2021-11-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ 1: ) Precis allting som jag tidigare har framfört i L*na Wesstr*m-tråden om själva mordet på L*na Wesstr*m och därtill också gällade omständigheterna samt, om de personer som stod St*fan Davidss*n mycket nära under den tiden som han vandrade om kring på jordens klot.

■ Det finns saker gällande detta gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 som jag tills vidare vill behålla för mig själv, och en av anledningarna är, att jag vet, att H*nna Davidss*n och J*rry G*ay läser skrivna inlägg i L*na Wesstr*m-tråden.

■ 2: ) Det var, ett osannfärdigt påstående ifrån din sida, det vill säga, jag har inte påstått att övriga trådmedlemmar skulle vara ointresserade av det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 förutom några av trådens medlemmar, vilket är flagrant.

■ Medlemmen och skribenten @develi har ett otroligt stort, och även ett mycket starkt intresse för det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018, speciellt när det handlar om den mycket egendomliga och säregna individen H*nna Davidss*n, tokloggarinnan, hon som springer runt i skog och mark för att ständigt jaga sina burkar, tidigare, manipulerat till sig en gift man och fungerat som Sillpipperska, samt därtill också som manipulativ kärleksbomberska mot St*fan Davidss*n. ( 💣😍 💣 )

■ Medlemmen och skribenten @notknapparen har också visat ett mycket stort intresse för det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018, och med sin största inriktning på St*fan Davidss*n som då ensam gärningspersonen till att ha bragt L*na Wesstr*m om livet.

■ 3: ) Pejoratívskrift så som persiflagéranden biter inte längre på mig som trådskribent, jag är nu mera immun mot sådant.

■ @Zilvereko, kom in i den fortsatta matchen och låt oss diskutera om vad som en gång i tiden kan ha hänt L*na Wesstr*m bakom bullerplanket och hur, och på vilket sätt som L*na Wesstr*m kan ha rört sig bakom bullerplanket under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 med mera därtill.

■ Låt oss även kunna diskutera om H*nna Davidss*n och Páter SOA samt även om St*fan Davidss*n:s kamrat J*rry G*ay, tre riktigt fula fiskar som döljer mycket bakom deras pannben.

Mvh/JM.

Har både läst och skrivit en massa gånger (under ett antal år) om vad jag tror hände Lena, förutom det som redan har framkommit i FUP, TR och HR. Det är väl du som har missat detta eller bara scrollat förbi.

Är rätt säker på min sak och att juridiken/polisutredningen varit bristfällig.
Har också noga följt vad andra trådskrivare har skrivit här och som har skickat länkar till intressanta vetenskapliga artiklar, men även fup och diskussioner. Märkligt att du inte har lagt märke till det.

Att kalla mig ointresserad av följderna efter mordet och att inte vilja söka sanningen, är ett i det närmaste skrattretande understatement av dig.

Det är ju du som lever i en låtsasvärld där du själv bombarderar tråden med ideliga kilometerlånga haranger om samma sak hela tiden. Du vill att andra ska svara på dina frågor, men svarar aldrig på deras/våra.

Så jag frågar igen: vad är det som är så viktigt med bilden på vattentornet och SDs gympa väska? Detta känner redan de flesta trådisar till, så kan du vara så god att svara på den frågan om de 2 bilderna. Håll dig kort tack.
Senast redigerad av zilvereko 2021-11-30 kl. 22:33.
Citera
2021-12-01, 03:52
Medlem
develis avatar
Läste nyss TR-domen för Nytorgsmannen (många våldtäkter), den kommer överklagas.
Med tanke på vad som även stod där kom jag att tänka på P7an i detta rättsfall.

Olika personer uppger nåt fel på hjärtat (sen tiden han simmade), han sägs ha diskbråck etc men förklarades fysiskt frisk i P7an.
Chefen nämnde att han delgett "ADD eller nåt liknande".
Han var en väldigt udda person vilket många noterat och är helt dampig i filmen från 2004 och likaså weird då han packar skaftet.
Det är inte rocket science att nåt felande.

