Resultat: Elbil eller bensinbil är billigare alternativ?
Elbil
38,89%
98 röster
Bensinbil
61,11%
154 röster
2021-12-01, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Skulle absolut kalla det för en enormt trist liten skitbil, men det är ju OT och utanför sakfrågan skall jag villigt erkänna (och beror ju säkert på vilka krav man har på saker och är van vid). Vad för bränsle tankar du den på för att få den förbrukningen?

Vanlig blyfri 95 tidigare och numera E10. Möjligtvis drar den något mer med den senare.
Citera
2021-12-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vanlig blyfri 95 tidigare och numera E10. Möjligtvis drar den något mer med den senare.

Ok, man får nog lägga på lite mer för E10, men vi kan räkna på det högre värdet 0,65 som du angav för att göra det enkelt.

Nu vet jag inte var i landet du bor (du behöver inte uppge det) och var du normalt tankar, men för att vara schysst så tar jag det billigaste priset för E10 idag som jag hittar på ST1 i Falköping. Det är enligt uppgift https://bensinpriser.nu/station/vast...rdmannagatan-2 16,44 kr.

Då hamnar du på en milkostnad på 0,65*16,44 som blir ca 10,69 kr/milen.

Min M3 LR förbrukar ca. 1,7 kWh/mil nu på vintern runt 0-grader (vet inte du anpassat din förbrukning ovan för just vinter, men jag är schysst och gör det iaf.). Sedan tillkommer vissa förluster från ladduttaget till att energin finns i batterierna i bilen. Man får enligt min erfarenhet lägga på ca 8% extra el (det går bort en del i förlust i värme i laddarna/likriktarna, och i värmeförlust i batterierna när de laddas pga. deras inre resistans) jämfört med vad man får i batteripacken. Så då blir det ca 1,84 kWh/mil som dras från elnätet och som debiteras av elbolaget.

Jag kommer ladda min elbil nu mellan 23:00 - 04:00, med rörligt pris hos Tibber, med ett snittpris på 64,2 öre/kWh (inklusive kommisonsavgifter, certifkatsavgifter och mervärdesskatt). Till det kommer en elnätsavgift på ca 25 öre per kWh, och sedan kommer energiskatten på ca 45 öre per kWh ovan på det. Så totalt får jag i natt i snitt betala ca 1,34 kr/kWh.

Då hamnar jag på en milkostnad på 1,84*1,34 som blir ca 2,47 kr/milen.

Så grovt räknat så kostar det mig ca 1/4 i drivmedelskostnad för min elbil vs din bensinbil.
Senast redigerad av mtflash 2021-12-01 kl. 22:00.
Citera
2021-12-01, 22:08
Citat:
Ok, man får nog lägga på lite mer för E10, men vi kan räkna på det högre värdet 0,65 som du angav för att göra det enkelt.

Nu vet jag inte var i landet du bor (du behöver inte uppge det) och var du normalt tankar, men för att vara schysst så tar jag det billigaste priset för E10 idag som jag hittar på ST1 i Falköping. Det är enligt uppgift https://bensinpriser.nu/station/vast...rdmannagatan-2 16,44 kr.

Då hamnar du på en milkostnad på 0,65*16,44 som blir ca 10,69 kr/milen.

Min M3 LR förbrukar ca. 1,7 kWh/mil nu på vintern runt 0-grader (vet inte du anpassat din förbrukning ovan för just vinter, men jag är schysst och gör det iaf.). Sedan tillkommer vissa förluster från ladduttaget till att energin finns i batterierna i bilen. Man får enligt min erfarenhet lägga på ca 8% extra el (det går bort en del i förlust i värme i laddarna/likriktarna, och i värmeförlust i batterierna när de laddas pga. deras inre resistans) jämfört med vad man får i batteripacken. Så då blir det ca 1,84 kWh/mil som dras från elnätet och som debiteras av elbolaget.

Jag kommer ladda min elbil nu mellan 23:00 - 04:00, med rörligt pris hos Tibber, med ett snittpris på 64,2 öre/kWh (inklusive kommisonsavgifter, certifkatsavgifter och mervärdesskatt). Till det kommer en elnätsavgift på ca 25 öre per kWh, och sedan kommer energiskatten på ca 45 öre per kWh ovan på det. Så totalt får jag i natt i snitt betala ca 1,34 kr/kWh.

