2021-10-11, 21:20
Medlem
Mainforcepatrols avatar
efter att jag sett filmen kan jag bara konstatera att det är som jag trodde, vraket håller på att kollapsa av sin egen tyngd och läge på botten.

Bildäck är en röra av nedfallna ramper och bilvrak.

Fartygets sidor är deformerade, spruckna och går i vågor.

Strukturbärande delar har redan spruckit.

Ström, vågrörelser, vrakets egen vikt och korrosion kommer att kollapsa henne inom ett fåtal år.

Oavsett vad man tror om orasken till olyckan så är det bra att denna undersökning blev gjord nu, för kollapsen kommer snart, och hon kommer att rasa nedför slänten hon ligger i.

Och dykförbud kommer återigen att införas på den benströsslade hög med rostig metall som återstår.
Citera
2021-10-11, 21:53
Medlem
I väntan på fler publiceringar från HK 2021 eller Kurm/ML har jag gjort ett nytt försök att pinpointa hål #3.

* I filmen på Scanpix (30/9) säger Kurm att hålet ligger på SB sida och mellan de två andra samt är betydligt mindre.
* I filmsekvensen syns stenar på havsbotten intill hålet.
* Förutom själva hålet syns en vertikal spricka som löper nedåt (uppåt i bild) på skrovsidan.
* Scanpix-filmen är ett hopklipp av hål #1, hål #3 samt deformationen nära hål #2 så det går inte få några tydliga riktmärken.
* I mediaintervjuer med Kurm har det framkommit att hål #3 filmades med en liten ROV (L. Anderssons) och på ett ställe där ingen tidigare kommit åt att filma.

* Det finns uppgifter på nätet som säger att hål #3 ska ligga 5 meter bakom hål #1 och en bit längre ned men vet inte hur, med exakthet, riktiga de uppgifterna är.
"Längre ned" måste betyda längre ned mot botten, dvs högre upp på SB sida.

* Kollat runt lite bland ROV-filmerna från HK 2021.
Vid 9:00 i HK 2021 Film 3 i trånga partiet mellan deformerat skrov och havsbotten syns vad som möjligtvis kan vara en horisontell spricka och på botten i detta område syns stenar.
Möjligtvis är det här Kurm/ML gick längre in och hittade hål #3.
https://www.ojk.ee/en/content/rovs-third-dive

Slutsats:
OM det är sprickan nedanför hål #3 som syns vid 9:00 Film 3 så är lokalisationen för hål#3 ungefär i linje med bakkant SB stabilisatorfena och flera meter ovanför fendern.
Citera
2021-10-11, 23:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I väntan på fler publiceringar från HK 2021 eller Kurm/ML har jag gjort ett nytt försök att pinpointa hål #3.

* Kollat runt lite bland ROV-filmerna från HK 2021.
Vid 9:00 i HK 2021 Film 3 i trånga partiet mellan deformerat skrov och havsbotten syns vad som möjligtvis kan vara en horisontell spricka och på botten i detta område syns stenar.
Möjligtvis är det här Kurm/ML gick längre in och hittade hål #3.

Slutsats:
OM det är sprickan nedanför hål #3 som syns vid 9:00 Film 3 så är lokalisationen för hål#3 ungefär i linje med bakkant SB stabilisatorfena och flera meter ovanför fendern.
Ja, där är det verkligen trångt! (Film 3, 09:00). Jag slås av en annan sak: skrovet är rejält knäckt här, kanske 30 grader, trots att det bör ha varit i princip plant från början. Orsaken tycks vara att vi har en plan berghäll undertill vilket får mig att tro att intryckningen kan sträcka sig under hela SB sida upp till däck 7.

Det är hypotetiskt möjligt att Estonia först får en skada vid fender, 2 m upp på SB sida, av okänd anledning och innan förlisningen, och sedan råkar landa med precis just denna del på klippor och berghällar. Men varför någon normalt tänkande har detta som ett första alternativ begriper inte jag. Det kanske heller inte finns några ubåt/torped-teoretiker kvar, vad vet jag.
Citera
2021-10-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, där är det verkligen trångt! (Film 3, 09:00). Jag slås av en annan sak: skrovet är rejält knäckt här, kanske 30 grader, trots att det bör ha varit i princip plant från början. Orsaken tycks vara att vi har en plan berghäll undertill vilket får mig att tro att intryckningen kan sträcka sig under hela SB sida upp till däck 7.
Det är möjligt.
Kan sprickorna/hålen längs BB sida däck 6 vara "genomtryckningsskador" som fortplantats från SB sida?
Film 5 29:20 - 35:40
https://www.ojk.ee/en/content/rovs-fifth-dive

