2021-12-01, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Stort tack för denna eminenta förklaring till vad som säkert förklarar motivet till mordet på Lena. SD, med det superstarka kontrollbehovet som var enormt viktigt för honom, tappade det helt när verkligheten uppenbarades för honom = att båda "hans" kvinnor hade tröttnat på honom och bröt sig ur hans grepp. Dessa två damer var inte de enda som besvärades av hans extrema nyfikenhet.

Kontroll var för honom en nödvändighet för att leva ett gott liv. Så som han ville ha det. Han ville inte alls förlora Lena. Givetvis inte heller HD. Så ser jag på saken. Han hade inte den insikten och förmågan att se sitt eget beteende som orsaken till det som hände. Det blev i stället Lena som var orsaken till hans problem = kontrollförlusten av både HD och Lena. Skiten han själv hade orsakat.

Som jag tror: Med lite påtryckningar från en annan/andra att "rädda ansiktet", tog han så steget och mördade Lena. Så jag tror att han på så sätt gjorde slag i saken och dräpte henne. Kanske fick han även lite hjälp på traven?
-----
P7an var helt urusel och måste ha hållits av en totalt oengagerad psykiater eller en helt okunnig sådan. Att under en timme inte se tics och lyssna på vad klienten egentligen säger under den sejouren - det är häpnadsväckande illa.
-----
Känner och tror att det pågår en undersökning i kulisserna gällande andra/annan som kan vara involverade i mordet på ett eller annat sätt. Hoppas på det.

"Mot min vilja", sa SD.

Hade han hamnat i fängelse hade han säkert kunnat avslöja varför han begick mordet och vem/vilka som pushade honom att ta steget. För att förhindra att detta skedde var det bäst att han blev tystad för gott.
Precis, det är nog så. Av någon outgrundlig anledning så slutade all rapportering iom Stefans "självmord". Ingenting har yppats. Inte ens att han blev strödd i vattnet, eller det makabra att HD tagit tillbaks huset, ett stenkast från LWs barns hem.

Vart är granskningen av Bj*rn Lind*ns roll i att inte döma för mord, han var jävig.

Det finns oerhört mycket som inte är klarlagt, vi misstänker att soa var den som ringde polisen, och blev anhållen misstänkt, senare släppt.

Jag finner det oerhört märkligt att soa själv inte talat ut om det hemska som hänt, hur grundlurad han blev av Stefan, hur kunde han förstöra friden på torpet..
HD kunde gått ut och varit förbannad över taffligheten i att Stefan inte häktades när hovrätten ämnade ändra påföljden.. då hade Stefan antagligen levt och tjejerna haft en pappa i livet.

Det är knäpptyst. Som om ingenting hänt.
Det är vad som bekymrsr mig, att det är så infelterat genom alla led i utredningen, att det blir hållhakar överallt.

Jag är övertygad om att Stefan dog, mot sin vilja.

I precis allt har det blivit fel. Jag menar, att gå med krattor i meterhög sly ett år efter mordet för att leta spår🙄
Citera
2021-12-01, 21:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Precis, det är nog så. Av någon outgrundlig anledning så slutade all rapportering iom Stefans "självmord". Ingenting har yppats. Inte ens att han blev strödd i vattnet, eller det makabra att HD tagit tillbaks huset, ett stenkast från LWs barns hem.

Vart är granskningen av Bj*rn Lind*ns roll i att inte döma för mord, han var jävig.

Det finns oerhört mycket som inte är klarlagt, vi misstänker att soa var den som ringde polisen, och blev anhållen misstänkt, senare släppt.

Jag finner det oerhört märkligt att soa själv inte talat ut om det hemska som hänt, hur grundlurad han blev av Stefan, hur kunde han förstöra friden på torpet..
HD kunde gått ut och varit förbannad över taffligheten i att Stefan inte häktades när hovrätten ämnade ändra påföljden.. då hade Stefan antagligen levt och tjejerna haft en pappa i livet.

Det är knäpptyst. Som om ingenting hänt.
Det är vad som bekymrsr mig, att det är så infelterat genom alla led i utredningen, att det blir hållhakar överallt.

Jag är övertygad om att Stefan dog, mot sin vilja.

I precis allt har det blivit fel. Jag menar, att gå med krattor i meterhög sly ett år efter mordet för att leta spår🙄
Angående Jörgen Jansson och Stefan Davidsson så stämmer det att jag inte hittar något om honom i FUP.

FUP på Jörgen Jansson: https://gofile.io/d/HSeAxA
Citera
2021-12-01, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Angående Jörgen Jansson och Stefan Davidsson så stämmer det att jag inte hittar något om honom i FUP.

