Citat:
Ursprungligen postat av
clanton
Nej de flyter garanterat inte.
Densiteten tror jag blir mer än 15kg eftersom cementen suger vatten även om den är i en säck.
Nu vet jag inte hur en säck som är omgärdad helt av vatten beter sig, men själv gjorde jag misstaget att förvara två säckar i ett kallförråd över vintern, jag upplever inte att förrådet är fuktigt men på våren när jag skulle fortsätta arbetet hade säckarna förvandlats till stenar, inte så att de blev stenhårda det gick att hacka så lossnade och blev pulverliknande igen med klumpar och var helt obrukbart försökte blanda till lite men det härdade aldrig som det skulle.
Oviktigt sidodiskussion, men en snabb googling säger att densiteten för torrbruk är ca 1,6 kg/dm³ vilket ger volymen 12,5 liter på en 20 kg säck och cementsäckar brukar ha en tunn plastfilm invändigt så de tål tillfällig fukt. Dvs de är relativt vattentäta initialt.
1,6 kg/dm³ och 12,5 liter volym torde ge att en säck torrcement väger ca 7,5 kg under vatten (eller?)
En cementsäck flyter givetvis inte, men det är fullt möjligt att den kan dras med av vatten som "blåser ut" via bogporten när fartyget slog i botten.