2021-12-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
? Bara just detta coronavirus? Finns ju i princip hur många virus som helst i samhället, de andra tycker du är OK då?
Inte mycket man kan göra åt saken du själv har triljoner virus i kroppen redan. De flesta är kroppen behjälpliga. En del kan orsaka sjukdomar..

Tråden handlar specifikt om detta virus.
Citera
2021-12-02, 11:53
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det kommer bli värre i Sverige.

Tydligt även utan omikron att vaccinets varaktighet inte är för evigt och att effekten har falnat rätt ordentligt efter 5-6 månader. Arbetet med den tredje dosen går på tok för långsamt. Är väl inte ens 10% av befolkningen som fått denna dos.

Sedan har vi Omikron där vaccinet inte tycks hjälpa särskilt väl. Frågan är om det ens hjälper alls.

Vet inte vad som skulle göra att vi inte får en ny svår våg. Bara titta på vad som hänt i Europa där man också haft omfattande smittspridning, samtidigt som man haft hög vaccinationstäckning. Sedan är det rätt uppenbart att regeringen genom sitt organ FHM inte kommer att vidta åtgärder i förebyggande syfte. Man kommer bara agera om vi får en ny svår våg. Man arbetar inte förebyggande med andra ord.

Vi får tänka positivt och HOPPAS att Omikron varianten ger mildare sjukdom så det inte blir kaos på IVA.

Det känns som att det räcker nu. Jag kan inte vaccinera mig av medicinska skäl och ser hela tiden hur vaccinerade äldre beter sig som om Covid inte fanns längre. Bara igår när jag var på en skomakeri tryckte en kvinna nästan sig mot min kropp och när jag sa till henne att hon inte behöver komma så nära så sa hon bara att hon "tänkte inte". Så är det, de vaccinerade tänker inte och tror att pandemin är över för deras del.

Men som sagt vi får hoppas att det ljusnar snart och att 2022 blir ett bra år!
Citera
2021-12-02, 11:55
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det låter rimligt. Därmed är det inte speciellt många som är vaccinerade i Sverige. I vart fall inte med det bästa som finns att erbjuda. Jag är också bara dubbelvaccinerad. Skulle vilja boka mig för en tredje dos, men det går inte ännu. Jag ger det 14 dagar till. I annat fall väntar jag nog in den uppgraderade varianten som förväntas lanseras i mars. Sprider sig Omikron vilket allt pekar på nu, har man ändå inget skydd med det gamla vaccinet.

Jag skulle nog inte vänta in det nya vaccinet om jag var du. Tänk på att Delta fortfarande är den dominerande varianten. Själv fick jag tid för den tredje injektionen till min stora glädje, dessvärre tar det ett par veckor till innan jag får den.

När vaccinet mot Omikron kommer och de äldre vaccinen blir obsoleta så får man helt enkelt tänka att man börjar om lite från början med vaccineringen. Lite som att ladda ett döende batteri.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Alternativt så räknas bara de senaste sex månader på och tidigare vaccinationer förfaller liksom.

Det är förmodligen lösningen faktiskt. Och då riskerar vi inte att det uppstår frågetecken kring vaccinstatusen. Har det gått ett halvår från senaste påfyllnadsdosen är du ovaccinerad helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
3 månader kanske?
UK ändrar iaf så man nu kan boostas redan efter 3.

Jaså, ja det kanske till och med är var tredje månad som gäller? Jag är ingen expert på området så sådana beslut lämnar jag med varm hand över till kunnigt folk
Citera
2021-12-02, 11:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ja och om man inte behöver bry sig om vikten för att ålder är största anledningen till att dö så behöver man ju inte bry sig om vaccinering iom att ålder är största anledningen till att dö? Eller okej, jag förstår, du är inte konsekvent i ditt tänkande?
Jag har inte sagt att man inte behöver bry sig om vikten. Jag sade att ålder är den största anledningen till att dö. Det behöver inte betyda att jag helt negligerar vikt.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.

Menar du att bara för att jag inte är gammal eller fet så behöver jag inte vaccinera mig? Är det så du resonerar?

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Handlar det om saker man själv kan påverka så spelar det ingen roll för att ålder är största faktorn MEN handlar det om att ta vaccin så slår största faktorn inte längre ut dom andra faktorerna, intressant argumentering... Är det alla känslor som snurra som gör att du inte själv ser vilken dubbelmoral det blir?
Jag tror det är dina tankar som snurrar så mycket så att du ser en dubbelmoral som inte finns.
Citera
2021-12-02, 11:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så nu vet vi varför AZ orsakade blodproppar.....

https://www.bbc.com/news/health-59418123

De menar ju att vaccinet läckt ut, kan lika gärna vara att man inte aspirerat vid injektion. Jag skulle tro det sista.
Citera
2021-12-02, 12:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja, det är på tiden att vi slutar använda ordet "fullvaccinerad". Det har av allt att döma tappat sin giltighet, framför allt nu med ankomsten av Omikron.

