Jag tror att vindkraftverk är ganska miljöförstörande vid tillverkningen. Kom ihåg att när Cementa riskerade att läggas ner så var även framtida byggen av vindkraftverk hotade.
Det tar tid innan man uppnår en miljövinst här. Hur lång tid vet jag inte, men det är få som pratat om det och de flesta fokuserar på den omedelbara ekonomiska vinsten av energiproduktion.
Vindkraftverk är bra på den biten förutom när det är vindstilla.....
Nåja, vi behöver iallafall fler vindkraftverk av den enkla anledning att vi lär behöva ungefär 3-6 ggr mer energi än vad vi producerar idag.
Troligtvis kan man inte förlita sig på en alltför stor andel vindkraftverk av det uppenbara skälet att de sviker oss när vi behöver mest energi såsom under en kall vinter.
Detta talar för att vi även behöver bygga ut andra energikällor såsom vattenkraft, havskraft, solenergi och den där hemska kärnkraften.
Jag tror det är där vi landar till slut. Problemet i Sverige är att vi nog lär lägga ytterligare 20-40 år till att bråka om det. Sedan 20 år på att ta beslut och planera. Sedan 20-30 år på oss att bygga upp kärnkraften och då har vi nog haft energibrist ganska länge redan och under all den tiden eldade vi på ganska härligt med fossila bränslen.