I tiden upp till mordet ter han sig stressad, reagerar med kontrollbehov. Han förefaller redigt ångestladdad inför att sitta i cell, det nämns även nedstämdhet och antidepressiva av vittnen. Han pratar väldigt konstigt i rätten och sen tar han livet av sig.
Ospecad stressreaktion är nämnt i P7an.

Inte för att SD skulle ha förmildrande dom, (livstid hade varit det ultimata i mitt tycke) men det är ett rättsfall som det tycks gått troll i från början till slut.

Om nu detta är nåt som domstolar tar hänsyn till borde väl ända alla genomgå en mer gedigen utredning.
I annat fall blir det enbart förmildrande för de som redan har en ordentligt utredd diagnos.

En timme via P7an säger inte ett dugg om diagnoser, det är inte deras bord. Den här är gjord långt efter mordet och var inaktuell då han tog livet av sig.
Med andra ord ett väldigt dåligt redskap att luta sig mot ang psykisk ohälsa långt senare.

Om det skiljer sig markant är inte rättsystemet lika för alla och det finns ett visst värde i att dömda hålls vid liv - dvs om de antingen begått fler brott alt om fler är inblandade i det de döms för. Som fiskmat är det en sämre sits framledes.
Citera
2021-12-01, 13:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Läste nyss TR-domen för Nytorgsmannen (många våldtäkter), den kommer överklagas.
Med tanke på vad som även stod där kom jag att tänka på P7an i detta rättsfall.

Olika personer uppger nåt fel på hjärtat (sen tiden han simmade), han sägs ha diskbråck etc men förklarades fysiskt frisk i P7an.
Chefen nämnde att han delgett "ADD eller nåt liknande".
Han var en väldigt udda person vilket många noterat och är helt dampig i filmen från 2004 och likaså weird då han packar skaftet.
Det är inte rocket science att nåt felande.

I tiden upp till mordet ter han sig stressad, reagerar med kontrollbehov. Han förefaller redigt ångestladdad inför att sitta i cell, det nämns även nedstämdhet och antidepressiva av vittnen. Han pratar väldigt konstigt i rätten och sen tar han livet av sig.
Ospecad stressreaktion är nämnt i P7an.

Inte för att SD skulle ha förmildrande dom, (livstid hade varit det ultimata i mitt tycke) men det är ett rättsfall som det tycks gått troll i från början till slut.

Om nu detta är nåt som domstolar tar hänsyn till borde väl ända alla genomgå en mer gedigen utredning.
I annat fall blir det enbart förmildrande för de som redan har en ordentligt utredd diagnos.

En timme via P7an säger inte ett dugg om diagnoser, det är inte deras bord. Den här är gjord långt efter mordet och var inaktuell då han tog livet av sig.
Med andra ord ett väldigt dåligt redskap att luta sig mot ang psykisk ohälsa långt senare.

Om det skiljer sig markant är inte rättsystemet lika för alla och det finns ett visst värde i att dömda hålls vid liv - dvs om de antingen begått fler brott alt om fler är inblandade i det de döms för. Som fiskmat är det en sämre sits framledes.
Att Stefan Davidsson var sexuellt överaktiv gissar jag på att han var empatilös och gränslös och lite av missbrukare som Jörgen Jansson (Polis, sexmissbrukare, drogmissbrukare)
Som jag minns det ville Stefan bli polis.. och det tycker jag säger en del.

Anmärkningsvärt.
Citera
2021-12-01, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De två Blodspåren 7 och 10 meter bort är intressanta, likaväl som fibertussen bortom platsen hon återfanns på - men vad gav analyssvar på blod?
En dementi är också ett svar, men det har jag kanske missat?
Det hade varit intressant att ta del av. Kan inte hitta nåt mer resonemang om detta i FUP - och varför maska foto med markeringar, plåtburkarna går bra att visa, skador på stammen etc.
Ergo: inkonsekvent.

