2021-12-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Om SE formulerat sig ”polisen kommer att fråga om det” men RB 3 mån senare återger det som ”polisen frågar om det” så är biffen löst. Eller inte.

Vi sitter och ordagrant tolkar ett protokoll av ett samtal med en person som återger ett annat samtal med en tredje person, som ägde rum 3 månader tidigare. Det sitter vi och tolkar 35 år senare.

Okej men han ringer ju o ber RB åka in till kontoret för att få den exakta tiden o då undrar ju RB varför det är så viktigt...

Oavsett så har vi ju sagt att Engström ville som vittne meddela tiden till media o Polisen efteråt dels för att få bekräftelse för att vara ett viktigt vittne...

Annars kunde väl Engström vänta tills efter Idre om det inte var så viktigt!

O är han bara vittne så är han ju bara vittne så vad spelar den exakta tiden då för roll?

Vi pratar ju bara om när han stämplar ut inte när skotten föll o sen hade ju Engström en bit att gå plus lite snack med en vakt....

Så varför var tiden så viktig för Engström när han vaknade ?
Citera
2021-12-02, 00:23
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej men han ringer ju o ber RB åka in till kontoret för att få den exakta tiden o då undrar ju RB varför det är så viktigt...

Oavsett så har vi ju sagt att Engström ville som vittne meddela tiden till media o Polisen efteråt dels för att få bekräftelse för att vara ett viktigt vittne...

Annars kunde väl Engström vänta tills efter Idre om det inte var så viktigt!

O är han bara vittne så är han ju bara vittne så vad spelar den exakta tiden då för roll?

Vi pratar ju bara om när han stämplar ut inte när skotten föll o sen hade ju Engström en bit att gå plus lite snack med en vakt....

Så varför var tiden så viktig för Engström när han vaknade ?

Lampers resonerar om det här i sin nya bok. Under mordnatten och morgonen efter förekom det i media flera olika uppgifter om när mordet skulle ha ägt rum. Om jag inte minns fel så skriver Lampers att det exempelvis fanns uppgifter som gjorde gällande att mordet skedde redan så tidigt som 23.04. Denna oklarhet är något SE kan ha uppmärksammat och därmed också insett att han ju kunde komma med konkreta uppgifter (baserat på sin utstämplingstid) om den korrekta tiden till polisen.
Citera
2021-12-02, 00:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Något stämmer inte om Engström jagar den exakta tiden o dessutom vill vara viktig som vittne om han sen inte nämner detta till Polisen när han ringer dom !

Han angav ju dessutom att det var polisen som bad honom om tiden...

Känns ju så otroligt märkligt ...

Det låter väl som om det är journalister och inte polisen som frågat om utstämplingstiden? Hur dyker annars uppgifter om Oslo/(Aftonposten) upp redan på morgonen efter mordet innan han ens ringer polisen?

Det känns väl nästan som det minst märkliga i utpekandet av SE so GM?

Men märkligt är det att peka ut SE som GM, det håller jag med om.
Citera
2021-12-02, 00:29
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem frågade SE om utstämplingstid för första gången och när ställdes frågan?

Något oklart men det tas upp i detalj i förhöret 10/3. Men det är inget dialogförhör.
Citera
2021-12-02, 00:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du vet, han använde ordet silhuett i ett förhör, så det är ju väldigt misstänkt.

Vi bör samla denna iakttagelse i "helheten" och då behöver vi inte ens analysera den separat. Då stärker den teorin om SE som GM faktiskt!

Inte i verkligheten, men i "Helheten" så klart!
Citera
2021-12-02, 00:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Apropå denne PH så snappade han tydligen inte upp att SE skulle ha varit på Skandia måndagen den 3/3....
Det om något talar för att SE inte var inne på jobbet den dagen alls.

Tidsfönstret när PH var "relevant" i PU stängdes väl ungefär i slutet på april 1986.

Kanske "byskvallret" på Skandia inte hunnit växt så mycket tills dess?
Citera
2021-12-02, 00:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
JA. Det var en ren ironi från mig, betr. den gode Stigs något y. broder. Ingenting talar idag för att han på något vis var insyltad i Stigs göranden den 28feb 1986. Han vistades på annan ort.

Annat; Mattias göranssons och TP bleka försvar för att stalka den fd frun och sen hänga ut SE var; EFTERSOM RÄTTSVÄSENDET HAR FÖRVÄGRAT SE en korrekt utredning av honom (medan han ännu levde, i.e.) så har vi rätten att granska honom.

