2021-12-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Om det finns något ombord så borde det väl ändå vara klockor? Alla barer och restauranger borde väl rimligen ha detta. Receptionen en annan. Sedan borde alla arbetsutrymmen ha haft klockor.

Fördelen med klockor ombord på båtar är att dom brukar vara fastskruvade rejält i väggen. Kollar man på bilder ombord från när båten hette Viking Sally så ser man ju lite klockor på väggarna.

Sedan är det väl ett projekt om något att få fram dessa nu om dom ens är hela. Men där hade man väl kunnat få fram nån slags statistik i alla fall.
Klockor?
Inlägget du kommenterar handlar om uppskattad slagsida, inte om klockslag.
Jag resonerade kring svårigheten att inne i korridorerna, mitt under katastrofförloppet med någon större exakhet kunna bedöma lutning/slagsida när man varken ser horisonten eller har en lodlina som referens och det dessutom går höga vågor och människor flyr för sitt liv.

Tänker du att man utifrån när klockor i olika delar av fartyget stannat ska kunna se ett mönster för slagsidans utveckling?
Senast redigerad av Prudent 2021-12-01 kl. 11:01.
Citera
2021-12-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Tack för din noggranna genomgång! Det skulle förklara en hel del faktiskt om dom inte är inne på bildäck. Jag har försökt orientera mig i den filmen och det är inte lätt!

Jag ska kolla filmerna igen men nu ha med i tanken att dom inte är på bildäck!

EDIT: Kollade nyss Wittes film som du länkade här ovan, om det är utanför bildäcket ligger det väldigt mycket bråte där. Vid ca 14:22 syns en lastpall t ex. Iofs skulle det kanske kunna vara lastpallen som syns i en annan av dykfilmerna.

Men jag tänkte också på att man verkar inte se något av själva taket eller väggarna på bildäck. Det gjorde man ju tydligt i filmerna från bildäcket i år.

Knepigt det där, men absolut en intressant tanke att dom faktiskt inte är inne på bildäck.
I GGE:s Update gås filmerna från Rabe/Bemis-expeditionen igenom och i kapitel 2.3.2 "The surrounding of the wreck" står det:
The divers found cement pallets on the sea bottom ca. 5 m to the South of the bulbous bow tip
https://www.estoniaferrydisaster.net...r02/2-3-2.html

Vilket ger stöd för att pallarna och säckarna som filmas av Rockwaters ROV är på havsbotten nedanför fören och inte inne på bildäck.
Senast redigerad av Prudent 2021-12-01 kl. 11:08.
Citera
2021-12-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Intressant att det ändå ”passar” att du får information från LÅ när du undrar något, samtidigt som du vad jag förstår inte har mycket till övers för honom 😏

Jag tyckte det var lämpligt att fråga honom eftersom det var i hans video infon om proverna kom fram. Sen att vi inte delar uppfattning hindrar inte mig från att fråga honom om jag undrar något. Särskilt inte om sådant som han kanske ha mer insikt i än mig.
Citera
2021-12-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I GGE:s Update gås filmerna från Rabe/Bemis-expeditionen igenom och i kapitel 2.3.2 "The surrounding of the wreck" står det:
The divers found cement pallets on the sea bottom ca. 5 m to the South of the bulbous bow tip

Vilket ger stöd för att pallarna och säckarna som filmas av Rockwaters ROV är på havsbotten nedanför fören och inte inne på bildäck.

Intressant! Det ger ju helt klart stöd för att man inte var inne på bildäck.
Citera
2021-12-01, 12:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det är onekligen en märklig sak att det ligger material utanför fartyget, fastän fartyget sjönk med aktern först och bogrampen sedan föll igen. En tänkbar förklaring är att bogrampen trycktes upp av vattenmotståndet och att luft och vatten virvlade omkring på bildäck och då blåste ut lösa föremål medan fören sjönk 80 m ner. Vare sig cement eller lastpallar har särskilt hög densitet heller, så de kommer att bete sig ”lättare” under vatten.

De mer konspiratoriskt sinnade har sett lastpallar m.m. som ett tecken på att någon varit inne på bildäck innan 2021. även om just cementsäckar knappast är det jag skulle ta med mig. Om vi får bekräftat att bogrampen faktiskt rostat och till slut brustit av tyngdkraften så tar jag det som ett mycket starkt belägg för att ingen öppnat rampen, eftersom den i så fall borde lossnat.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-12-01 kl. 12:59.
Citera
2021-12-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är onekligen en märklig sak att det ligger material utanför fartyget, fastän fartyget sjönk med aktern först och bogrampen sedan föll igen. En tänkbar förklaring är att bogrampen trycktes upp av vattenmotståndet och att luft och vatten virvlade omkring på bildäck och då blåste ut lösa föremål medan fören sjönk 80 m ner. Vare sig cement eller lastpallar har särskilt hög densitet heller, så de kommer att bete sig ”lättare” under vatten.

