2021-11-30, 23:03
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så C skulle parkerat bilen och tagit bussen tillbaka/snott en cykel/haft någon som skjutsade? Skjuts av någon som sedan skulle till Polen och tog väskan med sig. Och sedan hävda att bilen varit stulen/utlånad några dagar.
Tja, det kunde bli en story av det.

Han tog så klart Bs cykel efter att han råkat köra på henne... Undrar fortfarande vart ungen tog vägen i den hypotesen... *obs ironi*

Så antingen kom inte en enda polis på att söka i området där bilen hon sist setts i hittades, eller så trollar en anonym användare utan källhänvisning. Vet var jag lägger mina slantar.
Citera
2021-11-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men hade inte B bytat lås?

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vet vi ens vart han bodde? Beata hade ju bytt lås till deras gemensamma lägenhet. Han kanske tog nycklarna från henne och stövlade in i lägenheten sent på kvällen där henne äldsta söner bodde. Kanske därför dom larmade så fort?
Bytt lås. För att en obskyr skribent påstått det? Allt som inte har källa tar jag med en nypa salt. Han är skriven där. Hon påstås i media ha fått skyddat boende. Så tills jag får bevis på annat så är det så i min bok. Han bodde på Professorsgatan och hon nån annanstans. Beata och sonen hämtades upp av CR med bilen den kväll hon försvann.

Tillägg: Jag TROR hon flyttat från Professorsgatan i närtid av försvinnandet.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, jag menade att han kan ha hämtats upp på ridgymnasiets parkering men ställde bilen på Bökebergs rastplats.

Jag finner det inte jättetroligt men kan i nuläget inte uteslutas att bilen stod nära platsen där kvinnan hittades.
Just det faktumet att det inte var sök däromkring tycker jag motsäger uppgiften. Men...om jag inte minns fel hade de sök andra sidan Yddingesjön. Möjligtvis kan bilen stått där, men jag tvivlar på det. Jag tror att den stod i närheten av där han greps i Malmö.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror att motivet helt enkelt är att han var tvungen att göra sig av med brottsoffret och vittnet BR för att inte riskera fängelse, tror inte att det är mer komplicerat än så.

Menar du hot och misshandelsanmälan som Beata skickade in några veckor innan mordet?
Citera
2021-11-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bytt lås. För att en obskyr skribent påstått det? Allt som inte har källa tar jag med en nypa salt. Han är skriven där. Hon påstås i media ha fått skyddat boende. Så tills jag får bevis på annat så är det så i min bok. Han bodde på Professorsgatan och hon nån annanstans. Beata och sonen hämtades upp av CR med bilen den kväll hon försvann.

Tillägg: Jag TROR hon flyttat från Professorsgatan i närtid av försvinnandet.

Själv tycker jag just den uppgiftslämnaren verkar trovärdig. Jag tror allt gick så fort så hon inte hunnit få skyddat boende och bodde då kvar med sönerna och utbytt lås.
Citera
2021-11-30, 23:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Menar du hot och misshandelsanmälan som Beata skickade in några veckor innan mordet?

Ja, jag kan tänka mig att han var rädd för att skaka galler och valde att göra sig av med vittnet. Det är ju inte ett ovanligt mordmotiv, måste inte ha varit planerat.

Inte osannolikt att de grälade om något när de var av bilen, hon skriker kanske att han kommer att åka dit för misshandel och då lappar han till henne som han kanske brukar göra, hon skriker ännu högre att han inte kommer undan, handgemäng och han vill få tyst på henne, remmen till handväskan finns nära tillhands och han stryper henne.

Han orsakade hennes död men det var inte meningen enligt honom, kan förklara att han nekar till mord.
Citera
2021-11-30, 23:18
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Vet vi ens vart han bodde? Beata hade ju bytt lås till deras gemensamma lägenhet. Han kanske tog nycklarna från henne och stövlade in i lägenheten sent på kvällen där henne äldsta söner bodde. Kanske därför dom larmade så fort?

I någon av artiklarna stod det att polisen vid anmälan åkte till hennes adress och konstaterar att hon inte är där. Det tolkar jag i alla fall som att anmälaren, om det nu stämmer att det är något av barnen, inte befinner sig på adressen som genomsöks. Om det sedan betyder att Professorsgatan eller det skyddade boendet genomsöktes är ju oklart. Min tanke är dock att barnen befann sig på Prof.g. och att det var Bs nya boende som genomsöktes.

Får man spekulera i ett stormigt, agressivt förhållande åt ett eller flera håll så kan ju det barn som ser att mammas mobilposition stannat i Oxie bli väldigt orolig, mammas telefon går inte att nå, och har man då bevittnat våld i hemmet ligger det nog nära till hands att ringa efter hjälp. Då är man nog ganska övertygande för farbror blå också, vilket skulle förklara den ovanligt snabba insatsen, i kombination med tidigare anmälningar.
Citera
2021-11-30, 23:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Visa gärna den bilden, för den har jag missat!

Lite missförstånd här, jag har inte sett någon bild utan det är uppgifter från en annan användare.

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20
Citera
2021-11-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ja, jag kan tänka mig att han var rädd för att skaka galler och valde att göra sig av med vittnet. Det är ju inte ett ovanligt mordmotiv, måste inte ha varit planerat.

Inte osannolikt att de grälade om något när de var av bilen, hon skriker kanske att han kommer att åka dit för misshandel och då lappar han till henne som han kanske brukar göra, hon skriker ännu högre att han inte kommer undan, handgemäng och han vill få tyst på henne, remmen till handväskan finns nära tillhands och han stryper henne.

Han orsakade hennes död men det var inte meningen enligt honom, kan förklara att han nekar till mord.

Det kan mycket väl vara en utlösande faktor. Själv har jag fört fram att han ville ha ett försoningsmöte där i Oxie som inte gick hans väg.
Citera
2021-11-30, 23:22
Medlem
Citat:

Så kan det mycket väl gått till. Och även om han inte begriper juridik, så har han en jävligt duktig advokat som har god koll. Förundersökningen beräknas vara klar i slutet av januari. Och det kommer bli väldigt intressant att se om åklagaren lämnar en alternativrubricering, eller två, i stämningsansökan som advokaten kan försöka jobba med.
Citera
2021-11-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheringen
Visa gärna den bilden, för den har jag missat!
Här är en bild: https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/trojmiasto/beata-ratzman-zaginiecie-polki-w-szwecji-gdzie-jest-beata-ratzman/80xmt6n
Citera
2021-11-30, 23:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara en utlösande faktor. Själv har jag fört fram att han ville ha ett försoningsmöte där i Oxie som inte gick hans väg.

Ett sådant möte passar ju bra med det scenario jag beskriver. Han vill ha ett försoningsmöte men det blir ett möte där hon vägrar försoning och istället hotar honom med att hon tänker vittna om att han misshandlar henne.

Jag har en känsla av att det är ungefär så det brukar gå till när en kvinna i nära relation mördas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in