2021-11-30, 11:07
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
De är inte professorer, och har lite underliga argument tex:

. https://www.expressen.se/debatt/det-ar-vindkraften--som-klarar-klimatkrisen/

Inte mig emot att de vill ändra på det, då jag håller med om att det är slöseri att inte bränslet används bättre i de traditionella lättvattenreaktorerna. Det finns bridreaktorer som tillverkar mer bränsle än de gör av med. Läs om det här https://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor exempel på dessa är TerraPower https://en.wikipedia.org/wiki/TerraPower och VTR https://en.wikipedia.org/wiki/Versatile_Test_Reactor

Vi bör välkomna att vindkraftsförespråkarna föredrar bridreaktorer.

Man kan kanske tycka att deras fäbless för snabba reaktorer är bra, men i själva verket är det ju bara ett sätt att höja ribban för att överhuvudtaget bygga kärnkraft. De vill bara förgifta brunnen med att göra LWR "omoderna" ( till skillnad från väderkvarnar)
Tillången på Uran är inte ett problem för närvarande, men naturligtvis finns det oändliga resurser med tekniker som tex bridar TH232. Ett klokt samhälle har både produktion och avpassade resurser för utveckling.
Sen finns det ju diverse floppar som Japans jättesatsningar på FBR.

Men visst ska vi välkomna deras ställningstagande för snabba reaktorer och sprida budskapet
Senast redigerad av fermion 2021-11-30 kl. 11:09.
Citera
2021-11-30, 11:41
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Man kan kanske tycka att deras fäbless för snabba reaktorer är bra, men i själva verket är det ju bara ett sätt att höja ribban för att överhuvudtaget bygga kärnkraft. De vill bara förgifta brunnen med att göra LWR "omoderna" ( till skillnad från väderkvarnar)
Tillången på Uran är inte ett problem för närvarande, men naturligtvis finns det oändliga resurser med tekniker som tex bridar TH232. Ett klokt samhälle har både produktion och avpassade resurser för utveckling.
Sen finns det ju diverse floppar som Japans jättesatsningar på FBR.

Men visst ska vi välkomna deras ställningstagande för snabba reaktorer och sprida budskapet
Th-232 kommer senare då regelverken idag är gjorda för U-235. Sådant tar tid.

Trots att bägge två har bakgrund i fysik misstänker jag att de glömt bort eller ej läst om bridreaktorer.
Citera
2021-11-30, 12:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Enkel systemteori:

Om en leverantör till ett realtidssystem har en leveransvolym som varierar kraftigt, och oförutsägbart över tid, så kommer man att behöva ha reservkapacitet som kan kopplas in snabbt för att ersätta den opålitliga leverantören vid plötsliga minskningar/bortfall.

Reservkapaciteten måste vara lika stor som den kapacitet som plötsligt, och oförutsägbart, kan försvinna.

Kravet på reservkapacitet enbart för att ersätta bortfall från den opålitliga leverantören kommer att göra produkten/tjönsten dyrare. Om man antar att infrastrukturen för reservkapaciteten kostar lika mycket som infrastrukturen för den opålitliga leverantören, så kommer produkten/tjänsten att bli 10% dyrare om bortfallet från den opålitliga leverantören kan utgöra 10% av systemets totala input, 30% om bortfallet är 30%, etc. Och om bortfallet är 100% blir det 100% dyrare.

Detta gäller oavsett om det handlar om el, vatten, tågresor, färska livsmedel med kort livslängd, eller någon annan produkt eller tjänst som konsumeras omedelbart eller mycket snart efter produktion. För el tillkommer dessutom stora kostnader för att kunna balansera nätet. Ingen annan marknad är så sekundsnabb som just el.

Det är av ovanstående skäl som elen blir dyrare och mer opålitlig ju större andel av produktionen som är opålitlig. Vi har redan sett det bli verklighet i områden som t ex Kalifornien, där sol- och vindkraft har en substantiell volym. Vi börjar se det i Europa.

Ur ekonomisk synvinkel, och ur pålitlighets- och stabilitetssynvinkel, är energislag som vind och sol helt enkelt ingen bra idé vad gäller de stora stamnäten, så länge man inte har möjlighet till storskalig lagring av överskott (och någon lösning på det problemet är inte alls i sikte).

Nu har våra politiker valt en väg som kommer att ge mycket dyr el som stora problem med stabilitet och pålitlighet. Ändå är detta ingen svår sak att förutse.