Då hamnar jag på en milkostnad på 1,84*1,34 som blir ca 2,47 kr/milen.

Så grovt räknat så kostar det mig ca 1/4 i drivmedelskostnad för min elbil vs din bensinbil.

Ja, det var ju en rejäl skillnad.

Nu är ju min Polo inte så gammal och har bara gått 6200 mil drygt, så byte är ju inte aktuellt på ett bra tag, men när det blir det så kanske det är en elbil som gäller.

Skulle vara kul att provköra en någon gång. Jag antar att körkänslan skiljer sig en del mot en bil med förbränningsmotor?
Citera
2021-12-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Intressant att det låter som du verkligen vill ha en elbil och är nöjd med det. På mitt arbete så kan du inte längre välja diesel som förmånsbil. Ganska surt om du har ungar, hund mm så får du inte in en vettig elbil om du inte jobbar som chef och kan välja lite dyrare. Är du singel och samlar på frimärken och har noll fritidsintressen så funkar det såklart.

Jag har tre barn varav två i barnstol 😊
Men har förlikat mig en hel del med att inte köra det största.
Jag hade för några år sedan dåvarande Passat, med ett barn. På tok ”för stor”.
Nu kör jag V60 med tre barn, och det är ju ingen jättebil men fungerar faktiskt med hela familjen.
Till saken är ju att jag kör 99/100 resor ensam i bilen. Den resan man gör med hela familjen får vara lite trängre.
På semester etc. kör jag med takbox.

Jag är faktiskt inne på en XC40 P8, även om den inte är den modernaste elbilen. Men jag gillar Volvo och har en del med dem att göra i mitt jobb dessutom. Har rätt bra rabatt hos dem så kan få en med precis all tillgänglig utrustning för under 700 000:-
Annars ligger Tesla Model Y rätt. Den är lagom stor.
Jag har ingen begränsning i kostnad men med tanke på bonus nästa år vill arbetsgivare att jag gärna håller mig under 700 000:-
Model Y ligger över det, så vi får se.
Ska jag vara halvtråkig och billigast är väl Enyaq eller ID.4 bra val. Men jag är inte så imponerad av VAG faktiskt sedan jag körde Passat, men som elbilar är de väl rätt två vettiga modeller.

Ska du ha elbil? Förmodar det eftersom du skriver om ditt jobb?
Senast redigerad av M.J.A 2021-12-01 kl. 22:16.
Citera
2021-12-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ja, det var ju en rejäl skillnad.

Nu är ju min Polo inte så gammal och har bara gått 6200 mil drygt, så byte är ju inte aktuellt på ett bra tag, men när det blir det så kanske det är en elbil som gäller.

Skulle vara kul att provköra en någon gång. Jag antar att körkänslan skiljer sig en del mot en bil med förbränningsmotor?

Det beror på. Man kan inte idag ersätta alla typer av fossilbilar med elbilar. Därav kommer vi att fortsätta köpa en ny dieselbil även nästa år (vår "lastbil" i familjen är en stor kombi med drag, Merca E-klass diesel). Det kommer säkert fler elbilsmodeller med tiden, men än så länge är utbudet mycket mindre än för fossilbilar. Det behöver man vara medveten om. Även laddning på resa för andra elbilar än Tesla är idag rätt begränsat (jag hade inte själv gått på annan elbil än Tesla, så som läget är idag). Det är även viktigt att man normalt kan ladda ebilen hemma över natten. Det fungerar tyvärr inte idag, för alla som bor i tex. lägenhet, så det får man checka innan man skaffar elbil.

Det är inte heller säkert att det i samtliga fall lönar sig även om man kikar på nya bilar. Inköpspriserna är än så länge en bra bit högre (kommer gå ner med tiden). Det beror mycket på hur mycket man kör per år i snitt. Det bästa är att räkna på det innan baserat på sitt egna behov. Kan gärna rekommendera https://teslakalkylen.se/dashboard där du kan jämföra och räkna på TCO för olika nya bilar. Trots namnet kan du räkna på oavsett om det är elbilar (av alla märken) eller bensin- eller dieselbilar.

