 deaths out of nearly 50 million doses of AstraZeneca given in the UK.
https://www.bbc.co.uk/news/health-59418123

Det sorgliga är att dessa 73 sannolikt hade överlevt om de inte prackats på vaccinet. För vissa är faktiskt vaccinet farligare än sjukdomen, och därför kan man ifrågasätta massvaccineringen utanför riskgrupper, samt utstötning baserat på vaccinationsstatus.
Citera
2021-12-02, 11:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kul att du tror på dom siffrorna som såklart bara är spekulativa och mer hänger på vårt inbyggda skydd än på inpumpade vaccin.

Det är ju vad som framkommit i de kliniska testerna så jag har ingen anledning att betvivla det.
Citera
2021-12-02, 11:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja, det är på tiden att vi slutar använda ordet "fullvaccinerad". Det har av allt att döma tappat sin giltighet, framför allt nu med ankomsten av Omikron.

Jag kallar mig själv för "dubbelvaccinerad" vilket kändes bra för ett par månader sedan men börjar kännas lite osäkert nu. Ser fram emot att få kalla mig "trippelvaccinerad".

Det kommer dock att kännas lite klumpigt med "kvadrupelvaccinerad" och "kvintupelvaccinerad" när det nya vaccinet mot Omikron börjar injiceras om några månader.

Vi måste nog hitta ett helt nytt sätt att benämna vår vaccinationsstatus.

Det enklaste är nog helt enkelt att vaccinpassen upphör att gälla per automatik om man inte tagit den senast erbjudna injektionen.

Ja, det låter rimligt. Därmed är det inte speciellt många som är vaccinerade i Sverige. I vart fall inte med det bästa som finns att erbjuda. Jag är också bara dubbelvaccinerad. Skulle vilja boka mig för en tredje dos, men det går inte ännu. Jag ger det 14 dagar till. I annat fall väntar jag nog in den uppgraderade varianten som förväntas lanseras i mars. Sprider sig Omikron vilket allt pekar på nu, har man ändå inget skydd med det gamla vaccinet.
Citera
2021-12-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja och det liksom de flesta andra virus orsakar mest skada i feta redan sjuka kroppar!

Feta personer hör hemma i samhället men det gör inte detta coronaviruset.
Citera
2021-12-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Feta personer hör hemma i samhället men det gör inte detta coronaviruset.
? Bara just detta coronavirus? Finns ju i princip hur många virus som helst i samhället, de andra tycker du är OK då?
Inte mycket man kan göra åt saken du själv har triljoner virus i kroppen redan. De flesta är kroppen behjälpliga. En del kan orsaka sjukdomar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in