2021-12-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det gäller att tänka proaktivt.
OK då bör vi stänga ned alla snabbmatsställen, stänga godis läsk och chipsfabriker. Tvinga alla att motionera minst en timme om dagen etc. etc.. Skulle förbättra folkhälsan radikalt! Men du menade kanske att det är bara ett coronavirus som vi ska vara proaktiva mot?
Citera
2021-12-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
OK då bör vi stänga ned alla snabbmatsställen, stänga godis läsk och chipsfabriker. Tvinga alla att motionera minst en timme om dagen etc. etc.. Skulle förbättra folkhälsan radikalt! Men du menade kanske att det är bara ett coronavirus som vi ska vara proaktiva mot?

Tråden handlar specifikt om coronaviruset.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uardoz
Tror ni det blir några nya restriktioner nästa vecka eller är det bara skitsnack?
Mjuka rekommendationer om munskydd och hemarbete så att det framstår som regeringen är proaktiv utan att för den delen göra mycket.

Med tanke på covidpasset så tror jag inte att de kommer göra någon större förändringar kring stora sammankomster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här ordet "fullvaccinerad" tycer jag leder fel. Faktum är ju att man inte tycks ha något vidare skydd kvar efter 6 månader.
Frågan är om man ens har ett bra skydd efter en vecka?
Citera
2021-12-02, 11:01
Medlem
Citat:
Tror ni det blir några nya restriktioner nästa vecka eller är det bara skitsnack?

Dr Michelle Groome of South Africa’s National Institute for Communicable Diseases (NICD) said there had been an “exponential increase” in infections over the past two weeks, from a weekly average of around 300 new cases per day to 1,000 last week, and most recently 3,500. On Wednesday, South Africa recorded 8,561 cases. A week earlier, the daily tally was 1,275.
The NICD said 74% of all the virus genomes it had sequenced last month had been of the new variant, which was first found in a sample taken on 8 November in Gauteng, South Africa’s most populous province.
The NICD said early epidemiological data showed Omicron was able to evade some immunity, but exisiting vaccines should still protect against severe disease and death.

Det lär det bli!
Citera
2021-12-02, 11:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Tror inte det blir några nya restriktioner nästa vecka. Däremot tror jag det kan komma en del rekommendationer. Som att "bära munskydd när det behövs", hålla avstånd osv, samt att det omfattar även vaccinerade. Jag tror det stannar där nästa vecka.
Regeringen har tydligt visat att man inte vill göra så värst mycket förebyggande och ännu så länge är trycket på vården relativt lågt. Tror därför inte det kommer någon rekommendation om hemarbete redan nästa vecka.
Citera
2021-12-02, 11:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Frågan är om man ens har ett bra skydd efter en vecka?

Mot ursprungliga varianten skulle man ju ha 95% skydd. Mot Delta antagligen något sämre och nu mot Omikron tycks man inte ha något skydd alls. Jag tror vaccinen kommer att behöva omarbetas.
Citera
2021-12-02, 11:04
Medlem
Citat:
Skulle inte förvåna mig, det är ju influensasäsong och en del folk blir ju alltid sjuka och dör runt jul. Klart de måste införa restriktioner då enligt den nya agendan att inte en kotte får dö eller bli svårt sjuk. Bra för internet,vaccin och testbolagen också som får fler beställningar än någonsin och för Gates och Bezos våra nya världsledare!
Citera
2021-12-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mot ursprungliga varianten skulle man ju ha 95% skydd. Mot Delta antagligen något sämre och nu mot Omikron tycks man inte ha något skydd alls. Jag tror vaccinen kommer att behöva omarbetas.
Kul att du tror på dom siffrorna som såklart bara är spekulativa och mer hänger på vårt inbyggda skydd än på inpumpade vaccin.
Citera
2021-12-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Tråden handlar specifikt om coronaviruset.
Ja och det liksom de flesta andra virus orsakar mest skada i feta redan sjuka kroppar!
Citera
2021-12-02, 11:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Har du någon källa på hur länge immunitet håller sig?

Har postat mer än tio gånger i tråden, sök.
Citera
2021-12-02, 11:07
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Kul att du tror på dom siffrorna som såklart bara är spekulativa och mer hänger på vårt inbyggda skydd än på inpumpade vaccin.
Nej, de siffrorna är baserade på det vi kallar fakta och empiri.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in