Kan verkligen rekommendera dig att provköra en elbil. Det är en fantastiskt skön känsla med det direkta vridmomentet från stillastående och konstant drag utan växlingar. En nackdel är tyngden av batterierna i bilen, men det vägs mycket upp av att man kan ta kurvor i hög fart genom den väldigt låga tyngdpunkten. Känns som ett strykjärn på vägen! Det kostar inget att provköra, så har du en Teslabutik i närheten så tveka inta att boka tid för att testa en M3 Performance. Du kommer ha hur kul som helst om du vågar "pressa" bilen lite under provkörningen!
Senast redigerad av mtflash 2021-12-01 kl. 22:32.
Citera
2021-12-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
zoe är Sveriges mest sålda elbil och extremt representativ. Tesla är en lyxbil och ska jämföras med Porsche och liknande.

Jaha-ja? Om jag fått en krona varje gång som en person som aldrig ens suttit i en elbil försökt förklara för mig hur det fungerar så hade jag haft tre idag.

Det är ju faktiskt rätt underhållande att du jobbar så intensivt med att att undervisa mig hur det där med elbilar fungerar.

Jag har haft en Zoe, en Tesla Model S, en BMW i3 och en Jaguar iPace. Och idag på garageuppfarten står en Tesla Model X och en Tycan. Alla 100% rena elbilar men gissar att det som vanligt på något sätt inte kan uppväga den allsmäktiga visdom om hur precis allt i universum fungerar som man automatiskt verkar vara expert på bara för att man bara kört en bensinbil hela livet. Kul!

Zoe är ingen representativ bil eftersom den idag bygger på föråldrad teknik som inte längre är lika attraktiv som den som finns i övriga bilar. Det betyder givetvis inte att den är värdelös men påverkar givetvis andrahandsmarknaden. Tänk i banorna när bilar med insprutningsmotor kom och alla hade förgasare om det gör det enklare att förstå.

Vidare så är en vanlig missuppfattning hos många som inte vet ett skit om elbilar, att Tesla skulle vara någon lyxbil? Det för att man bara tittar på prislappen och helt missar helt det faktum att det är drivlinan man betalar en satans massa pengar för och inte för att någon fjant handlipat träpaneler eller lagt in Swarowski-kristaller i instrumentbrädan.

Har även en riktig lyxbil i garaget med bara något år på nacken för special occations ifrån ett gammalt anrikt Brittiskt bilmärke och kan lova dig att Teslan inte ens är på samma karta om man ska jämföra lyx även om prislappen kanske inte var så värst annorlunda.

Som Blocket själva skrev i sin egen pressrelease så har begpriserna gått upp med 25% och marknaden för beggade elbilar är just nu stekhet. Det är ett faktum.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2021-12-01 kl. 22:47.
Citera
2021-12-02, 02:58
Medlem
PeterNosters avatar
Sandy Munro kollar Nicolas vätgasbil.
https://www.youtube.com/watch?v=ONICQ9Xcaug

Det tar en timme att tanka.
Citera
2021-12-02, 08:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jaha-ja? Om jag fått en krona varje gång som en person som aldrig ens suttit i en elbil försökt förklara för mig hur det fungerar så hade jag haft tre idag.

Det är ju faktiskt rätt underhållande att du jobbar så intensivt med att att undervisa mig hur det där med elbilar fungerar.

Jag har haft en Zoe, en Tesla Model S, en BMW i3 och en Jaguar iPace. Och idag på garageuppfarten står en Tesla Model X och en Tycan. Alla 100% rena elbilar men gissar att det som vanligt på något sätt inte kan uppväga den allsmäktiga visdom om hur precis allt i universum fungerar som man automatiskt verkar vara expert på bara för att man bara kört en bensinbil hela livet. Kul!

Zoe är ingen representativ bil eftersom den idag bygger på föråldrad teknik som inte längre är lika attraktiv som den som finns i övriga bilar. Det betyder givetvis inte att den är värdelös men påverkar givetvis andrahandsmarknaden. Tänk i banorna när bilar med insprutningsmotor kom och alla hade förgasare om det gör det enklare att förstå.

Vidare så är en vanlig missuppfattning hos många som inte vet ett skit om elbilar, att Tesla skulle vara någon lyxbil? Det för att man bara tittar på prislappen och helt missar helt det faktum att det är drivlinan man betalar en satans massa pengar för och inte för att någon fjant handlipat träpaneler eller lagt in Swarowski-kristaller i instrumentbrädan.

Har även en riktig lyxbil i garaget med bara något år på nacken för special occations ifrån ett gammalt anrikt Brittiskt bilmärke och kan lova dig att Teslan inte ens är på samma karta om man ska jämföra lyx även om prislappen kanske inte var så värst annorlunda.