FUP på Jörgen Jansson: https://gofile.io/d/HSeAxA
Nej, han deltog inte vad jag vill minnas i utredningen med Davidsson
Citera
2021-12-01, 22:04
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Intressant att du nämner JJ. Funderat över honom tidigare. Verkar vara en rätt ful fisk. Men hur kommer han in i mordfallet? Även om han är rätt skum (inte minst hans kvinnosyn) så behöver han inte vara involverad i denna ruttna story.

Eller hur tänker du? Och i så fall varför?
Deras kvinnor är/var inom vårdyrket.. vilket även Jörgen Jansson var (Undersköterska).
Citera
2021-12-01, 22:06
Avslutad
Citat:
Deras kvinnor är/var inom vårdyrket.. vilket även Jörgen Jansson var (Undersköterska).
Hm... kanske han gillade att burkar mm?
Citera
2021-12-01, 23:01
Medlem
Citat:

Var han inte polis?
Citera
2021-12-02, 06:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte påminna mig att det tagits upp någon hypotes runt det från utredare eller åklagare.
Möjligt att Scwartz nämner något under rättegången, men inget jag minns, mer än vagt möjligen något om att det inte var stänk??

Det har diskuterats i tråden vid flera tillfällen.

Det är tyvärr svårt att dra någon slutsats var exakt var konorna stod mer än att det rör sig om 7-10 meter från kroppen, utmed planket i sydlig riktining:

A 145/230 (bild sekretess)
"Bild 11. Visar var kriminalsökhund markerat för biologiskt spår (se kone1) i gräset
utmed bullerplanket i sydlig riktning från kroppen.
"

Man kan ju tänka sig att SD har på något sätt lämnat ett avstryk mot gräset genom att skor var besudlade, eller att tlllhygget kommit åt marken på något sätt när han tar sig därifrån.

Samtidigt är ju det rent av märkligt att det inte går spår från mordplatsen åt något håll, vilket kan bero på att SD hade cykeln med sig, kanske till och med bakom planket?

Ryggsäck med?

Personligen har jag alltid tänkt att han använt tillhygget för att kunna hålla distans, inte behöva få så mycket blod på sig, men att det blev mer än han trodde.
Stänk utgår troligtvis som alternativ.
På en begränsad yta ses överfall/kamp med blod centrerat drygt 3 m och låg stänkhöjd om jag inte minns fel.
Ett epicentrum med mkt våld är tydligt.

Svårbedömt iom att fotot m koner fånigt nog är maskat. Det var väl inget att dölja.
Tussen finns väl heller inte med på bild, alltså utmarkerad med kon?
Varför ta med tre ointressanta burkar i krimprotokoll på foto men inte fibertussens plats?

Om man å ena sidan skriver att de spår som leder in är färska och det inte finns tecken på att nån varit där i närtid - så lär väl spår som har funnits från LW och SD försvunnit på platsen.

P som hittade LW verkar inte reagera på nedtrampat gräs ang ängen, det är sten närmast planket som glittrar till och som får honom att gå framåt.
Initialt scannar han av ängen efter spår, men hur gräs såg ut runt kroppen minns han inte av mer naturliga skäl, han är väl förskräckt över att se ett par nakna ben.

GS:
"Fram till kroppen utmed planket kunde ses att någon/några personer trampat ner gräset. Det är troligen de personer som anträffade kroppen som orsakat den nedtrampningen i gräset (gul streckad linje).
I övrigt sågs inga tecken på att någon varit i området i närtid. "

" Vi spårsäkrade platsen från bullerplanket fram till kroppen som låg ca 2 meter från planket.
Växtligheten var orörd/uppvuxen."

" Området där kroppen ligger omgärdas av bullerplanket och närmst motorvägen löpet ett ca 1 meter högt stå/stängsel.
Detta område föreföll helt orört, d v s inga tecken på att någon människa trampat ner växligheten." (Ab 145)

Det är som om de teleporterade sig till platsen.
Känns lite rumphugget i förhållande till teknisk bevisning.
Funderar på om man kan utgå från helt orört gräs så många dygn efter mord.
Skyfall innan, sen sol, värme och växtkraft i maj. Inte en susning, men på nåt vis har både hon och förövare tagit sig dit (och sistnämnda även tillbaka).

Som du är inne på - hur orört det än förefaller så har de gått där.
Det finns ju trots allt blod efter LW 7 meter bort i sydlig riktning och såvitt jag kan läsa mig till så finns fibertussen 10 meter väster om kroppen ( vid bullerplank men i gräset).
Om jag nu tolkade texten rätt i ab 160:
Den tussen lär hon väl ha varit i beröring med då en fiber matchade vid fibertejpning av kroppen.

Det är drygt 25 meter att gå längs planket till BP (från väster).

" För att normalt komma till platsen får man gå runt bullerplanket, gå ca 25 meter utmed bullerplanket från väster."