Nedan kan du se ett svar som jag sammanställe till skribenten Snor- Johan för länge sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag förstår vem du försöker peka ut, allt för att det inte ska vara SD. Men i det här fallet kommer du ingen vart!!

Spår 10 m kan du glömma, spår 7 m är testat mot Lenas släktingar. Det är Lenas blod. Ingen annans!

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------
Jag kan inte hitta något om att man visuellt observerat stänk eller ens avstryk, utan det ser ut som det är hund som har markerat.

Aktbil 160 sid 97 kan du se att spåret från 7 meter (S020), är testat mot:

sid 104 alla dina misstänkta: NW och EW (även mot UW, TT, JH och förstås LW och SD)

På 10 meters spåret kunde man inte påvisa blod.

------------------------------------------------------------------------
Aktbil 160, sid 20
/S021 Växtdel - markerad av hund. Vid kon 2 ca 10 meter från kroppen
DNA Blod kunde inte påvisas.
-------------------------------------------------------------------------------
Aktbil 160, sid 109
/S020 Växtdel - markerad av hund. Vid kon 1 ca 7 meter frän kroppen
DNA Vid en förnyad analys av det tidigare undersökta området (se
delredovisning 2 daterad 2018-10-05) påvisades blod. Resultaten
talar extremt starkt för att blodet/DNA:! kommer från Lena
Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting,
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Kon 1 och 2
Aktbil 145, sid 229

"Vi undersökte nu markytan utmed bullerplanket i sydlig riktning. Då markytan var så
täckt av växtlighet så fick vi här hjälp av hundförare (kriminalsökhund) i kombination
med visuell granskning. Hunden markerade på två platser se bild 11. "

Bild 11 = sekretess

Sydlig riktning, det ser ut som att gm kan ha antingen backat ut rundat planket, eller bara tagit några steg i den riktningen av okänd anledning, eftersom det kan även ha varit tillhygget som kommit åt marken.

https://kartor.eniro.se/?c=59.288861,15.187636&z=19&l=aerial&d={%22r%22:[[59.288906,15.186423,59.288819,15.186375]]}&g=59.289317,15.185935

----------------------------------------------------------------------------------------------
aktbil 145, sid 240

"Allmänt kan sägas att majoriteten av spår/gods som bedöms har med brottet att göra
anträffades / säkrades inom ett område runt kroppen, i en radie om ca 3 x 3 meter.
Några av spåren, markerande av kriminalsökhund, anträffades på marken utanför den ca
3 x 3 meter centrala radien runt kroppen, se spår S20-21 samt S24-25.
"

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktbil 145, sid 249:
"Gräset i området var högt, ca 40 > cm. Olika hundförare har vid olika tider sökt igenom
området. Olika markeringar som hundarna gjort har granskats och i några fall (S20-21,
S24-26) skickats till NFC för vidare undersökningar. "

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------
Citera
2021-12-01, 15:44
Medlem
Citat:

■ 1: ) Nu när jag läste ab 145 igen så slog det mig att du kanske fått detta med att ligga på mage från GS?
"Målsägaren har hamnat på mage och avlidit."

■ Retrospektivt beträffande mordet på L*na Wesstr*m 2018 samt under Lördagen den 19 Maj 2018 då L*na Wesstr*m:s avlidna kropp hittades bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro.

■ Kriminaltekniker undersöker brottsplatser och säkrar spår, som till exempel: DNA och fingeravtryck, klädesplagg, vapen, narkotika med mera.

■ Polisens kriminaltekniker är dom vilka ansvarar för den forensiska undersökningen av en brottsplats.

■ En kriminaltekniker bedömer vad den iakttar i samband med en så kallad platsundersökning.

■ Vid ett upptäckt dödsfall gör kriminalteknikerna tillsammans med Rättsläkarna en primär bedömning av om det handlar om ett naturligt dödsfall, eller om det finns skäl att att starta en brottsutredning.

■ Efter det att en kriminalteknisk undersökning har utförts på själva brottsplatsen om ett misstänkt mord, tar därefter den sekundära undersökning vid vilken då äger rum hos Rättsmedicinalverket.