Som Blocket själva skrev i sin egen pressrelease så har begpriserna gått upp med 25% och marknaden för beggade elbilar är just nu stekhet. Det är ett faktum.
Beskriv var jag undervisar dig om någonting.

Hela ditt inlägg undervisar mig. Fast du inte ens vet att Zoe är Sveriges mest sålda elbil eller andrahandsvärdet på den, och tom ljuger om det.
Citera
2021-12-02, 10:24
Medlem
Citat:
Beskriv var jag undervisar dig om någonting.

Hela ditt inlägg undervisar mig. Fast du inte ens vet att Zoe är Sveriges mest sålda elbil eller andrahandsvärdet på den, och tom ljuger om det.

Ja som jag skrev så har jag ju haft/har ett rätt stort antal elbilar av olika sorter. Sålt och köpt. Så när det kommer till just den här frågan omkring andrahandsvärden så kan jag ju tycka att det kan ha en viss betydelse i jämförelse med någon som aldrig ens ägt en elbil även om det givetvis inte blir någon sanning bara för att jag säger det.

Du verkar ju ändå inte läsa vad vare sig jag eller någon annan skriver. Du fastnar på just Zoe och bygger hela din tes endast på den bilen även om jag och flera andra redan påpekat ett flertal tillfällen att den inte riktigt är representativ av olika skäl med det verkar ju bara gå dig helt förbi och som jag också skrev pg av vad jag tror kan vara bristande kunskap om elbilar generellt.

Det är väl dessutom det andra eller tredje inlägget på raken nu som du väljer att inte ens nämna vad Blocket Bil själva skriver i sitt pressmeddelande om exakt just detta då du hävdar att begagnatpriserna på elbilar är skit och dessutom bara baserat det på vad någon annan skrivit i en FB-tråd. (Du får ursäkta men det är svårt att inte börja småskratta lite då)

Citat:
Andrahandsmarknaden för elbilar är minst sagt stekhet och sedan augusti har priset på en begagnad elbil på Blocket ökat med 25 procent. Nu syns suget efter elbilar också på andra fronter. För första gången tittar Blockets besökare mer på elbilar än på andra biltyper. I oktober fick en elbil på Blocket i snitt 43 procent fler visningar per dag än en bensinbil.

Citat:
Medianpriset för en begagnad elbil fortsätter också att stiga. Mellan augusti och oktober har medianpriset för en elbil ökat med 25 procent. Motsvarande siffra för en bensinbil är 3,8 procent.

– Det är spännande att se prisutvecklingen på begagnade elbilar. I vissa fall kan det till och med vara så att värdeminskningen i princip är obefintlig och du kan sälja bilen för samma pris du köpte den för, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Blocket fordon.

Menar du att ditt urval av en enda bilmodel med en viss ålder och ett exakt miltal på mätaren är mer representativ för marknaden som helhet än Blockets egen analys av en större del av begmarknaden och större antal bilar och modeller?

https://www.mynewsdesk.com/se/blocke...nbilar-3141242
Citera
2021-12-02, 11:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ja som jag skrev så har jag ju haft/har ett rätt stort antal elbilar av olika sorter. Sålt och köpt. Så när det kommer till just den här frågan omkring andrahandsvärden så kan jag ju tycka att det kan ha en viss betydelse i jämförelse med någon som aldrig ens ägt en elbil även om det givetvis inte blir någon sanning bara för att jag säger det.

Du verkar ju ändå inte läsa vad vare sig jag eller någon annan skriver. Du fastnar på just Zoe och bygger hela din tes endast på den bilen även om jag och flera andra redan påpekat ett flertal tillfällen att den inte riktigt är representativ av olika skäl med det verkar ju bara gå dig helt förbi och som jag också skrev pg av vad jag tror kan vara bristande kunskap om elbilar generellt.

Det är väl dessutom det andra eller tredje inlägget på raken nu som du väljer att inte ens nämna vad Blocket Bil själva skriver i sitt pressmeddelande om exakt just detta då du hävdar att begagnatpriserna på elbilar är skit och dessutom bara baserat det på vad någon annan skrivit i en FB-tråd. (Du får ursäkta men det är svårt att inte börja småskratta lite då)

Menar du att ditt urval av en enda bilmodel med en viss ålder och ett exakt miltal på mätaren är mer representativ för marknaden som helhet än Blockets egen analys av en större del av begmarknaden och större antal bilar och modeller?

https://www.mynewsdesk.com/se/blocke...nbilar-3141242
Det kallas för halmdocka, eller cherry-picking. Att du inte kan acceptera att Sveriges mest sålda elbil sjunker 200.000 kr på tre år fast den är en liten skräpbil. Och som enda motbevis lyckas du hitta någon reklamtext från blocket som motsäger det. Fast det är ju bara reklam för att fler ska lägga in sina bilar på blocket.