Ett fint ord för detta förfarande är: Kadaversynod!

Ja, det är som du säger både oförsvarligt och förkastligt!
Citera
2021-12-02, 00:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem frågade SE om utstämplingstid för första gången och när ställdes frågan?

Det som verkar rimligt är att det var journalister som ställde frågan på morgonen 1986-03-01.

Att SE hänvisar till Oslo (och rimligen Aftenposten) efter att fått frågan om utstämplingstiden av journalisten från SvD som delade kontor med Aftenpostens korrespondent i Stockholm verkar rimligt.

Att SE redan talat med Aftenposten innan han ringde polisen tyder förhör med personal på Skandia om.

Denna fråga ställdes av journalister innan SE kontaktade polisen.

"Ibland är sanningen för svår att förstå!"

I TPs sanningsfrånvända bok är detta "misstänkt", men exakt hur redovisas som vanligt inte i den guldspadeförnedrade boken.
Citera
2021-12-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Du är medveten om att SE inte var, eller såg ut som, 40 år och 185-190 cm lång?

Du är medveten om att envar potentiell GM omöjligt kan passa in på samtliga vittnesuppgifter? Men att detta inte kan anses göra någon omöjlig. Man kan inte plocka ut enskilda uppgifter, jämföra dem med sin misstänkta GM, och dra slutsatsen att det omöjligt kan vara han. Tänker man så får man dessvärre utesluta alla tänkbara GMs. För ingen kan som sagt passa på allt.
Citera
2021-12-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Vad SE säger är inte lika viktigt som vad han i realiteten gjorde.

Hans egna vänner och exfruar säger att SE gärna broderade ut sina historier, ville vara lite bättre än han var och att han var en mjuk, omtyckt och social person.

Varför sveper hela SE-sekten bort vad hans vänner och exfruar berättar?

Men sväljer allt hittepå som TP rört ihop i sin gryta brygd på vilda fantasier?

Förstår inte alls hur ovanstående frågor relaterar till min fråga. Jag upprepar och förtydligar: OM SE går fram och pratar med JA I bilen. Varför nekar han till det på direkt fråga? Jag ser ingen anledning till det.
Citera
2021-12-02, 01:03
Medlem
Citat:
En vindtygsjacka är inte en bäver nylon jacka. Stor skillnad.

Hur ska du ha det?

Hade SE en blå jacka på Sveavägen men en svart rock på DBG?

Jag vet hur du fungerar.
Som TP. Cherrypickar och fantiserar fritt. Skiter i fakta.
Lägger upp alla fantasier i en rad.

SE hade en orsak att befinna sig på Sveavägen 44 kl 23:19.

Han jobbade över.
Det var vägen till T-banan.
SE var inte med i Stay Behind.
SE var inte på Åland.
SE sprang inte på DBG.
SE klev in på Skandia igen.
SE hade inget vapen.

Jag kan bevisa att SE inte hade något vapen. Hur? För du kan inte bevisa det. Så han hade inget vapen på sig.

Du börjar närma dig världsrekord i märklig logik och osammanhängande argument. Fortsätt så. Det jag svarade på var ett inlägg där en observation av en man vid grand listades med ett antal attribut däribland blå bävernylonsjacka. Slutsatsen som gjordes var att det omöjligen kunde vara SE. Enligt mig och varje normalt tänkande person är den slutsatsen felaktig utifrån informationsläget och osäkerheten som är inneboende i alla vittnesuppgifter.

Om du har problem med den synpunkten får du gärna argumentera mot just den synpunkten. Att svamla iväg i alla möjliga lösryckta argument för varför SE inte är GM, hjälper inte din argumentation på den specifika punkten.
Citera
2021-12-02, 01:08
Medlem
Citat:
Men det är skillnad på att spekulera och påstå att SE är GM.

Du förstår väl att det är magstarkt för oss normala när någon gök påstår att SE är GM

Vet inte om du ska räknas in bland de normala, men jag tycker inte att påståenden som "SE är GM", eller "SE är inte GM", är riktiga att göra med rådande informationsläge.

Det du sa gällde dock något helt annat. Du menade att det skulle ställas högre krav till spekulationer om SE som GM här I TRÅDEN. Pga det officiella utpekandet som misstänkt.

Det vände jag mig mot. Och du väljer i vanlig ordning att försöka vinna debatten genom att lägga fram en helt annan ståndpunkt med tillhörande argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in