Tussen är i sin tur 10 m väster om kroppen.

En fundering om hypotes kontaminering blod.
Med reservation, om jag nu ens tänker i rätt väderstreck (trött).

Om det är SD som indirekt avsatt blod (utan blandbild) så blir det väl att gå 7 meter (i drygt halvmeter högt gräs) i annan riktning än tillbaka mot planket.
Rättarevägen är återvändsgränd och det var bara bös och högt gräs söderut parallellt m E20.

Alternativet är LW själv. Om det kanske uppstod nåt överraskningsmoment närmare planket och ev närkamp (tuss från klädesplagg?). Undrar vart fibern sätt på kroppen? Under kläderna el på öppen yta är ju viss skillnad.

LWs Blod 7 m söder om fyndplats kan ju vara om det uppstod blodvite initialt, att hon sen flydde mot dungen och in i buskaget, men tog sig ingen vägen pga stängsel?
Citera
2021-12-02, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Stänk utgår troligtvis som alternativ.
På en begränsad yta ses överfall/kamp med blod centrerat drygt 3 m och låg stänkhöjd om jag inte minns fel.
Ett epicentrum med mkt våld är tydligt.

Svårbedömt iom att fotot m koner fånigt nog är maskat. Det var väl inget att dölja.
Tussen finns väl heller inte med på bild, alltså utmarkerad med kon?
Varför ta med tre ointressanta burkar i krimprotokoll på foto men inte fibertussens plats?

Om man å ena sidan skriver att de spår som leder in är färska och det inte finns tecken på att nån varit där i närtid - så lär väl spår som har funnits från LW och SD försvunnit på platsen.

P som hittade LW verkar inte reagera på nedtrampat gräs ang ängen, det är sten närmast planket som glittrar till och som får honom att gå framåt.
Initialt scannar han av ängen efter spår, men hur gräs såg ut runt kroppen minns han inte av mer naturliga skäl, han är väl förskräckt över att se ett par nakna ben.

GS:
"Fram till kroppen utmed planket kunde ses att någon/några personer trampat ner gräset. Det är troligen de personer som anträffade kroppen som orsakat den nedtrampningen i gräset (gul streckad linje).
I övrigt sågs inga tecken på att någon varit i området i närtid. "

" Vi spårsäkrade platsen från bullerplanket fram till kroppen som låg ca 2 meter från planket.
Växtligheten var orörd/uppvuxen."

" Området där kroppen ligger omgärdas av bullerplanket och närmst motorvägen löpet ett ca 1 meter högt stå/stängsel.
Detta område föreföll helt orört, d v s inga tecken på att någon människa trampat ner växligheten." (Ab 145)

Det är som om de teleporterade sig till platsen.
Känns lite rumphugget i förhållande till teknisk bevisning.
Funderar på om man kan utgå från helt orört gräs så många dygn efter mord.
Skyfall innan, sen sol, värme och växtkraft i maj. Inte en susning, men på nåt vis har både hon och förövare tagit sig dit (och sistnämnda även tillbaka).

Som du är inne på - hur orört det än förefaller så har de gått där.
Det finns ju trots allt blod efter LW 7 meter bort i sydlig riktning och såvitt jag kan läsa mig till så finns fibertussen 10 meter väster om kroppen ( vid bullerplank men i gräset).
Om jag nu tolkade texten rätt i ab 160:
Den tussen lär hon väl ha varit i beröring med då en fiber matchade vid fibertejpning av kroppen.

Det är drygt 25 meter att gå längs planket till BP (från väster).

" För att normalt komma till platsen får man gå runt bullerplanket, gå ca 25 meter utmed bullerplanket från väster."

Tussen är i sin tur 10 m väster om kroppen.

En fundering om hypotes kontaminering blod.
Med reservation, om jag nu ens tänker i rätt väderstreck (trött).

Om det är SD som indirekt avsatt blod (utan blandbild) så blir det väl att gå 7 meter (i drygt halvmeter högt gräs) i annan riktning än tillbaka mot planket.
Rättarevägen är återvändsgränd och det var bara bös och högt gräs söderut parallellt m E20.

Alternativet är LW själv. Om det kanske uppstod nåt överraskningsmoment närmare planket och ev närkamp (tuss från klädesplagg?). Undrar vart fibern sätt på kroppen? Under kläderna el på öppen yta är ju viss skillnad.

LWs Blod 7 m söder om fyndplats kan ju vara om det uppstod blodvite initialt, att hon sen flydde mot dungen och in i buskaget, men tog sig ingen vägen pga stängsel?
Usch, det är så fruktansvärt, HUR kunde polisen välja att INTE spärra av hela grönområdet, minst 10 meter och gjort ALLT för att granska växtlighet, spår etc.
Sen gällande maskningen, är det bissart att burkarna är med, det känns lite väl arrangerat, iom Stefans tre "snorungar" som var hotfulla.