Om det funnits en enda zoe som kostat vad du uppgav så hade du länkat dit. Erkänn istället att du angav för optimistiskt pris i din budget, att denna tråd lärde dig något, och gå vidare nöjd med bättre faktakunskap.

Att ha köpt en liten elbil i Sverige de tre senaste åren är en ekonomisk katastrof. Man hade åkt billigare i en lyxigt BMW X3 med toppmotor, ganska oerhört egentligen vad elbils-maffian lyckats med i propagandaväg. Och du är deras lakej.
Citera
2021-12-02, 11:32
Medlem
Citat:
Det kallas för halmdocka, eller cherry-picking. Att du inte kan acceptera att Sveriges mest sålda elbil sjunker 200.000 kr på tre år fast den är en liten skräpbil. Och som enda motbevis lyckas du hitta någon reklamtext från blocket som motsäger det. Fast det är ju bara reklam för att fler ska lägga in sina bilar på blocket.

Om det funnits en enda zoe som kostat vad du uppgav så hade du länkat dit. Erkänn istället att du angav för optimistiskt pris i din budget, att denna tråd lärde dig något, och gå vidare nöjd med bättre faktakunskap.

Att ha köpt en liten elbil i Sverige de tre senaste åren är en ekonomisk katastrof. Man hade åkt billigare i en lyxigt BMW X3 med toppmotor, ganska oerhört egentligen vad elbils-maffian lyckats med i propagandaväg. Och du är deras lakej.

https://www.evify.se/artiklar/mest-s...lbilar-2021/#0

Så - vilka elektriska bilar vill vi svenskar helst äga? De mest populära nyregistrerade elbilarna för perioden 1 januari 2021 till 1 augusti 2021 i Sverige är följande modeller enligt sidan car.info:

Volkswagen ID.4 (3708 sålda bilar)
Tesla Model 3 (3104 sålda bilar)
Kia Niro (3000 sålda bilar)
MG ZS SUV (1921 sålda bilar)
Volkswagen ID.3 (1885 sålda bilar)
Polestar 2 (1406 sålda bilar)
Skoda Enyaq iV (1316 sålda bilar)
Nissan Leaf (1182 sålda bilar)
Audi e-tron (1112 sålda bilar)
Renault ZOE (723 sålda bilar)
Citera
2021-12-02, 11:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
https://www.evify.se/artiklar/mest-s...lbilar-2021/#0

Så - vilka elektriska bilar vill vi svenskar helst äga? De mest populära nyregistrerade elbilarna för perioden 1 januari 2021 till 1 augusti 2021 i Sverige är följande modeller enligt sidan car.info:

Volkswagen ID.4 (3708 sålda bilar)
Tesla Model 3 (3104 sålda bilar)
Kia Niro (3000 sålda bilar)
MG ZS SUV (1921 sålda bilar)
Volkswagen ID.3 (1885 sålda bilar)
Polestar 2 (1406 sålda bilar)
Skoda Enyaq iV (1316 sålda bilar)
Nissan Leaf (1182 sålda bilar)
Audi e-tron (1112 sålda bilar)
Renault ZOE (723 sålda bilar)
Nästan alla dessa är väl helt nya? Så vi vet inte andrahanspriset. Men att döma från zoe så kommer de som är små att sjunka enormt i pris och jag hade inte vågat köpa dem.

Förhoppningsvis är det så att det bara är första generationens elbilar som rasar i pris. Något måste väl tillverkarna lära sig.

Zoe slutar tillverkas och är därför inte längre Sveriges mest köpta elbil. Att 700 fortfarande vågar köpa den är oerhört märkligt. De kommer att förlora 200.000 kr de kommande 3 åren och är sannolikt grundlurade ganska fattiga personer, zoe är den billigaste elbilen.
https://www.mestmotor.se/recharge/ar...7-nya-elbilar/
Senast redigerad av Paris24 2021-12-02 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in