2021-12-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Lampers resonerar om det här i sin nya bok. Under mordnatten och morgonen efter förekom det i media flera olika uppgifter om när mordet skulle ha ägt rum. Om jag inte minns fel så skriver Lampers att det exempelvis fanns uppgifter som gjorde gällande att mordet skedde redan så tidigt som 23.04. Denna oklarhet är något SE kan ha uppmärksammat och därmed också insett att han ju kunde komma med konkreta uppgifter (baserat på sin utstämplingstid) om den korrekta tiden till polisen.

Korrekta tiden till vad ?

Berätta hur du tänker ?

Eftersom många menar här att Engström är väldigt sen till brottsplatsen o vad säger hans utstämplingstid eg om när skotten föll ?

Men då menar du att Engström omedelbart ringer Polisen efter att han fått tiden o berättar när han stämplar ut då ?
Citera
2021-12-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det låter väl som om det är journalister och inte polisen som frågat om utstämplingstiden? Hur dyker annars uppgifter om Oslo/(Aftonposten) upp redan på morgonen efter mordet innan han ens ringer polisen?

Det känns väl nästan som det minst märkliga i utpekandet av SE so GM?

Men märkligt är det att peka ut SE som GM, det håller jag med om.

Hur vet Aftonposten ens om Engström?
Citera
2021-12-02, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Denna upptäckt om vapenvana som TP gjorde är extremt svag. Det är som att kasta in lumpen som ett argument.

SE har ingen känd tillgång till en stor revolver. Fakta.

Fakta och fakta. Det beror ju på vad man menar med tillgång. Det är ju känt att han har haft med revolvrar att göra hos en tidigare arbetsgivare och att hans bästa kompis hade flera revolvrar av aktuell typ.

Det betyder ju inte att SE hade en revolver I sin ägo aktuell kväll. Men det visar på en möjlighet till detta.
Citera
2021-12-02, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Förstår inte alls hur ovanstående frågor relaterar till min fråga. Jag upprepar och förtydligar: OM SE går fram och pratar med JA I bilen. Varför nekar han till det på direkt fråga? Jag ser ingen anledning till det.

Du tillhör de som tror att alla människor agerar logiskt och rationellt i alla situationer och inte minst av allt minns allt med perfektion.

Du cherrypickar. Du vill inte erkänna det utan lägger dig till med en överlägsen ton som att DU vet sanningen och är den som har svaren.

Du letar fragment i förhör för att bygga ett monument.
Citera
2021-12-02, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Fakta och fakta. Det beror ju på vad man menar med tillgång. Det är ju känt att han har haft med revolvrar att göra hos en tidigare arbetsgivare och att hans bästa kompis hade flera revolvrar av aktuell typ.

Det betyder ju inte att SE hade en revolver I sin ägo aktuell kväll. Men det visar på en möjlighet till detta.

Alla med 5 000 hade möjlighet till det 1986. Det var lätt att komma över på svarta marknaden.
Citera
2021-12-02, 08:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tidsfönstret när PH var "relevant" i PU stängdes väl ungefär i slutet på april 1986.

Kanske "byskvallret" på Skandia inte hunnit växt så mycket tills dess?

Nja, Häggström körde på även i Juni då detta PM författades.
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view

Häggström har koll på SE's ekonomi och att han var medicinskt bevisad(?) androgyn
Åland är med...

Inget undgick Häggis.
Citera
2021-12-02, 08:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur vet Aftonposten ens om Engström?

Deras utrikeskorrespondenter hade lokaler hos SvD (källa Lampers).
Citera
2021-12-02, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nja, Häggström körde på även i Juni då detta PM författades.
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view

Häggström har koll på SE's ekonomi och att han var medicinskt bevisad(?) androgyn
Åland är med...

Inget undgick Häggis.

Vet man vad som stod på punkt 14 i PHs lista om 20 punkter, den är ju tyvärr maskad (iaf i den varianten jag har). För att förtydliga vilken lista jag menar, så är punkt 15 "Född i Bombay".

Edit: bygger PHs "medicinskt bevisad androgyn" på artikeln om kvinnligt/manligt i artikeln med SvD från tidigt åttiotal? Och, är det från detta PM som HH påstår att SE är tvåkönad? Om, många övertramp.
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-12-02 kl. 08:39.
Citera
2021-12-02, 08:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Vet man vad som stod på punkt 14 i PHs lista om 20 punkter, den är ju tyvärr maskad (iaf i den varianten jag har). För att förtydliga vilken lista jag menar, så är punkt 15 "Född i Bombay".

Edit: bygger PHs "medicinskt bevisad androgyn" på artikeln om kvinnligt/manligt i artikeln med SvD från tidigt åttiotal? Och, är det från detta PM som HH påstår att SE är tvåkönad? Om, många övertramp.

Nej, en gissning gällande punkt 14 kanske skulle kunna vara alkoholen?

Ja, gällande punkt 20 så är det med stor sannolikhet enbart SvD-artikeln som ligger till grund för Häggströms påstående. Så detta med överdriften "medicinskt bevisad" kanske mer visar på Häggströms inställning till SE.

Punkt 20 borde nog varit maskad den också..
Citera
2021-12-02, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, en gissning gällande punkt 14 kanske skulle kunna vara alkoholen?

Ja, gällande punkt 20 så är det med stor sannolikhet enbart SvD-artikeln som ligger till grund för Häggströms påstående. Så detta med överdriften "medicinskt bevisad" kanske mer visar på Häggströms inställning till SE.

Punkt 20 borde nog varit maskad den också..

Ja, inte omöjligt att den rör alkohol. Håller med om punkt 20.

Om man tittar på hans "tjänstgöringstider" de fem veckor som redovisas, står det "N" på merparten av dagar, vad menas med det tro? Min enda gissning är närvaro eller normal arbetstid?
Citera
2021-12-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej men han ringer ju o ber RB åka in till kontoret för att få den exakta tiden o då undrar ju RB varför det är så viktigt...

Oavsett så har vi ju sagt att Engström ville som vittne meddela tiden till media o Polisen efteråt dels för att få bekräftelse för att vara ett viktigt vittne...

Annars kunde väl Engström vänta tills efter Idre om det inte var så viktigt!

O är han bara vittne så är han ju bara vittne så vad spelar den exakta tiden då för roll?

Vi pratar ju bara om när han stämplar ut inte när skotten föll o sen hade ju Engström en bit att gå plus lite snack med en vakt....

Så varför var tiden så viktig för Engström när han vaknade ?

Han försöker dels vara hjälpsam samt framhäva sin roll som vittne, till exempel.

Med mitt förra svar menar jag att jag inte tror att lösningen ligger i dessa tolkningar, så jag hoppar av. (Jag borde inte gett mig in i diskussionen från början inser jag, sorry
Citera
2021-12-02, 09:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, inte omöjligt att den rör alkohol. Håller med om punkt 20.

Om man tittar på hans "tjänstgöringstider" de fem veckor som redovisas, står det "N" på merparten av dagar, vad menas med det tro? Min enda gissning är närvaro eller normal arbetstid?

Ja, "N" bör nog stå för normal arbetstid. Men frågan där är väl om det är Häggströms "uppfattning" snarare, istället för att skriva det han fått ut av systemet. Ex. exakta tidsangivelserna 08:01 - 16:57

Man kan notera att SE i.a.f. inte stämplade in på måndagen vilket förvisso inte bevisar något, men att Häggström skulle ha missat detta har jag svårt att tänka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in