■ Rättsmedicinalverket:s Rättsläkare vilka undersöker brottsoffer så som av polisen misstänkta Gärningspersoner samt utför undersökningar av mordplatser.

■ Det är av absolut och yttersta vikt att en kriminalteknisk undersökning kan äga rum tillsammans med Rättsläkare av ett brottsoffer så nära in på det begångna brottet som möjligt. Undersökningarna bör helst kunna göras inom loppet av 24 timmar efter det begångna brottet ... därefter börjar viktiga spår att tyna bort och, vilket i sin tur försämrar brottsutredningsmöjligheterna.

■ Vid ett konstaterat dödsfall där polisen misstänker att ett brott har begåtts kallas Rättsläkare oftast ut till brottsplatsen av polisens kriminaltekniker för att på brottsplatsen primär-undersöka den avlidna människokroppen och därtill även göra lägesbeskrivningar av den avlidna människokroppens vilande lägen.

■ Då Rättsläkarna gör sina lägesbeskrivningar av den avlidna människokroppen på själva brottsplatsen används primärt det Latin-Grekiska medicinspråket, och vid den sekundära samt den fortsatta undersökning av den avlidna människokroppen vilken äger rum hos Rättsmedicinalverket då Rättsläkaren eller Rättsläkarna utför obduktionen, användes det Svenska språket.

■ En annan viktig arbetsuppgift för Rättsläkare är att undersöka av polisen misstänkta Gärningspersoner och olika brottsoffer detta avseende skador, fynden dokumenteras i ett så kallat rättsintyg. Rättsintyget användes i utredningen av brottet och även, i en därtill eventuell senare rättegång.

■ Lördagen den 19 Maj 2018 då den avlidna människokroppen (L*na Wesstr*m) hade hittas bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro.

■ Vid det aktuella tillfället kunde polisens kriminaltekniker och i samarbete med Rättsläkarna konstatera att offret L*na Wesstr*m hade avlidit och vilandes på hela sin mage mot och på marken och, någon gång därefter hade den avlidna L*na Wesstr*m:s kropp blivit vänd till ett vilande kroppshögerläge, det vill säga, ett högervilande kroppsläge och i detta kroppsläge, med den högra mag-SIDAN vilandes mot och på marken.

■ Lägesbeskrivningar samt kroppsvilolägen av L*na Wesstr*m:s då avlidna kropp kommer med nästkommande inlägg där jag också därtill ställer en fråga beträffande den då avlidna människokroppens vilolägen på den då aktuella brottsplatsen.

Mvh/JM.
Citera
2021-12-01, 16:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Nedan kan du se ett svar som jag sammanställe till skribenten Snor- Johan för länge sedan:
Ok, tack. Det är alltså i ab 160.
Påvisat blod (Grad +4) 7 meter bortom kroppen är från LW.
Citera
2021-12-01, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Att Stefan Davidsson var sexuellt överaktiv gissar jag på att han var empatilös och gränslös och lite av missbrukare som Jörgen Jansson (Polis, sexmissbrukare, drogmissbrukare)

Anmärkningsvärt.
Hans hjältedrömmar är helt skeva och säger en hel del om emotionell mognadsgrad.
Polis är väl en sak men hemkokt kvarterskontrollant som lyser runt med ficklampa och att fantisera om att flygkapten ska dö och heroiskt få ta ner plan är liksom too much.. vid 45 års ålder.

Finner det som sagt intressant att ADD ("eller nåt liknande" ) nämns ihop med fysiska åkommor - dvs utifrån diskrepans med P7a och det beteende han både uppvisar på film och som beskrivs i FUP.
Främst kombon intelligent men samtidigt rejält corky, rigid, fyrkantig och kontrollbehov,
känslomässigt handikappad och socialt inkompetent samt tics.