De mer konspiratoriskt sinnade har sett lastpallar m.m. som ett tecken på att någon varit inne på bildäck innan 2021. även om just cementsäckar knappast är det jag skulle ta med mig. Om vi får bekräftat att bogrampen faktiskt rostat och till slut brustit av tyngdkraften så tar jag det som ett mycket starkt belägg för att ingen öppnat rampen, eftersom den i så fall borde lossnat.

Om dessa lastpallar och cementsäckar ligger (låg?) i runda slängar fem meter från fören så får jag väl då anse mig vara konspiratoriskt sinnad i detta sammanhang– att dessa saker från bildäck skulle ha landat snyggt utanför fem meter från bulben låter otroligt, eftersom fartyget sjönk med aktern först och tillika stängd ramp. Även om de skulle ha glidit ut under sjunkförloppet låter det otroligt att en lastpall OCH cementsäckar skulle landa så nära både varandra och bulben.

För övrigt är det väl ingen som lägger vantarna på en cementsäck– att den ligger utanför beror ju på att den flyttats för att den var i vägen. Om nu någon öppnat rampen, vill säga…
Senast redigerad av Dianthus 2021-12-01 kl. 14:10.
Citera
2021-12-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Med tanke på att bråten ligger så pass nära nedanför fartygets för tänkte jag att det kan ha blivit en slags "stöteffekt" när fartyget slog i botten så att vatten/luft sattes i rörelse och fick bogrampen att "svaja till" och en del bråte då blåstes/trycktes ut.
Citera
2021-12-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Intressant! Det ger ju helt klart stöd för att man inte var inne på bildäck.

Eller tvärtom– att någon plockat ut grejerna och lagt dem utanför 🕵🏻
Citera
2021-12-01, 13:34
Medlem
Citat:
Med tanke på att bråten ligger så pass nära nedanför fartygets för tänkte jag att det kan ha blivit en slags "stöteffekt" när fartyget slog i botten så att vatten/luft sattes i rörelse och fick bogrampen att "svaja till" och en del
bråte då blåstes/trycktes ut.

Kunde rampen ens ”svaja”? Vad väger en cementsäck som redan är dränkt i vatten; är det ens sannolikt att den kan ”virvla ut”? Hur stor är en lastpall; en kvadratmeter? Det vill säga hur mycket måste rampen ha ”svajat”?
Senast redigerad av Dianthus 2021-12-01 kl. 13:37.
Citera
2021-12-01, 13:40
Medlem
Citat:
Om dessa lastpallar och cementsäckar ligger (låg?) i runda slängar fem meter från fören så får jag väl då anse mig vara konspiratorisk sinnad i detta sammanhang– att dessa saker från bildäck skulle ha landat snyggt utanför fem meter från bulben låter otroligt, eftersom fartyget sjönk med aktern först och tillika stängd ramp. Även om de skulle ha glidit ut under sjunkförloppet låter det otroligt att en lastpall OCH cementsäckar skulle landa så nära både varandra och bulben.

För övrigt är det väl ingen som lägger vantarna på en cementsäck– att den ligger utanför beror ju på att den flyttats för att den var i vägen. Om nu någon öppnat rampen, vill säga…
Varför bära cementsäckar/lastpall med cement(?) hela vägen ut från bildäck och placera säckarna ca 5 meter från bulben när det finns ett enormt bildäck att bara lägga säckarna åt sidan på?

Citat:
Kunde rampen ens ”svaja”? Vad väger en cementsäck som redan är dränkt i vatten; är det ens sannolikt att den kan ”virvla ut”? Hur stor är en lastpall; en kvadratmeter? Det vill säga hur mycket måste rampen ha ”svajat”?
farbror_barbro kan säkert utveckla sitt svar angående densiteten på cement och lastpallar.
Vet inte hur rampen kan ha betett sig, men det var ett förslag på förklaring.
Senast redigerad av Prudent 2021-12-01 kl. 14:16.
Citera
2021-12-01, 13:47
Medlem
Citat:
Varför bära cementsäckar/lastpall med cement(?) hela vägen ut från bildäck och placera säckarna ca 5 meter från bulben när det finns ett enormt bildäck att bara lägga säckarna åt sidan på?

Varför inte? Det har aldrig slagit dig att människor ibland handlar irrationellt, särskilt under knepiga omständigheter…?
Citera
2021-12-01, 14:13
Medlem
Citat:

farbror_barbro kan säkert utveckla sitt svar angående deniteten på cement och lastpallar.
Vet inte hur rampen kan ha betett sig, men det var ett förslag på förklaring.

Ping farbror_barbro– nu fick du en uppgift!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in