I dagens tidningar står Ygeman handfallen inför de senaste dagarnas elprischock. Okunnigt försöker han skylla på Putin, Gaspriserna, fastlandseuropa och isläggning i älvarna. Sanningen är, att om man inte stängt ned några svenska reaktorer, och struntat i att bygga vindkraft, hade svenska elpriser varit fortsatt låga.

Visst får man vara emot kärnkraft, men då bör man också vara beredd på att presentera ett alternativ som kan ge ett stabilt inflöde till elnätet. Vind och sol är inte, och kommer aldrig att bli, ett sådant alternativ.

Ibland kan jag tycka att man skulle tvinga politiker att genomgå ett kunskapstest inom de områden de ska bestämma över…
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2021-11-30 kl. 12:10.
Citera
2021-11-30, 12:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ur ekonomisk synvinkel, och ur pålitlighets- och stabilitetssynvinkel, är energislag som vind och sol helt enkelt ingen bra idé vad gäller de stora stamnäten, så länge man inte har möjlighet till storskalig lagring av överskott (och någon lösning på det problemet är inte alls i sikte).

Elbilister har fått så många subventioner att man kunde ålägga dem att ladda ur sig till nätet när det är vindstilla och mulet. Summan av alla elbilsbatterier vore en betydande kraftkälla.
Citera
2021-11-30, 12:54
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Enkel systemteori:

Visst får man vara emot kärnkraft, men då bör man också vara beredd på att presentera ett alternativ som kan ge ett stabilt inflöde till elnätet. Vind och sol är inte, och kommer aldrig att bli, ett sådant alternativ.

Ibland kan jag tycka att man skulle tvinga politiker att genomgå ett kunskapstest inom de områden de ska bestämma över…

De riksdagmän från olika partier jag träffat är i regel intresserade av att lära sig. Problemet är när ett parti ska göra upp några dealar med andra partier då hinner de inte ta till sig fakta utan ser bara politik som att vilja. Då blir det ofta fel som inte kan lösas upp snabbt, det gäller mer på den vänstra sidan än på den högra.
Citera
2021-11-30, 13:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Elbilister har fått så många subventioner att man kunde ålägga dem att ladda ur sig till nätet när det är vindstilla och mulet. Summan av alla elbilsbatterier vore en betydande kraftkälla.
En kall, vindstilla dag skulle det behövas miljoner och åter miljoner bilbatterier...
Citera
2021-11-30, 15:09
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vindkraften driver oss mot total systemkollaps
Redan innan man uppnått 30 procent vind- och solkraft har man ett så instabilt system att man tvingas till roterande bortkoppling, skriver Jan Blomgren.
Vindkraft löser inget, oavsett om den är på land eller till havs – den förvärrar problemen med elnätet.
Större delen av Europa var extremt nära total systemkollaps i september, skriver Jan Blomgren, professor i kärnfysik.