Om inte annat hade frågor kring uppgifterna varit på sin plats om det står frisk som en nötkärna i P7an förutom ospecad stressreaktion;
Att han konfronterats med uppgifterna snarare än att påtala att han flinar under munskydd och tillåta en freakshow i rätten och även filmen.

För nånstans är uppgifterna inkorrekta och om det är i P7an är det nog värre ställt än om herr D ljuger eftersom det berör en profession och är av vikt juridiskt sett. Jag förvånas även över hans försvar om så är fallet. Förutsättningar bör ju knappast skilja sig mellan rättsfall.
Så det är en juridisk frågeställning och beträffande SD hade han som sagt gärna fått livstid.
I nåt annat rättsfall hade jag nog inte reagerat värst men här börjar man undra om det är fel i vartenda hörn med tanke på så extremt med konstiga turer ända från eftersök initialt tills han rings in privat som död (men återupplivas litegrann sent omsider.)

Vore tacknämligt om nån journalist grävde i fallet som vid Meng för där framkommer en hel del brister som radas upp och det är ett helt smörgåsbord att plocka i den här tråden på klara exempel eller uppslag till granskning.

Mordet i sig tangerar högst troligt en kris- och stressreaktion i ett triangeldrama under långvarigt press, speciellt kontrollförlust efter skilsmässan.
Är sinnet avsmalnat som en strut från början så ser inte hjälten och fixaren skogen för alla träd bland all brist på tillit.

"Att mannen har två relationer och verkar förlora kvinnorna samtidigt kan kopplas till kontrollförlust vid separationer. Om mannen har ett kontrollbehov kan förlusten leda till att han upplever sig utmanad i den situationen."

Mannen kan i en situation där han blir utmanad uppfatta Lena som ett stort problem, vilket skulle kunna skapa motiv för att göra sig av med henne. Det finns liknande fall av dödligt våld där personen blivit ett problem
för gärningsmannen och det dödliga våldet blivit en form av problemlösning.
Den faktor som återkommande finns då relationsvåld får en dödlig utgång är förlorad kontroll hos förövaren.

"Att gå ifrån det till att döda en person är såklart att utsätta sig för stora risker, men i en sådan situation kan gärningsmannens fokus vara "avsmalnat" och nästan övergått i en form av fixering." (VE ab 151)

17. Motiv för Stefan Davidsson att utföra gärningen
Det är tydligt att Stefan Davidsson under våren 2018 var satt under stor press på grund av relationen med Lena Wesström.

Hanna Davidsson hade flyttat till en egen lägenhet och träffat en ny man.
Konflikter mellan Lena Wesström och Hanna Davidsson hade uppstått samtidigt som Lena Wesström visade upp en ny starkare sida gentemot Stefan Davidsson."

" Även om det kan framstå som märkligt att slå fast att det mot denna bakgrund funnits ett tydligt motiv för Stefan Davidsson att beröva Lena Wesström livet är det alldeles uppenbart att Stefan Davidsson vid tiden för gärningen befann sig under stark press på grund av den fortsatt hemliga relationen med Lena Wesström samtidigt som han planerade att åka till USA med Hanna Davidsson, en resa som han benämnt ”drömresan med drömkvinnan”.
(dom Hovrätten)

Senast redigerad av develi 2021-12-01 kl. 18:02.
Citera
2021-12-01, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag glömde.
Vad är hypotesen kring detta?
Jag tänker händelseförlopp alt ev kontaminering om hur det hamnat där.
Åklagare alt krimtekniker.

"Ok, tack. Det är alltså i ab 160.
Påvisat blod (Grad +4) 7 meter bortom kroppen är från LW."
Citera
2021-12-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds

Anmärkningsvärt.

Intressant att du nämner JJ. Funderat över honom tidigare. Verkar vara en rätt ful fisk. Men hur kommer han in i mordfallet? Även om han är rätt skum (inte minst hans kvinnosyn) så behöver han inte vara involverad i denna ruttna story.