Kan det helt enkelt vara så att polare inom tex polisen medvetet arbetat för att slarv ska uppstå? Det känns inte bättre.

Hur man än söker bland inblandade personer, finns kopplingar som på ett eller annat sätt leder till paret Davidsson
Citera
2021-12-02, 12:54
Medlem
Citat:
Var han inte polis?
Jo, en polis i ulvakläder. Men han är avstängd för all framtid som polis pga numera ett ganska långt beslastningsregister. Jag kan mycket väl tänka mig att han var polare med SD, men tack och lov inte med i utredningen. Jag har inte sett hans namn i några PM eller liknande.
Citera
2021-12-02, 15:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
I så fall var det också SOA som inte gjorde några upplivningsförsök och istället för att ringa 112 ringde han (troligen) någon kompis i polishuset.
SD kan knappast ha varit stendöd direkt eftersom upplivningsförsök gjordes någon timme senare när hjälp kom.
Blev SOA anhållen för att han inte ens försökte rädda SD?

Eftersom vi inte vet hur SD dog kan det ge upphov till alltför vilda gissningar.
Citera
2021-12-02, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Usch, det är så fruktansvärt, HUR kunde polisen välja att INTE spärra av hela grönområdet, minst 10 meter och gjort ALLT för att granska växtlighet, spår etc.
Sen gällande maskningen, är det bissart att burkarna är med, det känns lite väl arrangerat, iom Stefans tre "snorungar" som var hotfulla.

Kan det helt enkelt vara så att polare inom tex polisen medvetet arbetat för att slarv ska uppstå? Det känns inte bättre.

Hur man än söker bland inblandade personer, finns kopplingar som på ett eller annat sätt leder till paret Davidsson
De gjorde en inre och yttre avspärrning men det är som om slutsatser drogs och sen tonar det ut. Utredningen krystas fram, det går trögt i ytterområdet ang spårsäkring.
Har stängslet i åtanke (november). Hur kollades bullerplanket ang blodstänk?
Citera
2021-12-02, 16:18
Medlem
■ Retrospektivt beträffande mordet på L*na Wesstr*m 2018.

■ Måndagen den 14 Maj 2018, besökte L*na Wesstr*m polishuset i Ör*bro vilket ägde rum under eftermiddagstiden klockan 15:05:17 då hon kameraregistrerades, därefter, en förfluten tid av 8 timmar och 24 minuter samt 43 sekunder hörde en person (därefter två personer) panikartade kvinnoskrik som emanerade från någonstans.

■ Tillägg till ovan skrivet: Vid det aktuella tillfället då L*na Wesstr*m gjorde sitt besök inom polishuset i Ör*bro, så bar hon en till färgen beige kjol med knä-längd, cirka 1 decimeter ovanför knäskålarna.

■ Lördagen den 19 Maj 2018 upptäcktes en avliden människokropp bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro under eftermiddagstiden.

■ Vid undersökningen av den då avlidna människokroppen kunde man konstatera att brottsoffret [ L*na Wesstr*m ] vid det aktuella tillfället var klädd i bland annat en beige kjol.

■ L*na Wesstr*m:s kjol var försedd med 2 övre samt mindre rem-spännen på kjolens vänstra och högra sida och högst upp i midjeläget.

■ 3 stycken knapphål vilka löpte vertikalt, en övre stor vänster-ficka med diagonal öppning samt en stor ficka på den högra sidan också den, med diagonal öppning.

■ Under varje över-ficka på vardera sida om L*na Wesstr*m:s kjol fanns en förvarings-ficka med nedfällt överkants-lock, varje fick-lock var försedd med en kort under-fäst-rem samt en påsydd klaff.

■ Kjolens undre fäst-remmar var i samma stil som kjolens midjespännen.

■ L*na Wesstr*m:s kjol hade 5 stycken vertikala dubbelsömmar sett framifrån, samt 3 stycken horisontalt sydda dubbelsömmar också dom, sedda framifrån.

■ Kjolen som L*na Wesstr*m bar vid det aktuella tillfället då hon hittades avliden bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro var en till färgen beige knä-längds-kjol av märket Bondelid samt storlek XS.

■ Fråga: Har ni övriga trådmedlemmar kunnat komma fram till gällande den beige knä-kjolen som L*na Wesstr*m bar på sig vid det aktuella tillfället under Måndagen den 14 Maj 2018 klockan 15:05:17 (eftermiddagstid) då hon besöke polishuset i Ör*bro och, den beige knä-kjolen vilken hon bar på sig under Lördagen den 19 Maj 2018 då hon upptäcktes avliden bakom bullerplanket ?

Mvh/JM.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-12-02 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in