https://www.expressen.se/debatt/vindkraften-driver-oss-mot-systemkollaps/

Läste nyss detta strålande 😉inlägg av Jan Blomgren, en kompetent person som jag därför gärna sett som energiminister. Såg honom i en intervju på Access-Tv (tror jag det hette) där han också brillierade. När ska kompetens tillåtas betyda mer än partibok (=smort munläder) i denna gudsförgätna nordliga avkrok?
Citera
2021-11-30, 15:23
Medlem
Många läsvärda inlägg i tråden. Jag såg dessutom några program om vindkraftverk och miljöförstörelse
https://youtu.be/ugkaUOzsjvs som gav en några tankeställare vad gäller miljön och påverkan på natur. Bara en sån enkel sak att rotorbladen inte går att återanvända utan blir liggandes i naturen. En annan rektion jag fick var mot MP. När jag inte trodde att jag kunde avsky dem mer än jag gör så inser jag att det kan jag... Inte nog med att detta lilla skitparti styrt och ställt och förstört Sverige med sin invandrarpolitik, men uppenbarligen även dragit ned oss i skiten där vi förstör miljö, ekonomi i allmänhet men boendemiljö för många i synnerhet. Vad gäller vindkraftverk så har vi blivit blåsta(!).
Citera
2021-11-30, 21:01
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Med ytterligare en ny bottenlöst okunnig energiminister måste man väl ha rätt att spä på den långa raden av argument mot vindkraft? Hur länge ska det dröja innan vanligt folk (partiboksministrar lär ju aldrig göra det) inser att vindkraften gör oerhört mycket mer skada än nytta? Även för människors hälsa och miljön. När ska folk inse den stora skillnaden på energikällan vind, som verkligen än mycket ren, och de gigantiska maskinmonster av "ohållbar" betong, stål, epoxylim, glasfiber, sällsynta jordartsmetaller och diverse oljor, utöver hundratals kilometer nya vägar i orörd natur, som krävs för att då och då (intermittent) kunna ta vara på en liten del av den "rena" vindenergin. Men som - oavsett hur många de är - ändå inte kan leverera någon elektricitet alls när det inte blåser. De skadar t o m hela vår energiförsörjning! Det är så avgrundsdjupt tragiskt med alla dessa inkompetenta politiker som tror sig driva en flummig "grön omställning" (i min värld "vind- och solkraftens gröna lögn") i tron att de ska vinna "unga röster" genom att beveka den arga, strejkande, obildade men flätade flickan... Hujedamej var det visst nån vettig kvinna som sa... Dessutom vart tog den globala uppvärmningen vägen?
Senast redigerad av Gymnocarpium 2021-11-30 kl. 21:05.
Citera
2021-11-30, 21:25
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Den nya miljö och klimatministern (smaka på det missfostret till titel!) fru (S)trandhäll vill att Sverige ska gå före ut över globalisternas "gröna" ättestupa i tron att andra koldioxidförskrämda regeringar ska följa efter... Smort munläder och leverans av prioiteringslistor imponerar föga... Sätta sig ner, sätta sig in i... Då har jag betydligt större överseende med någon missad faktura.
Citera
2021-11-30, 21:45
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Med tanke på vindkraftens inneboende, väderberoende opålitlighet så känns det som att det är ett ganska allvarligt avsteg som SVK har gjort när det gäller Sydvästlänkens förmåga att hålla sydsverige flytande/möjlighet att "återstarta" landsänden, särskilt nu när ett "elkrig" har inletts med Norge vilket innebär en minskning av importen på runt 2000 MW till SE4:

Citat:
Granskar jätteprojektet Sydvästlänken: ”Svk tog inte riktigt höjd för risker”

Teknikvalet gjordes under press, utmaningarna underskattades och funktioner i anläggningen ströks längs vägen. Statskontoret har granskat Svenska kraftnäts jätteprojekt Sydvästlänken.

---

Två funktioner ströks i anläggningen

Men alla funktioner som ursprungligen planerades finns inte i anläggningen. Funktioner för ö-drift och dödnätstart har strukits längs projektets gång. Ö-drift innebär att länken kan överföra el från norr till söder även om Skåne tappar alla sina andra elförbindelser till övriga Sverige. Dödnätstart är en förmåga att dra igång överföring i länken även om det bara finns spänning i ena änden.

– Svenska kraftnät har själva en överenskommelse med leverantören om att plocka bort ett par tilläggsfunktioner som kom med HVDC VSC-tekniken. Det är som vi ser det en konsekvens av förseningen och en åtgärd som görs för att förenkla projektet och driva det framåt, säger Emeli Mårtensson.

Dessa funktioner behöver dock inte Svenska kraftnät betala för.

Math Bollen, professor i elkraftteknik på Luleå tekniska universitet, tycker inte att det är någon stor nackdel att de två funktionerna har strukits i anläggningen.

– Dödnätstartfunktion skulle hjälpa till att få tillbaka elen snabbare om det skulle bli ett stort avbrott i södra Sverige. Men jag skulle inte se det som en stor brist. Och ö-driftsfunktion behövs bara i händelse att alla inlandsförbindelser till Skåne faller ifrån, det är inte så sannolikt, säger han.

https://www.nyteknik.se/premium/granskar-jatteprojektet-sydvastlanken-svk-tog-inte-riktigt-hojd-for-risker-7025326
Citera
2021-11-30, 21:49
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnocarpium
Den nya miljö och klimatministern (smaka på det missfostret till titel!) fru (S)trandhäll vill att Sverige ska gå före ut över globalisternas "gröna" ättestupa i tron att andra koldioxidförskrämda regeringar ska följa efter... Smort munläder och leverans av prioiteringslistor imponerar föga... Sätta sig ner, sätta sig in i... Då har jag betydligt större överseende med någon missad faktura.
Tror du inte det räcker med att berätta för henne att bubblorna i Champagne består av koldioxid så då är väl CO2 bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in