Eller hur tänker du? Och i så fall varför?
Senast redigerad av zilvereko 2021-12-01 kl. 19:39.
Citera
2021-12-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intressant att du nämner JJ. Funderat över honom tidigare. Verkar vara en rätt ful fisk. Men hur kommer han in i mordfallet? Även om han är rätt skum (inte minst hans kvinnodyn) så behöver han inte vara involverad i denna ruttna story.

Eller hur tänker du? Och i så fall varför?
Intressant koppling där. Jag har dock inte sett hans namn i utredningen.LW-fallet påbörjades den 15 maj 2018. När blev JJ anklagad för våldtäkt och narkotikabrott tro?

Tillägg: Dec 2019 blev JJ gripen.
Senast redigerad av Picasso2 2021-12-01 kl. 18:52.
Citera
2021-12-01, 18:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag glömde.
Vad är hypotesen kring detta?
Jag tänker händelseförlopp alt ev kontaminering om hur det hamnat där.
Åklagare alt krimtekniker.

"Ok, tack. Det är alltså i ab 160.
Påvisat blod (Grad +4) 7 meter bortom kroppen är från LW."

Jag kan inte påminna mig att det tagits upp någon hypotes runt det från utredare eller åklagare.
Möjligt att Scwartz nämner något under rättegången, men inget jag minns, mer än vagt möjligen något om att det inte var stänk??

Det har diskuterats i tråden vid flera tillfällen.

Det är tyvärr svårt att dra någon slutsats var exakt var konorna stod mer än att det rör sig om 7-10 meter från kroppen, utmed planket i sydlig riktining:

A 145/230 (bild sekretess)
"Bild 11. Visar var kriminalsökhund markerat för biologiskt spår (se kone1) i gräset
utmed bullerplanket i sydlig riktning från kroppen.
"

Man kan ju tänka sig att SD har på något sätt lämnat ett avstryk mot gräset genom att skor var besudlade, eller att tlllhygget kommit åt marken på något sätt när han tar sig därifrån.

Samtidigt är ju det rent av märkligt att det inte går spår från mordplatsen åt något håll, vilket kan bero på att SD hade cykeln med sig, kanske till och med bakom planket?

Ryggsäck med?

Personligen har jag alltid tänkt att han använt tillhygget för att kunna hålla distans, inte behöva få så mycket blod på sig, men att det blev mer än han trodde.
Citera
2021-12-01, 19:38
Medlem
Citat:
Hans hjältedrömmar är helt skeva och säger en hel del om emotionell mognadsgrad.
Polis är väl en sak men hemkokt kvarterskontrollant som lyser runt med ficklampa och att fantisera om att flygkapten ska dö och heroiskt få ta ner plan är liksom too much.. vid 45 års ålder.

Finner det som sagt intressant att ADD ("eller nåt liknande" ) nämns ihop med fysiska åkommor - dvs utifrån diskrepans med P7a och det beteende han både uppvisar på film och som beskrivs i FUP.
Främst kombon intelligent men samtidigt rejält corky, rigid, fyrkantig och kontrollbehov,
känslomässigt handikappad och socialt inkompetent samt tics.

Om inte annat hade frågor kring uppgifterna varit på sin plats om det står frisk som en nötkärna i P7an förutom ospecad stressreaktion;
Att han konfronterats med uppgifterna snarare än att påtala att han flinar under munskydd och tillåta en freakshow i rätten och även filmen.

För nånstans är uppgifterna inkorrekta och om det är i P7an är det nog värre ställt än om herr D ljuger eftersom det berör en profession och är av vikt juridiskt sett. Jag förvånas även över hans försvar om så är fallet. Förutsättningar bör ju knappast skilja sig mellan rättsfall.
Så det är en juridisk frågeställning och beträffande SD hade han som sagt gärna fått livstid.
I nåt annat rättsfall hade jag nog inte reagerat värst men här börjar man undra om det är fel i vartenda hörn med tanke på så extremt med konstiga turer ända från eftersök initialt tills han rings in privat som död (men återupplivas litegrann sent omsider.)

