2021-11-30, 11:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ett fel många gör är att jämföra med en perfekt mänsklig förare (eller pilot).

Bara det faktum att en AI-förare håller hastighetsgränsen gör den bättre än många köttförare och lär minska olyckorna radikalt. Den kör inte heller när den är trött eller påverkad, och den överskattar aldrig sin förmåga. Dess avståndsbedömning är perfekt och den ser bättre än en köttförare när det är dålig sikt. När det gäller simultankapacitet har den såklart begränsningar, men de sannolikt mindre än hos en genomsnittlig människa.

Militärt känns det egentligen som en ickefråga eftersom det länge har funnits system med omfattande automatisering (ex luftvärn och attackrobotar). Att göra dem helt självständiga är mest en formalitet, och förmodligen sker det med en mänsklig "kontrollant" för syns skull.
Citera
2021-11-30, 14:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Bara det faktum att en AI-förare håller hastighetsgränsen gör den bättre än många köttförare och lär minska olyckorna radikalt. Den kör inte heller när den är trött eller påverkad, och den överskattar aldrig sin förmåga. Dess avståndsbedömning är perfekt och den ser bättre än en köttförare när det är dålig sikt. När det gäller simultankapacitet har den såklart begränsningar, men de sannolikt mindre än hos en genomsnittlig människa.

Militärt känns det egentligen som en ickefråga eftersom det länge har funnits system med omfattande automatisering (ex luftvärn och attackrobotar). Att göra dem helt självständiga är mest en formalitet, och förmodligen sker det med en mänsklig "kontrollant" för syns skull.

Nja, jag skulle vilja se bilens autopilot som ett förarstöd. Den sköter själva pedaltrampandet och rattandet, dess sensorer ser i 360 grader och varnar samt även agerar i akuta situationer och den ger beslutsstöd vid vägval, filbyten etcetera.

Vi kommer att se en utveckling av jaktflyget inom detta område men piloten försvinner inte även om hen inte längre kan anses flyga planet utan istället är med som "taktisk ledare".
Citera
2021-11-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Där snackar vi halvledarbrist, 8086 slutade tillverkas 1998...

Undrar just om de fortfarande inte tillverkas? Ja, inte av Intel själva då, men av ex. L3Harris. Det finns i varje fall nya att köpa.

Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
Det är som vanligt intressant och lärorikt att följa trådar som denna. Nivån skulle dock gå upp bra många snäpp (läs: bli mindre skrattretande) om folk kunde skilja på maskininlärning och artificiell intelligens.

Vi har bra många år kvar till AI-styrda stridsflyg, trots att exempelvis Gripen E kommit långt vad gäller ML.

Puss och godnatt!

"If it is written in Python, it's probably machine learning.
If it is written in PowerPoint, it's probably AI"
Citera
2021-12-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
[b]

Ergo; även om vi (eller fienden) skulle ha norra halvklotets bästa spaning, finns ändå en rejäl zon som motståndaren inte ser - vilket den här artikeln från 2019 är en indikator på:

”Justin Bronk, an aerial-combat expert at the Royal United Services Institute, told Business Insider that like the A-10 Warthog was built around a massive cannon, the Gripen was built around electronic warfare.

Virtually all modern jets conduct some degree of electronic warfare, but the Gripen E stands above the rest, according to Bronk

Gripen pilots don't like to show their cards by demonstrating the full power of the jet's jamming in training. But the one time they did, it completely reversed the course of the mock battle in training, Bronk said.

"Several years ago the Gripen pilots got tired of being made fun of by German Typhoon pilots and came to play with their wartime electronic warfare and gave them a hell of a hard time," Bronk said. One of the Gripens was "reportedly able to appear on the left wing of a Typhoon without being detected" by using its "extremely respected" jamming ability, Bronk said.

"It would be fair to assume the Gripen is one of the most capable electronic warfighters out there," he said, adding that the Gripens that baffled the Typhoons were of the C/D series, which have much less powerful electronic-warfare capabilities than the E series Gripens that Helgesson* described.”

Källa: https://www.businessinsider.com/sweden-built-a-russian-fighter-jet-killer-and-stealth-is-irrelevant-2019-2?r=US&IR=T

*Mats Helgesson, generalmajor, f d flygvapenchef
- - - -

Va fan har du kopierat mitt inlägg #176 på sida 15??? (FB) SAAB hoppas på storordrar med försäljning av JAS 39 Gripen till Kanada och Finland
Senast redigerad av KalleAnder 2021-12-01 kl. 17:09.
Citera
2021-12-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ett praktiskt exempel från bilvärlden är om det hänt en olycka fram på vägen, det har bildats kö och det kommer utryckningsfordon bakom. Då får man ju improvisera genom att köra på grässlänter, cykelbanor och kanske även mot rött ljus. Allt för att släppa fram utryckningsfordonen.

Det tror jag inte att en ai skulle klara, istället skulle den upptäcka att det plötsligt har blivit fri väg och då gasa på fram till olycksplatsen.
En stor utmaning är snöiga vägar också. Ingen väg syns, inga mittsträck, inga sidosträck. Allt är bara vitt! Även i det soliga Californien smäller självkörande Teslor ibland. Så helt lätt är det inte att utveckla helt självkörande bilar, ännu!
Citera
2021-12-01, 20:02
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Va fan har du kopierat mitt inlägg #176 på sida 15??? (FB) SAAB hoppas på storordrar med försäljning av JAS 39 Gripen till Kanada och Finland

”Va fan...”? ”kopierat mitt inlägg...” därtill kryddat med ”???”

