Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det här ordet "fullvaccinerad" tycker jag leder fel. Faktum är ju att man inte tycks ha något vidare skydd kvar efter 6 månader. Därmed borde "fullvaccinerad" avse de som fick sista sprutan för högst sex månader sedan. Jag tror att antalet "fullvaccinerade" kommer minska som andel av befolkningen under kommande veckor. Man hade betydligt bättre drag i vaccineringarna i våras och under försommaren än vad man har nu med tredje dosen. Därmed minskar antalet vaccinerade i samhället. Därtill har vi mutationen från Sydafrika där vaccinet inte alls tycks hjälpa. Det finns anledning att vara bekymrad.
Ja, det är på tiden att vi slutar använda ordet "fullvaccinerad". Det har av allt att döma tappat sin giltighet, framför allt nu med ankomsten av Omikron.
Jag kallar mig själv för "dubbelvaccinerad" vilket kändes bra för ett par månader sedan men börjar kännas lite osäkert nu. Ser fram emot att få kalla mig "trippelvaccinerad".
Det kommer dock att kännas lite klumpigt med "kvadrupelvaccinerad" och "kvintupelvaccinerad" när det nya vaccinet mot Omikron börjar injiceras om några månader.
Vi måste nog hitta ett helt nytt sätt att benämna vår vaccinationsstatus.
Det enklaste är nog helt enkelt att vaccinpassen upphör att gälla per automatik om man inte tagit den senast erbjudna injektionen.