Vore tacknämligt om nån journalist grävde i fallet som vid Meng för där framkommer en hel del brister som radas upp och det är ett helt smörgåsbord att plocka i den här tråden på klara exempel eller uppslag till granskning.

Mordet i sig tangerar högst troligt en kris- och stressreaktion i ett triangeldrama under långvarigt press, speciellt kontrollförlust efter skilsmässan.
Är sinnet avsmalnat som en strut från början så ser inte hjälten och fixaren skogen för alla träd bland all brist på tillit.

"Att mannen har två relationer och verkar förlora kvinnorna samtidigt kan kopplas till kontrollförlust vid separationer. Om mannen har ett kontrollbehov kan förlusten leda till att han upplever sig utmanad i den situationen."

Mannen kan i en situation där han blir utmanad uppfatta Lena som ett stort problem, vilket skulle kunna skapa motiv för att göra sig av med henne. Det finns liknande fall av dödligt våld där personen blivit ett problem
för gärningsmannen och det dödliga våldet blivit en form av problemlösning.
Den faktor som återkommande finns då relationsvåld får en dödlig utgång är förlorad kontroll hos förövaren.

"Att gå ifrån det till att döda en person är såklart att utsätta sig för stora risker, men i en sådan situation kan gärningsmannens fokus vara "avsmalnat" och nästan övergått i en form av fixering." (VE ab 151)

17. Motiv för Stefan Davidsson att utföra gärningen
Det är tydligt att Stefan Davidsson under våren 2018 var satt under stor press på grund av relationen med Lena Wesström.

Hanna Davidsson hade flyttat till en egen lägenhet och träffat en ny man.
Konflikter mellan Lena Wesström och Hanna Davidsson hade uppstått samtidigt som Lena Wesström visade upp en ny starkare sida gentemot Stefan Davidsson."

" Även om det kan framstå som märkligt att slå fast att det mot denna bakgrund funnits ett tydligt motiv för Stefan Davidsson att beröva Lena Wesström livet är det alldeles uppenbart att Stefan Davidsson vid tiden för gärningen befann sig under stark press på grund av den fortsatt hemliga relationen med Lena Wesström samtidigt som han planerade att åka till USA med Hanna Davidsson, en resa som han benämnt ”drömresan med drömkvinnan”.
(dom Hovrätten)

Stort tack för denna eminenta förklaring till vad som säkert förklarar motivet till mordet på Lena. SD, med det superstarka kontrollbehovet som var enormt viktigt för honom, tappade det helt när verkligheten uppenbarades för honom = att båda "hans" kvinnor hade tröttnat på honom och bröt sig ur hans grepp. Dessa två damer var inte de enda som besvärades av hans extrema nyfikenhet.

Kontroll var för honom en nödvändighet för att leva ett gott liv. Så som han ville ha det. Han ville inte alls förlora Lena. Givetvis inte heller HD. Så ser jag på saken. Han hade inte den insikten och förmågan att se sitt eget beteende som orsaken till det som hände. Det blev i stället Lena som var orsaken till hans problem = kontrollförlusten av både HD och Lena. Skiten han själv hade orsakat.

Som jag tror: Med lite påtryckningar från en annan/andra att "rädda ansiktet", tog han så steget och mördade Lena. Så jag tror att han på så sätt gjorde slag i saken och dräpte henne. Kanske fick han även lite hjälp på traven?
-----
P7an var helt urusel och måste ha hållits av en totalt oengagerad psykiater eller en helt okunnig sådan. Att under en timme inte se tics och lyssna på vad klienten egentligen säger under den sejouren - det är häpnadsväckande illa.
-----
Känner och tror att det pågår en undersökning i kulisserna gällande andra/annan som kan vara involverade i mordet på ett eller annat sätt. Hoppas på det.

"Mot min vilja", sa SD.

Hade han hamnat i fängelse hade han säkert efter en tid kunnat avslöja varför han begick mordet och vem/vilka som pushade honom att ta steget. För att förhindra att detta skedde var det bäst att han blev tyst för gott.
Senast redigerad av zilvereko 2021-12-01 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in