• Antingen skämtar du, och då var det väl roande. Vi har läst samma sak. Helt crazy. Humorpriset!

• Eller så är du genuint sur och verkar mena att det är straffbart att citera samma, öppna källa som du?
Dessutom i en annan kontext (alltså, tillgången på pålitliga spaningsdata).

Är läget som i alt. 2, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du får väl anmäla skiten ur mig?

Citera
2021-12-01, 20:11
Medlem
Citat:
”Va fan...”? ”kopierat mitt inlägg...” därtill kryddat med ”???”

• Antingen skämtar du, och då var det väl roande. Vi har läst samma sak. Helt crazy. Humorpriset!

• Eller så är du genuint sur och verkar mena att det är straffbart att citera samma, öppna källa som du?
Dessutom i en annan kontext (alltså, tillgången på pålitliga spaningsdata).

Är läget som i alt. 2, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du får väl anmäla skiten ur mig?

Det var lite på skämt Så jag antar att jag vann humorpriset då? Vad vann jag?

Var ganska roligt, att vi citerade i princip samma saker ur artikeln i Businessinsider från 2019

Edit: Och självklart är du anmäld för: Hets mot KalleAnder Vilket brukar generera typ ingenting i straff!
Senast redigerad av KalleAnder 2021-12-01 kl. 20:16.
Citera
2021-12-01, 23:24
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Det var lite på skämt Så jag antar att jag vann humorpriset då? Vad vann jag?

Var ganska roligt, att vi citerade i princip samma saker ur artikeln i Businessinsider från 2019

Edit: Och självklart är du anmäld för: Hets mot KalleAnder Vilket brukar generera typ ingenting i straff!

Svårt det där. Dina tre utropstecken gjorde att jag tog betet.
Du får både ett humorpris och ett handslag av mig, för att jag gick på det. Hi-five!

• Den artikeln vi båda hittat i Businessinsider och det här blogginlägget (från Meatball-14) är nog några av de mest citerade i sådana här diskussioner.

• I blogginlägget skrivs att ”Jag ser att min radarvarnare indikerar anflygande fiender och låter mitt telekrigssystem jobba för fullt för att störa ut motståndarens flygplanradar.” Det hade varit rejält intressant att se inställningarna; alltså om planet 'flög i fredsläge' och ändå lyckades störa ut motståndarna tillräckligt.
Citera
2021-12-01, 23:38
Medlem
Citat:
Svårt det där. Dina tre utropstecken gjorde att jag tog betet.
Du får både ett humorpris och ett handslag av mig, för att jag gick på det. Hi-five!

• Den artikeln vi båda hittat i Businessinsider och det här blogginlägget (från Meatball-14) är nog några av de mest citerade i sådana här diskussioner.

• I blogginlägget skrivs att ”Jag ser att min radarvarnare indikerar anflygande fiender och låter mitt telekrigssystem jobba för fullt för att störa ut motståndarens flygplanradar.” Det hade varit rejält intressant att se inställningarna; alltså om planet 'flög i fredsläge' och ändå lyckades störa ut motståndarna tillräckligt.
Coolt missat det
Citera
2021-12-02, 06:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
En stor utmaning är snöiga vägar också. Ingen väg syns, inga mittsträck, inga sidosträck. Allt är bara vitt! Även i det soliga Californien smäller självkörande Teslor ibland. Så helt lätt är det inte att utveckla helt självkörande bilar, ännu!

Korrekt. Speciellt inte om de ska kunna köra bättre än mänskliga förare och även lösa de komplexa problem som oväntat kan uppstå.

Man kan i o f s anpassa delar av vägnätet, ungefär som buss och taxifiler, och då låta självkörande bilar köra ensamma där.
Citera
2021-12-02, 07:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Fast hela ditt inlägg är en logisk kullerbytta.
AI har inga problem att styra fordon så länge som programmet är buggfritt och får tillräckligt med data från de sensorer som läser av omvärlden.
Gällande självkörande bilar fungerar sensorerna oftast men ibland inte och då är olyckan framme, således kommer helt autonoma bilar vara en dröm under överskådlig tid i normal trafik.
Stridsflyg har det enklare rent trafikmässigt men givet väder och fiendens EW så kommer AI i stridsflyg knappast vara speciellt effektivt pga att sensorerna kommer få problem att ge AI rätt information att behandla.
Att däremot ha drönare likt loyal wingman som ges begränsade uppdrag är en annan femma. De föds informationsmässigt och/eller styrs av människor samt har begränsade uppdrag både gällande art och i vilket område de skall agera.
Citera
2021-12-02, 08:53
Medlem
whogivesafucks avatar
Då var de bara 2 kvar då. Boeing borta som alternativ för Kanada.
Nu tror jag fortfarande inte att Saab är ett alternativ i Kanada oavsett. Och det vet man nog om också. Chansen ligger i Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in