Citat:
Det är hypotetiskt möjligt att Estonia först får en skada vid fender, 2 m upp på SB sida, av okänd anledning och innan förlisningen, och sedan råkar landa med precis just denna del på klippor och berghällar. Men varför någon normalt tänkande har detta som ett första alternativ begriper inte jag. Det kanske heller inte finns några ubåt/torped-teoretiker kvar, vad vet jag.
Med utgångspunkt i måtten från HK 2021 film 6 verkar det som att E&A placerade hålet en hyttsektion för långt fram och med hålet i aktre delen av sektion 5 är vi i korridoren där överlevare från hytterna 1025 - 1028 befann sig eller i hytt 1028.
Den hypotetiska möjligheten ligger bortom gränsen för vad som är rimligt anser jag.
Senast redigerad av Prudent 2021-10-12 kl. 00:30.
Citera
2021-10-12, 15:14
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Däcksbalkar håller på att tryckas igenom fartygssidan, man ser detta på filmerna längst kanten på däck 6. Hon är på väg at kollapsa. När? Snarare än jag trodde i somras efter att sett de första bilderna. Tyngden av maskinerna "drar ner" överbyggnaden. Snart faller hon.
Citera
2021-10-12, 19:37
Medlem
browneyes avatar
Med tanke på vad tidigare skribenter angett om vrakets skick, vore det idag ens praktiskt möjligt att bärga Estonia? Hade skrovet klarat en sådan påfrestning givet skicket hon är i nu?
Citera
2021-10-12, 21:36
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Med tanke på vad tidigare skribenter angett om vrakets skick, vore det idag ens praktiskt möjligt att bärga Estonia? Hade skrovet klarat en sådan påfrestning givet skicket hon är i nu?

Nej.
Citera
2021-10-12, 21:50
Medlem
Klart det går att bärga om nåt lossnat får man väl ta bit för bit. Helt självklart att det går att få upp med tanke på hur grunt hon ligger också!
Citera
2021-10-12, 23:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Klart det går att bärga om nåt lossnat får man väl ta bit för bit. Helt självklart att det går att få upp med tanke på hur grunt hon ligger också!
Om du tittar på dykfilm 3 vid 09:00 så ser du att skrovet är knäckt och uppfläkt på en stor yta vid E&As hål #2:
Anledningen är också uppenbar: vraket vilar på en berghäll här. Vi vet inte var detta är i höjdled, men förmodligen är vi på däck 1 omkring maskinverkstaden.

Om du skulle lyfta vraket så skulle det inte bara vara läck in till maskinrummet, det skulle med all sannolikhet spricka ännu mer av vattentrycket. Detta var också högst möjligt situationen redan 1994, så en bärgning då hade inte heller blivit så enkel som ofta gjorts gällande.
Citera
2021-10-12, 23:45
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore

Fartygets struktur är komprometterad av dess läge på botten, korrosion, vågrörelser och ström.

Men visst "går" det att bärga henne, dock inte i ett stycke, börjar man kapa henne i bitar kommer hon att rasa ihop.

Så då återstår bara att använda gripskopa, vilket skulle vara tämligen destruktivt för de kvarlevor som finns i högen med rostigt stål.

Inte så "respektfullt" mot de avlidna när skopan öpnar sig över pråmen och kranier studsar mot skrovsidorna eller krossas av metallskrotet......
Citera
2021-10-12, 23:53
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du tittar på dykfilm 3 vid 09:00 så ser du att skrovet är knäckt och uppfläkt på en stor yta vid E&As hål #2:
Anledningen är också uppenbar: vraket vilar på en berghäll här. Vi vet inte var detta är i höjdled, men förmodligen är vi på däck 1 omkring maskinverkstaden.

Om du skulle lyfta vraket så skulle det inte bara vara läck in till maskinrummet, det skulle med all sannolikhet spricka ännu mer av vattentrycket. Detta var också högst möjligt situationen redan 1994, så en bärgning då hade inte heller blivit så enkel som ofta gjorts gällande.

Hon skulle med Största Sannolikhet brytas itu vid ett försök att lyfta henne. Fast man skulle troligen inte hinna till momentet "lyfta" innan hon föll sönder.

Sprickor och deformeringar tyder på att skrovet är både böjt långskepps och hoptryckt tvärskepps.

Som sagt, hon skulle inte gå att lyfta i ett stycke, eller ens kapad i bitar som "Golden Ray".
Citera
2021-10-13, 01:13
Medlem
Kurm har hållit pressträff med delrapport från Mare Liberums expedition:
According to Kurm, the 3D model will take three to four weeks to complete.

/.../

When it comes to the lift door, one half of the door was in a closed position, whereas the other half had come off.

/.../

the wreck may have been damaged or deformed during the slip.
https://news.err.ee/1608367539/kurm-...ting-on-seabed

* 3D-bild från fotogrammetri (L. Andersson) väntas om 3 - 4 veckor.
* Hälften av hissdörrarna på bildäck har lossnat.
* Skador/deformationer kan ha tillkommit när skrovet glidit på havsbotten. - Syftar Kurm på den utvikta delen av hål #2?

Alla delar av hål och deformation på SB sida ser ut att ha rört sig bort från uppstickande havsbotten när slagsidan tilltagit och vraket glidit i sidled förutom den utfläkta delen av hål #2 där det syns hur balkar/spant längst in under skadan går i vinkel ned mot havsbotten så som att de "krokat i" havsbotten och plåten vikts ut när vraket glidit i sidled.
T.ex.
Film 3: 6:55 + 35:30
Film 6: 12:35
https://www.ojk.ee/en/content/rovs-sixth-dive

Låst artikel i Postimees, men försmak på kommande 3D-bild:
https://f7.pmo.ee/sOCbpBR8LwS_m94MTQ...372t1hfeef.jpg
https://www.postimees.ee/7360015/ras...-ulestombamist
Senast redigerad av Prudent 2021-10-13 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in