Jag kallar mig själv för "dubbelvaccinerad" vilket kändes bra för ett par månader sedan men börjar kännas lite osäkert nu. Ser fram emot att få kalla mig "trippelvaccinerad".

Det kommer dock att kännas lite klumpigt med "kvadrupelvaccinerad" och "kvintupelvaccinerad" när det nya vaccinet mot Omikron börjar injiceras om några månader.

Vi måste nog hitta ett helt nytt sätt att benämna vår vaccinationsstatus.

Det enklaste är nog helt enkelt att vaccinpassen upphör att gälla per automatik om man inte tagit den senast erbjudna injektionen.
Jag ser inte riktigt problemet. Vaccinpassen går bara att ta ut inom 6 månader från sin senaste vaccination. Sedan gäller de väl i 6 månader. Så är man precis på dagen så skulle man kunna ha ett vaccinpass i nästan ett år.

Räcker det inte med att säga boostervaccinerad för eventuella framtida vaccineringar?

Nu tror och hoppas jag verkligen att detta virus så småningom kommer att mutera bort sig själv. FÅr vi en mutation som sprids lättare men minskar dödligheten så att det blir som en vanlig influensa så behöver vi inte bry oss mer.

Känns ibland som det har blivit en sån jävla grej att vaccinera sig och diskussionen vaccinera/inte vaccinera ter sig löjlig emellanåt.
Citera
2021-12-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De menar ju att vaccinet läckt ut, kan lika gärna vara att man inte aspirerat vid injektion. Jag skulle tro det sista.

Var står det som betyder att vaccinet läckt ut?
Ser detta.
"Their study, published in the journal Science Advances, reveals the outer surface of the adenovirus attracts the platelet factor four protein to it like a magnet."
Är det vad du menar?
Isåfall får du gärna förklara mer hur du menar
Citera
2021-12-02, 12:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Var står det som betyder att vaccinet läckt ut?
Ser detta.
"Their study, published in the journal Science Advances, reveals the outer surface of the adenovirus attracts the platelet factor four protein to it like a magnet."
Är det vad du menar?
Isåfall får du gärna förklara mer hur du menar

Det står i bilden:

Citat:
It is injected into the muscle but sometimes leaks into the bloodstream

Jag har sett massor med slarv vid injektion av vaccinet, man ger blanka fan i att aspirera med risk att man träffar ett blodkärl.
Citera
2021-12-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Snart kommer depå-vaccin. Omnivax eller Depo-vax. En spruta i skinkan var fjärde vecka. Blir vaccinerade fortfarande smittade höjer man dosen och den ges varannan vecka istället för var fjärde. Här får man räkna med en inställningsfas, en I-fas.
Bättre. Snart får vi COVID-19 vaccin i vår sallad.
The future of vaccines may look more like eating a salad than getting a shot in the arm. UC Riverside scientists are studying whether they can turn edible plants like lettuce into mRNA vaccine factories.

https://www.universityofcalifornia.edu/news/grow-and-eat-your-own-vaccines
Kom ihåg var du hörde det först: När man lanserat den nya COVID-salladen i USA så kommer barndödligheten sjunka dramatiskt, eftersom amerikanska barn för första gången stöter på en sallad. Sen ger man vaccinet äran. 💡
Citera
2021-12-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det står i bilden:

Jag har sett massor med slarv vid injektion av vaccinet, man ger blanka fan i att aspirera med risk att man träffar ett blodkärl.

Ok ja det kanske kan vara en förklaring.
Citera
2021-12-02, 12:21
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag ser inte riktigt problemet. Vaccinpassen går bara att ta ut inom 6 månader från sin senaste vaccination. Sedan gäller de väl i 6 månader. Så är man precis på dagen så skulle man kunna ha ett vaccinpass i nästan ett år.

Räcker det inte med att säga boostervaccinerad för eventuella framtida vaccineringar?

Nu tror och hoppas jag verkligen att detta virus så småningom kommer att mutera bort sig själv. FÅr vi en mutation som sprids lättare men minskar dödligheten så att det blir som en vanlig influensa så behöver vi inte bry oss mer.

Känns ibland som det har blivit en sån jävla grej att vaccinera sig och diskussionen vaccinera/inte vaccinera ter sig löjlig emellanåt.

Men att enbart benämna sig som boostervaccinerad säger ju inte mycket om hur många sprutor man tagit?

Redan nu börjar man ju känna sig lite smutsig som bara tagit två sprutor och många jag pratat med säger detsamma.

Klart att vi alla hoppas på det bästa vad gäller Omikron och framtida varianter men vi är inte där ännu.
Citera
2021-12-02, 12:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
"Coronautbrott på Sahlgrenska efter jobbfest", som sagt vaccinet kan ge en falsk trygghet.

Jaha? Nu var ju överste Tegnell med på festen.

Borde inte han ha en susning om något, sett till risk??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in